LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
modena_87
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 10:50

Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door modena_87 »

Hallo,

Misschien is er iemand die een soort gelijke ervaring heeft.

Mijn zoontje is deze week jarig (zijn eerste verjaardag), ik heb ruim op tijd aangegeven dat ik deze dag vrij wil hebben. Dit was geen probleem.

Nu kan dit ineens niet meer. IVM vakantie collega en vergadering werkgever.

Ik heb duidelijk aangegeven dat ik die dag niet kom. Ik heb een vast contract. wat kan mijn werkgever doen?

PS.
Ik heb ook het idee dat er gesneden moet worden in het personeelsbestand.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mijn zoontje is deze week jarig (zijn eerste verjaardag), ik heb ruim op tijd aangegeven dat ik deze dag vrij wil hebben. Dit was geen probleem.

Nu kan dit ineens niet meer. IVM vakantie collega en vergadering werkgever.


Wat is het nu van ruim op tijd vrij vragen (en toegezegd krijgen) als het op het laatste moment ingetrokken wordt?
Zeg dat jij je graag aan jouw toezeggingen (naar je werk en anderen) houdt en dat ook van je baas verwacht.

Ik heb ook het idee dat er gesneden moet worden in het personeelsbestand.

Daarvoor maakt het niet uit of je nu maar toegeeft of niet.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Barman »

modena_87 schreef: Ik heb duidelijk aangegeven dat ik die dag niet kom. Ik heb een vast contract. wat kan mijn werkgever doen?
Jou ontslaan.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat is voor jou belangrijker, je werk, of de verjaardag van je zoontje?
Wat is voor je werkgever belangrijker, je werk, of de verjaardag van je zoontje?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je werkgever "gewichtige redenen" heeft kan hij dit weigeren , helaas staan die niet duidelijk omschreven. Het is wel zo dat in dat geval hij wel opdraait voor eventueel gemaakte kosten , (nu zal er voor een kind van 1 niet ergens extern een feestje geregeld zijn met evt. vriendjes).

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

In essentie komt het inderdaad op neer in hoeverre u dit op de spits wil drijven.

Het is natuurlijk onfatsoenlijk om een toezegging in te trekken, maar het kan ook zijn dat er onvoorziene omstandigheden zijn ontstaan.

Uw zoontje wordt 1 jaar, wat betekent dat hijzelf geen benul heeft dat hij volgende week jarig is, en er dus ook nog niet naar uitkijkt. Is het niet mogelijk om de verjaardag op een andere dag te vieren ?

modena_87
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 10:50

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door modena_87 »

Wij hebben wel van alles geregeld om er een leuke dag van te maken. Een grote familie, dus dan moet je wel wat. Dus verjaardag op een andere dag vieren is geen optie. Zelf ben ik altijd flexibel en vraag ik bijna nooit vrij.

Buiten dat is het ook een principe kwestie. Voor wie moet je kiezen, je baas of je zoon. Ik denk niet dat die keuze zo lastig is.

Heeft hij straks op basis hiervan het recht om mij te ontslaan?

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Spuiter »

Voor werkweigering kunnen ze je ontslaan.
Dan beter ziekmelden wat natuurlijk ook niet in de haak is. Maar ja of je dan s'nachts nog kan slapen :?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door witte angora »

Heeft hij straks op basis hiervan het recht om mij te ontslaan?
Als hij kan aantonen dat je niet gemist kan worden: werkweigering. En ik moet je eerlijk zeggen: als ik jouw werkgever was (heb geen bedrijf, zit in de WAO), dan was je nu al vertrokken.

Nog niet eens omdat vrij vragen voor zoiets onredelijk is, want dat is het niet. Maar omdat je je hakken in het zand zet. Dingen zullen in goed overleg moeten, en wat niet kan, dat kan niet. Ik neem mensen in dienst om voor me te werken, en dan zit ik niet te wachten op mensen die de boel zo op de spits drijven.

Kan hard klinken, maar een werkgever heeft een bedrijf te runnen, en heeft met meer mensen te maken. Jouw privé zou me, als het op het bedrijf aankomt, koud laten. Ik zou er in ieder geval niet al te veel tijd aan verspillen.

Maar goed, dat is mijn mening, je mag het met me eens zijn, en je mag het niet met me eens zijn. Maar wat ik wil zeggen is: probeer je eens in de positie van je werkgever te verplaatsen. Wat ik trouwens met mijn eerste bericht ook probeerde te doen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Moedt »

Dit las ik op de site van het CNV en dan gaat het over vakantie maar dat lijkt me in dit geval hetzelfde.

11) Kan mijn werkgever kort van tevoren alsnog zijn toestemming voor mijn vakantie intrekken?

Wanneer je van je werkgever goedkeuring hebt gekregen en jouw vakantie eenmaal is vastgelegd, kan je werkgever deze alleen nog maar wijzigen er sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang. Dit is bijvoorbeeld plotselinge onverwachte drukte in het bedrijf, spoedorders of onmisbaarheid door ziekte van collega’s. Je werkgever is dn wettelijk verplicht de kosten van je vakantie (bijvoorbeeld de annuleringskosten) te vergoeden.

En witte angora, voor jou zou ik niet eens willen werken.
T.S. zegt notabene nog dat ze flexibel is en bijna nooit vrij vraagt dus waarom jij dan zo'n lompe opmerking moet maken is mij een raadsel.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

modena_87 schreef:Heeft hij straks op basis hiervan het recht om mij te ontslaan?
Nee, uw werkgever kan u op basis hiervan alleen niet ontslaan.

Het kan de verhoudingen intern wel op scherp zetten, en u kunt wel een waarschuwing o.i.d. krijgen
modena_87 schreef:Buiten dat is het ook een principe kwestie. Voor wie moet je kiezen, je baas of je zoon. Ik denk niet dat die keuze zo lastig is.
Altijd lastig als een van de partijen er een "principe-kwestie" van maakt.
Is hier ook onnodig. Het is helemaal geen fundamentele keuze tussen uw baas en uw zoontje. Het gaat slechts om 1 dag
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 22 jun 2013 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Moedt

Vindt jij TS flexibel, als ze de verjaardag van een éénjarig kind niet op een andere dag wil vieren? Kom nou. En als jij niet voor me zou willen werken, zijn we snel klaar, ja toch?

Ik snap sowieso het verhaal niet. Er is een grote familie, dus die moesten allemaal vrij vragen voor die dag?

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Spuiter »

witte angora schreef:
Ik snap sowieso het verhaal niet. Er is een grote familie, dus die moesten allemaal vrij vragen voor die dag?
Nee het feestje is op zaterdag dan zijn de meeste vrij maar TS werkt normaal op zaterdag dus

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Moedt »

witte angora schreef:@ Moedt

Vindt jij TS flexibel, als ze de verjaardag van een éénjarig kind niet op een andere dag wil vieren? Kom nou. En als jij niet voor me zou willen werken, zijn we snel klaar, ja toch?

Ik snap sowieso het verhaal niet. Er is een grote familie, dus die moesten allemaal vrij vragen voor die dag?

Het gaat erom dat iemand vrij neemt en dat is toegezegd.
De reden waarvoor iemand vrij neemt doet er verder niet toe maar wel de reden waarom het verlof ingetrokken wordt.
Als dat een vergadering is dan lijkt me dat geen reden om het verlof in te trekken omdat die vergadering niet afgesproken had moeten worden of het verlof niet toegewezen had moeten worden.
Als dat de vakantie van een collega betreft dan lijkt me het ook geen reden om het verlof in te trekken omdat of die vakantie of het verlof niet toegewezen had moeten worden.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Moedt »

vogels schreef:
Moedt schreef:Dit las ik op de site van het CNV en dan gaat het over vakantie maar dat lijkt me in dit geval hetzelfde.

11) Kan mijn werkgever kort van tevoren alsnog zijn toestemming voor mijn vakantie intrekken?

Wanneer je van je werkgever goedkeuring hebt gekregen en jouw vakantie eenmaal is vastgelegd, kan je werkgever deze alleen nog maar wijzigen er sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang. Dit is bijvoorbeeld plotselinge onverwachte drukte in het bedrijf, spoedorders of onmisbaarheid door ziekte van collega’s. Je werkgever is dn wettelijk verplicht de kosten van je vakantie (bijvoorbeeld de annuleringskosten) te vergoeden.

En witte angora, voor jou zou ik niet eens willen werken.
T.S. zegt notabene nog dat ze flexibel is en bijna nooit vrij vraagt dus waarom jij dan zo'n lompe opmerking moet maken is mij een raadsel.
Dit gaat niet over vakantie maar slechts om 1 vrije dag.
Het gaat over verlof toch en de reden waarom de werkgever dat kan intrekken?

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Moedt »

vogels schreef:Wel, als je het salaris kunt missen, gewoon doen wat je niet laten kunt.

Een kind van 1 heeft geen enkel benul van zijn verjaardag. Zo moeilijk lijkt het me niet die verjaardag op een andere dag te vieren. Dat dan niet iedereen kan, da's toch niet zo'n probleem. De jarige zelf (waar het tenslotte om gaat) zal ze echt niet missen.
Maar je mag toch zelf wel bepalen op welke dag jij die verjaardag wilt vieren?
Daarom vroeg T.S. toch nou juist een vrije dag aan op die datum?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu kan dit ineens niet meer. IVM vakantie collega en vergadering werkgever.
De vakantietijd begint, ik kan me voorstellen dat werkgevers wat dunner in hun personeel komen te zitten.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door witte angora »

Als dat een vergadering is dan lijkt me dat geen reden om het verlof in te trekken omdat die vergadering niet afgesproken had moeten worden of het verlof niet toegewezen had moeten worden.
Hangt er helemaal van af wat dat voor vergadering is. Als het een vergadering buiten de deur is, zou het zomaar een reden kunnen zijn om dat verlof in te trekken.

Overigens heb ik gewoon het gevoel dat de TS niet het hele verhaal vertelt. Ik vindt het eigenlijk moeilijk te geloven dat dat feest, zelfs als het op zaterdag is, de gehele dag wordt gehouden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

De reden waarom iemand vrij vraagt doet er niet toe, een ander hoeft niet te beslissen of dat wel/niet belangrijker is dan bijv. een dag later op vakantie en/of vergadering op een andere dag.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

bprosman schreef:
Nu kan dit ineens niet meer. IVM vakantie collega en vergadering werkgever.
De vakantietijd begint, ik kan me voorstellen dat werkgevers wat dunner in hun personeel komen te zitten.
Dat zal de reden zijn geweest dat TS het al ruim van te voren heeft aangevraagd.

Stel dat TS haar vrije dag laat schieten en een andere dag toegewezen krijgt, betekent dat toch dat die ook weer ingetrokken kan worden?

Laat de baas blij wezen met personeel als TS.
Wat heeft de flexibiliteit tot nu toe van TS opgeleverd?: Dat de baas nu terug komt op zijn/eerder genomen toezegging.

Gesloten