LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoelang ww

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Ridder777

Hoelang ww

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Wie kan mij helpen?
Ik wil weten hoelang ik ww krijg.
het uwv zegt alleen dat kan je hier lezen of daar lezen.

situatie

Ik voldoe aan de wekeneis
Ik voldoe niet aan jareneis
Ik heb arbeidsverleden van 17 jaar
Ik word werkloos 8 oktober 2018
wie kan mij het goede antwoord geven?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door riddert »

Ridder777 schreef:Wie kan mij helpen?
Ik wil weten hoelang ik ww krijg.
het uwv zegt alleen dat kan je hier lezen of daar lezen.

situatie

Ik voldoe aan de wekeneis
Ik voldoe niet aan jareneis
Ik heb arbeidsverleden van 17 jaar
Ik word werkloos 8 oktober 2018
wie kan mij het goede antwoord geven?
Ik denk dat je inderdaad bij degene moet zijn die je ww gaat uitbetalen. Maar is de vraag niet wat voorbarig?
Je hebt nog bijna een jaar om een nieuwe baan te vinden. Dat lijkt me geen onmogelijke opgave. Ik zou mijn aandacht daar op richten.

Ridder777

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door Ridder777 »

nee, ik moet mijn contract uitdienen.
Ze is daar heel streng in.
Als ik nu een baan krijg aangeboden moet ik zeggen...
ik kan pas oktober beginnen.
Maar ik wil dus weten hoelang ik eventueel recht heb op ww, omdat ik nog iemand moet bezoeken in het buitenland.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door kweenie »

U krijgt een WW-uitkering van 3 maanden als u aan de wekeneis voldoet. Deze uitkering wordt verlengd als u ook aan de jareneis voldoet.

Dus 3 maanden in jouw geval. Is dat nu zo moeilijk om op te zoeken?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef:Wie kan mij helpen?
Ik wil weten hoelang ik ww krijg.
het uwv zegt alleen dat kan je hier lezen of daar lezen.

situatie

Ik voldoe aan de wekeneis
Ik voldoe niet aan jareneis
Ik heb arbeidsverleden van 17 jaar
Ik word werkloos 8 oktober 2018
wie kan mij het goede antwoord geven?

Nog 10 maanden te gaan en in die tussentijd verandert (bijna) het gehele sociale stelsel.
Nu hier een antwoord op formuleren is niet mogelijk.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik snap het niet helemaal je contract loopt tot 8 okt 2018 en al je nu een baan zou krijgen aangeboden dan moet je zeggen dat je pas okt kan beginnen dat is onzin..
Je neemt gewoon ontslag en werkt je uitwerk tijd uit dan begin je bij een nieuwe baan wat is daar nou moeilijk aan?
Je kan altijd solliciteren werk vinden vanuit werk is in veel gevallen fijner dan vanuit de WW of bijstand dus gewoon rond solliciteren kijken wat je uitwerk periode is en dan ergens anders beginnen een beetje gaan zitte wachten op WW is onzin.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef:nee, ik moet mijn contract uitdienen.
Ze is daar heel streng in.
Als ik nu een baan krijg aangeboden moet ik zeggen...
ik kan pas oktober beginnen.

Maar ik wil dus weten hoelang ik eventueel recht heb op ww, omdat ik nog iemand moet bezoeken in het buitenland.



Onzin, u kunt altijd met inachtneming van de opzegtermijn van werkgever veranderen.

Dan hoeft u ook nog eens geen aanspraak te maken op een sociale voorziening.
Of u moet nu reeds in een sociale werkverschaffing werkzaam zijn.

Ridder777

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Sorry hoor maar toen mijn contract verleng werd met een half jaar... zei mijn ''baas''
ik verleng hem met 1 jaar met de voorwaarde dat ik niet verder solliciteer en dat ik hem helemaal uitdien.
ik wil me daar graag aan houden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef: Ik word werkloos 8 oktober 2018
Mocht u in of na oktober 2018 met een WW-uitkering uw buitenlands vakantie willen houden, dan zult u nog geen of te weinig vakantiedagen bij het UWV hebben opgebouwd om daarmee uw (buitenlandse) reis te kunnen en te mogen maken.
Het is misschien raadzaam om de reis te plannen en te maken 'voor' 1 oktober volgend jaar.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door jonis »

Dieke83 schreef:Ik snap het niet helemaal je contract loopt tot 8 okt 2018 en al je nu een baan zou krijgen aangeboden dan moet je zeggen dat je pas okt kan beginnen dat is onzin..
Je neemt gewoon ontslag en werkt je uitwerk tijd uit dan begin je bij een nieuwe baan wat is daar nou moeilijk aan?
Je kan altijd solliciteren werk vinden vanuit werk is in veel gevallen fijner dan vanuit de WW of bijstand dus gewoon rond solliciteren kijken wat je uitwerk periode is en dan ergens anders beginnen een beetje gaan zitte wachten op WW is onzin.
Dat ligt maar net aan je arbeidscontract voorwaarden (en in dit geval dus bepaalde termijn)....zonder wederzijds goedvinden kun je aan de termijnduur gehouden worden als een opzegbeding ontbreekt, maw; zul je je contract zelfs moeten uitdienen als je werkgever daar op staat.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door witte angora »

Ridder777 schreef: Maar ik wil dus weten hoelang ik eventueel recht heb op ww, omdat ik nog iemand moet bezoeken in het buitenland.
En dat gaat op kosten van de WW? Dan wil ik je wel even wakker schudden: je hebt 'recht' op 20 vakantiedagen per jaar, als je op 1 januari in de WW zit. Als je na 1 januari in de WW komt, wordt dat minder. In jouw geval zal dat dus een dag of 5 zijn. Ga je langer, dan krijg je over de langere periode geen uitkering.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... -uitkering

Overigens 'moet' je niks...

Ridder777

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door Ridder777 »

het is een bezoekje van een weekje
ik zie het niet als vakantie ik zou nog een keer bij hem langsgaan
het is in Moldavie ik ben benieuwd hoe ze daar leven.
Ik ga met de trei en bus.
(mijn ma zegt het is daar onveilig omdat het daar arm is )
ik heb het idee dat dat wel mee valt

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan kun je dus ook je vakantiedagen gebruiken die je opbouwt bij je huidige werkgever. Het voordeel is dat je in augustus/september kunt beginnen met solliciteren, en wie weet vind je aansluitend op 8 oktober een andere baan. Lijkt me een veel beter plan. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ridder777 schreef:het is een bezoekje van een weekje
ik zie het niet als vakantie ik zou nog een keer bij hem langsgaan
het is in Moldavie ik ben benieuwd hoe ze daar leven.
Ik ga met de trei en bus.
(mijn ma zegt het is daar onveilig omdat het daar arm is )
ik heb het idee dat dat wel mee valt
U ziet het niet als vakantie? Hoe doet u dat nu bij iw werkgever? 'Baas, ik wil een weekje iemand bezoeken, hetbis geen vakantie voor mij, dus geef mij maar betaald verlof ipv vermindering van de vakantie uren.' Wat denkt u wat u als reaktie krijgt?
Overigens komt uw vraag mij heel bekend voor, niet toevallig onlangs ook al een keer gestelt? En die antwoorden heeft u niet gelezen? viewtopic.php?f=64&t=177313&p=2460643#p2460643

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door grun »

Ridder777 schreef:het is een bezoekje van een weekje
Vergeet je niet dat in de WW zitten betekent dat je ook moet solliciteren? Niet alleen brieven schrijven, maar ook op gesprek gaan bij potentiele werkgevers, een sollicitatiecursus volgen, regelmatig op kantoor ontboden worden voor een gesprek met je consultant, ww-verklaringen invullen en vervolgens fysiek moeten inleveren. Een paar dagen naar het buitenland zou misschien nog kunnen, maar geen weken- of maandenlang. In ieder geval zou ik wel even overleggen met het UWV, om problemen te voorkomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door moederslink »

Ridder777 schreef:Wie kan mij helpen?
Ik wil weten hoelang ik ww krijg.
het uwv zegt alleen dat kan je hier lezen of daar lezen.

situatie

Ik voldoe aan de wekeneis
Ik voldoe niet aan jareneis
Ik heb arbeidsverleden van 17 jaar
Ik word werkloos 8 oktober 2018
wie kan mij het goede antwoord geven?
@Ridder 777:
div antwoorden op deze vraag kun je vinden in je eerdere post van 1 nov j.l. :wink:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door Brainless »

Dieke83 schreef:Ik snap het niet helemaal je contract loopt tot 8 okt 2018 en al je nu een baan zou krijgen aangeboden dan moet je zeggen dat je pas okt kan beginnen dat is onzin..
Je neemt gewoon ontslag en werkt je uitwerk tijd uit dan begin je bij een nieuwe baan wat is daar nou moeilijk aan?
Je kan altijd solliciteren werk vinden vanuit werk is in veel gevallen fijner dan vanuit de WW of bijstand dus gewoon rond solliciteren kijken wat je uitwerk periode is en dan ergens anders beginnen een beetje gaan zitte wachten op WW is onzin.
Dat kan alleen als dat in het contract is opgenomen.
Maar "normaal"geldt een tijdelijk contract voor de volle periode (zowel voor de werknemer als de werkgever).
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.
https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/
Opzegging contract voor bepaalde tijd

Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is overeengekomen. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).
https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-opzeg ... jd-ontslag

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef:het is een bezoekje van een weekje
ik zie het niet als vakantie ik zou nog een keer bij hem langsgaan
het is in Moldavie ik ben benieuwd hoe ze daar leven.
Ik ga met de trei en bus.
(mijn ma zegt het is daar onveilig omdat het daar arm is )
ik heb het idee dat dat wel mee valt
Blijkbaar worden alle serieuze en inhoudelijk gegeven reacties, om de e.o.a. reden, maar even buiten beschouwing gelaten door Ts. en is het inmiddels een reistopic naar Moldavië geworden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door witte angora »

Ridder777 schreef:Wie kan mij helpen?
Ik wil weten hoelang ik ww krijg.
het uwv zegt alleen dat kan je hier lezen of daar lezen.

situatie

Ik voldoe aan de wekeneis
Ik voldoe niet aan jareneis
Ik heb arbeidsverleden van 17 jaar
Ik word werkloos 8 oktober 2018
wie kan mij het goede antwoord geven?
En uit dat eerdere topic:
Ridder777 schreef:door Ridder777 » 01 nov 2017 08:44

Goede morgen beste mensen ik heb een vraag/probleem

Mijn contract loopt af in oktober 2018
Hij wordt niet verlengt omdat hij al 2x is verlengt.

Ik verdien 1160 netto per 4 weken!
andere baan heb ik 93 euro netto per maand = 0 uren contract
Hoeveel ww heb ik de 3 maanden waar ik recht op heb?
Ik weet dat ik recht heb op 3 maanden.
maar hoeveel krijg ik?
Vragen naar de bekende weg dus. Helaas mag je op dit forum niet vertellen hoe dat in goed Nederlands heet...

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Hoelang ww

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Brainless schreef:
Dieke83 schreef:Ik snap het niet helemaal je contract loopt tot 8 okt 2018 en al je nu een baan zou krijgen aangeboden dan moet je zeggen dat je pas okt kan beginnen dat is onzin..
Je neemt gewoon ontslag en werkt je uitwerk tijd uit dan begin je bij een nieuwe baan wat is daar nou moeilijk aan?
Je kan altijd solliciteren werk vinden vanuit werk is in veel gevallen fijner dan vanuit de WW of bijstand dus gewoon rond solliciteren kijken wat je uitwerk periode is en dan ergens anders beginnen een beetje gaan zitte wachten op WW is onzin.
Dat kan alleen als dat in het contract is opgenomen.
Maar "normaal"geldt een tijdelijk contract voor de volle periode (zowel voor de werknemer als de werkgever).
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.
https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/
Opzegging contract voor bepaalde tijd

Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is overeengekomen. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).
https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-opzeg ... jd-ontslag
Het zou in het contract moeten zijn opgenomen, ik heb ook vaker een contract voor bepaalde tijd gehad.
En als ik na een verlenging ergens verder wou solliciteren dan hoefde er alleen met de uitwerk tijd rekening gehouden te worden mondeling kan er zoveel worden gezegd maar het gaat erom wat er schriftelijk is vast gelegd.

Gesloten