LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MAECON = oplichters ??

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
hphjansen
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:15

MAECON = oplichters ??

Ongelezen bericht door hphjansen »

Het bleef bij schroefjes en kerstbomen
door Miriam van den Broek

VLISSINGEN - Aad van der Stokker uit Vlissingen had verwacht dat re-integratiebedrijf Maecon ZuidWest uit Middelburg binnen enkele maanden een mooie baan voor hem zou hebben. Zo luidde immers de conclusie van het intakegesprek. Maar meer dan schroefjes inpakken en kerstbomen verkopen, heeft hij tot nu toe niet gedaan. En dat terwijl Maecon vierduizend euro krijgt om de Vlissinger te begeleiden naar werk.

Aad van der Stokker uit Vlissingen wacht sinds de kerstdagen op een gesubsidieerde baan via re-intergratiebedrijf Maecon. foto Ruben Oreel
Jarenlang zat Van der Stokker afgekeurd thuis. Door een aantal verdrietige gebeurtenissen kort achter elkaar, was hij niet in staat te werken. Dat was toen. Dat hij vorig jaar na zijn herkeuring weer aan de slag moest, vond hij geen enkel probleem. Hij keek er zelfs naar uit. De sociale dienst stuurde hem naar Maecon voor een gesubsidieerde 'Sterk-door-werk-baan'. Ze zouden hem via een speciaal traject weer laten wennen aan werk zodat hij daarna de gewone arbeidsmarkt op kon. Er leek voor hem goede hoop te zijn. "Mijn inschatting is dat betrokkene binnen drie maanden kan uitstromen naar werk", schrijft een medewerker van Maecon na het intakegesprek in het re-integratieadvies.

Om weer in een dagelijks ritme te komen, werd Van der Stokker naar een werkplaats in Goes gestuurd. ,,Ik moest schroefjes in een zakje doen, en dat zakje in een ander zakje stoppen. Niets ten nadele van de mensen die dat doen, maar ik ben echt wel tot iets méér in staat."

Na twee maanden mocht hij de schroefjes laten voor wat ze waren en ging hij kerstbomen verkopen bij een tuincentrum. ,,Een medewerkster van Maecon zei dat ik daarna misschien een vast contract kon krijgen bij het tuincentrum. Maar ik ben niet gek. Ik ben 49 jaar. Natuurlijk neemt dat bedrijf mij niet in vaste dienst. Via Maecon kost ik maar vijf euro per uur."

Na de kerstbomenverkoop heeft Van der Stokker niet meer gewerkt. "Ze belden van Maecon dat ik kon solliciteren bij een bejaardenhuis in Goes. Dat is precies het werk dat ik zoek. Ik vroeg de medewerkster van Maecon of het bejaardenhuis op de hoogte was van mijn situatie. Dat werd beaamd. Maar toen ik daar kwam, vonden ze me te oud. En dat ik geen auto heb, zagen ze ook als minpunt."

Nu bijna de helft van zijn jaarcontract erop zit, heeft Van der Stokker er genoeg van en trekt hij aan de bel. ,,Voor vierduizend euro gemeenschapsgeld mogen ze echt wel meer moeite doen. Weet je wat het erge is: ik ben niet de enige. Van de twaalf mensen die ongeveer tegelijk met mij bij Maecon zijn gekomen, heeft er maar één een vaste baan gekregen. Ze kunnen me beter van dat geld een omscholingscursus laten volgen."

Volgens regiomanager C. Lodder van Maecon ZuidWest kan het een enkele keer voorkomen dat iemand een paar maanden zonder werk zit. ,,Aan de motivatie ligt het niet. Alle tweehonderd mensen die bij ons het re-integratietraject volgen, willen dolgraag aan de slag. En aan het aantal vacatures ligt het evenmin. We hebben meer vacatures dan mensen. Het grootste probleem is die twee te matchen", zegt Lodder.

"Niet iedereen is geschikt voor elke baan. En andersom is een werkgever ook heel kritisch op wie hij in huis haalt. Zolang iemand niet geplaatst is, blijven we die persoon onder de aandacht brengen van mogelijke werkgevers."

Omscholen is bij Maecon mogelijk, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. "We bieden iemand een omscholingscursus aan als we die direct kunnen koppelen aan een plaatsing", zegt Lodder. "Momenteel hebben ongeveer vijftig van de tweehonderd mensen die bij ons het re-integratietraject volgen, een omscholingscursus gedaan."

Mandy346
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2009 20:01

Re: MAECON = oplichters ??

Ongelezen bericht door Mandy346 »

Ik heb sinds 2008 een reintergratie buro via het sociale dienst
alleen ben ik sinds november 2008 zelfstandig ondernemer en krijg nu bericht dat ik toch nog naar zo een buro moet komen snap er totaal niks . Hun helpen je toch alleen als je nog geen baan hebt ???

Weet iemand er meer over dank u wel

Gesloten