LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de problemen komen door het UWV.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Hallo,

Ik wilde eens vragen of er misschien meer mensen zijn die hetzelfde hebben als ik.
En of ik hier iets mee zou kunnen.
Zelf word ik er echt helemaal zout van, en ben goed pissig.
Maar voordat ik rare dingen ga zeggen en/of doen, wil ik advies over het volgende.


Ik ben een jonge knul van 28 jaar oud en ben arbeidsongeschikt verklaard door mijn lichamelijke en geestelijke toestand.
Zo heb ik op vroege leeftijd al botontkalking, en ik heb al jaren (ongeveer vanaf mijn 18e) artrose in mijn beide knieën.
Psychisch mankeer ik ook het een en ander waardoor er weinig tot geen druk op mij kan worden uitgeöefend.
Ik ben ongeveer twee jaar arbeidsongeschikt geweest, maar wilde toch iets doen omdat ik toch echt niet op deze leeftijd al wil thuis zitten, dus ben in zee gegaan met Rentree die mij aan een leuke baan geholpen heeft die redelijk bij mij paste.
Achteraf was dit dus niet zo, en ben ik met lichamelijke klachten (weer) gestopt.

Ik kreeg weer herkeuringen en moest weer langs komen bij het UWV.
Dit doe ik altijd netjes, en heb altijd eerlijk mijn verhaal verteld want zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Tevens zal ik er bij vertellen dat ik vaak hulp krijg van mijn begeleider (spv'er, is iemand die bij bijvoorbeeld het GGZ werkt en je helpt met psychische klachten etc)
Deze instantie waar ik bij zit, heeft ook een financiele afdeling, dus daarmee helpen zij mij ook.

Ik moet natuurlijk mijn loonstroken opsturen naar het UWV i.v.m dat ik 30 % mocht bijverdienen, dit heb ik eenmalig gedaan aangezien ik dacht dat mijn baas het zou doen, mijn baas dacht dat ik het zou doen, en dat is dus een beetje langs elkaar heen gegaan.
Prima, mijn fout, kan gebeuren en is absoluut geen probleem.

Maar nu zijn er wat problemen ontstaan.
We hebben namelijk besproken met het UWV hoe en wat, en zij wilden graag de andere stukken ook hebben, omdat zij dan een 'herberekening' konden maken zodat ik het geld zou krijgen waar ik recht op had.
Deze hebben wij in december verstuurd vorig jaar (2010).
Ook zou ik een herbeoordeling krijgen, of ik in mijn uitkering verder kon gaan (geloof WGA) of dat ik een IVA zou krijgen (wat dit precies ook mag inhouden, zijn zo veel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie)

Mijn salaris is geen enkele maand hetzelfde geweest, omdat ik per wat ik deed kreeg en niet per uur.
En zoals je al kunt raden, heeft UWV een salaris strook ontvangen van een maand die zeer druk was, goed ging en waarin ik een best bedrag kreeg.

Maar met de berekening die zij hebben gemaakt, en de fout dat ik niet de rest heb opgestuurd hebben zij mij zeker vanaf april 2010 €100,00 te weinig betaald.
Dit gaat natuurlijk met terugwerkende kracht betaald worden, want dat is gewoon waar ik recht op heb.
Mijn SPV begeleider is hier ook mee bezig.
Tevens heb ik al een tijdje geleden een gesprek gehad met het UWV over hoe mijn uitkering nu verder moet, mocht ik in de IVA komen, dan zou deze dus sowieso omhoog moeten.

Ondertussen hebben we denk ik wel 500 keer met het UWV gebeld waar mijn herberekening blijft en waar ze mee bezig zijn.
Ik moet naar onze berekening dus nu ongeveer vanaf april 2010 tot nu zeker €1200,00 krijgen, plus dat de uitkering omhoog gaat als je van WGA naar IVA gaat, PLUS dat zij hebben gezegd dat ze vanaf januari willen betalen dus dat zijn drie maanden extra wat een bedrag zou maken van €1500,00 wat ik nog van ze krijg!

Ik heb vanaf januri dat dit gesprek aan het lopen is gegaan tot op heden nog steeds niets gehoord van het UWV.
Geen herberekening, geen herbeoordeling, niets.

Ikzelf sta nu behoorlijk in het rood, omdat ik het niet meer kan betalen allemaal.
Ik woon samen met mijn vrouw, deze heeft een knappe functie in een supermarkt.
Daar kunnen we gelukkig van leven, onze paar katten voeren, onze auto rijdende houden en rondkomen.
Maar we kunnen daarvan niet rondkomen EN de rekeningen betalen.
Mijn bank heeft mijn rekening geblokkeerd wat ik op mijn beurt wel begrijp, ik sta immers in het rood.
We rijden binnenkort onverzekerd rond, we zullen zelf onverzekerd zijn, we kunnen ons huis niet (meer) betalen (huurhuis) en dit allemaal omdat het UWV niets meer van zich laat horen al een aantal maanden lang.

Ik word hier nu onderhand echt spuugzat van!
En mijn SPV begeleider idem ditto.
Wat ik hiermee aan moet weet ik niet meer.
Het enige wat ik nog kan bedenken is daar persoonlijk langs gaan en de boel kort en klein slaan!
Maar daar heb je uiteraard weinig aan.

Ik wil gewoon mijn geld waar ik recht op heb, zodat ik uit de schulden kom.
Want dat het UWV niet betaalt, daar heeft de woningbouw en de verzekering en de tandarts etc etc etc niets mee te maken.

HELP, wat kan ik hier verder mee ?
Ik vind het gewoon ronduit schandalig dat zij dit gewoon kunnen doen bij mij.
En wie weet bij meerderen, maar ik praat graag voor mezelf.


Sorry voor de lange uitleg, maar ik leg liever goed uit dan halfbakken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door tiptoo »

ik zou als ik jou was niet de boel daar kort en klein gaan slaan ,daar bereik je niks mee.

probeer een afsrpaak bij het uwv te maken dat je persoonlijk alles nog eens bespreekt en dat je op deze manier toch nog je geld krijgt waar je recht op hebt.

trouwens je mag 20% bijverdienen niet 30%

succes.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Dat is het probleem, dat heeft geen zin.
We bellen ze regelmatig op, zowel mijn begeleider als de financier daar.
Ze zitten ze volledig op de hielen, proberen ze onder druk te zetten etc, meer kunnen zij ook niet doen.

Iedere keer word er gezegd door het UWV dat ze er wat mee gaan doen, dat ze mij bovenop de stapel leggen, dat ze het zelf asociaal en onprofessioneel vinden dat er nog steeds niets mee gebeurd is.
Ik snap er nu echt helemaal niets meer van.
En iedere keer moeten ze het verhaal weer opnieuw horen, en dit terwijl het gewoon allemaal in de computer staat en ze donders goed weten wat er aan de hand is ...

Tevens met mijn laatste gesprek (herbeoordeling eind 2010) is dit ook nog eens besproken.
Van beiden heb ik nog niets gehoord.
Het is dat ik momenteel een touwtje in mijn broek heb, anders zou mijn broek er echt van af zakken.

Ze moeten gewoon eens opschieten, ik kom financieelin de problemen door hun.
En ik ben echt iemand die zijn rekeningen altijd netjes betaald, dat zit gewoon in mijn routine.
Nu kan ik helaas niets betalen door hen, ik vind het gewoon schandalig.

Daarbij komt ook nog, dat ik ondanks dat ze nu de juiste papieren hebben ontvangen, nog steeds die €100,00 te kort krijg.

Ik had altijd het idee dat je geleerd moest hebben om daar te werken.
Maar bij nader inzien hebben die mensen daar werkelijk het verstand van een pollepel of een paasei!

En dan nog rustig aan de telefoon zeggen 'Ja, we moeten nog berekenen of meneer geld krijgt, of moet terug betalen, komop, gimme a break :')

Liefst zou ik een advocaat om armen nemen en ze keihard aanklagen.
Gaat echt niet goed bij het UWV, ze moeten die gasten eens goed aanpakken!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door tiptoo »

Waarom probeer je geen advocaat in te schakelen dan? als je inkomen laag is krijg je gratis bijstand van een advocaat , geloof dat er hier wel wat mensen op dit forum zitten die hier in thuis zijn hoe precies zoiets gaat.

krieno
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 okt 2007 15:14

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door krieno »

Even bellen met de Nationale Ombudsman wil ook nog wel eens helpen als je inderdaad in de problemen zit met de rekeningen
Een telefoontje kan altijd en wie weet helpt het ook nog, in ieder geval succes

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

even een vraag je krijgt al een tijdje minder dan je hoort te krijgen, daar ben je bij toeval achter gekomen. Redde je het daarvoor wel met wat je kreeg?

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Tiptoo:

Omdat ik niet weer met al die poeha in de weer wil.
Ben via de rechter al ontslagen bij een baan waar ik (bijna) 10 jaar gewerkt heb omdat ik iets mankeerde lichamelijk waardoor ik mijn werkzxaamheden niet optimaal kon uitvoeren.

En omdat ik het idee heb dat ik daar geen vrienden mee maak.
Straks zegt het UWV 'je zoekt het maar uit' en iets anders als het UWV is er geloof ik niet, dat is de reden eigenlijk min of meer.


Krieno:

Zelfde reden een beetje, ik wil ze niet tegen me in het harnas jagen.
Zonder hen begin ik helemaal niets.


Pareltje31:

Daarvoor werkte ik erbij, en van dat wat ik werkte mocht ik 30 % zelf houden (nee Tiptoo, geen 20%, sorry)
Toen redden we het prima, maar toen kreeg ik ook nog even ruim €350 in de maand ofzo van mijn werkgever.
Deze werkzaamheden zijn door lichamelijke en psychische klachten wederom beëindigd, en nu heb ik dus niets meer qua extra inkomens (werk)

Toen mijn werkzaamheden gestopt waren (bijna een jaar terug al) moet je uitkering ook omhoog gaan omdat je geen extra inkomen hebt, dit is niet gebeurd bij mij.

Nu zitten we dus zoals ik al zei met het probleem dat we geen rekeningen meer kunnen betalen, en moeten leven van het geld wat mijn vrouw binnen brengt.
Nu is dat redelijk, maar niet genoeg om mijn schulden te betalen.
En met schulden bedoel ik dat ons huis betaald moet worden, de auto moet rijden, de verzekeringen etc etc etc, die gaan allemaal wel door.

En de bank maar brieven blijven sturen dat het geblokkeerd is en dat ze wel een lening voor me kunnen regelen om uit de schulden te komen.

Word zo langzamerhand een beetje zout van het UWV!
Ik ben overigens ook niet zo'n held qua dingen regelen aangezien ik een lichte vorm heb van autisme.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

sorry ik had iets beter moeten lezen, bedankt voor de aanvulling

vraagje heb je een huishuis? Misschien kun je dan huurtoeslag krijgen en denk eens aan zorgtoeslag misschien kan dat je helpen?

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Dat geeft niet, gebeurt mij ook regelmatig ;)

We hebben een huurhuis ja.
Maar zoals ik ook al zei, heeft mijn vrouw een knap salaris met een functie als leiding gevende van een afdeling.
Dus we vallen sowieso buiten de boot met huurtoeslag.

Zorgtoeslag krijgen we ook niet, we vallen met alle toeslagen buiten de boot.

Kijk, feit is gewoon dat als het UWV betaalt wat die moet betalen (en de achterstallige bedragen betaalt) dan zitten we weer prima op orde.
Dan kunnen we het huis prima betalen, de rekeningen etc etc etc dan houden we nog voldoende over voor de rest.
Maar ze vinden het nodig om dik een jaar over een freakin' berekening te doen, ondanks dat ze aldoor blijven zeggen dat ze er haast achter zetten, dat ik bovenaan de stapel kom, dat ik de hoogste prioriteit heb etc etc.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

dat is balend an dat je net buiten die boot valt. Ik zou toch een juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket of zo, als je er recht op heb moeten ze betalen!

superklaver

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door superklaver »

Hallo,

Ik heb het eerste jaar dat ik wajong ontving altijd alle wijzigingen doorgestuurt en toch kreeg ik aan het eind een rekening van dik 700 euro. Daarna heb ik afgesproken om iedere maand mijn loonstrook op te sturen zodat dit niet meer voor zou komen. En nu gaat het eigenlijk prima. soms moet ik nog bellen waar mijn geld blijf, maar meestal staat het binnen anderhalve week op mijn rekening. en omdat ik iedere maand wel recht heb op iets krijg ik in ieder geval een basis bedrag gestort en dan later het restant. zo werkt het voor mij in ieder geval goed. heb niets meer terug hoeven betalen.
het is heel vervelend dat het zo lang moet duren voordat het berekend is. blijf erachter aan gaan. doe ik ook. mailen, bellen, brieven sturen. desnoods een klacht indienen. ook een keer gedaan en sindsdien gaat het beter.
Ik heb ook gevraagd op mijn werk of hun de loonstroken niet konden opsturen, maar ivm privacy mochten ze dit niet doen, daarom mail ik ze zelf iedere maand door. en vraag gelijk om een leesbevestiging. dan heb ik in ieder geval bewijs dat ze het ontvangen hebben.
succes in ieder geval

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door tiptoo »

En omdat ik het idee heb dat ik daar geen vrienden mee maak.
Straks zegt het UWV 'je zoekt het maar uit' en iets anders als het UWV is er geloof ik niet, dat is de reden eigenlijk min of meer.


jouw tekst effe hier , uwv mag als je geen baan hebt zonder reden mensen weigeren ,maar ik snap dat je geen zin in die strijd hebt.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Superklaver:

Fijn dat het nu goed gaat bij jou.
Is wel zo lekker als je een jaar knap kunt afsluiten i.p.v nog een eindrekening krijgen.
Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
We zullen er zeker achteran blijven zitten.
Zo laten we iedere week iets van ons horen.


Tiptoo:

Mogen ze dat zomaar doen ?
Dat is wel heel erg schandalig zeg.
Ze moeten aangepakt worden die gasten.
Want als ik soms hoor hoe zij te werk gaan, is dat gewoon ronduit belachelijk.

Straks word ik mijn huis uitgezet en word ik geregistreerd als wanbetaler (bijvoorbeeld) omdat het UWV niet zijn werk doet.
Moet toch niet gekker worden.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door tiptoo »

King Koopa schreef:



Tiptoo:

Mogen ze dat zomaar doen ?
Dat is wel heel erg schandalig zeg.
Ze moeten aangepakt worden die gasten.
Want als ik soms hoor hoe zij te werk gaan, is dat gewoon ronduit belachelijk.

.
nee sorry , ik zie dat ik een woordje vergeten ben, ze mogen je nooit zomaar zonder meer weigeren dus uwv moet jou een uitkering geven.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Tiptoo:

Dat dacht ik al wel idd.
Leek me erg vreemd dat ze mensen zomaar konden laten barsten.

Uitkering heb ik al, ik ben 80/100 afgekeurd (dus gewoon 100 %) en ontvang ook wel naar een WGA uitkering.
Dat houdt dus in dat er herstel mogelijk is.
Nu gaan ze discussieren of ik van WGA naar IVA moet, waarbij herstel dus geen herstel is.
En als je artrose hebt in je knieën, is dat aardig lastig aangezien dat toch de dingen zijn die je dagelijks gebruikt.

Anyway, ik ontvang naar een WGA MET bijverdienst, maar ik verdien helemaal niets (meer) bij.
Dus ze moeten gewoon al zeker een jaar geleden al de uitkering wijzigen.

Gewoon suf dat wij (iemand met een uitkering) binnen zeven dagen moet melden als er iets verranderd aan de gezondheid, en zij laten je gewoon in de stront zakken.

Klaplopers zijn het.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door doradora456 »

vreemd.
u en uw partner hebben een bruto jaarinkomen van meer dan € 54264.00 per jaar.
en kunnen nu de vaste lasten niet betalen omdat u nog € 1500.00 moet ontvangen.

schrijf een brief naar de uwv waarin u een antwoord vraagt binnen 2 weken.
als u dan na 2 weken nog geen antwoord hebt ontvangen, een brief schrijven naar de ombudsman.

dora

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Als je geen zorgtoeslag krijgt en samen woont moet jullie inkomen in iedergeval 50.000 euro zijn.

Zelf heb ik een kleiner inkomen met 2 kinderen een vrouw die thuis blijft voor de kinderen in ons eigen koophuis. Geen roodstand geen lening en geld op de spaarrekening. Het is een vervelende situatie, maar je geld problemen heb je aan jezelf te wijten.

King Koopa
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2011 08:28

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door King Koopa »

Doradora456:

We kunnen wel zorgtoeslag kgijren bedenk ik me net, alleen hebben we dit stop gezet omdat zij ons even ruim 65,00 per persoon gaven.
Dat is €130,00 voor ons beiden, dat is te veel.
Dit is later herberekend naar €33,00 ofzo, dit klopte wel.
Een brief schrijven zal ik even moeten overleggen.
Ik doe dit soort dingen niet graag alleen, aangezien ik vaak verkeerde dingen neerzet uit boosheid.
Bedankt voor je tip, zal hem meenemen.


Evdbeek:

Ik vind het kunstig dat je kunt zeggen dat mijn geldprobleem aan mijzelf te verwijten is.
Zoals ik al in de beginpost heb gezet, staan wij rood omdat het UWV niet betaalt wat zij moet betalen.
Ik heb geen inkomen meer nu en het UWV heeft dit nog niet aangepast waardoor zij nog steeds denkt dat ik €350,00 per maand bijverdien.

Tevens ben ik afgelopen jaar wezen praten voor een herbeoordeling, waar weinig positiefs uit kwam op het gebied van werk.
UWV betaalt mij dus te kort, ik krijg dus vanaf vorig jaar januari €100,00 te weinig waardoor je iedere maand verder in de penarie komt.
Tevens krijg ik als mijn uitkering overgaat naar een IVA omhoog, hier zit ik nu ook al een aardige tijd op te wachten!

Denk dat het zo duidelijk genoeg is, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat mijn 'geldprobleem' mijn eigen schuld is.

No offence verder, maar graag even goed lezen voordat je roept.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door antonh »

Dan heb je toch ook een flink inkomen als je ook geen huur subsidie en zorg toeslag krijgt.
Maar zoals ik ook al zei, heeft mijn vrouw een knap salaris met een functie als leiding gevende van een afdeling.
Dus we vallen sowieso buiten de boot met huurtoeslag.

Zorgtoeslag krijgen we ook niet, we vallen met alle toeslagen buiten de boot.
Er is toch als je 80-100% hebt toch wel een beoordeling geweest.
Daar staat ook in wat je nog zou kunnen doen.
Echt volledig afgekeurd wordt je dus zo maar niet.
Wel voor je huidige werk maar je kunt altijd wat anders doen.

Je zou de auto ook weg kunnen doen.
Dat scheelt zeker meer dan € 100,00 per maand.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: In de problemen komen door het UWV.

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Een auto kost inclusief onderhoud, verzekering, belastingen en benzine als snel meer dan 300 euro p.m.

Als je alle bedragen bij elkaar optelt schrik je daarvan.

Het is een kwestie van de tering naar de nering zetten. Als er minder binnenkomt moet je ook minder uitgeven. Zolang die balans er is gaat het goed, als je ziet dat er minder binnenkomt en je blijft het zelfde uitgavenpatroon aanhouden ja dan ga je nat.

Als je alleen moet rondkomen van wat je van het UWV krijgt dan snap ik het helemaal dat je in de problemen komt. Maar als je partner bijna 2 keer modaal verdient en dan nog kom je in de problemen?

Gesloten