Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
PW Baltink
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2023 11:44

Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door PW Baltink »

Mag een verhuurder zoals MVGM of Domeq mij de verhuur van een sociale huurwoning weigeren op grond van mijn uitkering(bijstand)?
Ik heb geen schulden, geen BKR, heb de afgelopen 2 1/2 jaar van de overwaarde van mijn verkochte huis geleefd.
Van de belastingdienst heb ik begrepen dat ze me niet mogen weigeren op grond van mijn bijstandsuitkering., en het juridisch loket belt me hierover terug.
De bedrijven stellen dat omdat zij commercieel zijn dat wel mag.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bent u puur geweigerd omdat u een bijstandsuitkering heeft of omdat u niet voldoet aan bepaalde voorwaarden?
Ik lees bij MVGM: “ Als algemene richtlijn hanteren wij een inkomensnorm waarbij uw bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld) minimaal gelijk dient te zijn aan 4 – 4,5 maal de huurprijs.”

Dat lijkt me onmogelijk met een uitkering op bijstandsniveau.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De woning wordt je niet geweigerd vanwege je bijstandsuitkering, maar vanwege een te laag inkomen. Je voldoet niet aan hun inkomenseisen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hebben we het trouwens wel over een sociale huurwoning, of gaat het gewoon om particuliere huur?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
24 mar 2023 10:59
Hebben we het trouwens wel over een sociale huurwoning, of gaat het gewoon om particuliere huur?
Als de huur onder de liberalisatie grens is, is het een sociale huurwoning.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar als de kale huur bijv. 800 euro is, krijg je bij een wbv ook die woning niet met zo'n laag inkomen.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Weet dat commerciële verhuurders hun eigen beleid mogen maken mbt wel of niet toewijzen en hoogte inkomen.
Inkomen op Bijstandsnivo wil zeggen dat de huurbetaling een dingetje kan zijn en zij willen huurinkomsten hebben en geen uitzettingsprocedures gaan doen omdat de huur niet voldaan wordt.
Geld ook bij de zg vaste uitkeringen als WAJONG.(no offence)

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door rwolters »

PW Baltink schreef:
23 mar 2023 11:52

De bedrijven stellen dat omdat zij commercieel zijn dat wel mag.

Als jij in hun schoenen zou staan, wat zou jij dan doen nadat je alle risico's hebt geanalyseerd, ook in het kader van de geldende wetgeving mbt plichten van een verhuurder? Zou je dan een woning van je verhuren aan iemand met een laag inkomen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
24 mar 2023 10:59
Hebben we het trouwens wel over een sociale huurwoning, of gaat het gewoon om particuliere huur?
MVGM is een particuliere verhuurder.
Je moet aan inkomen 4 -4,5 x de huur aan bruto inkomen hebben.
Met een bijstandsuitkering lukt dat dus niet, dan ben je afhankelijk van een sociale WBV.
De huurgrens ligt in 2023 op maximaal € 808 bij een sociale WBV.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huurgrens voor een sociale huurwoning is € 808,00, niet alleen bij een WBV, maar ook bij een particulier.

Dat de Ts die woning niet krijgt, kan ook aan “passend toewijzen” liggen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PW Baltink schreef:
23 mar 2023 11:52
De bedrijven stellen dat omdat zij commercieel zijn dat wel mag.
Zij mogen inderdaad eisen stellen. Als je daaraan niet voldoet, val je af. Wat soms nog wel eens helpt, en voor jou mogelijk ook een optie is, is het storten van een stevige waarborgsom.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
24 mar 2023 12:10

Zij mogen inderdaad eisen stellen. Als je daaraan niet voldoet, val je af. Wat soms nog wel eens helpt, en voor jou mogelijk ook een optie is, is het storten van een stevige waarborgsom.
MVGM stelt dat je eerst aan de gestelde voorwaarden moet voldoen, en daarnaast kunnen zij in aanvullende voorwaarden een waarborgsom vragen van 3 maanden huur.
Als TS wat inkomen betreft al niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen, houdt het gewoon op.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

En als TS de waarborgsom niet kan missen houdt het ook op. Los van inkomen/huurtoeslag enzovoorts.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
24 mar 2023 12:29
Moneyman schreef:
24 mar 2023 12:10
Zij mogen inderdaad eisen stellen. Als je daaraan niet voldoet, val je af. Wat soms nog wel eens helpt, en voor jou mogelijk ook een optie is, is het storten van een stevige waarborgsom.
MVGM stelt dat je eerst aan de gestelde voorwaarden moet voldoen, en daarnaast kunnen zij in aanvullende voorwaarden een waarborgsom vragen van 3 maanden huur. Als TS wat inkomen betreft al niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen, houdt het gewoon op.
Dat is niet waar.

Jij hebt het over de standaard waarborgsom, ik heb het over een extra grote waarborgsom. In de praktijk werkt dat soms, uiteraard afhankelijk van de totale omstandigheden.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
24 mar 2023 13:11

Dat is niet waar.

Jij hebt het over de standaard waarborgsom, ik heb het over een extra grote waarborgsom. In de praktijk werkt dat soms, uiteraard afhankelijk van de totale omstandigheden.
Ik heb het over wat in hun voorwaarden staat. Daar staat niets over een standaard waarborgsom, maar over het vragen van een waarborgsom in individuele gevallen. Maar allereerst moet je aan de normale voorwaarden voldoen.
En een ‘extra grote waarborgsom’ als je een bijstandsuitkering krijgt? Dat lijkt me erg moeilijk te verantwoorden bij de Sociale Dienst.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:17
Ik heb het over wat in hun voorwaarden staat. Daar staat niets over een standaard waarborgsom, maar over het vragen van een waarborgsom in individuele gevallen. Maar allereerst moet je aan de normale voorwaarden voldoen.
Precies, de standaard werkwijze dus. Mijn advies richt zich juist op de niet standaard werkwijze.
Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:17
En een ‘extra grote waarborgsom’ als je een bijstandsuitkering krijgt? Dat lijkt me erg moeilijk te verantwoorden bij de Sociale Dienst.
De kans is groot dat het niet kan natuurlijk. Maar tegelijk was er recent nog sprake van overwaarde, en een waarborgsom hoeft niet uit eigen vermogen te komen natuurlijk.

Punt is dat er soms buiten de reguliere werkwijze best iets mogelijk is. Of dat daadwerkelijk lukt, kan alleen TS beantwoorden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je mag ruim €7.000 vermogen hebben in de bijstand.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:37
Je mag ruim €7.000 vermogen hebben in de bijstand.
Dat klopt, alleen met dit bedrag worden alle aanvragen tegemoetkomingen en ontheffingen afgewezen op grond van de hoogte van het vermogen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Morgan le Fay schreef:
24 mar 2023 15:24
Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:37
Je mag ruim €7.000 vermogen hebben in de bijstand.
Dat klopt, alleen met dit bedrag worden alle aanvragen tegemoetkomingen en ontheffingen afgewezen op grond van de hoogte van het vermogen.
Welke aanvragen, tegemoetkomingen en ontheffingen? De Ts wil gewoon huren.

anne-jo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2023 13:21

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door anne-jo »

Moneyman schreef:
24 mar 2023 13:31
Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:17
Ik heb het over wat in hun voorwaarden staat. Daar staat niets over een standaard waarborgsom, maar over het vragen van een waarborgsom in individuele gevallen. Maar allereerst moet je aan de normale voorwaarden voldoen.
Precies, de standaard werkwijze dus. Mijn advies richt zich juist op de niet standaard werkwijze.
Lowieze schreef:
24 mar 2023 13:17
En een ‘extra grote waarborgsom’ als je een bijstandsuitkering krijgt? Dat lijkt me erg moeilijk te verantwoorden bij de Sociale Dienst.
De kans is groot dat het niet kan natuurlijk. Maar tegelijk was er recent nog sprake van overwaarde, en een waarborgsom hoeft niet uit eigen vermogen te komen natuurlijk.

Punt is dat er soms buiten de reguliere werkwijze best iets mogelijk is. Of dat daadwerkelijk lukt, kan alleen TS beantwoorden.
TS s duidelijk zat in zijn op, bijstand!

Plaats reactie