LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Kluizenaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2014 09:08

WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Ongelezen bericht door Kluizenaar »

Beste lezers,

Mijn zoon heeft sinds 2009 een WIA uitkering, eerst een loongerelateerde uitkering, daarna loonaanvulling en nu inmiddels een VVU (vervolguitkering), 35-80%.

In 2009 heeft hij zich ingeschreven als werkzoekende bij UWV, een paar weken daarna ontving hij telefoon dat hij weer was uitgeschreven omdat hij geen WW uitkering had.
Tot 2012 heeft hij meerdere herkeuringen gehad, niemand heeft hem ooit verteld dat hij zich moest inschrijven als werkzoekende, volgens de laatste arbeidsdeskundige die hij heeft gesproken (2012) was hij goed bezig en moest zo door gaan met solliciteren.

Eergisteren kwam hij in paniek met een verhaal van een kennis dat het nu verplicht is om je via DigiD als werkzoekende in te schrijven als je een WIA/WGA dus VVU uitkering hebt. Hij heeft ook psychische problemen en raakt ondersteboven hiervan omdat hij het niet wist. Hij is op het ziekelijke af om zich aan alle regels te houden dus kan dit niet aan omdat op de site van uwv opeens een nieuwe regel erbij wordt getikt en hij dit niet wist.
Hij is nu bang dat hij iedere dag alle voorwaarden moet gaan doorlezen omdat er misschien weer iets wordt verandert/aangevuld. HIj is per post, telefoon en per email bereikbaar en kan er niet bij dat niemand hem dit even heeft laten weten. Verder is hij niet zo digitaal en heeft dus nooit iets met werkmap of online inschrijving gedaan en ook niet hoeven doen van de arbeidsdeskundige.
Wel solliciteert hij zich een ei uit gewoon via email of normale post.

Dat er nu een wijziging is omtrent het verplicht inschrijven om een wia uitkering te behouden zou toch zeker medegedeeld moeten worden. Is niet gebeurd. '

Graag zou ik willen weten of er nog meer mensen zijn die een wia uitkering (35-80%) hebben beginnend voor 2012 die hier wel of juist niet van op de hoogte zijn, dat inschrijving via DigiD nu wel verplicht is, en sinds wanneer het UWV deze aanvulling op de site heeft doorgevoerd.

Mochten er mensen zijn die denken: "gewoon even inschrijven": zo gewoon en even is dat voor mijn zoon niet, hij heeft enorm slechte ervaringen met UWV, dit is voor hem alsof hij naar de guillotine moet.

Ben dankbaar voor iedere reactie!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Van de site van het UWV: U krijgt een WGA-uitkering als u door uw ziekte of handicap niet meer hetzelfde kunt verdienen als vóór uw ziekte of handicap. Verdient u het bedrag dat u volgens de arbeidsdeskundige van UWV kunt verdienen? Dan heeft u geen sollicitatieplicht.
Verdient u minder dan het bedrag dat u volgens de arbeidsdeskundige kunt verdienen? Dan gaat u op zoek naar werk dat past bij uw mogelijkheden. Dit is de sollicitatieplicht. Ook moet u zich inschrijven als werkzoekende bij UWV.

Bron: http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... ssend-werk

Dit is geen wijziging maar al lang de regel. Laat u niet van de wijs brengen door een van-horen-zeggen opmerking van een kennis. Check het bovenstaande en uw situatie even bij het UWV. Die zijn daar tenslotte voor.
Succes.

Kluizenaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2014 09:08

Re: WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Ongelezen bericht door Kluizenaar »

Bedankt voor uw reactie.

Helaas is het wel zo dat dit veranderd is. Eind 2011 begin 2012 stond dit niet als verplichting op de site van UWV bij verplichtingen tijdens WIA.
Ook de arbeidsdeskundige heeft hem tijdens de laatste herkeuring duidelijk gemaakt dat hij geen hulp van het UWV kreeg, hij moest gewoon zelf blijven solliciteren.
In 2009 werd hij weer uitgeschreven door het UWV na inschrijving omdat hij geen WW maar WIA aan had gevraagd.

Hij heeft gesolliciteerd als een gek, ook naar vacatures op werk.nl waarbij hij via mail zijn interesse en cv stuurde naar de betreffende contactpersoon van UWV, zelfs zij hebben nooit gezegd dat hij zich eerst moest inschrijven.

Dus hoe moest hij in godsnaam weten dat dit tussen 2012 en nu wel verplicht is geworden?
Ze kunnen er iedere week wel een nieuwe regel bijtikken en als je dan niet de hele site en alle voorwaarden doorspit, omdat je in de veronderstelling bent dat je je aan alle regels houdt, dan
ben je het haasje.

Daarom zou ik zo graag in contact komen met mensen die ook een WIA uitkering (35-80%) hebben die voor 2012 begonnen is en geen verdiensten hebben en dit ook niet wisten, of juist wel.

Alvast bedankt!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, de wet WIA inclusief dit soort zaken bestaat al veel langer. Wellicht is de (plaats van de)communicatie veranderd.

-Hebt u de regel van het UWV die ik citeerde bekeken? En?
-Waarom niet contact opgenomen met de arbeidsdeskundige van het UWV? U hebt toch niets te vrezen?
Er is vanuit het UWV geen bericht over solliciteren c.q. een gebruikelijk werkplan opgesteld. Er is voor zover ik uw bericht nimmer schriftelijke communicatie geweest over solliciteren. Dat kan niet.

Kortom, kies voor de makkelijkste en snelste manier om de vragen uit uw hoofd en dat van uw zoon te krijgen en bel de arbeidsdeskundige van het UWV.

Kluizenaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2014 09:08

Re: WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Ongelezen bericht door Kluizenaar »

U schrijft "dat kan niet". Helaas is het zo.

Het laatste dat mijn zoon ontvangen heeft is de beslissing/verslag van de laatste herkeuring, waarin staat dat mijn zoon geen hulp van "een werk arbeidsdeskundige van UWV" mag verwachten.
Er staan geen afspraken in over solliciteren maar tijdens het gesprek werd hem gezegd dat hij door moest gaan waar hij mee bezig was, hij solliciteert minimaal 1x per week of 3 x als er meer passende vacatures zijn, of open.

Daarna is geen communicatie meer geweest omdat er geen wijzigingen zijn geweest, van beide kanten niet, hij is telefonisch, per post en per email bereikbaar en heeft niets meer vernomen dus ging hij er vanuit dat hij zich aan alle regels hield.

En ja ik heb de site van UWV bekeken maar nogmaals: in 2012 stond dit niet als verplichting tijdens WIA, ook de medewerkers van werk.nl hebben er geen woord over gerept als hij via email solliciteerde en contact met hen opnam, die hebben toch gezien dat hij niet was ingeschreven.

Een "gebruikelijk werkplan"? Is nergens te vinden in de beslissing, geen van de 3 artsen en 3 arbeidsdeskundigen van UWV hebben het daarover ooit gehad of ergens vermeld. Als u het plan van aanpak bedoelt: dit gaat vooraf aan de wia aanvraag, via de arbo arts van (ex-) werkgever tijdens 2 jaar ziekte.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: WIA en inschrijving als werkzoekende HELP!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dus even bellen.

Ik laat het hierbij.
Succes.

Gesloten