LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever eist doktersverklaring

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Anon77k
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2017 10:58

Werkgever eist doktersverklaring

Ongelezen bericht door Anon77k »

16-07-2017
Ik zal zo kort mogelijk mijn verhaal doen en zou graag advies willen.

Ik werk in de horeca en zit in mijn 2de half jaar contract (0 uren conract). Ik heb het enorm naar mijn zin. Nu kwam ik 6 weken geleden er achter dat ik zwanger was. Ongewenst. Ik ben 40 en heb al 2 volwassen kinderen. Míjn vriend en ik hebben in goed overleg besloten om het weg te laten halen.

Omdat het op het werk momenteel een tekort aan personeel is heb ik mijn baas verteld wat er aan de hand is en heb 2 dagen vakantie opgenomen om de zwangerschap te beëindigen Ik werkte gemiddeld 32 uur in de week met een 0 uren contract. Ik ben daarna weer meteen aan het werk gegaan. 4 weken na de behandeling bleek ik nog steeds zwanger te zijn. Ik had last van steken en bloedingen. Ok heb mij afgelopen donderdag tijdens het werk ziekgemeld. Inmiddels had ik al een vervolg afspraak staan bij de klieniek. Ben toch naar de huisarts geweest op verzoek van mijn baas. De huisarts heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik heb mijn baas al die tijd op de hoogte gehouden. In het ziekenhuis een echo gemaakt en er zat inderdaad nog iets in mijn baarmoeder. Er is een vervolg afspraak gemaakt - over een week - om te kijken of het nog groeit. Dit was 2 dagen geleden. Het is nu zondag.

Mijn baas en ik zouden contact houden over maandag. Nu heb ik vannacht enorme pijn in mijn buik gehad en ben vanochtend wat bloed verloren. Ik was hier al voor gewaarschuwd door het zziekenhuis. Niets ergnstigs gewoon het lichaam die iets afstoot. Maar nu weet ik niet of het wel zo verstandig is om morgen al te gaan werken. Eingelijlk durf ik het mog niet aan. Ben ook bang om dit met hem te bespreken. Ik voel me onder druk gezet om toch te gaan werken.

Hij wil een doktersverklaring van mij hebben. Ik heb hem de brief laten zien waarbij er een vervolg afspraak op staat maar ik vind dat hij al genoeg weet. Maar vind mijn verhaal vaag... Ik heb gezegd dat ik dat wel wilde opvragen maar eigenlijk hoef ik dit toch niet te doen?

Mijn vriend zegt dat ik morgen de arts moet bellen om te vragen of het verstandig is om te werken ja of nee... zelf voel ik me geestelijk niet zo ver. Lichamelijk zo nog wel kunnen.

Ik zou graag ervaringen of advies van dit forum willen

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Werkgever eist doktersverklaring

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een doktersverklaring is niets meer of minder dan een briefje waarop op staat wanneer u een afspraak heeft/had en dat u eventueel onder behandeling bent. In kader van de Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens mag een arts niets op papier zetten voor derden wat er aan de hand is met u. De enige plek waar dit mee gedeeld zou mogen worden, met uw toestemming, is een bedrijfarts.

U heeft aan uw verplichting voldaan door te laten zien wanneer uw afspraken zijn, daarmee is het bewijs geleverd dat u onder behandeling bent.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Werkgever eist doktersverklaring

Ongelezen bericht door Emcede »

Inderdaad, u moet bij de bedrijfsarts zijn. U kunt wel een verklaring van uw huisarts halen, maar die bepaalt niet of u kunt of mag werken. Daarvoor is de bedrijfsarts. Vraag uw werkgever om de bedrijfsarts morgen contact met u op te laten nemen, dan kunt u met die arts verder overleggen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Werkgever eist doktersverklaring

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U hoeft geen doktersverklaring aan uw werkgever te overhandigen. Uw werkgever is een horeca-ondernemer en geen medicus. De inhoud van een dergelijke verklaring gaan hem simpelweg niets aan. Als hij twijfelt of u daadwerkelijk ziek bent dient hij een bedrijfsarts in te schakelen. Als u ziek bent, bent u ziek en dient u zich ziek te melden. Dat klinkt misschien flauw, maar er is niemand hier op welk forum dan ook die kan beoordelen hoe u zich voelt.

Dat gezegd hebbende besef ik heel goed dat het innemen van een dergelijk standpunt een negatief effect kan hebben op uw arbeidsrelatie. U dient zelf een afweging te maken en uw prioriteiten te stellen. Mijn advies zou zijn dat uw gezondheid (fysiek en mentaal) moet prevaleren boven de relatie tussen u en uw werkgever. Echter moet u zelf een keuze maken.

U kunt uw werkgever wellicht tegemoet komen, er bestaan regelingen bij UWV (zogenaamde vangnetbepalingen in de ziektewet) echter ben ik daar geen deskundige in. Probeer u (misschien samen met uw werkgever) hierin te verdiepen.

Meer informatie:
https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... nschakelen
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... rking-v-30
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... riefje.htm

Probeer het uiteraard niet op de spits te drijven, maar mocht het tot een juridisch geschil leiden, neem dan contact op met een advocaat en/of uw rechtsbijstandsverzekeraar. U geeft namelijk aan dat u in uw 2de 0-urencontract zit en gemiddeld 32 uur per week werkt. Wellicht, maar dat kan ik nu nog niet beoordelen, kunt u zich beroepen op een vermoeden van arbeidsomvang (contract voor 32 uur). Dit is nog niet het moment om hiermee bezig te zijn.

Gesloten