Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Grensoverschrijdend gedrag blijkt altijd moeilijk. Je hebt natuurlijk de duidelijke zaken als aanranding, maar het kan natuurlijk ook gaan om een arm om iemand heen doen die even in de put zit, terwijl deze alleen de arm van een knappe collega om zich heen wil en niet de lelijke collega. En ja, het is bewezen dat mensen dingen minder snel grensoverschrijdend vinden als een knap persoon iets doet wat door een minder knap persoon grensoverschrijdend wordt gevonden.

Wat betreft camerabeelden lijkt het me moeilijk. Als iemand bij de AH aanklopt met de vraag of er beelden zijn van het grensoverschrijdend gedrag dat iemand in de winkel naar hem/haar heeft vertoond, dan snap ik dat ze dit bekijken en eventueel mee kunnen geven als bewijs. Of het wettelijk helemaal netjes is, dat vraag ik me af. Maar ga het als winkelmedewerker maar eens weigeren.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
24 mar 2023 13:06
Ik schreef niet voor niets "vaak". Dat impliceert al dat het tegenovergestelde ook voorkomt.
Ik kom toch vooral tegen dat onrechtmatig bewijs wel wordt meegenomen. En dat is niet onlogisch omdat de lijn van HR is dat onrechtmatig bewijs in beginsel gebruikt kan worden. Dat het bewijs ontechtmatig verkregen is kan vervolgens wel afgestraft worden met een hogere vergoeding. In een steekproef met tien uitspraken met de zinsnede "onrechtmatig verkregen bewijs", gaan er zeven gaan over hoe dat in beginsel gewoon meegenomen wordt en er geen bijzondere omstandigheden zijn gesteld en drie over dat daar geen sprake van is

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
24 mar 2023 12:40
En bij zware criminelen wordt de waarheidsvinding in een keer minder belangrijk gevonden dan de rechten van de dader. Tenminste dat idee krijg ik toch regelmatig uit de media.
Dat idee klopt niet.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wie zegt dat?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
24 mar 2023 17:58
In een steekproef met tien uitspraken met de zinsnede "onrechtmatig verkregen bewijs", gaan er zeven gaan over hoe dat in beginsel gewoon meegenomen wordt en er geen bijzondere omstandigheden zijn gesteld en drie over dat daar geen sprake van is
En hoeveel daarvan waren arbeidszaken?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

100% - Ik heb de eerste tien gepakt. Er staan er 27 in totaal op rechtspraak.nl.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als u een waarschuwing krijgt voor grens overschrijdend gedrag dan moet u nadenken hoe u dit gedrag kunt verkomen. Schijnbaar heeft collega (of medewerker) zich onveilig gevoeld.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door rwolters »

Seinhuis schreef:
25 mar 2023 01:16
Als u een waarschuwing krijgt voor grens overschrijdend gedrag dan moet u nadenken hoe u dit gedrag kunt verkomen. Schijnbaar heeft collega (of medewerker) zich onveilig gevoeld.
Inderdaad. Het is weer typisch dat TS en veel forumleden zich op details richten terwijl waar het daadwerkelijk om gaat helemaal niet verder ter sprake komt. Als iedereen zich gewoon normaal gedraagt en van anderen afblijft hoeft er helemaal geen discussie te zijn over camera’s. TS zegt ook niet onschuldig te zijn maar probeert er middels regeltjes onderuit te komen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
25 mar 2023 06:34
Seinhuis schreef:
25 mar 2023 01:16
Als u een waarschuwing krijgt voor grens overschrijdend gedrag dan moet u nadenken hoe u dit gedrag kunt verkomen. Schijnbaar heeft collega (of medewerker) zich onveilig gevoeld.
Inderdaad. Het is weer typisch dat TS en veel forumleden zich op details richten terwijl waar het daadwerkelijk om gaat helemaal niet verder ter sprake komt. Als iedereen zich gewoon normaal gedraagt en van anderen afblijft hoeft er helemaal geen discussie te zijn over camera’s. TS zegt ook niet onschuldig te zijn maar probeert er middels regeltjes onderuit te komen.
Probleem is de invulling van de definities.
Wat is grensoverschrijdend gedrag? Wat is normaal?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik denk dat het als eerste belangrijk is dat TS zelf ook die beelden te zien krijgt.
In het kader van hoor en wederhoor. Dat kan men niet weigeren, zeker niet wanneer juist daarop beslissingen gebaseerd worden.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door jochemd »

chazza schreef:
23 mar 2023 22:35
Mijn werkgever (niet van de Albert Heijn) had camerabeelden opgevraagd bij de Albert Heijn waar het voorval gebeurde.
Ik denk dat het nogal wat verschil uitmaakt wie jouw werkgever is en wat jij bij de AH deed. Als jouw werkgever jou en een collega naar de AH had gestuurd om boodschappen te doen voor de lunch dan is het iets heel anders dan als jouw werkgever jou en een collega naar de AH had gestuurd om een koeling te repareren met de AH als uiteindelijke opdrachtgever.

Maar als je het echt wil weten dan kan je altijd de voorbeeldbrief op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens downloaden en invullen en het aan je werkgever of de AH vragen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

jochemd schreef:
25 mar 2023 15:47
Ik denk dat het nogal wat verschil uitmaakt wie jouw werkgever is en wat jij bij de AH deed. Als jouw werkgever jou en een collega naar de AH had gestuurd om boodschappen te doen voor de lunch dan is het iets heel anders dan als jouw werkgever jou en een collega naar de AH had gestuurd om een koeling te repareren met de AH als uiteindelijke opdrachtgever.
Voor de vraag of AH die beelden aan een derde mag verstrekken maakt dat helemaal niets uit. Die vraag is alleen relevant in de verhouding werkgever versus werknemer.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door jochemd »

Moneyman schreef:
25 mar 2023 15:48
jochemd schreef:
25 mar 2023 15:47
Ik denk dat het nogal wat verschil uitmaakt wie jouw werkgever is en wat jij bij de AH deed. Als jouw werkgever jou en een collega naar de AH had gestuurd om boodschappen te doen voor de lunch dan is het iets heel anders dan als jouw werkgever jou en een collega naar de AH had gestuurd om een koeling te repareren met de AH als uiteindelijke opdrachtgever.
Voor de vraag of AH die beelden aan een derde mag verstrekken maakt dat helemaal niets uit. Die vraag is alleen relevant in de verhouding werkgever versus werknemer.
Dat hangt helemaal van de situatie af. Als de AH contact opneemt met de werkgever en zegt "we willen de factuur niet betalen en je mag nooit meer deze werknemer sturen" en daar ontstaat een geschil over omdat de werknemer blijft beweren dat er niets bijzonders is gebeurd dan kan de AH wel degelijk een gerechtvaardigd belang heben.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wet van de Privacy - camerabeelden opvragen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou ook zomaar kunnen dat de TS gedetacheerd is bij Albert Heijn. Of dat hij er via een uitzendbureau werkt. Dan wordt het verhaal weer heel anders.

Ik weet het, aannames, aannames, aannames. Feit is dat het verstandiger is dat TS dit achter zich laat en gaat werken aan een hernieuwd vertrouwen.

Plaats reactie