LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inhoudingen op WW-uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Michel86
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2017 14:17

Inhoudingen op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Michel86 »

Hallo Allen,

Sinds kort ben ik 4 weken werkeloos geworden i.v.m. bouwvakvakantie, gedurende weken heb ik een ww uitkering nodig omdat ik voor een uitzendbureau werk.

Ik heb de ww aanvraag ingediend, ik kreeg een bevestiging dat het in behandeling is en een week later kreeg ik een brief per post dat het goed gekeurd is en dat ik een dagloon heb van €81,49. Verder in de brief staat dat de eerste 2 maanden ik 75% ww krijg en daarna 70%. Ook staat in de brief dat er 8% vakantie geld word ingehouden. Verder staat er niks in over inhoudingen of zo.

Nu komt het, afgelopen vrijdag kreeg ik mijn 1e specificatie, hierin staat dat mijn ww (dagloon) 56,59 is, daar word nog van ingehouden aan loonheffing €11,98. Dit komt neer op een netto bedrag van €44,61.

Naar mijn mening klopt dit niet en heb even gebeld met het uwv, nu word mij verteld dat het vakantie geld word ingehouden 8% EN dat ik geen arbeidskorting krijgt, dit omdat ik niet werk.

Hoezo heb ik dan 75-70% ???? als ik ga rekenen kom ik ver onder het bijstandsnorm. Dit heeft het UWV ook bevestigd, die heeft mij aangegeven dat ik een toeslag formulier in kan vullen, dat heb ik gedaan en daar word in gezegd dat ik geen recht heb op toeslag.

Wat voor krom systeem is dit ?

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Inhoudingen op WW-uitkering

Ongelezen bericht door rvjapio »

U krijgt 81,49. 8% vakantiegeld hiervan is 6,50.
81,49 - 6,50 = 74,99. Hiervan krijgt u 75% = 56,24. Min loonheffing 12 euro is 44 euro. Dus het klopt wel, maar ik snap de teleurstelling.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Inhoudingen op WW-uitkering

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo Michel86,

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent in de hoogte van jouw WW-uitkering. Als ik de bedragen bekijk dan kloppen de percentages zoals rvjapio ook aangeeft.
De WW-uitkering is wettelijk bepaald door onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Ja kan altijd contact met hun opzoeken. http://bit.ly/2hCfAnJ

Met vriendelijke groet,
Eline
UWV Webcareteam

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inhoudingen op WW-uitkering

Ongelezen bericht door 16again »

Ben ik de enige die zich af vraagt hoe dat uitzendburo zo makkelijk van je af komt voor die 4 weken?
Makkelijk om iemand 11 maanden voor je te laten werken, en tijdens vakantietijd de rekening bij UWV en dus de maatschappij neer te leggen

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Inhoudingen op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Appie83 »

16again schreef:Ben ik de enige die zich af vraagt hoe dat uitzendburo zo makkelijk van je af komt voor die 4 weken?
Makkelijk om iemand 11 maanden voor je te laten werken, en tijdens vakantietijd de rekening bij UWV en dus de maatschappij neer te leggen
Uitzendbeding in het contract: einde opdracht is einde contract. Wordt overigens door de overheid toegestaan.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inhoudingen op WW-uitkering

Ongelezen bericht door alfatrion »

rvjapio schreef:U krijgt 81,49. 8% vakantiegeld hiervan is 6,50.
Je rekent verkeert. De acht procent is een toeslag boven op het salaris. Van die € 81,49 is 8/108e deel vakantiegeld en 100/108e deel salaris. Het dagloon exclusief vakantiegeld is dan € 75,45. De WW geeft recht op 75% van € 75,45 bruto (en het opgespaarde vakantiegeld wordt op 1 mei uitbetaald). Hierop moet dan nog geld worden ingehouden voor de belasting. Als er teveel wordt ingehouden, dan krijgt TS geld terug van de belastingsdienst, na het doen van aangifte.

Gesloten