LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
teresakiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2017 10:36

Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door teresakiel »

Vanwege bezuinigingen in de zorg ben ik per 1 januari 2014 werkloos geworden als verpleegkundige. Inmiddels het ik al meer dan 17000 sollicitaties gedaan naar bestaande vacatures. Een keer ben ik door een team voorgedragen voor verpleegkundige belast met stervensbegeleiding. Een van de overwegingen van het team was dat ik vanwege mijn leeftijd, 61 jaar en daardoor levenservaring daar geschikt voor zou zijn. Echter door de directie werd een aanstelling afgewezen om de volgende redenen:
- vanwege mijn leeftijd moet ik worden ingeschaald in de hoogste schaal van de CAO,op mijn aanbod om in een lagere schaal te komen werken kon niet worden ingegaan omdat de CAO verbindend is verklaard
- vanwege mijn leeftijd heb ik recht op extra seniorendagen en vakantie dagen echter dit zou een te grote belasting zijn voor het team
- het risico op ziekte verzuim van oudere werknemers is aanzienlijk hoger
De directeur was wel zo eerlijk om mij dit mondeling toe te lichten maar wilde dit niet in zijn afwijzingsbrief opnemen dus werd ik afgewezen net zo als alle andere sollicitaties niet passend in het team, lees te oud. Omdatleeftijd discriminatie bij sollicitatie verboden is heb ik dit gemeld aan het UWV. Echter het UWV gaf aan hier niets mee te zullen doen omdat het dweilen met de kraan open is en verwees mij naar de politiek. Daarop heb ik een persoonlijke brief geschreven aan staatssecretaris J.Klijnsma. Deze heeft de moeite genomen om in een persoonlijke brief aan te geven dat leeftijdsdiscriminatie verboden is en dat dit gemeld moet worden bij het UWV. Ik moest vooral doorgaan met solliciteren, ondanks dat de pensioengerechtigde leeftijd wordt verhoogt. Daarop heb ik een brief geschreven in april 2017 naar de directie van het UWV. Die hebben pas in november 2017 gereageerd na onderzoek dat deze klacht niet bij hun thuis hoort maar aangifte gedaan moet worden bij het college voor de rechten voor de mens.Dit heb ik gedaan maar inmiddels heb ik begrepen dat het erg moeilijk is om hier wat mee te gaan doen. De regering heeft wel een wet gemaakt dat leeftijdsdiscriminatie bij wet verboden is maar met handhaving daarvan is niet geregeld. Inmiddels is mijn WW uitkering tot een einde gekomen en zal mijn Bigregistratie worden ingetrokken omdat ik 3 jaar niet meer werkzaam ben geweest als verpleegkundige. Een keer had ik in een bepaalde periode een sollicitatie te weinig gedaan dit kwam mij op een officiële waarschuwing te staan dat bij een volgend verzuim dit gevolgen kan hebben voor mijn WW uitkering ondank mijn inmiddels meer dan 17000 sollicitaties, gekker kan het niet worden. Inmiddels heb ik voor de sollicitaties per post al meer dan € 8000,- aan portokosten uitgegeven. Wie het weet mag het zeggen .

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door jonis »

Ik zou om te beginnen toch echt wat selectiever omgaan met je sollicitaties.
17000 is niet niks, maar ik stak maar energie in een of enkele weloverwogen serieuze opties per week.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Brahms »

teresakiel schreef:Vanwege bezuinigingen in de zorg ben ik per 1 januari 2014 werkloos geworden als verpleegkundige. Inmiddels het ik al meer dan 17000 sollicitaties gedaan naar bestaande vacatures. Een keer ben ik door een team voorgedragen voor verpleegkundige belast met stervensbegeleiding. Een van de overwegingen van het team was dat ik vanwege mijn leeftijd, 61 jaar en daardoor levenservaring daar geschikt voor zou zijn. Echter door de directie werd een aanstelling afgewezen om de volgende redenen:
- vanwege mijn leeftijd moet ik worden ingeschaald in de hoogste schaal van de CAO,op mijn aanbod om in een lagere schaal te komen werken kon niet worden ingegaan omdat de CAO verbindend is verklaard
- vanwege mijn leeftijd heb ik recht op extra seniorendagen en vakantie dagen echter dit zou een te grote belasting zijn voor het team
- het risico op ziekte verzuim van oudere werknemers is aanzienlijk hoger
De directeur was wel zo eerlijk om mij dit mondeling toe te lichten maar wilde dit niet in zijn afwijzingsbrief opnemen dus werd ik afgewezen net zo als alle andere sollicitaties niet passend in het team, lees te oud. Omdatleeftijd discriminatie bij sollicitatie verboden is heb ik dit gemeld aan het UWV. Echter het UWV gaf aan hier niets mee te zullen doen omdat het dweilen met de kraan open is en verwees mij naar de politiek. Daarop heb ik een persoonlijke brief geschreven aan staatssecretaris J.Klijnsma. Deze heeft de moeite genomen om in een persoonlijke brief aan te geven dat leeftijdsdiscriminatie verboden is en dat dit gemeld moet worden bij het UWV. Ik moest vooral doorgaan met solliciteren, ondanks dat de pensioengerechtigde leeftijd wordt verhoogt. Daarop heb ik een brief geschreven in april 2017 naar de directie van het UWV. Die hebben pas in november 2017 gereageerd na onderzoek dat deze klacht niet bij hun thuis hoort maar aangifte gedaan moet worden bij het college voor de rechten voor de mens.Dit heb ik gedaan maar inmiddels heb ik begrepen dat het erg moeilijk is om hier wat mee te gaan doen. De regering heeft wel een wet gemaakt dat leeftijdsdiscriminatie bij wet verboden is maar met handhaving daarvan is niet geregeld. Inmiddels is mijn WW uitkering tot een einde gekomen en zal mijn Bigregistratie worden ingetrokken omdat ik 3 jaar niet meer werkzaam ben geweest als verpleegkundige. Een keer had ik in een bepaalde periode een sollicitatie te weinig gedaan dit kwam mij op een officiële waarschuwing te staan dat bij een volgend verzuim dit gevolgen kan hebben voor mijn WW uitkering ondank mijn inmiddels meer dan 17000 sollicitaties, gekker kan het niet worden. Inmiddels heb ik voor de sollicitaties per post al meer dan € 8000,- aan portokosten uitgegeven. Wie het weet mag het zeggen .
Zeer vervelende situatie waarin u zit. Maar is echt niets nieuws onder de zon. Er is helaas bijna geen bedrijf meer te vinden wel mensen ouder dan ongeveer 50 jaar nog in dienst nemen, u zit daar ruim boven. Leeftijdsdicriminatie begint al op zeer jonge leeftijd, scolieren welke volop werken in supermarkten worden voor hun 18 levensjaar er al mee geconfronteerd.

De meeste mensen welke 61 zijn hebben hun leven (hard) gewerkt en snakken naar een afbouw van de werkzame tijd, of hun pensioen. Met bijna 1 miljoen vacatures en zoveel solicitaties moet het helaas wel duidelijk zijn dat uw werkzame leven helaas voorbij zal zijn.
Ga genieten van het leven en beperk het soliciteren zo veel als mogelijk is. Stop met allerlei zaken om uw recht te halen, het kost alleen maar tijden en energie wat toch niets meer oplevert.......

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zijn logischerwijze voor bepaalde functies ook gewenste leeftijden. Als 50, 60 plusser zie ik u niet in een disco voor 20- werken, maar omdat discriminatie te noemen gaat wel erg ver. Ook zie ik een 20 jarige (of in die omgeving) niet een typische "senior" functie vervullen. Dus ook geen discriminatie. En met 6 kruisjes bij je naam is de arbeidsmarkt gewoon super dun. Misschien dat in de politiek nog kansen liggen, maar of een verpleegkundige daar nu nodig is ........... Maar als u weer solliciteert, gebruik e-mail ipv tante pos. Scheel heel veel in geld en komt altijd aan. Kijk eens of u op een andere functie als uw vakgebied nog ergens een kans maakt.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waren er in die periode dan werkelijk17.000 vacatures op uw vakgebied? Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen..

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:Waren er in die periode dan werkelijk17.000 vacatures op uw vakgebied? Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen..
Weet jij wel wat het UWV voor jou passende arbeid vindt na een half jaar genoten WW? Kijk jij daar maar eens naar.

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

Ik vind dit een heel bijzonder verhaal. In welke regio solliciteert u? En waren die 1700 sollicitaties allemaal zorggerelateerd?

Mijn schoonvader is op zijn 60e werkloos geworden en was als verpleegkundige zo weer aan het werk. Inmiddels ook alweer een paar keer geswitched. In de zorg staan ze te springen om mensen, ook om zestigplussers.

Heeft u al eens gekeken naar de redenen van afwijzing? Dat u 1 keer afgewezen bent om uw leeftijd wil natuurlijk niet zeggen dat dat elke keer de reden is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik denk dat het aantal sollicitaties niet tot op de komma nauwkeurig is berekend. Het zijn er gewoon erg veel geweest.

Het onderwerp is leeftijdsdiscriminatie.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door renewouters »

Meer dan 12 sollicitaties per dag.... Misschien wat meer focussen op kwaliteit dan kwantiteit?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door renewouters »

Meer dan 12 sollicitaties per dag.... Misschien wat meer focussen op kwaliteit dan kwantiteit?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rebeldoom schreef:Ik vind dit een heel bijzonder verhaal. In welke regio solliciteert u? En waren die 1700 sollicitaties allemaal zorggerelateerd?

Mijn schoonvader is op zijn 60e werkloos geworden en was als verpleegkundige zo weer aan het werk. Inmiddels ook alweer een paar keer geswitched. In de zorg staan ze te springen om mensen, ook om zestigplussers.

Heeft u al eens gekeken naar de redenen van afwijzing? Dat u 1 keer afgewezen bent om uw leeftijd wil natuurlijk niet zeggen dat dat elke keer de reden is.
Exact. Er is een enorm tekort aan verpleegkundigen, dus ik vind het ook maar vreemd dat die "17000" sollicitaties op niks zijn uitgelopen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Brahms »

Nog even en we gaan schrijven dat er misschien iets met TS teressakiel aan de hand is........
Verder zal je leeftijddiscriminatie wel moeten bewijzen, in hoeveel van de 17.000 (!) afwijzingen wordt dit echt (dus schriftelijk) genoemd als reden ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik denk dat de vraagsteller zich met een nul teveel vergist heeft. 17.000 brieven sinds jan 2014 = afgerond 4 jaar, dat gedeeld door 52 weken = 81 en een beetje brieven per week, of zo u wilt 11 brieven per dag inclusief de zaterdag en zondag.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Ben bang dat er wat met nullen is gegoogeld, €8000 aan portokosten. :?:
Zoek een goede dagbesteding en neem het ervan. 4 sollicitaties per week zijn er meer dan zat.
Afwijzingen kosten alleen maar energie. Ga vrijwilligerswerk doen. Dat mag en moet niet.
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken.
En zorg ervoor dat u ruim op tijd minimaal 6 weken bij de Gemeente aan de bel trekt als uw recht op WW is verlopen. Tenzij er geen recht is op ABW of IOAW

atlas1302

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door atlas1302 »

60+ niemand wilt u hebben, ga lekker leven en voldoe aan de gestelde normen voor inkomsten.
Kunt u niet stil zitten, zoek een leuke club op en maak er wat van.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door kweenie »

mahadma schreef:Ik denk dat de vraagsteller zich met een nul teveel vergist heeft. 17.000 brieven sinds jan 2014 = afgerond 4 jaar, dat gedeeld door 52 weken = 81 en een beetje brieven per week, of zo u wilt 11 brieven per dag inclusief de zaterdag en zondag.
Dat zou meteen verklaren waarom TS nog geen baan heeft. Voor een fatsoenlijke sollicitatiebrief en CV, aangepast op de functie en de organisatie waar je solliciteert, en het je verdiepen in die organisatie, ben je wel een paar uur bezig. Voor 17.000 brieven, zo'n twee per uur gemiddeld, moet het bijna wel gaan om standaard brieven en een standaard, algemeen CV.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
mahadma schreef:Ik denk dat de vraagsteller zich met een nul teveel vergist heeft. 17.000 brieven sinds jan 2014 = afgerond 4 jaar, dat gedeeld door 52 weken = 81 en een beetje brieven per week, of zo u wilt 11 brieven per dag inclusief de zaterdag en zondag.
Dat zou meteen verklaren waarom TS nog geen baan heeft. Voor een fatsoenlijke sollicitatiebrief en CV, aangepast op de functie en de organisatie waar je solliciteert, en het je verdiepen in die organisatie, ben je wel een paar uur bezig. Voor 17.000 brieven, zo'n twee per uur gemiddeld, moet het bijna wel gaan om standaard brieven en een standaard, algemeen CV.
En dat zijn dan weer net het type brieven waar men bij voorbaat al wenst af te wijzen.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brahms schreef:Nog even en we gaan schrijven dat er misschien iets met TS teressakiel aan de hand is........
Verder zal je leeftijddiscriminatie wel moeten bewijzen, in hoeveel van de 17.000 (!) afwijzingen wordt dit echt (dus schriftelijk) genoemd als reden ?
De voorzitter van het College van de Rechten voor de Mens gaf in een Radar filmpje (5:40) dat de bewijslast wordt omgedraaid.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door Brainless »

8000E aan portokosten?
Eigenlijk gaan alle sollicitaties tegenwoordig per mail (en vaak zelfs via een bepaald formulier waar u gegevens invult).
Schrijven op papier mag altijd, maar deze zullen minder snel gelezen worden, daar een mail makkelijker te openen/lezen en archiveren is.
Ook het terug reageren (lees: extra vragen of uitnodigen voor een gesprek) gaat veel makkelijker/sneller per mail.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Leeftijddiscriminatie bij solliciteren

Ongelezen bericht door kuklos »

teresakiel schreef:Vanwege bezuinigingen in de zorg ben ik per 1 januari 2014 werkloos geworden als verpleegkundige. Inmiddels het ik al meer dan 17000 sollicitaties gedaan naar bestaande vacatures. Een keer ben ik door een team voorgedragen voor verpleegkundige belast met stervensbegeleiding. Een van de overwegingen van het team was dat ik vanwege mijn leeftijd, 61 jaar en daardoor levenservaring daar geschikt voor zou zijn. Echter door de directie werd een aanstelling afgewezen om de volgende redenen:
- vanwege mijn leeftijd moet ik worden ingeschaald in de hoogste schaal van de CAO,op mijn aanbod om in een lagere schaal te komen werken kon niet worden ingegaan omdat de CAO verbindend is verklaard
- vanwege mijn leeftijd heb ik recht op extra seniorendagen en vakantie dagen echter dit zou een te grote belasting zijn voor het team
- het risico op ziekte verzuim van oudere werknemers is aanzienlijk hoger
De eerste twee redenen kan jij niets aan doen, maar belemmeren inderdaad het aannemen van oudere werknemers. Met dank aan de vakbond.
De derde reden blijkt niet waar te zijn en is vooral een misvatting van werkgevers.

De reacties zijn niet erg aardig op jouw post, maar voor een deel hebben de mensen die reageren wel gelijk. Je zegt dat je al 17.000 keer gesolliciteerd hebt, sinds 1 januari 2014. Het is nu bijna 2018, dus in 4 jaar heb jij meer dan 16.000 keer gesolliciteerd. Dat komt neer op meer dan 4.000 keer per jaar (dat iets minder dan 400 dagen heeft; en dus omgerekend neer op meer dan 10 keer per dag solliciteren. Elke dag weer, 4 jaar lang. Dit aantal is zo hoog dat het onwaarschijnlijk is.

Daarnaast geef je ook aan ruim €8.000 aan portokosten te hebben besteed. Dat is dan een halve euro per brief. Of de helft van je brieven 1 euro. Ook dit bedrag is onwaarschijnlijk.

Beide getallen geven aan dat je naast de handicap van leeftijd (waar je niets aan kan doen, maar wel op wordt afgerekend) ook nog de fout maakt van teveel solliciteren, waardoor je brieven lopende bandwerk zijn geworden. Dat is een reden om iemand af te wijzen, de standaardbrief van de kandidaat. En dat je de fout maakt door een papieren brief te sturen. In deze tijd zeer ongebruikelijk. De laatste papieren sollicitatiebrief die ik onder ogen kreeg was in 2003.
De adviezen die ik kan geven zijn gerichter solliciteren en alles per email te doen.

Nog twee opmerkingen:
teresakiel schreef:De regering heeft wel een wet gemaakt dat leeftijdsdiscriminatie bij wet verboden is maar met handhaving daarvan is niet geregeld.
Het probleem is de bewijslast. Hoe bewijs je dat een sollicitatie wordt afgewezen vanwege jouw leeftijd?
Het geval dat je kon bewijzen, de directeur die het persoonlijk toelichtte, die kijkt de volgende keer wel uit om zoiets nog eens te doen, want heeft dan gelijk een aanklacht aan zijn broek.
Ga praten met de vakbond, zij sluiten die cao's af waardoor jij te duur wordt.
teresakiel schreef:Een keer had ik in een bepaalde periode een sollicitatie te weinig gedaan
Dit is ongeloofwaardig, sorry. Jij stuurt meer dan 10 (!) brieven per dag (!) en dan heb je in een bepaalde periode niet voldaan aan de sollicitatieplicht?

Gesloten