LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Werker1001
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 18:24

Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door Werker1001 »

Volgens de regels van het kabinet krijgen werkelozen als ze langer dan 5 jaar op bestaansminimum leven een toeslag. Omdat ik chronisch ziek ben (100% afgekeurd) krijg ik een WIA uitkering. deze ligt €30,- hoger dan bijstand. Stel ik in Maastricht een aanvraag voor die toeslag krijg ik NUL op rekest omdat ik mee rinkomen heb dan minimum niveau. Als ik dan aanvoer dat ik 2 januari al mijn eigen risico op heb en dit maandelijks + de extra kosten voor medicatie en hulpmiddelen erbij terugbetaal aan de zorgverzekeraar dus € 32+ voor eigen risico al, af moet getrokken worden van mijn uitkering blijven ze bij hun standpunt: teveel inkomen. Landelijk tellen chronisch zieken mee als minima en hebben daar recht op zelfs in sommige plaatsen bijstand + 10 % ! Mag een Gemeente chronisch zieken zo discrimineren? Wie biedt hulp in de vorm van rechtsbijstand in een zaak voor de rechter dat zieken ook mensen zijn en minder inkomen hebben dan gezonden kunnen hebben in de bijstand?
Bijlagen
WIA meer WWB smaller4.jpg
wettelijke bedragen van internet genomen met mijn WIA erbij
(122.04 KiB) 3157 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook werklozen kunnen uitgaven hebben die van hun inkomen af moeten gaan, dat is niet enkel iets van chronisch zieken. U vergelijkt nu appels met peren, u bent geen langdurig werkloze, maar valt onder een ander kopje.
Wat let u om zelf iets op te starten? Waarom iemand anders voor uw karretje spannen?

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou een chronisch zieke sowieso moeten tellen als minima? U krijgt ook automatisch van het UWV jaarlijks nog ern extra bedrag wehens uw arbeidsongeschiktheid. Krijgen minima niet zomaar.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:Waarom zou een chronisch zieke sowieso moeten tellen als minima? U krijgt ook automatisch van het UWV jaarlijks nog ern extra bedrag wehens uw arbeidsongeschiktheid. Krijgen minima niet zomaar.
Dat jaarlijkse extraatje wordt anders wel in rap tempo minder. Terwijl de minima een langdurigheidstoeslag krijgen, met korting een ziektekostenverzekering hebben, en wat niet gedekt is, daar is ook nog een leuke vergoeding voor. :wink:

Geloof me, als je net boven de norm zit kom je er in verhouding best wel bekaaid van af, een en ander afhankelijk van de gemeente waar je zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar niet iedere norm is gelijk... Dus vervallen ook niet alle 'extraatjes' gelijk. Zo stelt de gemeente voor deze toeslag de grens op het bijstandsniveau, terwijl bv voor de 100 euro vergoeding van aanvullende ziektekostenverzekering de grens op 110% zit. Daar zal TS dus wel voor in aanmerking komen.

Met het naar de gemeentes overhevelen van dit beleid op het gebied van sociale zaken, hebben de gemeentes ook enige vrijheid gekregen in de invulling van zulke regelingen. De exacte voorwaarden voor deze toeslagregeling kunnen dus, binnen grenzen, door de gemeente worden bepaald. Daarbij mag er natuurlijk geen ongeoorloofde discriminatie zijn, maar dat is er ook niet. Zo is het geen eis dat je bijstand ontvangt, maar dat je inkomen op bijstandsniveau is. Dus ook met een arbeidsongeschiktheidsuitkering op bijstandsniveau kom je in aanmerking.

Maar jouw inkomen is daarvoor dus te hoog. Je (noodzakelijke) uitgaven zijn immers geen onderdeel van je inkomen maar van je uitgaven.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door gemist »

Ik ben ook chronisch ziek. Met een eigen bedrijf. Begrijp ik nou goed dat ik zomaar ergens geld kan krijgen? Briljant!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door yan »

Elke maand 1.300 euri gratis op uw rekening zonder er iets voor te doen.. Maar dan tóch klagen dat het te weinig is. Nee niet eens klagen: het is direct discriminatie!! Weet u, werkende mensen krijgen deze toeslag ook niet na 5 jaar... pure discriminatie voor de werkende!

U zult vast ook nog wel zorgtoeslag krijgen, dus dat zijn de kosten al niet. Eigen-risico moet iedereen betalen, of dat nou op 1 januari is of op 31 december is niet relevant. Je uitkering is hoger dan bijstand, waarom denk je dan recht te hebben op een toeslag als aanvulling op deze bijstands-uitkering?

Mileena
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2005 07:05

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door Mileena »

Als u 1300 euro netto per maand ontvangt alleenstaande, dan behoort u niet tot de minima. De bijstandsnorm voor een alleenstaande is nog geen 1.000 euro netto.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door sjohie »

Werker1001 schreef:Volgens de regels van het kabinet krijgen werkelozen als ze langer dan 5 jaar op bestaansminimum leven een toeslag. Omdat ik chronisch ziek ben (100% afgekeurd) krijg ik een WIA uitkering. deze ligt €30,- hoger dan bijstand. Stel ik in Maastricht een aanvraag voor die toeslag krijg ik NUL op rekest omdat ik mee rinkomen heb dan minimum niveau. Als ik dan aanvoer dat ik 2 januari al mijn eigen risico op heb en dit maandelijks + de extra kosten voor medicatie en hulpmiddelen erbij terugbetaal aan de zorgverzekeraar dus € 32+ voor eigen risico al, af moet getrokken worden van mijn uitkering blijven ze bij hun standpunt: teveel inkomen. Landelijk tellen chronisch zieken mee als minima en hebben daar recht op zelfs in sommige plaatsen bijstand + 10 % ! Mag een Gemeente chronisch zieken zo discrimineren? Wie biedt hulp in de vorm van rechtsbijstand in een zaak voor de rechter dat zieken ook mensen zijn en minder inkomen hebben dan gezonden kunnen hebben in de bijstand?
Maar goed, hoe moet ik het woordje "stel" interpreteren? Woon je daadwerkelijk in Maastricht, en heb je hier mee te maken, of is dit een theoretische oefening/huiswerkopdracht?

Overigens bestaat de categorie "minima" zoals al geschetst hierboven, niet louter en alleen uit mensen met een bijstandsuitkering, en is er aan regels voor de mensen die we daar onder kunnen scharen, enig verschil per gemeente.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jan 2018 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mileena schreef:Als u 1300 euro netto per maand ontvangt alleenstaande, dan behoort u niet tot de minima. De bijstandsnorm voor een alleenstaande is nog geen 1.000 euro netto.
Netto is het 1182, als ik het goed zie.

Het is inderdaad een eind boven de bijstandsnorm, maar vergeet niet dat je ook aanzienlijk minder huurtoeslag krijgt. Na het plussen en minnen is het verschil niet zo heel erg groot meer.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Chronische ziekten komen in alle inkomensklassen voor, dus het 'minima' stempel is niet vanzelfsprekend.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

In een aantal Gemeenten is de grens voor de langdurigheidstoeslag verlegd.
Neem contact op met Sociale Zaken en vraag dit na.

Mileena
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2005 07:05

Re: Chronisch zieken zijn GEEN minima....?

Ongelezen bericht door Mileena »

Ik zie nu dat hij verwijst naar de bijstandsnorm voor gehuwden/samenwonenden. Hij is dus waarschijnlijk niet alleenstaand.

@Werker1001: bent u gehuwd/samenwonend of alleenstaand? En als u een partner heeft, heeft uw partner geen inkomen? Want dat is belangrijk om te weten bij het beoordelen van het recht op individuele inkomenstoeslag (voorheen: langdurigheidstoeslag).

Gesloten