LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschoven betaaldatum van WAO

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

In 2011 verschoof het UWV de betaaldatum van de WAO van de 15e naar de 23e (zie hier: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 98&t=95918 )
Men kreeg destijds zijn uitkering achteraf betaald, dwz dat je je geld voor bijvoorbeeld de maand januari in februari kreeg. Nu is mij opgevallen dat vanaf januari dit jaar op mijn rekeningafschrift dat ik mijn WAO voor de lopende maand krijg, ik dus in januari het geld van de 1e tot en met de 31e van deze periode krijg.

Ze hebben dus een maand in hun eigen zak gestoken.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 aug 2018 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Moneyman »

BozeNederlander schreef:In 2011 verschoof het UWV de betaaldatum van de WAO van de 15e naar de 23e (zie hier: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 98&t=95918 )
Men kreeg destijds zijn uitkering achteraf betaald, dwz dat je je geld voor bijvoorbeeld de maand januari in februari kreeg. Nu is mij opgevallen dat vanaf januari dit jaar op mijn rekeningafschrift dat ik mijn WAO voor de lopende maand krijg, ik dus in januari het geld van de 1e tot en met de 31e van deze periode krijg.

Ze hebben dus een maand in hun eigen zak gestoken.
Heb je een maand geen uitkering gehad dan? En wat zegt het UWV?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kreeg tot 2011 de uitkering niet achteraf, maar midden in de maand. Dus zeg twee weken achteraf en twee weken te vroeg.

De uitbetaaldatum is toen een week opgeschoven, dus drie weken achteraf en een week te vroeg.

Men kreeg NIET pas in februari de uitkering voor januari.

Ik zou maar eens naar uw bankafschriften van verleden jaar kijken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef: Ik zou maar eens naar uw bankafschriften van verleden jaar kijken.
Inderdaad, als er in december 2017 wel een uitkering is ontvangen, dan is het verhaal van TS al ontkracht,

Edit: dat klopt natuurlijk niet. Als er in januari 2018 geen dubbele uitkering is betaald, blijft het verhaal intact. De crux is waarschijnlijk dat er helemaal geen verandering heeft plaatsgevonden van betaling in de volgende maand naar betaling in lopende maand.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 25 aug 2018 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door lordi »

Ik heb net even gekeken op mijn eerste betaalspecificatie WAO van november 2012 en toen werd gewoon het bedrag van de lopende maand uitgekeerd. Daarna is sindsdien niets meer aan veranderd dus "Ze" hebben dus helemaal geen maand in hun eigen zak gestoken. Geloof me dat als er opeens een maand was verdwenen ik (en tienduizenden anderen) dat heus wel hadden gemerkt.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Net als AOW en pensioen zal het UWV rond de 23e van de maand uitkeren. Hier kunt u terecht voor uw WAO vragen: https://lotgenotenforum.nl/index.php?board=212.0
De betaaldata van het UWV staan overigens gewoon hier: https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... -uitkering

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Gegrand »

snuffel1 schreef:Salarissen en uitkeringen dienen uiterlijk op de laatste dag van de lopende maand bijgeschreven te zijn. Als de uitkering van januari pas op 23 februari uitbetaald zou worden zou iedereen die voor een uitkering van het UWV in aanmerking komt de eerste 53 a' 54 dagen geen uitkering uitbetaald krijgen en daardoor hopeloos in de problemen komen. De uitkeringen van het UWV werden in het verleden al op de 15 dé van de lopende maand uitbetaald en is later gefaseerd naar de 23 dé van de lopende maand gegaan. Er is nooit sprake geweest van achteraf uitbetalen maar de uitbetaal datum is met 8 dagen verschoven en had meen ik te maken met het feit dat het efficiënter is om alle uitbetalingen op dezelfde dag te doen.


Echter niet voor alle uitkeringen. WW is namelijk achteraf.
Voorbeeld , je raakt per 1 augustus werkloos , je kan dan pas vanaf 1 september je inkomensformulier in vullen wat binnen 10 dagen verwerkt moet zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die boze Nederlander was wat te snel boos.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door kweenie »

Gegrand schreef:
snuffel1 schreef:Salarissen en uitkeringen dienen uiterlijk op de laatste dag van de lopende maand bijgeschreven te zijn. Als de uitkering van januari pas op 23 februari uitbetaald zou worden zou iedereen die voor een uitkering van het UWV in aanmerking komt de eerste 53 a' 54 dagen geen uitkering uitbetaald krijgen en daardoor hopeloos in de problemen komen. De uitkeringen van het UWV werden in het verleden al op de 15 dé van de lopende maand uitbetaald en is later gefaseerd naar de 23 dé van de lopende maand gegaan. Er is nooit sprake geweest van achteraf uitbetalen maar de uitbetaal datum is met 8 dagen verschoven en had meen ik te maken met het feit dat het efficiënter is om alle uitbetalingen op dezelfde dag te doen.


Echter niet voor alle uitkeringen. WW is namelijk achteraf.
Voorbeeld , je raakt per 1 augustus werkloos , je kan dan pas vanaf 1 september je inkomensformulier in vullen wat binnen 10 dagen verwerkt moet zijn.
En ook bij werk met variabele werktijden is het niet ongebruikelijk dat je pas betaald krijgt nadat je het urenbriefje hebt ingeleverd, dus ook pas als de maand voorbij is. Het is dus zeker geen wet van Meeden en Perzen dat je je inkomen in de lopende maand krijgt bijgeschreven.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Salaris en uitkeringen dienen wettelijk uiterlijk de laatste dag van de maand na de maand waarop het recht op uitbetaling is ontstaan zijn bijgeschreven op de rekening van de ontvanger.

Salaris of uitkering van januari krijg je dus uiterlijk eind februari. Dat kan ook niet anders, want allerlei niet-vaste onderdelen van het salaris of de uitkering zijn pas na afloop van de maand exact bekend.

Wél is het zo dat in de meeste CAO's en arbeidscontracten is vastgelegd dat alle vaste componenten van het salaris aan het eind van de lopende maand betaald moeten zijn en dat voor de variabele componenten (ORT, overwerk, variable reiskostenvergoeding, contractuele bonussen) de wettelijke termijn wordt aangehouden.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

lordi schreef:
25 aug 2018 13:22
Ik heb net even gekeken op mijn eerste betaalspecificatie WAO van november 2012 en toen werd gewoon het bedrag van de lopende maand uitgekeerd. Daarna is sindsdien niets meer aan veranderd dus "Ze" hebben dus helemaal geen maand in hun eigen zak gestoken. Geloof me dat als er opeens een maand was verdwenen ik (en tienduizenden anderen) dat heus wel hadden gemerkt.
U heeft het over 2012, ik heb het over de verandering in 2011. Er werd tot die tijd achteraf op de 15e uitbetaald. Dit werd verschoven naar de 23e, nu betalen ze in de lopende maand uit. Ik mis dus gewoon een maand.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

Gegrand schreef:
25 aug 2018 18:44
snuffel1 schreef:Salarissen en uitkeringen dienen uiterlijk op de laatste dag van de lopende maand bijgeschreven te zijn. Als de uitkering van januari pas op 23 februari uitbetaald zou worden zou iedereen die voor een uitkering van het UWV in aanmerking komt de eerste 53 a' 54 dagen geen uitkering uitbetaald krijgen en daardoor hopeloos in de problemen komen. De uitkeringen van het UWV werden in het verleden al op de 15 dé van de lopende maand uitbetaald en is later gefaseerd naar de 23 dé van de lopende maand gegaan. Er is nooit sprake geweest van achteraf uitbetalen maar de uitbetaal datum is met 8 dagen verschoven en had meen ik te maken met het feit dat het efficiënter is om alle uitbetalingen op dezelfde dag te doen.


Echter niet voor alle uitkeringen. WW is namelijk achteraf.
Voorbeeld , je raakt per 1 augustus werkloos , je kan dan pas vanaf 1 september je inkomensformulier in vullen wat binnen 10 dagen verwerkt moet zijn.
Dit gold destijds ook voor de WAO, nu betalen ze in de lopende maand en hebben ze (het UWV) dus een maand in hun zak gestoken.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze hebben helemaal geen maand in hun zak gestoken. Hebt u nu al eens uw afrekeningen van verleden jaar bestudeerd?

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door lordi »

BozeNederlander schreef:
10 sep 2018 17:07
U heeft het over 2012, ik heb het over de verandering in 2011. Er werd tot die tijd achteraf op de 15e uitbetaald. Dit werd verschoven naar de 23e, nu betalen ze in de lopende maand uit. Ik mis dus gewoon een maand.
U schrijft zelf:
Nu is mij opgevallen dat vanaf januari dit jaar op mijn rekeningafschrift dat ik mijn WAO voor de lopende maand krijg
Dus wanneer is volgens u die maand nou door het UWV "in hun zak gestoken", dit jaar of in 2011? Want wat ik beweer klopt: op mijn betaalspecificaties kan ik zien dat het al sinds 2012 voor de lopende maand is en daar is sindsdien niets aan veranderd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Verschoven betaaldatum van WAO

Ongelezen bericht door marnix »

Er is indertijd, ik meen ook hier, uitgebreid over geruzied.
Op jaarbasis is er in dat veranderingsjaar niets netto veranderd,
mensen moesten wel 1 keer twee weken langer doen met hun uitkering.
Het UWV heeft toen de mogelijkheid gegeven van een gedeeltelijk voorschot.

Gesloten