LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Rebel38
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mar 2015 12:43

Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Ik ben 38 jaar, werkeloos geworden, doe voor halve dagen vrijwilligerswerk uit eigen beweging en met goed vinden van de gemeente ter bevordering van re-integratie en solliciteer me suf.
Op 7-5-2015 kreeg ik de volgende ''uitnodiging'' op de deurmat dat ik mijzelf maandag 11-5-2015 moet melden op een bedrijfsadres in werkkleding en met veiligheidsschoenen.
Meer stond er eigenlijk niet in.

Een paar telefoontjes leerde mij dat het hier gaat om een traject van 3 maanden door één of andere bemiddelingsinstantie (sociale arbeidsvoorziening) zonder enige garantie of uitzicht op een eventuele vaste baan, daar was het bedrijf zelf ook duidelijk in.
Er zijn al eerdere etiketten gebruikt onder de noemer ''werkervaringsplaats'' of ''je visitekaartke afgeven''
een plek om ''je talenten te laten zien.''
Je maakt dus 3 maanden 40 uur maar je kan dan nog steeds naar de voedselbank en bent verplicht verder te solliciteren.

Ik heb al eerder van dit soort ''uitnodigingen gehad maar toen werd je nog met een heel groepje bij elkaar geroepen en kon je nog de discussie aangaan, nu kunnen ze blijkbaar geen woordvoerder meer vinden voor dit ondankbare werk dus gaan ze op deze manier korter door de bocht.
''Zorg er maar gewoon voor dat je er bent''

Mag dit zomaar?
De werkplek waar ik al vrijwilligerswerk doe is al een erkende leerplek van waaruit ik ervaring opdoe en solliciteer en bovendien krijg ik ook nog onkostenvergoeding, dit bedrag komt dan te vervallen waardoor ik dus meer uren ga maken en er financieel wel op achteruit ga.

Mijn vragen:

- Kan dit zo maar?
- Wat gebeurd er als ik weiger?
- Is dit wel wettelijk?
- Kan ik hiertegen juridische stappen ondernemen?
Laatst gewijzigd door Rebel38 op 07 mei 2015 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door 16again »

Rebel38 schreef: Op 7-5-2015 kreeg ik de volgende ''uitnodiging'' op de deurmat dat ik mijzelf maandag 11-5-2015 moet melden op een bedrijfsadres in werkkleding en met veiligheidsschoenen.
Ik zou beginnen met geen werkkleding en veiligheidsschoenen te hebben...

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door trail46 »

Rebel38 schreef:Ik ben 38 jaar, werkeloos geworden, doe voor halve dagen vrijwilligerswerk uit eigen beweging en met goed vinden van de gemeente ter bevordering van re-integratie en solliciteer me suf.

Mijn vragen:

- Kan dit zo maar? Ja, natuurlijk kan dat en zeker als je pas 38 jaar bent.
- Wat gebeurd er als ik weiger? Dan is de kans groot dat je behoorlijk gekort word of zelfs je uitkering kwijt raakt.
- Is dit wel wettelijk? Is het wettelijk dat jij aangeboden werk weigert?
- Kan ik hiertegen juridische stappen ondernemen? Natuurlijk hoor, en dan uiteraard op kosten van de gemeenschap. Nee dus.
Ben het hier 100% met MichielFRL eens.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je kunt doen is even overleggen met de gemeente hoe het met je vrijwilligerswerk moet, want dat moet je dan stop zetten. Terwijl vrijwilligerswerk ook niet vrijblijvend is.

Je betoog over de verschillende etiketten en weet ik veel wat nog meer doet niet ter zake. Zou ik dus ook niet ter sprake brengen. Dat je het ondankbaar werk vind is een kwestie van instelling.

Wel kun je vragen wie die veiligheidsschoenen moet betalen. Dit is geen gewone kleding die je dagelijks draagt, dus een vergoeding zou op zijn plaats moeten zijn. Alhoewel ik indertijd, toen ik me op eigen kosten om liet scholen, ook alles zelf heb betaalt, want: geen uitkering, en 4 dagen per week werken (plus 1 dag school).

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Werkkleding kan, als er verder niets bij staat, ook gewoon oude kleding zijn die vies mag worden. Maar veiligheidsschoenen moeten aan bepaalde normen voldoen, dat is een ander verhaal.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ken jouw situatie niet en het komt misschien bot over, maar in het algemeen vind ik dat de overheid op de goede weg is door mensen op zo'n manier aan te zetten tot werk.
Je kunt er eindeloos over discussieren in hoeverre jouw vrijwilligerswerk (of het nu door de gemeente opgelegde werk) nuttig is of niet. En ja, het is wrang als je 40 uur moet gaan werken ipv halve dagen vrijwilligerswerk (wat je zelf leuk vindt?), maar daar heeft de gemeente natuurlijk geen boodschap aan.

Nogmaals , ik ken je situatie niet en ik geloof best dat je je rot solliciteert, en ik zal je zeker niet als een profiteur bestempelen. Maar helaas zijn er teveel mensen die wel profiteren van een bijstandsuitkering en daarnaast zwart werk doen en de goeden moeten dan onder de kwaden lijden.

Je kunt overigens wel bezwaar aantekenen , maar de gemeente beslist zelf of dit bezwaar wordt gehonoreerd.
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 098_1.html

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dit soort misbruik van uitkeringsgerechtigden is tegenwoordig schering en inslag. Inderdaad, geen perspectief op doorstroom naar een betaalde baan maar een lucratieve constructie voor gemeentes en werkgevers die op zoek zijn naar zeer goedkope arbeidskrachten.
Een veelgebruikte constructie: de gemeente ontvangt van de werkgever een vergoeding ter hoogte van het minimumloon en de uitkeringsgerechtigde ontvangt van de gemeente de uitkering. Tel uit je winst! Vergezeld van een preek met woorden als 'werkervaring, carrièrekansen, je c.v.' om de hele constructie goed te praten.

Er is geen enkel argument om deze personen meteen een salaris uit te betalen voor het werk wat ze verrichten. Behalve als je er als overheid aan wilt verdienen natuurlijk.

Rebel38
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mar 2015 12:43

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Klaas Jan schreef:Dit soort misbruik van uitkeringsgerechtigden is tegenwoordig schering en inslag. Inderdaad, geen perspectief op doorstroom naar een betaalde baan maar een lucratieve constructie voor gemeentes en werkgevers die op zoek zijn naar zeer goedkope arbeidskrachten.
Een veelgebruikte constructie: de gemeente ontvangt van de werkgever een vergoeding ter hoogte van het minimumloon en de uitkeringsgerechtigde ontvangt van de gemeente de uitkering. Tel uit je winst! Vergezeld van een preek met woorden als 'werkervaring, carrièrekansen, je c.v.' om de hele constructie goed te praten.

Er is geen enkel argument om deze personen meteen een salaris uit te betalen voor het werk wat ze verrichten. Behalve als je er als overheid aan wilt verdienen natuurlijk.
Klopt, dat bezwaar indienen zak ik alleen doen om mijzelf juridisch voor te bereiden op een eventueel juridisch conflict.
In de praktijk zal het weinig nut hebben om een bezwaar in te dienen bij de instantie die het zelf allemaal regelt (Duh)
Maar als aantoonbare stap voor een eventuele rechtszaak (want zo ver ga ik ) is het een noodzakelijke formaliteit.

Voor diegenen die er achter staan, wellicht zelf nooit in de positie verkeerd van een uitkering afhankelijk te zijn.
Ik ben wel gemotiveerd, maar als ik werk wil ik ook van die uitkering af.
Het is niet het werk waar ik vies voor ben, het is de afhankelijkheid van staat en voedselbank.
Diegenen van wiens belastingcenten ik eet zouden dat ergens, al dan niet volledig toch moeten begrijpen.
Zeker als je bedekt dat dit soort ''trajecten'' vaak eindigen met wegtrappen na de vastgestelde periode zonder bedankje na.

Het verbaasd mij dat diegenen uit wiens portemonnee ik eet niet even verder doordenken en er ook op staan dat betere garanties en voorwaarden dan zo'n tijdelijke en vage uitbuitconstructie mij hun belastinggeld scheelt.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Rebel38 schreef:
Klopt, dat bezwaar indienen zak ik alleen doen om mijzelf juridisch voor te bereiden op een eventueel juridisch conflict.
Ik heb de rest van het verhaal al niet eens meer gelezen, en ga het ook niet lezen. In het bovenstaande is je al gezegd dat er geen juridische wegen zijn. Ik heb je ook al uitgelegd dat je het beste even contact met de gemeente op kunt nemen. Wie weet is het dan dezelfde dag al opgelost.

Om wat voor werk gaat het eigenlijk? Schoffelen toevallig? Want daar is het de tijd voor. In dat geval is het inderdaad een goedkope manier om het groenonderhoud te doen, want voorheen werd dit voornamelijk door uitzendkrachten en ingeleend personeel van groenbedrijven gedaan.

Niettegenstaande dat, de gemeente heeft nu eenmaal het recht om dat zo te doen.

Rebel38
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mar 2015 12:43

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door Rebel38 »

witte angora schreef:
Rebel38 schreef: Om wat voor werk gaat het eigenlijk? Schoffelen toevallig?
Het betreft productiewerk in een fabriek, lekker onder een dak, iets wat ik met alle liefde en plezier het hele jaar zou doen.
Ik zou er voor tekenen daar (desnoods voor een uitzendbureau want wie ben ik?) aan de gang te kunnen gaan.
Alleen wil ik koste wat kost van de uitkering af.
Het bedrijf zelf heeft intussen laten weten dat dat er op voorhand niet in zit.
Ik weet dus nu al van te voren met zekerheid dat ik daar drie maanden werk ten gunste van de werkgever op kosten van u en de andere belastingbetalers.

Als u trouwens selectief leest, het ene wel en het andere niet, is dat uw keuze maar stel ik me niet verantwoordelijk voor verkeerde interpretaties.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door langste adem »

In de gemeentelijke verordening van TS (zie mijn eerdere link) staat overigens wel het volgende :

Factor: maatschappelijke activiteiten en vrijwilligerswerk door belanghebbende
Het college houdt er bij het opdragen van de plicht tot tegenprestatie rekening met het eventuele gegeven dat een belanghebbende al maatschappelijk actief is (TK 2013-2014, 33 801, nr. 24, p.6). indien een belanghebbende al een maatschappelijke activiteit verricht, kan het college in bepaalde gevallen besluiten deze maatschappelijke activiteit aan te merken als tegenprestatie. Ook kan de omstandigheid dat een belanghebbende maatschappelijke activiteit verricht, ertoe leiden dat hiermee rekening wordt gehouden bij het vaststellen van de tegenprestatie, met name de duur en de omvang van de tegenprestatie.


Misschien is dit een aanleiding om bij de gemeente te informeren naar dit specifieke geval. Misschien is er geen rekening gehouden met het vrijwilligerswerk. Wellicht is het niet genoeg als het huidige vrijwilligerswerk maar voor halve dagen is, maar wellicht kan dat uitgebreid worden, of aangevuld worden met halve dagen ander werk...

Er staat ook :
De tegenprestatie bestaat uit de plicht om naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden te verrichten, naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.

Ik vraag me ook af in hoeverre er sprake is van " maatschappelijk nuttige werkzaamheden" en " verdringing" als het gaat om productiewerk in een fabriek . Wat dat betreft heeft TS zeker wel een punt .

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik lees dat je je hakken in het zand gaat zetten terwijl dat geen enkel nut heeft, dan is je argumentatie en de rest van het verhaal niet meer belangrijk.

Heeft minder met selectief lezen te maken dan je denkt. Als je het dan ook al over verantwoordelijkheden gaat hebben, dan denk ik: veel woorden, veel wind, weinig inhoud.

Ik laat het er verder bij, ik heb je advies gegeven om met de gemeente contact op te nemen, of je er wel of niet iets mee doet is jouw keuze, en jouw verantwoordelijkheid om jouw kwestie te benaderen.

@ langste adem: ik snap precies wat je bedoelt, het zou inderdaad zomaar kunnen dat, om wat voor reden dan ook, niet door is gekomen dat rebel al vrijwilligerswerk doet. Juist daarom mijn advies, maar nee...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

@rebel38, dit topic is op 05 maart jl ook door jou gestart m.a.g een zinvolle discussie.
Misschien een idee om alle reacties van 2 maanden geleden nog eens door te spitten?
Dit traject zat er dus 2 maanden geleden al aan te komen voor je en als ik in jouw schoenen had gestaan had ik al actie ondernomen.
Zelf vind ik het goed dat langdurig werklozen weer structuur in hun dagen krijgen , wat ik niet goed vind is dat het volkomen rechtenloos is , geen pensioenopbouw, geen CAO etc etc, maar wel werken voor een dik gesubsidieerde werkgever. Het is volop in het nieuws momenteel en de discussie is nog niet beëindigd. ( nb : werkschoenen met bv stalen neuzen zijn hartstikke duur en daar moet m.i. de werkgever voor zorgen, oude kleren heb je zelf wel, neem ik aan)

Het advies van WA is zinvol, praat met de Gemeente ivm je vrijwilligerswerk, ( beter was geweest gelijk 2 maanden geleden)

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door puma73 »

Dit is het zoveelste kansloze topic over dit onderwerp.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het kansloos is weet ik niet. 40 Uur per week werken voor bijstand (en dan moet je ook nog eens geen alleenstaande zijn, dan krijg je maar 70%) waarbij je moet investeren in je kleding, en er geen enkel uitzicht op vast werk is, er ook geen enkele voorziening is, maar de sollicitatieplicht wel door gaat, is wel wat veel van het goede.

Reëler zou zijn: 32 uur werken. Dan heb je één dag 'over' voor andere zaken, zoals contacten met de consulent, solliciteren, en weet ik veel wat nog meer.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rebel38 schreef:Mag dit zomaar?
Dat hangt er vanaf. In artikel 4 ERVM is vastgelegd dat je niet tot dwangarbeid of verplichte arbeid mag worden gedwongen. De gemeente kan je daarom niet zomaar dwingend om arbeid te verrichten in ruil voor een uitkering. Maar dat wil niet zeggen dat de gemeente helemaal niets kan.
9.4.11. Bij de beantwoording van de vraag of een op de in de WWB neergelegde regeling inzake arbeidsinschakeling gebaseerd concreet besluit verenigbaar is met artikel 4 van het EVRM, komt in elk geval aan de volgende omstandigheden betekenis toe:

1) de aard, de plaats, de duur en de werktijden van de in het kader van de aangeboden voorziening te verrichten werkzaamheden in relatie tot de mogelijkheden, de werkervaring, de opleiding en de gezinssituatie van de betrokkene,

2) de duur van de werkloosheid van de betrokkene,

3) of en zo ja, hoe de aangeboden voorziening kan bijdragen aan de arbeidsinschakeling van de betrokkene, en

4) de zwaarte van de sanctie bij niet meewerken aan de aangeboden voorziening.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 010:BL1093

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

@puma, of het kansloos is weet ik niet, wel word ik een beetje moedeloos van het steeds weer hetzelfde aankaarten hetgeen al uitvoerig is besproken. Juist Rebel38 heeft dit 2 mnd nl zelf al aangekaart.

@alfa , prima hoor , goed bedoeld van jou , maar Rebel38 had naar mijn mening dit al 2 mnd kunnen weten en hiernaar kunnen/ moeten handelen. Dit is zeer actueel, volop in het nieuws en eenieder moet er mee doen wat ie kan en niet wachten tot 1 weekend vlak voor deze " verplichte arbeid " .

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door thecure »

TS heeft het ook over de voedselbank, ik vind het onbegrijpelijk dat je met een bijstandsuitkering nog eten moet halen/kan krijgen bij de voedselbank.
ik ken verschillende mensen met een bijstandsuitkering en normaal gesproken kan je daar prima van rondkomen, helemaal omdat je ook nog volledige zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget (indien van toepassing) krijgt.
wij (mijn vrouw en ik) werken beide en krijgen niets van dat alles.

laten we de voedselbank houden voor de echt schrijnende gevallen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

@thecure, eens, je loopt m.i. idd niet bij de voedselbank met een bijstandsuitkering ; bijstand is geen vetpot , maar met alle toeslagen is het zo berekend dat je er van kunt leven.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gemeente: vanaf maandag 40 uur werken voor uitkering

Ongelezen bericht door thecure »

sterker nog, een uitkering voor een gezin is ongeveer 1200 euro, met alle toeslagen zit je bijna aan de 1500. dat is zo ongeveer wat een beginnende schilder, stratenmaker enz verdient.
het verschil tussen uitkering en betaald werk mag van mij wel groter.

Gesloten