LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen inkomen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
wilfred1973
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2007 10:36

Geen inkomen

Ongelezen bericht door wilfred1973 »

Beste lezers,

Mijn vriendin heeft een groot probleem en weet niet meer wat ze moet doen.

Ze heeft nooit gewerkt ,maar wil dat dolgraag.
Ze is beperkt met vervoer alleen heeft ze een fiets.
Met de trein of bus is geen optie omdat ze dus geen geld heeft.
Nu heeft ze gesolliciteerd op een baan bij ons in het dorp.
Na 2 goede gesprekken te hebben gehad leek het erop dat ze was aangenomen ,maar niets is waar.
Ze beloofde haar dat ze Maandag gebeld zou worden voor contract bespreking ,maar kreeg te horen dat ze toch niet in het profiel pasten van het bedrijf.

Pfff kunnen ze dat niet eerder vertellen in het eerste gesprek?.

Nu is het zo dat ze dus geen recht heb op een uitkering omdat ze nooit gewerkt heeft.
Ook een bijstands uitkering is niet van toepassing omdat ik dus teveel verdiend.

Waar kan ze toch terecht om wat geld te kunnen krijgen hier in Nederland??.

Ideeen zijn van harte welkom want we weten gewoon niet meer wat we kunnen doen.

Ik hoor graag jullie reactie's

Groetjes

Wilfred Brood

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door Lowieze »

"Geld krijgen" ? Jeetje, waarom kijkt ze niet verder dan haar eigen dorp?
Wat voor opleiding(en) heeft ze gedaan?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

wilfred1973 schreef:Beste lezers,

Mijn vriendin heeft een groot probleem en weet niet meer wat ze moet doen.

Ze heeft nooit gewerkt ,maar wil dat dolgraag.
Ze is beperkt met vervoer alleen heeft ze een fiets.
Met de trein of bus is geen optie omdat ze dus geen geld heeft.
Nu heeft ze gesolliciteerd op een baan bij ons in het dorp.
Na 2 goede gesprekken te hebben gehad leek het erop dat ze was aangenomen ,maar niets is waar.
Ze beloofde haar dat ze Maandag gebeld zou worden voor contract bespreking ,maar kreeg te horen dat ze toch niet in het profiel pasten van het bedrijf.

Pfff kunnen ze dat niet eerder vertellen in het eerste gesprek?.

Nu is het zo dat ze dus geen recht heb op een uitkering omdat ze nooit gewerkt heeft.
Ook een bijstands uitkering is niet van toepassing omdat ik dus teveel verdiend.

Waar kan ze toch terecht om wat geld te kunnen krijgen hier in Nederland??.

Ideeen zijn van harte welkom want we weten gewoon niet meer wat we kunnen doen.

Ik hoor graag jullie reactie's

Groetjes

Wilfred Brood
Als jullie samen voldoende inkomen hebben, heb je dus geen bijstand nodig. Zo simpel is het. Je zou kunnen nadenken over een verhuizing naar een plaats met meer werkaanbod.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als je werkt krijg je toch geld om de reiskosten mee te bekostigen? De eerste maand kan jij toch wel haar buskaartje betalen zodat ze met de bus naar het werk kan? Jullie zijn toch een stelletje dus delen van dergelijke kosten lijkt me geen probleem.

Verder is er ook genoeg geld te verdienen met oppassen, schoonmaken, klusjes doen etc...

atlas1302

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Mijn vriendin heeft een groot probleem en weet niet meer wat ze moet doen
Doorgaan met solliciteren als zij geld wilt verdienen, zo doet iedereen dat 8). Jullie leven samen..jij werkt en zij zorgt voor de huishouding, eigenlijk zoals mijn opa en oma dat vroeger deden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door newmikey »

wilfred1973 schreef:Mijn vriendin heeft een groot probleem en weet niet meer wat ze moet doen.
Nu heeft ze gesolliciteerd op een baan bij ons in het dorp.
Ze beloofde haar dat ze Maandag gebeld zou worden voor contract bespreking ,maar kreeg te horen dat ze toch niet in het profiel pasten van het bedrijf.
Dus één enkele sollicitatie afgewezen en dat is nu een groot probleem? Pfff, een klein beetje meer initiatief en doorzettingsvermogen is toch wel een eerste vereiste om aan het werk te komen en te blijven.

Uw vriending heeft géén probleem.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Hoogst eigenaardig dat iemand 'nog nooit' gewerkt heeft. Geen opleiding? Altijd verzorgd door iemand anders? Met een goede fiets kan je makkelijk in een straal van 20-25 km zoeken - uurtje fietsen. Of zoek een thuisstudie uit, betaal die voorvhhar, kan ze tergbetalen als ze werk heeft.
Of is ze soms boven de 55?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door mahadma »

Check deze lijst eens, dan weet u wanneer u wel of niet in aanmerking komt voor bijstand. Bron: Rijksoverheid.

Wanneer heb ik recht op bijstand?
U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de voorwaarden. En niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien. En ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering.
Voorwaarden bijstand
U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
Vermogenstoets bijstand
Om te bepalen of u recht heeft op bijstand bekijkt uw gemeente of u niet te veel vermogen bezit. Zoals spaargeld. Heeft u meer vermogen dan toegestaan? Dan kunt u hiermee in uw levensonderhoud voorzien. En heeft u geen recht op bijstand totdat u dit geld heeft opgemaakt. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten is afhankelijk van uw leefsituatie.
Tabel: Vermogensgrens bijstand 2018
Leefsituatie
Maximaal toegestaan vermogen
Gezamenlijke huishouding
€ 12.040
Alleenstaande ouder
€ 12.040
Alleenstaande
€ 6.020
Bijstand en een eigen huis
Een eigen huis wordt gezien als een onderdeel van uw vermogen. Uw gemeente beoordeelt dan ook hoeveel vermogen er in uw woning zit. En kijkt hierbij naar de overwaarde van uw huis. Dit is de huidige waarde van uw huis minus de nog niet afgeloste hypotheek. Lees meer over recht op bijstand met een eigen huis.

(Even los van bovenstaande: als de vriend een dikke auto heeft wordt dat ook als vermogen gezien.)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door mahadma »

Waar kan ze toch terecht om wat geld te kunnen krijgen hier in Nederland??. Nergens of ga op zoek en zoek hulp bij de gemeente.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 feb 2018 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald offtopic bericht verwijderd

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Om geld te 'krijgen' kun je haar laten bedelen. Als het om werken gaat moet het verdiend worden. Laat haar desnoods een paar krantenwijken lopen. Ik ken iemand die na haar 40e zo begonnen is, uiteindelijk is ze part-time bij een plaatselijke supermarkt gaan werken. Die met dat blauwe logootje.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door Brahms »

Als jullie echt een stelletje zijn, hen je alles voor haar over. Daar hoort elkaar steunen in barre tijden ook onder. Dat hoeven wij, als buitenstaanders / belastingbetalers, niet te doen.

stofzuigertje

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien haar ervaring, thuis zitten en dan plotseling 40 uren moeten werken en of dat goed gaat?

Daarom, zoek klusjes via het bord in Buurt Super...
Vrouw zoekt werk, schoonmaken bij ouderen, boodschappen halen, kan op fiets... en zulke klussen heb je eerder dan vast werk.
In geheel Nederland zijn er tekorten en mensen die minder thuiszorg kregen willen vaak best iets betalen voor meer.

Dit soort werk is met even kopje koffie erbij en persoonlijk contact en belasting betalen... of je dan alles opgeeft en juiste aantal uren en Euro's?
Dus briefje op het bord van alle buurt supers en hopelijk krijg je niet teveel werk...... 7 dagen 12 uren of meer werken hoeft natuurlijk ook niet!

Jaguarman
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2018 18:25

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door Jaguarman »

jij kan haar toch onderhouden als je een goede baan hebt? ik help me vriendin ook soms tewijl ik zelf arm ben.
en mijn vriendin werkt gewoon maar zit in de schuldhulp

Jaguarman
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2018 18:25

Re: Geen inkomen

Ongelezen bericht door Jaguarman »

copie uit de link

Maatregelen
Als je het Bijstandszwaard van Damocles door gedwongen ontslag of langdurig Ziektewet al ruim van te voren ziet hangen, neem dan bijtijds slimme maatregelen. Flinke spaartegoeden moet je dan eerst aanspreken. Er wordt tot een half jaar teruggerekend. Als je dit aan ziet komen, zet het dan op de spaarrekening van een betrouwbaar persoon. Dat mag. Een eigen huis moet je helaas 'opeten', maar een auto kun je op iemand anders naam (laten) zetten en dan onderling afspraken maken wie ermee mag rijden (...). Het is legaal en ook verantwoord. Als politici en bestuurders op grote schaal de mazen in de Wet gebruiken dan mag een onfortuinlijke burger dat ook doen. Let wel. Het is niet de bedoeling om de boel te flessen, maar binnen de toegestane marges nog een acceptabel leven te mogen leiden. Je hebt al genoeg tegenslag! Alle kleine beetjes helpen. Wellicht ga je nog meer beseffen in welke gelukkige omstandigheden wij in dit nog immer rijke land leven. Acceptatie is het Sleutelwoord. Een bekend politicus zei in een tijd van hevige bezuinigingen ooit: 'Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat'. Sterkte!

Meer lezen: http://www.tipsomtebesparen.nl/geldzake ... z56rsC6szP

Gesloten