LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV en het digitale tijdperk

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Guust Flater
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2018 10:23

UWV en het digitale tijdperk

Ongelezen bericht door Guust Flater »

Ik wil mijn frustratie kwijt over het UWV en het achterlopen met betalingstechniek.
Ik zit vanwege een zwaar auto ongeluk al ruim anderhalf jaar thuis en kan niets meer omdat het letsel zodusdanig is dat ik zelfs niet eens meer de wasmand kan oppakken.Kort vrhaal: ik was op weg naar mijn werk en werd met ruim 150km vanachteren aangereden door 2 jongelui die onder invloed waren van alcohol en drugs.Mijn werkgever verlengt het contract niet en ik kom uit eindelijk vanuit ziek zijn bij mijn oude werkgever terecht bij het UWV die mij mededeelt dat ik 65% laatste verdiende loon (internationaal vrachtwagen chauffeur ) kan verdienen in andere functies zoals printplaten solderen,folders vouwen,postkamer werk.Fysiek gezien kan ik geen 100 meter lopen zonder 2 a 3 keer stil te gaan staan of te gaan zitten.Dus ik moet een WW uitkering aanvragen zogezegd zogedaan,betaling gaan lopen niets mis mee,hoogte van de uitkering niet bijsterbest omdat ze de overuren die een nationale of internationale chauffeur maakt niet mee rekenen en uitbetalen.Na 4 maanden WW en andere financieele tegenslagen m.b.t. afwikkeling ongeluk en gemaakt zorgkosten die ik zelf moest voorschieten ben ik bijna blut.Heb me eigen in October 2017 weer ziekgemeld en wordt me uitgelegd dat je eerst 13 weken nog een WW uitkering krijgt en daarna wordt je overgezet naar de Ziektewet.Het verschil van inkomen tussen WW en Ziektewet is in mijn geval ruim420 euro per maand netto,ik geen van 1608 terug naar 1193 euro per maand.Dat verschil heeft me nog dichterbij de afgrond gebracht.
Nu wordt verleden week 16-02-2018 door mijn bank in samenspraak met mij mijn rekening geblokkkeerd omdat ik te lang te vaak te veel het krediet gebruikte,dus ik krijg een nieuw rekeningnummer van mijn bank dankjewel bank.Nu kom ik bij mijn frustratie over het UWV en het digitale tijdperk en internetbankieren.

Ik wil dus mijn nieuwe rekeningnummer doorgeven aan het UWV en bij de afdeling WW kun je dat digitaal doen maar bij de afdeling Ziektewet MOET je dat schriftelijk doen.Ik moet dus het formulier uitprinten van de afdeling Ziektewet en invullen en opsturen.Dat heb ik gedaan,zelfs vanwege geen geld hebben op dit moment een postzegel geleend van mijn 84 jarige oude buurman en de brief op de bus gedaan.
Nu komt er weer een frustratie: terwijl je dit doet en opstuurt betaald het UWV helemaal niets uit todat geverifieerd is dat het nieuwe bankrekening nummer van jou is en en digitaal veranderd is.
Ik was waarschijnlijk naief om te denken als je het op 16-02-2018 op de bus doet voor 17:00 dat het dan maandag 19-02-2018 bij het UWV op de juiste afdeling op het bureau zou liggen,NIET DUS,normaal krijg ik mijn Ziektewet uitkering op woensdag binnen,dat was deze week dus niet dus ik belllen naar het UWV dan wordt je verteld dat de brief met het nieuwe rekeningnummer pas op 21-02-2018 hebben binnen gekregen en aan het verwerken zijn. De wekelijkse Ziektewet betaling is op 22-02-2018 de deur uitgegaan maar nu komt het als het UWV iets overmaakt dan duurt het 2 a 3 werkdagen voordat het bij de ontvanger wordt bijgeschreven,HOE KAN DAT NOG IN DEZE TIJD en zeker nu de regering zoveel mogelijk alles DIGITAAL wil doen.
Dus nu is het 23-02-2018,ik heb geen rooi rot cent meer vanwege financieele problemen en achterstanden en betaalregelingen en een probleem met mijn huurbaas die mij eruit wil hebben.Als ik geld overmaak via internetbankieren dan staat het meestal binnen 5 minuten bij de ontvanger op zijn of haar rekening.

Mijn vraag is: Hoe in Godsnaam doet het UWV haar betalingen aan uitkeringsgerechtigde,vullen ze nog steeds handmatig met pen een bankopdracht in ofzo.


Resultaat: ik heb geen geld om te kunnen eten,wordt mijn huis uitgezet binnenkort,kan mijn medische behandelingen niet meer betalen om weer beter te worden,heb enorme stress en slapeloze nachten hiervan.Dan werk je als ruim 26 jaar dag in en dag uit altijd netjes belasting betaald en gespaard en gebeurd er iets zoals dit en kom je er achter hoe snel je van geld kunnen sparen van je salaris naar de goot kan gaan.Ik kan nergens aanspraak opmaken omdat de zorg en huurtoeslag grens ver onder het salaris wat ik verdiende liggen.Ik raak alles kwijt .


Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit zo allemaal kan.Een andere burger of iemand van het programma.


Met vriendelijke groet,

Guust

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: UWV en het digitale tijdperk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er lopen een aantal zaken door elkaar bij u.
De post bezorgd niet op maandag. Als er post bij het UWV binnen komt ligt dat niet direct op het juiste bureau en is ook niet binnen 5 minuten behandeld. Er komt zoveel post binnen dat hier even overheen gaat.
Ja, er moet een controle plaats vinden op uw rekeningnummer, er kan ook fraude gepleegd worden dat iemand zijn rekeningnummer doorgeeft zodat u met lege handen staat.
Als u inderdaad geld overmaakt naar iemand die bij dezelfde bank is, staat het er vrij snel op. Tussen banken onderling wordt later verwerkt. Bij bedrijven werkt het met shifts. Bij elke betaling zit er niemand met een bankpasje een code in te geven, dit gaat automatisch op vaste tijdstippen. Betalingen worden ingevoerd, klaar gezet, gecontroleerd en uiteindelijk op vaste momenten betaald. Er zijn honderd duizenden mensen werkloos, met zo'n aantal kan je niets meer handmatig doen.

U zit thuis na een ongeval. Heeft u geen letselschade advocaat die veel kosten kan verhalen op de schuldige? Ook al zal dit een traject van jaren zijn, ze moeten vrij snel met een voorschot komen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: UWV en het digitale tijdperk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erg vervelende situatie, maar concreet is je probleem met het UWV dat je op vrijdag 16 februari een wijziging doorstuurt van je rekeningnummer en er vanuit bent gegaan dat dit maandag wel verwerkt zou zijn/

Nu hebben ze de wijziging doorgevoerd op woensdag 21 februari (binnen 2 werken dagen) en is je wekelijkse betaling 22 februari erin gezet en ben je verbaast dat het 2 tot 3 werkdagen duurt om deze over te maken.

Je hebt duidelijk geen idee hoe een groot bedrijf werkt, het is niet 1 brief die ze binnen krijgen, zij krijgen ze er honderden. Er gaat duizenden betalingen per week uit en ze gaan niet 1 betaling goedkeuren voor jouw alleen, dit batches moeten verwerkt worden en gecontroleerd daar gaat tijd overheen.

Ik moet je zeggen dat deze termijnen super zijn er waren periodes bij het UVW dat dit weken duurde.

Als je op een betaling die enkele werkdagen (laten we zeggen een week) compleet in de **** komt dan is er wat anders mis en is het misschien verstandig hier je tijd in te steken dan een forum bericht te schrijven waarmee je aantoonde dat het UVW het eigenlijk heel goed doet.

Guust Flater
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2018 10:23

Re: UWV en het digitale tijdperk

Ongelezen bericht door Guust Flater »

Beide bedankt voor uw mening en inzicht hierover.

Gesloten