LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
renesstekje
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:41

UWV

Ongelezen bericht door renesstekje »

Mijn vrouw is na 9 jaar arbeids ongeschikt te zijn in eens door de rechter en uwv 16 Feb 2010 voor 100 procent goed gekeurd.
Als je in 1959 geborent na 1 juli dan wordt je op nieuw gekeurd voor 1 juli veranderd er niets en blijf je gewoon afgekeurd.
Mijn vrouw zou volgens de soepeleregeling gekeurd worden volgens de brief van UWV maar helaas was een foutje en u wordt volgens de strenge regeling gekeurd ,PECH VOOR U ZEI DE ARTS.
Ze is door 2 onbeschofte keurings artsen gekeurd en bij de rechtbank bood uwv in eens zijn excuus aan.
Op 16 feb jl na de recht zaak hadden wij afspraak bij onze huisarts om dat mijn vrouw een hele dikke arm en tiet had gekregen.
Na diversen onder zoeken in het z.h. bleek mijn vrouw kanker te hebben.
En een oedeem arm waar ze niks meer mee kan doen.
We hebben dit bij uwv aan gegeven dat haar gezondheid erg achter uit gaat maar zegd uwv SORRIE WIJ KUNNEN NIETS VOOR U BETEKEN.
Maar u bent wel een schrijnend geval zei de uwv arts die bij mij thuis geweest is omdat mijn vrouw ziek en heel erg moe op bed ligt.
In tussen tijd is ze ook 5 dagen op genomen en zit nu in een rolstoel douchen in een stoel en kan haast niet lopen is erg ziek van de chemo.
We hebben al een paar gebeld omdat haar uit kering per Aug. stop gezet wordt.
Tot heden 7 Juli 2010 hebben wij niets meer vernomen van uwv.
Ook haar behandelende artsen in het ziekenhuis de fysio therapheut, huisarts en oncologie hebben niets vernomen van UWV.
Ze staan verbeisterd hoe ze met mijn vrouw omgaan bij UWV.
Heb ook rechtsbijstand om hulp gevraagd en ze hielpen ons niet omdat ik door DAS verkeerd ingelicht bent over mijn polis voor waarden en doen niets voor ons ook de nat. Ombuds man doed helemaal niets terwijk als je UWV problemen hebt bij hun terecht kan.
Ga maar naar je rechtsbijstand verzekering.
Wij weten het ook niet meer en in Augustus krijgt ze geen ene cent meer.
We komen dan behoorljk in de problemen zoals wel gedwongen te verhuizen naar goed kope huur woning .
Wie weet raad en advies voor ons.
Groetjes Rene

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: UWV

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Mijn vrouw is na 9 jaar arbeids ongeschikt te zijn in eens door de rechter en uwv 16 Feb 2010 voor 100 procent goed gekeurd.
Een rechter keurt geen mensen af of goed.
Je bedoelt waarschijnlijk dat er een gerechtelijke uitspraak is geweest waarin de uitspraak van de arts is overgenomen.

Als uw vrouw kanker heeft en chemo ondergaat is het logisch dat ze niet kan werken en arbeidsongeschikt is.
Het kan echter wel zijn dat dit een relatief nieuw feit is, waarop ze alsnog een nieuwe uitkering kan aanvragen

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik begrijp uit uw verhaal dat uw vrouw voor iets afgekeurd was en daar nu voor goedgekeurd is. Daar valt weinig aan te winnen, of die goedkeuring terecht of onterecht was, daar kunt u op zich (zonder lang gevecht) niets meer aan doen. Ik begrijp dat u ook al bij de rechtbank bent geweest en dat dat niet mocht baten.

Nu is het (als ik het goed begrijp) zo dat uw vrouw kanker heeft. Dat is een nieuw probleem dus ze kan niet daarop afgekeurd blijven (wel opnieuw afgekeurd worden)
Ik weet niet of uw vrouw nu een uitkering krijgt (bijstand of iets anders) maar als ze die krijgt moet u daar melden dat ze ziek is. Krijgt ze geen uitkering moet u zo snel mogelijk contact opnemen met het CWI en daar uw verhaal neerleggen.

Punt is op dit moment, kanker is geen reden tot afkeuren (das niet mijn mening das de wet) kanker is wel reden tot ziekmelding. Toch is het zo dat ze nu niet kan werken dus moet er nu een oplossing gevonden worden.

ik wens u veel succes

Trudy

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

@seagoingracer,

kanker is geen reden tot afkeuring (tenzij binnen bepaalde voorwaarden), kanker is alleen een reden tot ziekmelding. Je kunt pas afgekeurd worden als je langer dan 2 jaar ziek bent waarbij het duidelijk is dat de ziekte voortduurt.
Aangezien de wetgever vindt dat veel mensen van kanker (gelukkig) genezen, kun je met kanker niet een versneld WIA traject in. (uitzonderingen daargelaten)

Trudy

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat dit inderdaad een hele moeilijke kwestie is. Zeker omdat wij totaal niet weten op grond waarvan je vrouw indertijd is afgekeurd. De regels worden strenger, dat klopt, dus het kan inderdaad zijn dat iets waarvoor je eerst wel was afgekeurd, nu ineens geen reden meer is voor afkeuring.

Ik wil je wel een tip geven: zoek een goede belangenbehartiger die voor jullie het woord kan doen. Als ik eerlijk mag zijn, kom ik in je post diverse dingen tegen die de communicatie richting UWV wat kunnen bemoeilijken. Oftewel: wat je wilt zeggen, wordt misschien niet goed begrepen.

Is er niet een patiëntenvereniging waar je lid van bent, of kunt worden, die jullie verder kunnen helpen?

Is er geen recht op WW trouwens? Immers, je komt de WAO in vanuit een werksituatie, meestal is het zo dat je, als je na de WAO goedgekeurd wordt, een tijdlang recht houdt op WW. Het zou jullie misschien nét even wat financiële armslag kunnen geven.

Informeer daar eens naar?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

@witte angora

dat kan niet meer, na de WIA nog ww krijgen na 9 jaar. Vroeger kon dat inderdaad in sommige gevallen, maar tegenwoordig is dat niet meer mogelijk.

Trudy

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Omschrijving van deze brochure
Uw gezondheid is opnieuw beoordeeld en u moet weer (gedeeltelijk) aan het werk. Of u moet meer gaan werken dan u nu doet. In deze brochure leest u hoe u dat het beste kunt aanpakken. U doet er zelf alles aan om een baan te vinden. Maar u krijgt hierbij wel ondersteuning van UWV en het WERKbedrijf. Lukt het niet meteen om een geschikte baan te vinden? Dan volgt u een re-integratietraject. Ook komt u dan misschien in aanmerking voor een Tijdelijke Regeling Inkomensgevolgen (TRI), WW-, of bijstandsuitkering


ww geld nog steeds...als je een arbeidsverleden hebt en dat heb je anders zit je niet in de wao....ik heb dit net van de site van het uwv

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

ha,

ja dat klopt maar niet als je dus meteen werk kan vinden, het telt alleen als de pogingen bij reintegratie mislukken dus het automatische ww geld dat vroeger wel bestond bestaat nu niet meer.

Trudy

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

tja we hadden het kunnen weten?alles gaat weg,waar je ooit voor betaald hebt dus?toch.....
ik moet wel zeggen toen ik zelf een herbeoordeling pas aanvroeg,en gekeurd werd en weer 100 afgekeurd dat ik een brochure kreeg bij de papieren,dat als ik goedgekeurd zou worden ik een beroep kon doen op de ww?dus?lekker verwarrend,,,,

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

nee het is zeker niet simpel en duidelijk, mensen en clienten bellen zich suf om er achter te komen wanneer ze waar recht op hebben en hoeveel.
Om het even volledig te maken:

Als je een WIA hebt en je hebt ooit gewerkt en je wordt nu goedgekeurd dan:
1) MOET je meteen in een reintegratie project, als daar werk voor je gevonden wordt dan krijg je geen ww maar dus gewoon loon (dat wel aangevuld kan worden vanuit de ww als het lager is dan het minimum)
2) lukt dat niet, dan kun je je overgebleven ww opmaken en daarna (zou je dan ook geen werk vinden) de bijstand in

Als je een WAJONG hebt en je wordt goedgekeurd dan is het zo dat:
1) ALS je wel ooit gewerkt hebt (maar dat is meestal niet zo) dan werkt het hetzelfde als bij mensen in de WIA
2) Heb je NOOIT gewerkt ga je meteen de bijstand in

Dus men kan wel gebruik maken van de overgebleven ww MAAR alleen als het niet mogelijk is om inkomen uit het reintegratie project te verkrijgen.
Vroeger mocht je eerst gewoon je opgebouwde ww opmaken zonder dat je vanalles hoefde.

Maar als ik me niet vergis was de topic starters vrouw goedgekeurd en is later weer opnieuw ziek geworden. Dan werkt het weer anders.

Trudy

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je een WIA hebt en je hebt ooit gewerkt en je wordt nu goedgekeurd dan:
1) MOET je meteen in een reintegratie project, als daar werk voor je gevonden wordt dan krijg je geen ww maar dus gewoon loon (dat wel aangevuld kan worden vanuit de ww als het lager is dan het minimum)
2) lukt dat niet, dan kun je je overgebleven ww opmaken en daarna (zou je dan ook geen werk vinden) de bijstand in
Sja, maar vanaf het moment dat de WAO/WIA stopt en je daadwerkelijk werk hebt, zul je toch ook moeten eten, of ben ik nu abuis?

Is het bij de WAO en de WIA trouwens identiek geregeld, of is het bij de WAO weer anders?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ha, je bent helemaal niet abuis!
Dit is een probleem in het systeem, het zou theoretisch zo moeten gaan dat iemand die gisteren goedgekeurd is, vandaag in een reintegratie traject zit en maandag dus begint met werken.
Dat gebeurt in de praktijk 10 keer nooit, dus wordt er inderdaad in de tussentijd beroep gedaan op de ww. (maar zo had de wetgever het dus niet bedoeld) Dit levert eindeloos problemen op omdat het vaak nog weken duurt voor die ww rond is dus mensen hebben dan inderdaad vaak 6 weken geen inkomen.

Verder maakt WAO of WIA niets uit, WAO bestaat niet meer, alles is WIA dus iemand die vroeger in de WAO zat zit nu automatisch in de WIA. Alleen in de volksmond wordt het woord WAO nog heel veel gebruikt.

Trudy

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: UWV

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Mensen boven de 55 die in de WAO zaten zijn vrijgesteld van herkeuringen. Mensen vanuit de WAO die in de WIA kwamen worden om de 5 jaar herkeurd en reken erop met Mark Rutte dat over een paar jaar niemand meer in de WIA komt.

Trouwens de termijn van de WIA is hooguit 5 jaar als je jonger bent dan 55.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry, maar ook de UWV gebruikt nog steeds de term WAO. Ik zit officieel nog steeds in de WAO, en dat blijft zo. Op de uitkeringsspecificatie staat dan wel WAO/WIA, maar dat kan om administratieve redenen zijn.

Kan er ook niks aan doen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

dan moet u logischerwijs ouder zijn dan 55, want mensen die tentijde van de wetswijziging ouder waren dan 55 zijn niet meegegaan in het nieuwe systeem van de WIA, die blijven gewoon onder de WAO vallen.

Trudy

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Nope. Ik zit nog aan de goede kant van de 50. Echter, een jaar of 6, 7 geleden heb ik die hele strenge herkeuring gehad, en daar ben ik met vlag en wimpel doorheen gekomen. Ik denk dat het daarmee te maken heeft. Om te voorkomen dat ik (en vele anderen) onder het regime van de WIA kom.

Immers, er is toen ook gezegd dat iedereen in de WAO door de strenge herkeuring heen zou komen, in principe nooit meer herkeurd zal worden. Tenzij daar aanleiding voor is.

Maar zeker weten hoe het precies zit weet ik ook niet. En het boeit me eigenlijk ook niet zo heel erg.

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: UWV

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Het boeit de VVD wel hoe meer klaplopers eruit vliegen des te minder betaalt de belastingbetaler :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Anne Nas schreef:Je bent nu een jaartje of 47 dacht ik en dus wordt het tot je 67ste, neen boy denk niet dat Mark jouw nog 20 jaar laat profiteren. Je bent slim en intelligent dat soort mensen hebben we nodig in de toekomst. Je mankeert lichamelijk niets behalve "Asperger" maar dat zijn de slimste mensen je verbergen Mark gaat dat verbieden. De VVD is een keiharde partij.
Mark Rutte zat direct na de verkiezingen te gillen dat hij op 1 juli een nieuwe regering wilde hebben. Tot vandaag is er nauwelijks enige duidelijkheid wat het gaat worden, en het is al de 10e juli.

Denk jij nu echt dat zo'n figuur, zo'n praatjesmaker, die niet eens in staat is een kabinet te vormen vóór de door hemzelf genoemde beoogde datum, in staat is een kabinet bij elkaar te houden?

Dacht het toch niet. Dat figuur is nu al vleugellam. Die kan twee keer spugen, en dan wordt hij al teruggefloten.

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: UWV

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Er komt hoe dan ook een kabinet met de VVD :wink:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: UWV

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Er komt hoe dan ook een kabinet met de VVD
Deze uitspraak heeft het zelfde waarheidsgehalte als de voorspelling van inktvis Paul over de uitslag van de finale van het WK... :mrgreen:

Gesloten