LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transitievergoeding

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?

Zijn er ook mensen waarvan de vergoeding na de wettelijke vervaltermijn vrijwillig is uitgekeerd?

Ja, ik ben de transitievergoeding op dezelfde wijze misgelopen
0
Geen stemmen
Nee, mijn werkgever heeft de vergoeding binnen 3 maanden vrijwillig uitgekeerd
3
100%
De vergoeding werd ondanks het verstrijken van de wettelijk vastgestelde vervaltermijn alsnog vrijwillig uitgekeerd door de werkgever
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

uitzendkracht
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2018 17:55

Transitievergoeding

Ongelezen bericht door uitzendkracht »

Transitievergoeding, een wassen neus als je niet op de hoogte bent van de wettelijke vervaltermijn van (maar) drie maanden. Na lange tijd voor een groot landelijk uitzendbureau bij de overheid gewerkt te hebben werd ik een half jaar geleden werkeloos omdat er geen ruimte meer was om het contract te verlengen (fase C). Maar deze keer zou ik recht hebben op een transitievergoeding en het uitzendbureau zou wettelijk verplicht zijn om deze uit te keren. Omdat het uitzendbureau de vergoeding echter maar niet uitkeerde heb ik eind november navraag gedaan wanneer deze vergoeding dan uitgekeerd zou worden. Er werd mij toegezegd dat dit nog in 2017 zou gebeuren. Om een lang verhaal kort te maken werd mij afgelopen vrijdag meegedeeld dat ik inmiddels geen recht meer heb op de vergoeding vanwege het verstrijken van de wettelijk vastgestelde vervaltermijn van drie maanden. Omdat ik nog steeds geen werk heb is dat een behoorlijke tegenslag. Wat mij met name tegenstaat is dat het betreffende uitzendbureau het volstrekt normaal vindt om zelfs werkeloze oud-werknemers financieel te benadelen en dat de wetgeving/ overheid deze werkgevers met deze vervaltermijn daarin wettelijk faciliteert. Het betreffende uitzendbureau heeft zelfs een ster voor goed werkgeverschap (?). Ik voel me bestolen maar kan er geen aangifte van doen. Omdat ik denk dat er meer mensen op deze manier het schip in gaan zou het goed zijn het onder de aandacht te brengen. Er wordt over een recht gesproken, maar in de (uitzend)praktijk blijkt dat de vergoeding geclaimd worden. Als ik daar eerder van op de hoogte was geweest dan zou ik dat ook zeker gedaan hebben. Het uitzendbureau wacht met opzet met uitkeren en maakt misbruik van de wettelijke vervaltermijn en de onwetendheid van mensen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Transitievergoeding

Ongelezen bericht door sylvesterb »

uitzendkracht schreef:Transitievergoeding, een wassen neus als je niet op de hoogte bent van de wettelijke vervaltermijn van (maar) drie maanden. Na lange tijd voor een groot landelijk uitzendbureau bij de overheid gewerkt te hebben werd ik een half jaar geleden werkeloos omdat er geen ruimte meer was om het contract te verlengen (fase C). Maar deze keer zou ik recht hebben op een transitievergoeding en het uitzendbureau zou wettelijk verplicht zijn om deze uit te keren. Omdat het uitzendbureau de vergoeding echter maar niet uitkeerde heb ik eind november navraag gedaan wanneer deze vergoeding dan uitgekeerd zou worden. Er werd mij toegezegd dat dit nog in 2017 zou gebeuren. Om een lang verhaal kort te maken werd mij afgelopen vrijdag meegedeeld dat ik inmiddels geen recht meer heb op de vergoeding vanwege het verstrijken van de wettelijk vastgestelde vervaltermijn van drie maanden. Omdat ik nog steeds geen werk heb is dat een behoorlijke tegenslag. Wat mij met name tegenstaat is dat het betreffende uitzendbureau het volstrekt normaal vindt om zelfs werkeloze oud-werknemers financieel te benadelen en dat de wetgeving/ overheid deze werkgevers met deze vervaltermijn daarin wettelijk faciliteert. Het betreffende uitzendbureau heeft zelfs een ster voor goed werkgeverschap (?). Ik voel me bestolen maar kan er geen aangifte van doen. Omdat ik denk dat er meer mensen op deze manier het schip in gaan zou het goed zijn het onder de aandacht te brengen. Er wordt over een recht gesproken, maar in de (uitzend)praktijk blijkt dat de vergoeding geclaimd worden. Als ik daar eerder van op de hoogte was geweest dan zou ik dat ook zeker gedaan hebben. Het uitzendbureau wacht met opzet met uitkeren en maakt misbruik van de wettelijke vervaltermijn en de onwetendheid van mensen.
Je hebt 3 maanden de tijd om bezwaar te maken tegen de hoogte van de transitie vergoeding. Zover ik kan vinden is er nergens een regel dat je hem na 3 maanden niet meer zou ontvangen, ondanks dat je er recht op hebt. Zeker niet als je hier telefonische om verzocht hebt. Ik zou je kwestie eens voorleggen bij het juridische loket.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Transitievergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

uitzendkracht schreef:Transitievergoeding, een wassen neus als je niet op de hoogte bent van de wettelijke vervaltermijn van (maar) drie maanden. Na lange tijd voor een groot landelijk uitzendbureau bij de overheid gewerkt te hebben werd ik een half jaar geleden werkeloos omdat er geen ruimte meer was om het contract te verlengen (fase C). Maar deze keer zou ik recht hebben op een transitievergoeding en het uitzendbureau zou wettelijk verplicht zijn om deze uit te keren. Omdat het uitzendbureau de vergoeding echter maar niet uitkeerde heb ik eind november navraag gedaan wanneer deze vergoeding dan uitgekeerd zou worden. Er werd mij toegezegd dat dit nog in 2017 zou gebeuren. Om een lang verhaal kort te maken werd mij afgelopen vrijdag meegedeeld dat ik inmiddels geen recht meer heb op de vergoeding vanwege het verstrijken van de wettelijk vastgestelde vervaltermijn van drie maanden. Omdat ik nog steeds geen werk heb is dat een behoorlijke tegenslag. Wat mij met name tegenstaat is dat het betreffende uitzendbureau het volstrekt normaal vindt om zelfs werkeloze oud-werknemers financieel te benadelen en dat de wetgeving/ overheid deze werkgevers met deze vervaltermijn daarin wettelijk faciliteert. Het betreffende uitzendbureau heeft zelfs een ster voor goed werkgeverschap (?). Ik voel me bestolen maar kan er geen aangifte van doen. Omdat ik denk dat er meer mensen op deze manier het schip in gaan zou het goed zijn het onder de aandacht te brengen. Er wordt over een recht gesproken, maar in de (uitzend)praktijk blijkt dat de vergoeding geclaimd worden. Als ik daar eerder van op de hoogte was geweest dan zou ik dat ook zeker gedaan hebben. Het uitzendbureau wacht met opzet met uitkeren en maakt misbruik van de wettelijke vervaltermijn en de onwetendheid van mensen.
Je was wel op de hoogte van je recht op transitievergoeding, maar hebt daarna niet doorgezocht hoe en wanneer je die uitgekeerd moest krijgen? Dat is wel heel zuur, want die 3 maanden is "hard" en moet je zelf in de gaten houden.
Hier vind je meer info: https://www.transitievergoeding.nl/woor ... aimen.html

Mijn voormalig werkgever heeft de transitievergoeding op de allerlaatste dag (binnen de 3 maanden termijn) betaald. Het leek er op alsof er gespeculeerd werd op het vervallen van mijn recht na 3 maanden, gelukkig heeft een jurist mij bijgestaan om desnoods op die laatste dag nog een procedure bij het kantongerecht te starten. Het was gelukkig niet nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Transitievergoeding

Ongelezen bericht door kweenie »

Het 'leuke' van de regeling is dat je zeker als uitzendkracht jezelf waarschijnlijk heel wat minder geliefd maakt bij het uitzendbureau als je de transitievergoeding gaat claimen. Je krijgt dan misschien het gevoel dat ze denken: voor jou tien anderen. Je zit dan dus al snel in een dilemma: ga ik claimen wat ik recht op heb of wil ik de kans op een volgende opdracht hoger houden?

Daar komt nog bij dat je welliswaar binnen drie maanden moet claimen, maar als je binnen 6 maanden een nieuwe opdracht krijgt, dan blijft de teller gewoon doorlopen. Dan krijg je geen transitievergoeding, naar krijg je na afloop van de nieuwe opdracht een (hogere) vergoeding. Wat doe je dan als je een grote kans hebt op een nieuwe opdracht binnen een half jaar? Ga je hard claimen met als gevolg dat die opdracht misschien niet doorgaat? Of houd je je gedeisd in de hoop dat er dan meer kans is dat je die opdracht krijgt?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Transitievergoeding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kweenie, het ligt er dus aan of TS nog gebruik maakt van dat uitzendbureau. Aangezien het al 6 maanden geleden is, zal dit dus niet zo zijn.

Alieda
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2018 21:45

Re: Transitievergoeding

Ongelezen bericht door Alieda »

Ik kreeg de vergoeding na meer dan 3 maanden, wist niet eens dat ik er recht op had als uitzendkracht maar dat bleek toen nog maar sinds kort te zijn. Van de 1 op andere dag opeens een fors bedrag van Tempo Team op de rekening.

Gesloten