LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Oblomova, vrouwelijke variant van Oblomov, heeft wel de juiste nickname uitgekozen. De naam werd synoniem voor 'luiaard'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oblomov

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar mensen die hun leven lang gewerkt hebben komen overwegend in de IOAW, IOAZ, of de IOW. En zij worden, meestal, wat milder behandeld. Er zijn ook jongeren die nog geen klap uitgevoerd hebben, die in de bijstand zitten. En dat die onaangename klussen moeten doen, jammer dan. Wellicht zoeken ze dan wel een baan en houden ze hun eigen broek op.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik kan iedereen nogmaals aanraden de documentaire De Tegenprestatie te bekijken van Human https://www.npostart.nl/2doc/19-10-2015/VPWON_1223413

Een waarschuwing vooraf: het kan tot nuance leiden...

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Bijstand...Ik hoop voor niemand om daar in terecht te komen, maar over heel de wereld kan je zo`n uitvinding nergens vinden. Gewoon buffelen voor je geld, dus een beetje papier prikken of zo lijkt me niet verkeerd.

Je kan het ook gewoon controle noemen, je hebt in ieder geval minder tijd om bij te klussen :wink:

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door juliomariner »

Un duitsland hebben ze anders een gelijk systeem genaamd Harz IV
Dit systeem is volgens mij nog wat royaler dan de bijstand. Tenminste als je op de duitse tv kijkt waarbij de Harz IV ontvangers bijna allemaal volop roken, de nieuwste TV, Laptop en mobiel hebben, 3 katten en 2 honden.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
11 jan 2020 12:25
Un duitsland hebben ze anders een gelijk systeem genaamd Harz IV
Dit systeem is volgens mij nog wat royaler dan de bijstand. Tenminste als je op de duitse tv kijkt waarbij de Harz IV ontvangers bijna allemaal volop roken, de nieuwste TV, Laptop en mobiel hebben, 3 katten en 2 honden.
Uiteraard hebben andere landen vergelijkbare uitkeringen.
Wel apart dat je constateert dat de uitkeringsgerechtigden in Duitsland bijna allemaal volop roken, een nieuwe tv, laptop en mobiel en 3 katten en 2 honden hebben.
Ik woon 2 km van de grens....zal maar niets zeggen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien moet Obelix dan wat beter kijken. Ook bijvoorbeeld België en Frankrijk kennen bijstand, met bijvoorbeeld in Frankrijk ook gedwongen “vrijwilligerswerk” of hoe je dat ook wilt noemen.

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Jonis ik zeg ook als je de duitse TV kijkt lijkt het of. Tuurlijk is dat een vertekend beeld want de zenders willen natuurlijk sensatie en geeft dat geen beeld van de werkelijkheid. (P.s. ik woon in Duitsland)

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat smoezenboek wordt door beide kanten gebruikt.

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door juliomariner »

In het vooral het voormalige oostduitsland heb je al de 3e generatie Harz IV. Hoe deze mensen ooit uit deze situatie moeten komen weet niemand. Voor velen een totaal uitzichtsloze situatie

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
11 jan 2020 12:37
Misschien moet Obelix dan wat beter kijken. Ook bijvoorbeeld België en Frankrijk kennen bijstand, met bijvoorbeeld in Frankrijk ook gedwongen “vrijwilligerswerk” of hoe je dat ook wilt noemen.
Misschien moet @lady wat beter proberen te begrijpen wat er geschreven wordt, het bijstand systeem in Nederland is uniek. Sommige landen hebben ook zoiets...lijkt erop maar toch heel anders.

Maar zoals altijd, u zal het wel beter zien dan ik en u mag het laatste woord.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door jonis »

Obelix1 schreef:
11 jan 2020 15:02
Lady1234 schreef:
11 jan 2020 12:37
Misschien moet Obelix dan wat beter kijken. Ook bijvoorbeeld België en Frankrijk kennen bijstand, met bijvoorbeeld in Frankrijk ook gedwongen “vrijwilligerswerk” of hoe je dat ook wilt noemen.
Misschien moet @lady wat beter proberen te begrijpen wat er geschreven wordt, het bijstand systeem in Nederland is uniek. Sommige landen hebben ook zoiets...lijkt erop maar toch heel anders.

Maar zoals altijd, u zal het wel beter zien dan ik en u mag het laatste woord.
Tuurlijk, hartz 4 in Duitsland is heel anders.
Uiteindelijk maakt het dan ook niet uit of je door de hond of kat gebeten wordt.
Profiteurs van het systeem heb je overal....net als het volk dat denkt dat de mensen die erin zitten altijd feestje hebben, je overal hebt....Ik zou in elk geval nooit willen ruilen.....

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hoef het niet beter proberen te begrijpen, maar misschien weet Obelix dan niet meer wat hij geschreven heeft.

“ Bijstand...Ik hoop voor niemand om daar in terecht te komen, maar over heel de wereld kan je zo`n uitvinding nergens vinden. “

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door juliomariner »

Hoezo is HarzIV helemaal anders?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
11 jan 2020 17:46
Hoezo is HarzIV helemaal anders?
Betaal je daar de huur van?

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ja

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Nee!

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Meeting the criteria

Not every foreigner can claim these benefits. They must meet certain criteria first.

Applicants have to prove they are living in Germany legally. To do this, foreigner citizens have to present their residence permit to the job center, the agency handling the entire Hartz IV procedure.

Those who reach Germany as refugees initially receive benefits under the Asylum-Seekers' Benefits Act (Asylbewerberleistungsgesetz). They can file for benefits with the job-center only after they have been officially permitted to stay in the country.

An applicant's claim will only be successful if they can prove they are in need of assistance. The Hartz IV law defines a person "in need of assistance" (hilfebedürftig) if they cannot provide their own living from their income, assets or with the help of a relative.

You don't have to be unemployed to be eligible. You may be employed but in a low-income job, which is usually considered as a job that does not pay more than 450 euros.

Foreigners also have to prove they are not just in Germany for a short period of time, for example, as a tourist. The "principal residence" must be in Germany. This status, which is also the basis for many legal considerations, is one of the criteria for claiming Hartz IV.

Citizens of other EU states who do not legally require a resident's permit (Aufenthaltsgenehmigung) have to present a tenancy agreement, their registration certificate (Meldebescheinigung) and a form of personal identification to the job center.

Some people do not qualify automatically, for example those who have come to Germany to look for work cannot apply for benefits


Bron:https://www.infomigrants.net/en/post/8707/soc ... o-hartz-iv

Het lijkt op de Nederlandse versie maar toch heel anders. Nederland is een paradijs, niet werken en gewoon in je nest blijven liggen met een uitkering....UNIEK!

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar kent u de criteria voor bijstand in Nederland niet.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Obelix1 schreef:
11 jan 2020 18:52
Het lijkt op de Nederlandse versie maar toch heel anders. Nederland is een paradijs, niet werken en gewoon in je nest blijven liggen met een uitkering....UNIEK!
Dat was vroeger misschien zo, maar sinds de Participatiewet is dat gelukkig veranderd. Want bij niet participeren en in je nest maar blijven liggen met je uitkering, terwijl je dat wel kunt, daar staan fikse strafkortingen op je uitkering tegenover!

Bovendien gaat VVD-staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) gemeenten meer achter de broek zitten als het om de wederkerigheid/participatie in de Bijstand gaat.

Gesloten