LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basisinkomen 55+

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:En je weet dat Radar wel vaker dingen die feitelijk onjuist zijn roept in uitzendingen? Het was een totaal eenzijdig belicht onderwerp zoals gewoonlijk. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die figuren kloppen, geen enkel bewijs gevoerd en geen enkele wederpartij gehoord. Waarom neem jij dat allemaal blind aan? Ze hebben in het verleden genoeg onzin verkondigd.
Zonder enige onderbouwing wordt tot 2 maal toe verkondigd dat Radar onzin verspreid. Onderbouwing graag!

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan_Veluwe schreef:[In de uitzending van RADAR werd al uitgelegd dat er van de 160 miljard die dit kost er al 130 miljard vrijkomt door het stopzetten van al het rondpompen van geld. t.
Ik zou wel eens willen weten hoe ze aan die 160 miljard komen. Dan moet je op zijn minst toch al de hoogte van dat niet-bestaande en in de politiek niet ter discussie staande basisinkomen kennen?

Daarbij is het nog altijd 30 miljard duurder dan het huidige systeem, althans volgens Radar, en geloof me, met de huidige overschotjes op de begroting ga je in no-time een gigantisch probleem krijgen.

Dus ik denk eigenlijk dat Radar zelf de discussie tot een non-issue maakt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 160 miljard zal waarschijnlijk komen van de variant die het CBS heeft doorgerekend.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Die 160 miljard zal waarschijnlijk komen van de variant die het CBS heeft doorgerekend.
Waarschijnlijk = niet zeker weten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. Dat zou je moeten vragen aan degene die die 160 miljard heeft genoemd......

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Klopt. Dat zou je moeten vragen aan degene die die 160 miljard heeft genoemd......
Dat had Antoinette moeten vragen... Of is zij degene die dat genoemd heeft?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door kweenie »

Om de pakweg 13,5 miljoen Nederlanders boven de achttien jaar 1.000 euro uit te keren is 160 miljard euro nodig. Ik neem aan dat ze daarom van dat bedrag uitgaan, maar dat zou dan wel nog even expliciet benoemd kunnen worden natuurlijk.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, en met die 1000 euro kom je er dus niet. De huur is doorgaans al dik boven de 500, daar komen de energie- en waterkosten bij, verzekeringen (waaronder het onvolprezen ziektekostengebeuren), gemeentelijke heffingen, noem alles maar op.

Deze jongen zit op iets boven de 900 euro aan vaste lasten, dan krijg ik ook nog kwijtschelding gemeentelijke heffingen, gemiddeld 45 euro per maand. Dan heb ik voor internet de goedkoopste Ziggo-oplossing, en mijn mobiel is nog geen 5 euro per maand, want: geen internet en al die flauwekul.

Dat wordt dan 3 x daags een crackertje en een glas water. Zonder mogelijkheid om wat bij te verdienen.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door kuklos »

kweenie schreef:Om de pakweg 13,5 miljoen Nederlanders boven de achttien jaar 1.000 euro uit te keren is 160 miljard euro nodig.
13.500.000 mensen x 1.000 euro x 12 maanden is 162.000.000.000 euro (162 miljard euro); dus het zou heel goed kunnen dat op die manier het bedrag berekend is.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
kweenie schreef:Om de pakweg 13,5 miljoen Nederlanders boven de achttien jaar 1.000 euro uit te keren is 160 miljard euro nodig.
13.500.000 mensen x 1.000 euro x 12 maanden is 162.000.000.000 euro (162 miljard euro); dus het zou heel goed kunnen dat op die manier het bedrag berekend is.
Maar dan is dat dus een schot voor de boeg. Er wordt gewoon klakkeloos een bedrag genoemd (1000 euro), maar er is geen enkele indicatie of berekening hoe men aan dit bedrag is gekomen.

Die 160/162 miljard euro is dus een drogreden, een zelfverzonnen en totaal niet onderbouwd bedrag, en daarmee niet bruikbaar in welke discussie dan ook.

En daarmee is mijn inziens de hele uitzending op drijfzand gebaseerd. Dat plan kan dus beter zo gauw mogelijk afgeschreven worden.

Moeder_60
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2017 11:49

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Moeder_60 »

55+ - AOW-leeftijd voor 1000 euro per maand lijkt veel en is ook veel, als je daarnaast nog parttime werk hebt. Neem daarentegen de 55+ zonder werk met PW, IOAW, IOAZ, WIA, ANW of IOW, waarvan er velen zijn. Zij ontvangen nu ook bijna 1000 Euro ex toeslagen.

Beter is een basisinkomen voor iedereen (zonder leeftijdsdiscriminatie) en met een beter bedrag, want de mensen, die het nu al rooien met werk, blijven het rooien, maar de mensen met laag betaald werk of geen werk zijn op deze manier de klos.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:En je weet dat Radar wel vaker dingen die feitelijk onjuist zijn roept in uitzendingen? Het was een totaal eenzijdig belicht onderwerp zoals gewoonlijk. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die figuren kloppen, geen enkel bewijs gevoerd en geen enkele wederpartij gehoord. Waarom neem jij dat allemaal blind aan? Ze hebben in het verleden genoeg onzin verkondigd.
Zonder enige onderbouwing wordt tot 2 maal toe verkondigd dat Radar onzin verspreid. Onderbouwing graag!
Zie mijn post van een jaar geleden hier. Je zou de desbetreffende afleveringen kunnen opzoeken. Ik link daar trouwens ook naar dit topic, wat ook een voorbeeld is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Sja, en met die 1000 euro kom je er dus niet. De huur is doorgaans al dik boven de 500, daar komen de energie- en waterkosten bij, verzekeringen (waaronder het onvolprezen ziektekostengebeuren), gemeentelijke heffingen, noem alles maar op.

Deze jongen zit op iets boven de 900 euro aan vaste lasten, dan krijg ik ook nog kwijtschelding gemeentelijke heffingen, gemiddeld 45 euro per maand. Dan heb ik voor internet de goedkoopste Ziggo-oplossing, en mijn mobiel is nog geen 5 euro per maand, want: geen internet en al die flauwekul.

Dat wordt dan 3 x daags een crackertje en een glas water. Zonder mogelijkheid om wat bij te verdienen.
En tegelijkertijd is die €1000 dus al veel te veel voor anderen. Wij zouden dan €2000 krijgen, en daar kunnen we met gemak alles van betalen + sparen voor onderhoud aan ons huis, etc. Sterker nog, hypotheek plus eten en alle vaste lasten voor ons valt binnen die eerste €1000, want wij storten allebei ieder €500 per maand van ons loon op onze gezamelijke rekening voor alle uitgaven.

De rest is pure winst of wanneer we iets extras kopen (zoals onze nieuwe TV-computer. Maar die €1000 p.p. is al niet te betalen voor de staat.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:
witte angora schreef:Sja, en met die 1000 euro kom je er dus niet. De huur is doorgaans al dik boven de 500, daar komen de energie- en waterkosten bij, verzekeringen (waaronder het onvolprezen ziektekostengebeuren), gemeentelijke heffingen, noem alles maar op.

Deze jongen zit op iets boven de 900 euro aan vaste lasten, dan krijg ik ook nog kwijtschelding gemeentelijke heffingen, gemiddeld 45 euro per maand. Dan heb ik voor internet de goedkoopste Ziggo-oplossing, en mijn mobiel is nog geen 5 euro per maand, want: geen internet en al die flauwekul.

Dat wordt dan 3 x daags een crackertje en een glas water. Zonder mogelijkheid om wat bij te verdienen.
En tegelijkertijd is die €1000 dus al veel te veel voor anderen. Wij zouden dan €2000 krijgen, en daar kunnen we met gemak alles van betalen + sparen voor onderhoud aan ons huis, etc.

Maar die €1000 p.p. is al niet te betalen.
Precies. Voor een alleenstaande zou je uit moeten gaan van 1400 euro (dat is echt het minimale en zit je nog onder bijstandsniveau) en voor stellen kan er dan 30% bij, die zitten dan op 1820 euro. Een korting van 90 euro per persoon.

Leuk wordt het als je al jarenlang een goedkope huurwoning hebt: dan hou je ineens zomaar een paar honderd euro extra in de knip vergeleken met degenen die noodgedwongen in een duurdere woning zitten omdat huurprijzen voor nieuwe huurders giga de pan uit zijn gerezen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En toch is €1400 voor ons 2 samen al meer dan genoeg aan gratis geld, want dan sparen we standaard al €400 per maand voor overige uitgaven (belastingen e.d.) buiten de standaard vaste lasten.

Dan krijg je dus de situatie waar jij als alleenstaande een basisinkomen zou moeten krijgen wat gelijk is als dat wij met z'n tweeën nodig hebben. Alleen daarom al kan zo'n systeem niet werken als je het met X in euros wenst uit te keren.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:En toch is €1400 voor ons 2 samen al meer dan genoeg aan gratis geld, want dan sparen we standaard al €400 per maand voor overige uitgaven (belastingen e.d.) buiten de standaard vaste lasten.

Dan krijg je dus de situatie waar jij als alleenstaande een basisinkomen zou moeten krijgen wat gelijk is als dat wij met z'n tweeën nodig hebben. Alleen daarom al kan zo'n systeem niet werken als je het met X in euros wenst uit te keren.
Ik denk ook niet dat jullie een hypotheek van 618 euro hebben. Dat is mijn huur namelijk (inclusief servicekosten). En ja, ik wil goedkoper, graag zelfs, maar geen enkele kans op een andere woning met de huidige tekorten. Sowieso vindt je onder de 500 euro niks meer.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:
Julie4444 schreef:En toch is €1400 voor ons 2 samen al meer dan genoeg aan gratis geld, want dan sparen we standaard al €400 per maand voor overige uitgaven (belastingen e.d.) buiten de standaard vaste lasten.

Dan krijg je dus de situatie waar jij als alleenstaande een basisinkomen zou moeten krijgen wat gelijk is als dat wij met z'n tweeën nodig hebben. Alleen daarom al kan zo'n systeem niet werken als je het met X in euros wenst uit te keren.
Ik denk ook niet dat jullie een hypotheek van 618 euro hebben. Dat is mijn huur namelijk (inclusief servicekosten). En ja, ik wil goedkoper, graag zelfs, maar geen enkele kans op een andere woning met de huidige tekorten. Sowieso vindt je onder de 500 euro niks meer.
Onze hypotheek is €560 per maand, met dank aan ons spaarzame leven voor we een huis kochten. Wij hebben een aantal jaar ver onder de bijstandsnorm erg klein (kamerhuur) geleefd en iedere cent opzij gezet zodat we met een erg lage hypotheek een mooi rijtjeshuisje konden kopen.

Tijdens mijn studie moesten we het doen met een inkomen van €680 per maand terwijl mijn man (toen vriend) geen inkomen had. Lenen bij DUO heb ik vertikt (achteraf jammer want goedkoper dan hypotheek, maar goed). We hebben geleerd spaarzaam te leven.

Punt blijft wel dat lang niet iedereen dat kan en dat, afhankelijk van met hoeveel je samenwoont, een basisinkomen echt veel te veel, of net te weinig is.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door witte angora »

Compliment, Julie!

Maar in jullie geval zou het wel erg sneu zijn als je zonder werk komt te zitten en dan je huis zou moeten op eten. Maar dat is een andere discussie.

Wel ben ik het helemaal met je eens dat de hoogte van het basisinkomen niet een vast bedrag kan zijn. Juist omdat omstandigheden verschillen. Je had het elders al over vouchers. Zou een oplossing kunnen zijn. Maar wie stelt dan de hoogte van de vouchers vast? Iemand moet vaststellen wat de huur van de woning is, wat de gasrekening is etcetera, en die vouchers samenstellen.

Ik denk, weet wel zeker, dat de gemeenten nog meer werk krijgen dan nu, ze hoeven niet alleen bijstandstrekkers te pamperen, maar iedereen. Dat gaat het niet worden denk ik.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Compliment, Julie!

Maar in jullie geval zou het wel erg sneu zijn als je zonder werk komt te zitten en dan je huis zou moeten op eten. Maar dat is een andere discussie.
Zeker, vandaar dat ik ook zeg dat het voor ons wel lekker makkelijk zou zijn om "YES PLEASE" te roepen bij de notie van een basisinkomen, maar ik zie het in de praktijk op landelijk niveau (#pragmatisme voor MarcUitGorcum) dus niet werken. Wij zouden er wel echt heerlijk van kunnen profiteren en het zou ook prima zekerheid geven.
witte angora schreef:Wel ben ik het helemaal met je eens dat de hoogte van het basisinkomen niet een vast bedrag kan zijn. Juist omdat omstandigheden verschillen. Je had het elders al over vouchers. Zou een oplossing kunnen zijn. Maar wie stelt dan de hoogte van de vouchers vast? Iemand moet vaststellen wat de huur van de woning is, wat de gasrekening is etcetera, en die vouchers samenstellen.

Ik denk, weet wel zeker, dat de gemeenten nog meer werk krijgen dan nu, ze hoeven niet alleen bijstandstrekkers te pamperen, maar iedereen. Dat gaat het niet worden denk ik.
Nou, als je zou zeggen dat men standaard een voucher van maximaal €700 zou krijgen voor huur/hypotheek, wat alleen een verhuurder of hypotheekverstrekker zou kunnen omzetten tot euros, zou dat een oplossing kunnen zijn. Als de huur of hypotheek meer is zou men dan zelf moeten bijbetalen. Probleem daarbij is dat het dan hypotheeklasten en huur kunstmatig hoog zou houden, net als huurtoeslag nu particuliere verhuur in bepaalde gevallen kunstmatig hoog houdt. Er komt dan sws een hele papierwinkel bij kijken inderdaad, maar of dat meer/minder gedoe is dan met toeslagen hangt af van de mate van automatisering.

Wat je ook kan doen is, voor mensen die niet (kunnen) werken, dat die in government housing terecht komen, waarbij ze daar dus "gratis" kunnen wonen in plaats van een voucher krijgen.

Voor eten is zoiets veel makkelijker, want dan kun je gewoon een soort systeem pakken als wat men in de USA toepast voor food stamps. Je kan ze niet inwisselen voor bijvoorbeeld alcohol, maar wel voor groente en fruit. Ze hebben een bepaalde waarde in $ en dienen dus als betaalmiddel zonder dat je er luxe voor kan halen.

Voor de rest zou je dan een basisinkomen in euros kunnen uitkeren van €100 p.p ofzo voor elektriciteit e.d. Zorg zou dan ook via de staat gaan lijkt me, dus dat zou dan niet meer meetellen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Basisinkomen 55+

Ongelezen bericht door 16again »

Zonder basisinkomen loont het in sommige gevallen niet om samen een huishouden te delen, immers toeslagen vervallen, en uitkeringen dan lager zijn.
Met een basisinkomen wordt dat wel lonend, en kunnen we gelijk een stap zetten in oplossen van woningen tekort

Gesloten