LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag contract bepaalde tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
mauricer
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2012 11:21

Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door mauricer »

Hallo,

Bij mijn werkgever loopt mijn 3e contract voor bepaalde tijd bijna af. In mijn contract staat dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb. 2 weken voor het einde van mijn contract wil mijn werkgever niet verder verlengen. Ik zou dan namelijk een contract moeten krijgen voor onbepaalde tijd. Kan dit zomaar 2 weken van tevoren, terwijl ik een opzegtermijn van 1 maand in het contract heb staan?

Dank!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door puma73 »

mauricer schreef:Hallo,

Bij mijn werkgever loopt mijn 3e contract voor bepaalde tijd bijna af. In mijn contract staat dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb. 2 weken voor het einde van mijn contract wil mijn werkgever niet verder verlengen. Ik zou dan namelijk een contract moeten krijgen voor onbepaalde tijd. Kan dit zomaar 2 weken van tevoren, terwijl ik een opzegtermijn van 1 maand in het contract heb staan?

Dank!
Ja, dat kan hij doen. Hij is nog netjes dat hij dit meld. Hij kan ook een uur van te voren zeggen dat hij het contract niet verlengd.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

puma73 schreef:Ja, dat kan hij doen. Hij is nog netjes dat hij dit meld. Hij kan ook een uur van te voren zeggen dat hij het contract niet verlengd.
Ik vind het onbeschoft om pas zo laat te zeggen. Zeg het dan minimaal een maand van te voren, dan weet ja als werknemer dat je op zoek moet naar iets anders.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

In princiepe kan je het zelf toch weten?
Als er geen onderhandelingen zijn of over gepraat wordt,dan weet je of voel je toch,einde?

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ja dat klopt. Hoewel er werkgevers zijn wie in de laatste week pas met een nieuw contract aan komen.

Blijft -als je het mij vraagt- onbeschoft. Ik snap best dat een werkgever geen zin heeft in ziekmeldingen en ongemotiveerd personeel, maar het is al niet makkelijk om ander werk te vinden plus dat 2 weken van te voren je waarschijnlijk niet op tijd een WW zal opleveren.
Een beetje "menselijk" mag dus ook wel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Daan_1978 schreef:Ja dat klopt. Hoewel er werkgevers zijn wie in de laatste week pas met een nieuw contract aan komen.

Blijft -als je het mij vraagt- onbeschoft. Ik snap best dat een werkgever geen zin heeft in ziekmeldingen en ongemotiveerd personeel, maar het is al niet makkelijk om ander werk te vinden plus dat 2 weken van te voren je waarschijnlijk niet op tijd een WW zal opleveren.
Een beetje "menselijk" mag dus ook wel.
Ben het met je eens dat het niet netjes is wat je werkgever heeft gedaan maar helaas kan en mag het zo.
Had hij het eerder vermeld had je ook alvast op zoek kunnen gaan naar een andere baan etc.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Daan_1978 schreef:
puma73 schreef:Ja, dat kan hij doen. Hij is nog netjes dat hij dit meld. Hij kan ook een uur van te voren zeggen dat hij het contract niet verlengd.
Ik vind het onbeschoft om pas zo laat te zeggen. Zeg het dan minimaal een maand van te voren, dan weet ja als werknemer dat je op zoek moet naar iets anders.
De opzegtermijn van een maand is eigenlijk meer bedoeld voor de werknemer als deze tussentijds wil opzeggen. Een contract voor bepaalde tijd loopt van rechtswege af en hij kan het dus 5 minuten ervoor mededelen.

Ik zou het inderdaad ook wat netter vinden dat een werkgever het eerder zou zeggen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Ja, een werkgever mag dit doen. Netjes is het niet.
Maar, als je 3x een contact voor bepaalde tijd aangeboden krijgt, dan voel je de bui toch al hangen? Als ze echt met je door willen dan bieden ze wel uiterlijk na het 2e tijdelijke contract een vast contract aan.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door SaritaX »

Er zijn ook bedrijven die altijd standaard 3 contracten bepaalde tijd aanbieden en daarna wel een vast contract. Met de bepaalde tijd contracten houden ze wat felixibiliteit, betekent niet dat ze van plan zijn je er uit de te gooien.

Ben het wel eens dat het niet netjes is om zo laat te laten weten dat je geen nieuw contract krijgt. Maar vaak doen ze dat ook omdat er mensen zijn die anders de laatste maand niks meer doen, te laat komen etc.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Beetje nette werkgever die zegt het idd ruim van te voren,maar soms ,is netheid ver te zoeken.

Zeker als je er al zo'n tijd hebt gewerkt

Succes met het vinden van een baan!!

Hoop dat je snel iets vind

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer alleen het geven van een contract voor onbepaalde tijd een probleem is kun je ook voorstellen om 3 maanden met 'vakantie' te gaan. Na drie maanden zonder contract staat de teller weer op nul en kun je weer drie contracten krijgen voor bepaalde tijd.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door gerland »

Ben het met je eens dat het niet netjes is wat je werkgever heeft gedaan maar helaas kan en mag het zo.
Had hij het eerder vermeld had je ook alvast op zoek kunnen gaan naar een andere baan etc.
Gelukkig mag dat in Nederland. Er zijn al regeltjes genoeg.
Werkgever heeft zo te zien een keurig contract afgesloten met TS. Niets duidt erop dat de werkgever zich niet aan zijn verplichtingen houdt. TS wist dat hij zonder werk zou komen zitten, als er niets zou veranderen.
Allemaal keurig geregeld.

De suggestie pas op zoek kan worden gegaan naar een nieuwe baan, als werkgever expliciet laat weten dat het contract niet wordt verlengd, is natuurlijk lariekoek. Op zoek gaan naar een nieuwe baan kan altijd.
Sterker nog, is waarschijnlijk zelfs verplicht in het kader van de WW. Wachten tot het laatste moment en niets doen, kan mogelijk bij aanvraag WW beschouwd worden als verwijtbare werkloosheid. En terecht lijkt mij.

Waarom wachten werknemers met een tijdelijk contract altijd zo lijdzaam af, in plaats van zelf het initiatief te nemen om verlenging van het contract met de werkgever, tijdig, te bespreken?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door crazyme »

rozemarijntje schreef:Beetje nette werkgever die zegt het idd ruim van te voren,maar soms ,is netheid ver te zoeken.
Lekker passief dit, je kunt als werknemer ook informeren naar de plannen. En mijn persoonlijke ervaring (in een bepaalde leeftijdscategorie werknemers) is dat zondra bekend is dat er geen vervolgcontract wordt geboden ook niets meer aan productiviteit geboden wordt.

Dit terwijl de werkgever toch jarenlang voor werk en een inkomen heeft gezorgd !

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijn oren klapperen toch een beetje als ik de reacties na mijn post lees.

In Nederland is een vast contract nog steeds wat iedereen nastreeft. En ook banken (vaak) als eis stellen voordat je een hypotheek kan krijgen. Dat is ook de verwachting die een werknemer heeft als hij een tijdelijk contract tekent, dat dit omgezet wordt in een vast contract. En als werkgever wéét je ook dat de werknemer een dergelijke verwachting heeft. Daar dien je dan ook rekening mee te houden als een werknemer richting contractverlenging gaat.
Er is ook geen enkele reden om steeds tijdelijke contracten aan te bieden. Flexibiliteit? Kom nou toch. Daar heb je uitzendbureaus en detacheerders en zzp-ers voor.

Dat neemt echter niet weg dat de werknemer ook een plicht heeft. Naar de werkgever toe om ten allen tijde zijn werk goed te blijven doen en naar zichzelf toe om tijdig te weten te komen of het contract verlengd gaat worden.
Maar als werknemer zou ik ook in deze tijd bij mijn tweede tijdelijke contract (mits 1e contract al een jaar was) direct op zoek gaan naar iets anders. Een werkgever die na een jaar nog geen zekerheid kan of wil bieden moet je mijden.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door ruud_a »

een werkgever probbert het risico van een niet gemotiveerde werknemer zo lang mogelijk voor zich uit te schuiven
in zijn algemeenheid kun je er van uit gaan dat een werknemer, nadat hem is verteld dat zijn contract niet wordt verlengd, minder positief op de werkvloer rondloopt

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ja, maar na 3 jaar trouwe dienst mag je er toch wel vanuit gaan dat de werknemer ook gegund wordt om op tijd op de hoogte gesteld te worden?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door gerland »

Ja, maar na 3 jaar trouwe dienst mag je er toch wel vanuit gaan dat de werknemer ook gegund wordt om op tijd op de hoogte gesteld te worden?
Hij wordt toch op tijd op de hoogte gesteld?
Hij weet toch dat zijn contract afloopt?
Hij weet toch dat hij er zonder wijziging van uit moet gaan dat hij op de eerstvolgende werkdag na einde contract niet meer hoeft te komen?

Als er behoefte is aan meer duidelijkheid bij de werknemer, moet hij daartoe zelf maar het initiatief te nemen, in plaats van kniezend in een hoekje te zitten wachten: 'waarom hoor ik niks?, waarom hoor ik niks?'

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Gerland, jij bent vast en zeker een werkgever??
Sommige werkgevers komen nu eenmaal laat met verlenging, soms zelfs in de laatste week.
Ik weet dat het de regel is dat het op deze manier mag en zelfs tot op de laatste dag aanhouden en dan pas vermelden dat het einde contract is, maar ik blijf zeggen dat het niet NETJES is na 3 jaar trouwe dienst.

Werknemer kan zich wel zo goed gevoeld hebben en zeker van de zaak qua verlenging, dat daar totaal niet aan gedacht is om zich daar druk om te maken.
Misschien bijvoorbeeld na een goed beoordelingsgesprek van een half jaar eerder?

Denk dus na voordat je een oordeel trekt.
Ook al is het binnen de regels zoals de werkgever het heeft aangepakt, NETJES en RESPECTVOL is het niet na 3 jaar!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door ruud_a »

Daan_1978 schreef:Ja, maar na 3 jaar trouwe dienst mag je er toch wel vanuit gaan dat de werknemer ook gegund wordt om op tijd op de hoogte gesteld te worden?
waar staat dat van die 3 jaar?
ik zie alleen 3 contracten staan en het eerste contract is meestal maar 3 maanden en het tweede contract vaak 6 maanden
het kan echter net zo makkelijk 3 maal 3 maanden zijn

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Ontslag contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ok, even niet bij stilgestaan.

Gesloten