UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Over enkele weken loopt mijn contract af bij mijn huidige werkgever, waar ik bijna 3 jaar voor heb gewerkt.

Ik dacht ik moet tijdig een ww uitkering aanvragen, maar nou zie ik hier staan:

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... nstverband

Dat ik mijn vakantiegeld straks moet opgeven als inkomsten? Ik krijg deze pas in (waarschijnlijk eind) juni uitbetaald. Maar dan is mijn contract al afgelopen mid juni en heb ik mogelijk al ww nodig.

Dat kan toch niet kloppen, dat ik dat geld dan straks 'kwijt' ben? Daar heb ik zelf immers voor gewerkt.

Ik lees her en der verhalen op het internet, de een zegt dat het niet en de ander zegt dat het wel mag. Weet iemand een definitief antwoord te vinden?

Ik lees namelijk ook dat de UWV nu en dan graag de wet ontduikt, dus ik weet niet of hun de waarheid spreken, zij het uit onwetendheid.

Alvast bedankt.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Jablan »

Vakantiegeld is wettelijk geregeld, maakt daarom deel uit van het salaris waarvan de ww wordt afgeleid. Dat is de reden waarom je het moet opgeven.

Normaal wordt het met de laatste salarisbetaling uitbetaald.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees namelijk ook dat de UWV nu en dan graag de wet ontduikt, dus ik weet niet of hun de waarheid spreken, zij het uit onwetendheid.


Wat een onzin. U hebt het zelf al op de site kunnen lezen, dat het doorgegeven moet worden.

En wellicht krijgt u ook nog vakantiedagen uitbetaald.

Vergeet de transitievergoeding niet.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

De transitievergoeding hoef je niet op te geven als inkomen. Dit heeft het uwv recent aan mij bevestigd. Andere inkomsten moeten idd wel worden opgegeven.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen zorg. Het UWV heeft die gegevens enkel nodig om de hoogte van de uitkering vast te stellen. Die gaat in per ontslagdatum, alles wat je voor die tijd verdiend hebt mag je houden. Dat wordt niet gekort of iets dergelijks.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus nog maar de vraag. Dit staat op de site van het UWV.

Vakantiegeld

Heeft u vakantiegeld van uw werkgever ontvangen? Dan geeft u dit door met de Inkomstenopgave, als onderdeel van het sv-loon. Wij verrekenen het vakantiegeld dat u in die maand heeft ontvangen met uw uitkering over die maand. U krijgt hierdoor geen of een lagere uitkering in de maand nadat u uw vakantiegeld uit werk heeft ontvangen. Houd hier rekening mee.


En als de Ts nog een aantal ongebruikte vakantiedagen uitbetaald krijgt, wordt dat ook gekort.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als het goed is staat het totaal opgebouwde vakantiegeld op de laatste loonstrook. Tel daarbij nog 8% van het brutoloon bij op voor de maanden dat u nog werkt en u hebt een inschatting van het vakantiegeld.
Anders kunt u het bruto maandloon met 12 vermenigvuldigen en dat met 8%. Dan hebt u ook een inschatting van het vakantiegeld.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Ja mijn grootste zorg is inderdaad dat je gekort wordt op je uitkering. Dan ben je je eigen zuurverdiende centen aan het 'opeten'. Dat zou toch niet zo maar kunnen?

Ik heb al mijn vakantiedagen al ingeplant/opgenomen. Ik denk niet dat ik een transitie vergoeding krijg, ik ben namelijk niet ontslagen, het contract loopt gewoon af.

Las wel ergens dat je het wel kunt invullen, maar dan op een andere manier of iets dergelijks zodat ze weten dat je het ontvangen hebt maar niet 'gezien' wordt als inkomen.

Lijkt me namelijk nogal erg oneerlijk als de UWV mij al mijn vakantiegeld eerst laat opmaken aan van een maand lang levensonderhoud.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt wel degelijk recht op een transitievergoeding. En wel 1/3 maandloon per gewerkt jaar. Dat zou bij u dus neerkomen op een heel maandloon.

U moet, als uw werkgever er zelf niet mee komt, wel om vragen.


Of dat vakantiegeld nou eerlijk is of niet, u moet het gewoon melden.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Dat wist ik niet van die transitievergoeding. Bedankt voor de tip, wie weet krijg ik dat, ik las ergens afhankelijk van CAO/contract ook. Vraag ik nog even na.

Het UWV verteld mij dat de inkomsten van vóór ww aanvraag niet van 'invloed' zijn op je ww. Maar er kan een overlap zijn in een maand dus wellicht wordt er toch wat ingehouden maar dat moesten ze dan uitzoeken na opgave.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus lees uw cao na. Transitievergoeding moet uiterlijk binnen drie maanden na beëindiging worden aangevraagd als de werkgever dat niet uit zichzelf geeft.

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Vakantiegeld is gewoon inkomen, wordt opgebouwd elke maand dat je werkt. En 1 x per jaar in mei of juni, wordt het uitbetaald. Je bouwt vakantie op van mei t/m mei, en het maakt niet uit dat het pas wordt uitgekeerd als je daar niet meer werkt.
En als je stopt bij een werkgever, dan wordt in je laatste betaling nog loon en het opgebouwde vakantie geld en eventuele niet genoten vakantie dagen uitgekeerd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Frederik84 schreef:
27 mei 2022 13:17
Dat wist ik niet van die transitievergoeding. Bedankt voor de tip, wie weet krijg ik dat, ik las ergens afhankelijk van CAO/contract ook. Vraag ik nog even na.

Het UWV verteld mij dat de inkomsten van vóór ww aanvraag niet van 'invloed' zijn op je ww. Maar er kan een overlap zijn in een maand dus wellicht wordt er toch wat ingehouden maar dat moesten ze dan uitzoeken na opgave.
Hou er bij de aangifte volgend jaar wel rekening mee dat de transitievergoeding inkomen uit vroegere arbeid is. Hierover wordt geen arbeidskorting berekend en telt ook niet mee voor de afbouw van de arbeidskorting bij een te hoog loon.

Riksela
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2017 09:26

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Riksela »

Transitie vergoeding is verschuldigd vanaf dag 1 dat je in dienst komt.
Als je contract niet verlengd wordt of bij ontslag met vaststellingsovereenkomst heb je hier recht op

Belast tegen bijzonder tarief.

Raadzaam als je met je gehele inkomen over dit jaar beneden dat tarief valt een aangifte te doen. En een stukje terug te krijgen.

Overigens loopt je inkomen automatisch door naar het UWV.
Dus hoef je het alleen te controleren.
Vakantiegeld geef je dacht ik apart op. En heeft geen effect op de hoogte.
Maar het is inmiddels 2 jaar geleden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 mei 2022 18:37
Dat is dus nog maar de vraag. Dit staat op de site van het UWV.

Vakantiegeld

Heeft u vakantiegeld van uw werkgever ontvangen? Dan geeft u dit door met de Inkomstenopgave, als onderdeel van het sv-loon. Wij verrekenen het vakantiegeld dat u in die maand heeft ontvangen met uw uitkering over die maand. U krijgt hierdoor geen of een lagere uitkering in de maand nadat u uw vakantiegeld uit werk heeft ontvangen. Houd hier rekening mee.


En als de Ts nog een aantal ongebruikte vakantiedagen uitbetaald krijgt, wordt dat ook gekort.
Het staat wel op die site.....maar ik kan me niet indenken dat het ook zo gaat.
Gaat dit niet over vakantiegeld, wat je krijgt als je bijvoorbeeld part-time werkt vanuit een uitkeringssituatie?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@16again

Ik heb geen idee, heb nog nooit WW gehad. Persoonlijk zou ik het ook heel onjuist vinden als het verrekend zou worden met de eerste uitkering. Er zijn tenslotte ook werkgevers die het vakantiegeld maandelijks uitkeren, of in de vorm van een cafetariamodel, of al in mei.

Bij een uitkeringssituatie zou ik het ook raar vinden, behalve als je een extra toeslag krijgt.

Maar melden lijkt me wel verstandig, kan je, als ze onterecht verrekenen, nadien daar altijd nog over bekvechten.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door bupaul »

Vakantiegeld hoort bij het inkomen en dien je op te geven aan het UWV. De WW is een overheidsinstelling waarvan je onder voorwaarden inkomen van kunt krijgen en in plaats komt van je oude inkomen inclusief vakantiegeld. Dus helaas gaat het ten koste van jouw vakantiegeld.
Overigens is de uitkering 70% van het laatst verdiende loon.
Je krijgt waar je recht op hebt vanaf je laatste salaris en daar zou normaalgesproken ook het vakantiegeld bij moeten zitten omdat dat ook de datum is dat je bij het bedrijf weg bent.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door 16again »

De verlofdagen en de openstaande vakantietoeslag (vakantiegeld) mogen niet op de WW-uitkering in mindering worden gebracht. Het is gewoon achterstallig loon uit een vorige dienstbetrekking.
https://www.hr-kiosk.nl/vraagbaak/mag-h ... lig-verlof

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft uw werkgever zich overigens hier aan gehouden?


Zoekresultaten
Samenvatting van internet
Je werkgever moet jou minstens een maand voordat je tijdelijke contract afloopt laten weten of hij je contract wil verlengen. Dit heet de 'aanzegtermijn'. Doet hij dat niet, dan moet hij een boete betalen. Deze regel geldt niet voor contracten korter dan 6 maanden.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: UWV en vakantiegeld laatste werkgever moeten opgeven als inkomsten?

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Ik weet niet of het meetelt, maar ik wist dat het contract ging aflopen. Het was ook weer een jaarcontract. Mijn leidinggevende heeft geïnformeerd of het verlengd kon worden maar dat was niet mogelijk. Dat was denk ik zo'n 2-3 maanden geleden gevraagd voordat het contract zal aflopen.

Ik kan niets vinden in mijn contract/arbeidsvoorwaarden over een transitievergoeding. Maar dat ga ik dan navragen.

Ik lees hier dus tegenstrijdige antwoorden. Ik denk dat het UWV inderdaad goed op de hoogte zal zijn van mijn inkomen, dus ook vakantiegeld. Ik zal het moeten opgeven en zo maar kijken of er wordt afgehouden, en anders bezwaar maken. Een definitief antwoord kan ik ook niet vinden.

Plaats reactie