LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Leef2017
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2018 21:48

25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Leef2017 »

Het ziet ernaar uit dat ik voor 25 % arbeids ongeschikt raak, weet inmiddels wel dat ik niet in aanmerking kom voor een WIA uitkering omdat ik onder de 35% zit.
Hopelijk mag ik mijn werkzaamheden bij mijn werkgever blijven uitvoeren voor 6 uur per dag maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat mijn wekgever na 2 jaar met mij stopt, kortom, ik heb als 58 jarige werknemer ook mijn financiele verplichtingen en val als ik het goed begrijp een beetje tussen wal en schip.
Mijn vraag is of er mensen zijn die mij kunnen adviseren of tips hebben hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou je vragen in eerste instantie aan het UWV stellen. Zij zijn daar natuurlijk goed van op de hoogte.

25% ao betekent overigens niet dat je nog voor 75% van de tijd werkt. Het betekent alleen dat een standaard persoon in jouw situatie nog 75% zou moeten kunnen verdienen van wat je eerst verdiende.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: 25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, uw werkgever blijft de komende twee jaar voor u verantwoordelijk. Hier https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... t-geen-wia staat o.a. over de verplichtingen van de werkgever: Zolang hij [de werknemer] bij u in dienst is, bent u als werkgever verplicht uw werknemer te herplaatsen in passend werk.

Ik denk dat daar de focus moet liggen en dat u binnen die twee jaar op een passende functie zit die u qua gezondheid kunt behappen.
Zoals @kweenie hierboven al suggereert zou u het UWV eens kunnen bellen over het traject voor de komende twee jaar.
Mocht u lid zijn van een vakbond dan kunt u daar uw licht ook opsteken.
Als u geen lid bent dan zou ik dat zeker worden voor het geval u over twee jaar (juridische) bijstand nodig heeft.
Sterkte en succes.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: 25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo Leef2017,
Goed dat je je voorbereid op de volgende stappen als je door arbeidsongeschiktheid niet volledig kan werken.

De WIA wordt toegekend als je minder dan 65% van het loon, dat je verdiende voor je ziek werd, nog kunt verdienen.
Kun je meer dan 65% verdienen, dan krijg je geen WIA uitkering. De werkgever betaalt je gedurende de twee jaar ziekte door.

Als je aan het einde van de twee jaar ziekte uit dienst gaat, dan kan je een WW uitkering aanvragen. Hier vind je de voorwaarden https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ng-krijgen.

Om vanuit de WW passend werk te vinden, kun je gebruik maken van de dienstverlening vanuit het werkbedrijf.
Je kunt je vooraf al oriënteren op https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/home

Ik wens je veel sterkte in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: 25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Tukjes »

Gegroet,

Naast bovenstaande is het lezen van de cao ook van belang. In sommige cao's staat dat bij minder dan 35 procent arbeidsongeschiktheid u niet ontslagen kan worden. Uw inkomen kan wel omlaag gaan.

Als u bij een verzekeringsarts van het UWV geweest bent, krijgt u de verzekeringsgeneeskundige rapportage thuis gestuurd. U kunt zelf bij het UWV de medische rapportage en de functionele mogelijkheden lijst, de FML, opvragen. De medische rapportage is uitgebreider en geeft u meer inzicht in wat u wel en niet kan. De FML kan u ook meer inzicht geven. U kunt dan naar uw werkzaamheden kijken en zelf nagaan welke onderdelen van uw werk u volgens het UWV wel kan doen. Welke aanpassingen zijn er voor u nodig om uw werk te doen, is de vraag, die beantwoord moet gaan worden. Als u hierover zelf al een beeld heeft bent u voorbereid op het gesprek met uw bedrijfsarts en uw werkgever wat volgt na definitieve uitslag van het UWV.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: 25 procent arbeidsongeschikt, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Fleur71 »

TIP: neem ál je mondelinge communicatie met UWV ten allen tijde op, ook al beweren ze dat het niet is toegestaan of onder voorwaarden. Ter bescherming van jezelf.

Gesloten