Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
PietertjeTwee

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

Morganlefay schreef:
09 jan 2020 21:06
Voor de sarcasten onder ons. Ga eens een periode van een jaar de Bijstand in incluis al die leuke bedenksels van uw Gemeente als het gaat om reintragratie trajecten en meer van dat geneuzel.
Graag al deze ervaringen bundelen en aan de verantwoordelijke staatssecretaris overhandigen als zwartboek.
Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen. Als je punt is dat de bijstand geen pretje is, dan lijkt dat me alleen maar goed.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Die ' participatiewet ' of de " tegenprestatie " die je moet leveren vanuit de bijstand is een wanproduct gebleken, een mislukt project. Er is genoeg over te lezen op dit forum en heeft al het nieuws gehaald.
Daarentegen ...iets dóen of vrijwilligerswerk doen is niet verkeerd.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is een misvatting te denken dat het een pretje is om van de bijstand afhankelijk te zijn.

Berteman

Ongelezen bericht door Berteman »

misterzuinig schreef:
25 nov 2019 19:00
Erwin uit Oosterhout schreef:
25 nov 2019 18:52
De verantwoording ligt bij iedereen, dus ook bij bijstandsgerechtigden. Wat wil je dan? Niets doen? Kom op, kop op, schouders eronder en probeer het positief te benaderen. Misschien heb je na honderd vijftig sollicitaties wel resultaat. Niet schieten is altijd mis.
Goed gezegd, al ga je maar bladeren vegen, facilitaire taken doen, toiletten schoonmaken, of welke gemeenschapsdienst dan ook als tegenprestatie voor je Bijstand. Als het maar geen onbetaald werk bij een commercieel bedrijf is, want dan is er sprake van arbeidsverdringing en loop je een grote kans op uitbuiting. Tegenprestatietaken zijn prima te doen binnen de (semi)publieke sector. Bijv. in verzorgingstehuizen, gemeentehuizen, klussendiensten, in het kader van Arbeidsmatige Dagbesteding, enz.

Dus, hup trek je marineblauwe werkuniform (werkbroek en werkjasje) alvast maar aan.
Bladeren vegen, facilitaire taken, schoonmaakwerk, als tegenprestatie voor de bijstand? Bijna overal zijn deze taken uitbesteed aan grote, commerciële bedrijven ...

Erthanax

Voedingsassistenten in verpleeg-, verzorgings- en ziekenhuizen ontslaan en het eten laten uitdelen door "vrijwilligers" was ook een mooi idee. Schoonmaak en groenvoorziening door bijstandsdwangarbeiders laten doen is even geweldig. .

Morganlefay

Ongelezen bericht door Morganlefay »

PietertjeTwee schreef:
09 jan 2020 21:25
Morganlefay schreef:
Voor de sarcasten onder ons. Ga eens een periode van een jaar de Bijstand in incluis al die leuke bedenksels van uw Gemeente als het gaat om reintragratie trajecten en meer van dat geneuzel.
Graag al deze ervaringen bundelen en aan de verantwoordelijke staatssecretaris overhandigen als zwartboek.
Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen. Als je punt is dat de bijstand geen pretje is, dan lijkt dat me alleen maar goed.
Het gaat niet om de Bijstand an sich maar het hele circus er omheen. Mensen die een leven lang gewerkt hebben te werk stellen om uit te vissen of ze wel op tijd kunnen komen, zich aan de regels kunnen houden ed. Er gebeurt niets opbouwend of motiverend maar vernederend en er wordt heel veel geld over de balk gegooid voor vage projectjes. Maar vlak ook werkgevers niet uit die meewerken in dit soort projecten. Zij doen net zo hard mee. Er zijn er ook die de boel afhouden omdat ze niet mee willen werken met dit soort praktijken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Morganlefay schreef:
10 jan 2020 08:42
Het gaat niet om de Bijstand an sich maar het hele circus er omheen. Mensen die een leven lang gewerkt hebben te werk stellen om uit te vissen of ze wel op tijd kunnen komen, zich aan de regels kunnen houden ed. Er gebeurt niets opbouwend of motiverend maar vernederend en er wordt heel veel geld over de balk gegooid voor vage projectjes. Maar vlak ook werkgevers niet uit die meewerken in dit soort projecten. Zij doen net zo hard mee. Er zijn er ook die de boel afhouden omdat ze niet mee willen werken met dit soort praktijken.
Een aantal jaar geleden zijn er 2 seizoenen gemaakt van het programma Camping PowNed. Dat liet overduidelijk zien dat er mensen zijn in de bijstand die er alles aan doen om maar niet te hoeven werken. Ze kregen een gratis vakantie aangeboden, maar binnen een dag begon er al gemekker ontstaan. Toen ze na dag 2 te horen kregen dat ze moesten gaan werken barstte de bom. Te laat komen, smoesjes verzinnen en zelfs bedreigen was normaal om maar niet te hoeven werken. Uiteindelijk is het voor de meeste na een week goed gekomen toen ze doorhadden dat regelmaat en actief bezig zijn in de maatschappij beter was dan thuis zitten niksen.
Zo lang er nog mensen zijn met deze gedachtes moet er iets gedaan worden. Je kan als overheid geen onderscheid maken tussen mensen, dus of iedereen moet zich beschikbaar stellen in de bijstand of niemand. En dat er werkgevers zijn die niet willen meewerken is ook te voorspellen. Je kan geluk hebben met iemand in de bijstand die wil werken en er alles voor doet, maar ook iemand die het doet om het moeten. Jaren ben ik stagebegeleider geweest. De ene keer had je geluk met iemand waar je iets mee kon, maar met een beetje pech kreeg je een persoon die geen interesse toontje, niets uit zichzelf deed en vaker niet dan wel verscheen. Met een paar van dat soort mensen ben je er snel klaar mee.

Erthanax

Dat is ook precies waarom de directeuren van sociale diensten voor maatwerk zijn (en tegen een algemene verplichting). Dan kun je de kleine, onwillige "harde kern" hard aanpakken, en hoef je de grote groep goedwillende, tijdelijke pechvogels niet te treiteren.

Obelix1

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ho ho ho....goudmijn, met een WAO uitkering kan je best vrijwilligerswerk doen. Zeker als je niet voor 80-100 % bent afgekeurd kan je nog leuk meedraaien in de maatschappij.
Dat iemand met een WAO uitkering extra moeilijk aan de bak komt, dat geloof ik maar al te graag.
WAO uitkering en daarnaast doe jij vrijwilligerswerk zeg jij. Yeah right.
Verder ken ik je niet, maar met deze uitlatingen hoef ik je ook niet te kennen.
Adios,

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Oblomova, vrouwelijke variant van Oblomov, heeft wel de juiste nickname uitgekozen. De naam werd synoniem voor 'luiaard'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oblomov

PietertjeTwee

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

Morganlefay schreef:
10 jan 2020 08:42
PietertjeTwee schreef:
09 jan 2020 21:25
Morganlefay schreef:
Ik vind dat als je op kosten van de samenleving wil leven (door wat voor omstandigheden dan ook), je dan in principe niet moet klagen over het feit dat je daarvoor ook door allerlei hoepeltjes moet springen. Dat kan voor de bijstandsgerechtigde nutteloos voelen, maar de maatschappij (die de boel bekostigt) denkt daar kennelijk anders over. Graag of niet.

Nou zitten daar natuurlijk ook best grenzen aan en ik sluit niet uit dat er wel is iets wordt gevraagd dat (ook in mijn ogen) te ver gaat, maar je verwijten zijn zo abstract dat ik ook alleen op een abstract niveau kan reageren.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar mensen die hun leven lang gewerkt hebben komen overwegend in de IOAW, IOAZ, of de IOW. En zij worden, meestal, wat milder behandeld. Er zijn ook jongeren die nog geen klap uitgevoerd hebben, die in de bijstand zitten. En dat die onaangename klussen moeten doen, jammer dan. Wellicht zoeken ze dan wel een baan en houden ze hun eigen broek op.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik kan iedereen nogmaals aanraden de documentaire De Tegenprestatie te bekijken van Human https://www.npostart.nl/2doc/19-10-2015/VPWON_1223413

Een waarschuwing vooraf: het kan tot nuance leiden...

Obelix1

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Bijstand...Ik hoop voor niemand om daar in terecht te komen, maar over heel de wereld kan je zo`n uitvinding nergens vinden. Gewoon buffelen voor je geld, dus een beetje papier prikken of zo lijkt me niet verkeerd.

Je kan het ook gewoon controle noemen, je hebt in ieder geval minder tijd om bij te klussen :wink:

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Un duitsland hebben ze anders een gelijk systeem genaamd Harz IV
Dit systeem is volgens mij nog wat royaler dan de bijstand. Tenminste als je op de duitse tv kijkt waarbij de Harz IV ontvangers bijna allemaal volop roken, de nieuwste TV, Laptop en mobiel hebben, 3 katten en 2 honden.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
11 jan 2020 12:25
Un duitsland hebben ze anders een gelijk systeem genaamd Harz IV
Dit systeem is volgens mij nog wat royaler dan de bijstand. Tenminste als je op de duitse tv kijkt waarbij de Harz IV ontvangers bijna allemaal volop roken, de nieuwste TV, Laptop en mobiel hebben, 3 katten en 2 honden.
Uiteraard hebben andere landen vergelijkbare uitkeringen.
Wel apart dat je constateert dat de uitkeringsgerechtigden in Duitsland bijna allemaal volop roken, een nieuwe tv, laptop en mobiel en 3 katten en 2 honden hebben.
Ik woon 2 km van de grens....zal maar niets zeggen.

Lady1234

Misschien moet Obelix dan wat beter kijken. Ook bijvoorbeeld België en Frankrijk kennen bijstand, met bijvoorbeeld in Frankrijk ook gedwongen “vrijwilligerswerk” of hoe je dat ook wilt noemen.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Jonis ik zeg ook als je de duitse TV kijkt lijkt het of. Tuurlijk is dat een vertekend beeld want de zenders willen natuurlijk sensatie en geeft dat geen beeld van de werkelijkheid. (P.s. ik woon in Duitsland)

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Bijstand is geen gratis geld maar bedoeld om mensen tijdelijk van een inkomen te voorzien met de nadruk op 'tijdelijk' voor de invoering van de participatie wet werden mensen die langdurig werkeloos waren als zijnde onbemiddelbaar bestempeld en werden behalve het invullen van een inkomstenformulier verder niet lastig gevallen. Fraude en zwart bijklussen werd door sommigen wel gedaan maar de meerderheid wou niets liever dan uit die bijstandssituatie komen en solliciteerde zich een slag in de rondte. Na tien afwijzingen heeft men nog hoop maar bij honderd afwijzingen is er men er helemaal klaar mee en gaat zich berusten in een leven zonder uitzicht op inkomens verbetering. Het doel van de participatie wet is om ook die mensen weer mee te laten doen en actief te benaderen en als dat mogelijk is een kort of langdurig traject aan te bieden. Dat kan een opleiding zijn of een kort lopend traject om arbeidsritme en werkervaring op te doen. Daarbij kost het gemeentes die een tegenprestatie verlangen meer geld dan het oplevert en kiezen er voor het te laten voor wat het is en houden zo het aantal mensen die van een uitkering afhankelijk zijn in stand. Er zijn bijna belachelijk veel vacatures in het bedrijfsleven maar iemand die wel de kwaliteiten heeft en door omstandigheden langdurig werkeloos is geworden valt bij voorbaat buiten de boot. Het grote smoezenboek wordt open getrokken en in dat boek staat altijd wel een smoes die bruikbaar is.

Lady1234

Maar dat smoezenboek wordt door beide kanten gebruikt.

Plaats reactie