LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
lampie35
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2017 22:57

Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Ongelezen bericht door lampie35 »

Ik heb ergens gehoord of gelezen dat 50+ 'ers niet meer op herkeuring hoeven voor wao/wia uitkering. Klopt dat? ik kan het nergens meer terug vinden.. Ik ben zelf nu 15 jaar 80/100 afgekeurd en het is in de tijd slechter geworden.. 5 jaar geleden heb ik is herkeuring gehad wat me heel veel lichamelijke en geestelijke moeite kosten en zie daar nu dan ook erg tegen op , kan ik nu op mijn 50st nog een oproep krijgen voor herkeuring...

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je gooit WAO en WIA op één hoop. Het zijn echter twee verschillende regelingen. Als je in de WAO zit heb je ergens rond 2004/2008 een strenge herkeuring gehad. Degenen die toen in de WAO zijn gebleven, worden niet meer verplicht iedere 5 jaar herkeurd. In principe dus, regels kunnen altijd weer veranderen, en er kan dus aanleiding zijn om alsnog te herkeuren. Hoewel de WAO voor die groep in principe een uitkering tot onbepaalde tijd is, is het niet zo dat de WAO voor deze groep een soort gegarandeerd vervroegd pensioen is dat je tot de AOW houdt.

Hieronder een link uit de periode 2004 (en daar zie je dus die leeftijd van 50 jaar):
https://www.stichtingbwn.nl/herbeoordeling

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarnaast geldt ook voor Wajongers dat zij (in principe...) na hun 50ste niet worden herkeurd. Voor 'gewone' WIA-gevallen geldt dat ze juist wél gekeurd worden, omdat ze hen ook 'een baan gunnen'.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Mensen in de WIA worden in principe om de 5 jaar herbeoordeeld. Het UWV heeft echter grote achterstanden opgelopen. Lees dit eens https://www.nationalezorggids.nl/gehand ... jaren.html
Vanwege die achterstand dacht/denkt men in Den Haag over aanpassing van de regels.
Ik denk dat u een oproep niet uit kunt sluiten maar of/wanneer die ook daadwerkelijk komt is ongewis.

Agnes Jongeriussen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2017 15:04

Re: Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Ongelezen bericht door Agnes Jongeriussen »

WAO gaat van lieverlee compleet verdwijnen zeg maar de term zal uitsterven naar gelang diegenen die nu nog leven en nog niet met pensioen zijn gegaan blijven die het "stempel" AOW hebben maar als die groep straks met pensioen gaan dan zal de term AOW gaan verdwijnen.
Er zijn nu andere termen bedacht zoal WIA en IVA? of IVO? daar wil ik even vanaf zijn, maar het houdt in dat je als WIA uitkering "genieter" je kan laten herkeuren voor een hogere uitkering en dat heet dan een IVA o.i.d.
Om de vijf jaar een herkeuring, die van mij komt ergens in 2019 om de hoek kijken maar aangezien ze het niet allemaal kunnen bolwerken bij het UWV kan dat weleens zo uitpakken dat ik dan bij een eventuele oproep net met pensioen ben.................
Overigens die term 80/100 % is leuk en aardig maar als je echt niet meer kan dan wordt het vanzelf 100% en maak je niet al te druk hierover, het beste is dat je zo min mogelijk in contact treed met het UWV, niet dat ze je gaan vergeten maar slapende honden kan men beter ook maar laten slapen, hun reactie is zeer onvoorspelbaar!!

honza23
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2017 13:04

Re: Geen herkeuring 50plussers voor wao/wia uitkering?

Ongelezen bericht door honza23 »

De enige aparte herkeuring welke voor arbeidsongeschiktheid is besloten, is voor de Wajong.
V.w.b. de WIA: er zijn 2 soorten WIA-uitkeringen: de WGA en de IVA. WGA heeft iemand welke 35-80% A.O. is; dan wel meer dan 80% A.O. is maar waar dat als tijdelijk ingeschat is. Bij WGA kan er dus herkeurd worden. Ben je blijvend ingeschat op >80% dan is het een IVA en dan wordt er in principe niet meer herkeurd.

Gesloten