LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
marinadekker
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:52

Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door marinadekker »

Ben sinds oktober achtergekomen dat er een jaar in mijn arbeidsverleden niet mee telt voor de AOW. Reden is dat de UWV geen gegevens heeft ontvangen van de Belastingdienst voor dat jaar. Dit is raar en onbegrijpelijk omdat ik in die periode onafgebroken heb gewerkt bij een en hetzelfde werkgever zonder contractbreuk en/of wijziging of ziek te zijn geweest. Ik kan daar bezwaar tegen indienen bij de UWV maar heb helaas zelf geen gegevens meer van die periode (15 jaar geleden). Gegevens opvragen bij de Belastingdienst of de bank is wegens het verstreken jaren ook niet mogelijk.
Mijn vraag is of er ook andere mensen dit hebben meegemaakt en hoe hebben jullie dit aangepakt?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28
Beste antwoord
Gekozen door marinadekker

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

door Klaas Jan » 13 nov 2018 10:56

Hallo Marina, ik snap het niet helemaal. Als u altijd in Nederland geweest bent krijgt u sowieso AOW. Daar is geen arbeidsverleden voor nodig. Mocht het over pensioen gaan dan is het arbeidsverleden uiteraard wel van belang. Als daar iets niet klopt dan zou u dat moeten zien in uw pensioenoverzicht en via mijnpensioenoverzicht.nl. Ontbreekt daar iets: bestaat die werkgever nog, hebt u nog een arbeidscontract liggen, een loonstrookje, post van de werkgever, belastingaangifte etc.
wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Weet niet of u de jaaroverzichten bewaart, anders een kopie van dat jaar naar de SVB.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor wat kan dat ontbreken van dat jaar van belang zijn? In ieder geval niet voor het berekenen van een uitkering.

U stond in die tijd toch ingeschreven bij de burgelijke stand? Men hoeft niet gewerkt te hebben voor het krijgen van AOW.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 13 nov 2018 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Marina, ik snap het niet helemaal. Als u altijd in Nederland geweest bent krijgt u sowieso AOW. Daar is geen arbeidsverleden voor nodig. Mocht het over pensioen gaan dan is het arbeidsverleden uiteraard wel van belang. Als daar iets niet klopt dan zou u dat moeten zien in uw pensioenoverzicht en via mijnpensioenoverzicht.nl. Ontbreekt daar iets: bestaat die werkgever nog, hebt u nog een arbeidscontract liggen, een loonstrookje, post van de werkgever, belastingaangifte etc.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Het is trouwens ook nieuw voor mij dat het UWV iets met AOW te doen heeft....
UWV=WerknemersVerzekeringen, AOW=Volksverzekering.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u wellicht schuldig nalatig bevonden door de SVB.

Zoals hier beschreven staat?

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... g_nalatig/

marinadekker
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:52

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door marinadekker »

Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik ga mijn pensioen overzicht eens nakijken.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

marinadekker schreef:
13 nov 2018 23:19
Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik ga mijn pensioen overzicht eens nakijken.
Wat is dit nu voor wonderlijke reactie? U bent er achter gekomen dat een jaar arbeidsverleden niet meetelt voor uw AOW, omdat het UWV geen gegevens heeft gekregen van de belastingdienst en nu gaat u uw pensioenoverzicht nakijken?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Brainless »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 23:37
marinadekker schreef:
13 nov 2018 23:19
Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik ga mijn pensioen overzicht eens nakijken.
Wat is dit nu voor wonderlijke reactie? U bent er achter gekomen dat een jaar arbeidsverleden niet meetelt voor uw AOW, omdat het UWV geen gegevens heeft gekregen van de belastingdienst en nu gaat u uw pensioenoverzicht nakijken?
is dat niet om te kijken of er in die periode wel pensioen is opgebouwd zodat TS kan aantonen dat zij wel werkzaam was in Nederland?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Om het nog lastiger te maken
Er zijn inderdaad mensen die zich vergissen in AOW en Pensioen
Dat laatste ging men pas opbouwen vanaf het 25ste levensjaar en als de werkgever Pensioenpremie afdroeg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 23:37
marinadekker schreef:
13 nov 2018 23:19
Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik ga mijn pensioen overzicht eens nakijken.
Wat is dit nu voor wonderlijke reactie? U bent er achter gekomen dat een jaar arbeidsverleden niet meetelt voor uw AOW, omdat het UWV geen gegevens heeft gekregen van de belastingdienst en nu gaat u uw pensioenoverzicht nakijken?
Bij 'mijn pensioenoverzicht' staan niet alleen de pensioenen die via de pensioenfondsen zo'n opgebouwd. Er staat ook, via een koppeling met de SVB, hoeveel AOW er al is 'opgebouwd'. Dat is dus een prima plek om te bekijken of er wel of geen volledige AOW is opgebouwd.

De gegevens bij het UWV geven overigens alleen aan of de jaren meetellen voor de werknemersverzekeringen, zoals de WW. Als je in een jaar niet, of te weinig, als werknemer hebt gewerkt, dan zal dit jaar dus niet meetellen voor de WW. Het kan zijn dat je werkloos bent, maar het kan ook zijn dat je als zelfstandige of freelancer hebt gewerkt. Maar dit staat dus los van de AOW-rechten.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
13 nov 2018 23:37
marinadekker schreef:
13 nov 2018 23:19
Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik ga mijn pensioen overzicht eens nakijken.
Wat is dit nu voor wonderlijke reactie? U bent er achter gekomen dat een jaar arbeidsverleden niet meetelt voor uw AOW, omdat het UWV geen gegevens heeft gekregen van de belastingdienst en nu gaat u uw pensioenoverzicht nakijken?

Zo wonderlijk is dat niet hoor. Er zijn wel meer gewone menselijke stervelingen die AOW, pensioen, AOW leeftijd of pensioenrekenleeftijd door elkaar halen of niet helemaal op de hoogte zijn.
Prachtig dat er dan dit forum is waar je je vraag kwijt kunt en met een antwoord meer duidelijkheid krijgt.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@klaas Jan

Vraag niet gelezen? En het over het jaar wat de Ts denkt kwijt te zijn, staat echts niet op dat pensioenoverzicht.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Arbeidsjaren ontbreken bij UWV

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
14 nov 2018 20:52
@klaas Jan

Vraag niet gelezen? En het over het jaar wat de Ts denkt kwijt te zijn, staat echts niet op dat pensioenoverzicht.

Als u mijn reactie goed leest kunt u daarop uitmaken dat ik de vraag heel goed gelezen heb.
'Vraag niet gelezen?' is in dit verband een vervelende dooddoener.
Marina lijkt in verwarring over pensioen en AOW.
Dat zijn wel meer menselijke mensen.
Ik anticipeer daar op en met die informatie lijkt ze weer verder te kunnen zoals u ziet aan haar reactie.
Dankzij dit onvolprezen forum een win-win situatie zodat Marina weer verder kan met haar financiële toekomst.

Gesloten