LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WIA en afstandverklaring?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
baalvanmebank
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2007 20:35

WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door baalvanmebank »

Mijn werkgever wil dat ik een afstandsverklaring teken voor een WIA verzekering die ik niet heb en ook niet wil..
De werkgever stelt dat dit verplicht is?
Ik hoef toch niet te tekenen voor iets dat ik niet wil afnemen?
Deze verklaring moet zowel door mij als door mijn partner ondertekend worden..
Wie kan mij zeggen of dit verplicht is of niet? Wat zijn de consequenties?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

niks tekenen

als je echt juridisch advies wil zou ik eens bellen met het juridisch loket
die geven 1 maal gratis advies..

nogmaals niks doen!!

trend spray
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 mei 2012 15:30

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door trend spray »

U moet afstand nemen van iets wat U niet hebt?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja dat snap ik ook niet helemaal :?:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

baalvanmebank schreef:Mijn werkgever wil dat ik een afstandsverklaring teken voor een WIA verzekering die ik niet heb en ook niet wil..
De werkgever stelt dat dit verplicht is?
Ik hoef toch niet te tekenen voor iets dat ik niet wil afnemen?
Deze verklaring moet zowel door mij als door mijn partner ondertekend worden..
Wie kan mij zeggen of dit verplicht is of niet? Wat zijn de consequenties?
De WIA is geen verzekering , maar een wettelijke regeling, waarvoor premie wordt afgedragen. Daar heeft u helemaal geen keuze in .

Wel kan uw werkgever een verzekering sluiten voor een uitkering bovenop de WIA. Deze extra verzekering is niet verplicht, maar is wel vaak een collectieve regeling die de werkgever voor al haar werknemers afsluit.

Als u deze extra collectieve verzekering niet wilt, is het logsich dat de werkgever hier nu een document van wil hebben , om in een voorkomend geval niet ineens een claim van u te mogen ontvangen in het kader van deze extra inkomens verzekering

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ leo idd mijn man heeft ook alles moeten tekenen...

even had ik het verkeerd gelezen,dacht dat het om de wia ging,maar de verzekering dus,..vergeet mijn eerste bericht,!!

het is logisch dat je dan hiervoor moet tekenen,want stel dat je wel in de wia komt,dan kan je zeggen ik heb dat formulier nooit gehad om me extra te verzekeren..
ik zou het lekker wel nemen voor die paar centen het is niet veel,althans bij mijn man niet,je weet nooit...

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door manondoris »

ik ben blij dat ik toedertijd een wao verzekering bij mijn werkgever heb afgesloten. je hebt er veel voordeel van en zelfs mijn pensioen word doorbetaald tot aan mijn 65 ste . laat je maar eens goed informeren wat deze verzekering inhoud! en een ongeluk zit in een klein hoekje,denk niet om die paar centen mij gebeurd het niet :(

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Ik ben heel blij dat mijn werkgever een Wia compensatieverzekering voor zijn medewerkers heeft afgesloten. Ik ben net 25,2 % afgekeurd. Ga van 36 naar 27 uur. Aanvulling vanuit de WAO, nu WIA, krijg je pas vanaf 35 % afgekeurd. Ik krijg dus nu tot mijn pensioen het verschil tussen mij oude en nieuwe salaris voor een heel groot deel aangevuld, met dank aan de Wia compensatieverzkering, die mij een paar euro per maand kostte.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@manodoris

idd ik heb het toen ook gedaan en krijg nu aanvulling op mijn wao...
via de hiaat verzekering,en idd mijn pensioen wordt gewoon betaald...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WIA en afstandverklaring?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij zo'n collectieve verzekering geldt meestal dat je er alleen aan mee kunt doen als je de verzekering meteen al neemt als je in dienst komt. Dan kan iedereen in de verzekering worden opgenomen. Als je na een paar jaar alsnog zo'n verzekering zou willen, dan denkt de verzekeraar: er is vast een reden dat je ineens nu de verzekering nodig hebt, dus dan zal de premie een stuk hoger zijn en kan het zijn dat je aanvullende vragenlijsten of keuringen hebt.

Eigenlijk is het dus vaak een standaard onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, maar wel een onderdeel dat je zelf moet betalen en waarvoor je (daarom) ook kunt kiezen om er vanaf te zien.

Gesloten