LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Rudi Siebum
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2017 00:42

50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door Rudi Siebum »

Als vervolg op de uitzendingen van mei 2017 betreffende de werkeloosheid onder 50-plussers en de bijkomende problemen zou ik graag mijn ervaringen willen delen m.b.t.. de misbruik van de groep 50 plussers, waar ik zelf onderdeel van uitmaak. Misbruik in de zin van: hoe kan ik er zelf financieel beter van worden om 50-plussers aan een "passende baan" te helpen!

Ik heb persoonlijk twee situaties meegemaakt waarbij er misbruik is gemaakt van mijn kwetsbare situatie, namelijk:

1. In 2014 ben ik in zee gegaan met een persoonlijke coach die mij, op basis van no cure no pay, aan een passende baan zou helpen. Ik heb vooraf bijna 1000 euro betaald die ik achteraf niet meer kon terugvorderen nadat het coachings--traject niet tot de gewenste resultaten had geleid. De coach in kwestie had mij en andere slachtoffers belazerd, is persoonlijk en zakelijk failliet verklaard en kon de bijna 1000 euro dus niet meer ophoesten!

2. in 2016 ben ik een omscholingstraject begonnen tot `Full Stack Web Developer`, met baangarantie! Dit traject was opgezet door het UWV in samenwerking met een extern bedrijf. Kort samengevat heb ik ongeveer 3/4 jaar energie gestoken in een traject dat uiteindelijk niet tot de gewenste baan(garantie) heeft geleid. Ik heb het externe bedrijf hierop aangesproken (juridisch), maar ook hier heeft een faillissement roet in het eten gegooid.
Wederom stond ik met lege handen!! Daarnaast was zelfs het UWV hierbij betrokken: wie kan ik nu nog vertrouwen??

Veel positieve energie dus die uiteindelijk tot niets heeft geleid.
Ik zou dit soort misstanden graag persoonlijk toelichten, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.
Kan ik bij Radar terecht??

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door scontra »

Rudi Siebum schreef:Als vervolg op de uitzendingen van mei 2017 betreffende de werkeloosheid onder 50-plussers en de bijkomende problemen zou ik graag mijn ervaringen willen delen m.b.t.. de misbruik van de groep 50 plussers, waar ik zelf onderdeel van uitmaak. Misbruik in de zin van: hoe kan ik er zelf financieel beter van worden om 50-plussers aan een "passende baan" te helpen!

Ik heb persoonlijk twee situaties meegemaakt waarbij er misbruik is gemaakt van mijn kwetsbare situatie, namelijk:

1. In 2014 ben ik in zee gegaan met een persoonlijke coach die mij, op basis van no cure no pay, aan een passende baan zou helpen. Ik heb vooraf bijna 1000 euro betaald die ik achteraf niet meer kon terugvorderen nadat het coachings--traject niet tot de gewenste resultaten had geleid. De coach in kwestie had mij en andere slachtoffers belazerd, is persoonlijk en zakelijk failliet verklaard en kon de bijna 1000 euro dus niet meer ophoesten!

2. in 2016 ben ik een omscholingstraject begonnen tot `Full Stack Web Developer`, met baangarantie! Dit traject was opgezet door het UWV in samenwerking met een extern bedrijf. Kort samengevat heb ik ongeveer 3/4 jaar energie gestoken in een traject dat uiteindelijk niet tot de gewenste baan(garantie) heeft geleid. Ik heb het externe bedrijf hierop aangesproken (juridisch), maar ook hier heeft een faillissement roet in het eten gegooid.
Wederom stond ik met lege handen!! Daarnaast was zelfs het UWV hierbij betrokken: wie kan ik nu nog vertrouwen??

Veel positieve energie dus die uiteindelijk tot niets heeft geleid.
Ik zou dit soort misstanden graag persoonlijk toelichten, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.
Kan ik bij Radar terecht??
@Rudi Siebum,

U bent hier op het openbare consumentenforum van Tros-Radar.
Wilt u in contact treden met de redactie van Tros-Radar, scrol dan naar de onderzijde van deze pagina en klik op "contact". om daar uw vraag te plaatsen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door renewouters »

Enigszins off-topic: ik denk dat omscholing op het moment dat je al geen werk meer hebt weinig effectief is. Dat zijn vaak stoomcursussen en dan kom je op de arbeidsmarkt met dezelfde kennis (of minder) dan net afgestudeerden. We moeten met z'n allen (dus werkgevers en werknemers) continu bijscholen zodat de competenties in lijn blijven met de vraag van de arbeidsmarkt en de kosten van werknemers (een oudere werknemers mag best duur zijn, zolang die waarde maar terug in komt in wat hij/zij bijdraagt aan de organisatie).

Als we dat niet dan blijf je van die omscholingsbedrijfjes houden die snel geld pakken en eigenlijk niks leveren. Nou ja, ze leveren wat ze beloven, maar je hebt er meestal niet zo veel aan. En het kost heel veel geld.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door peteroo »

Dit lijkt een nieuw soort faillissementsfraude. Bedrijven pakken scholingsgeld van het UWV en gaan failliet op moment dat ze hun verplichtingen na zouden moeten komen. Ik zou dit inderdaad bij de redactie proberen aan te kaarten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door thecure »

op basis van no cure no pay, aan een passende baan zou helpen. Ik heb vooraf bijna 1000 euro betaald
tja, dit was natuurlijk wel te voorkomen geweest.... voelde u geen nattigheid toen ze vroegen om vooraf 1000 euro te betalen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Rudi Siebum schreef:op basis van no cure no pay
Is het hele idee van No Cure No Pay juist niet dat je niets betaald tot dat je een cure hebt? Dit is eerder naïef dan dat het iets te maken heeft met 50 plus zijn.

Ik begrijp niet dat je als opgeleid "Full Stack Web Developer" geen baan kan vinden er is een enorm tekort.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een goede waarschuwing om niet van tevoren al het volledige bedrag te betalen.

Wat het 'misbruik' of gebruik maken van dit soort regelingen betreft, je ziet bij al zulk soort 'zakjes geld' dat er bedrijfjes als paddenstoelen uit de grond schieten om precies datgene aan te bieden dat precies aan de voorwaarden voldoet. Helaas zit er dan ook veel kaf tussen het koren. Het is daarom ook aan te raden om van tevoren na te gaan of je te maken hebt met een bedrijf met een wat langere staat van dienst.

(Overigens heeft dit dus ook weinig te maken met 50-plus zijn, behalve dat daar waarschijnlijk meer potjes voor zijn.)

stofzuigertje

Re: 50-plus en werkloos: 2 vervelende persoonlijke ervaringen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je op een vacature site vooraf gaat zoeken, soms vind je werk reeds voor je werk hebt of diploma, en bepaalde beroepen word je dan aangenomen onder voorbehoud behalen diploma.
Stage lopen en kennis maken gratis of kleine vergoeding kan wel gevraagd worden, reiskosten blijven buiten het salaris deel dus geef aan of je stage vergoeding of KM geld kreeg, en een bedrijf kan dat het beste duidelijk op papier aangeven.
Anders raak je dit volledig kwijt.

19 ct Km mag, stage vergoeding word vrijwel volledig ingeleverd.....
Maar is deze opleiding wel de goede, vaak is binnen de ICT nog aanvullende eisen en een verkeerde "Full Stack Web Developer"
kan het nog moeilijk krijgen.
Ook je woonplaats/regio kunnen bepalen of er voldoende of geen werk in deze tak van ICT is.

Gesloten