LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Esjuh87
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2013 16:24

Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door Esjuh87 »

Goedemiddag,

Door verhuizing van omg Rotterdam naar omg Amsterdam heb ik in mei aangegeven na bijna 7 jaar gewerkt te hebben bij mijn werkgever dat ik opzoek wou gaan naar een andere baan wat meer in de buurt ligt van mijn nieuwe woonplaats.
Hun vonden dit erg jammer maar snapte mijn keuze wel.
Ik had met hun afgesproken dat ik op zijn vroegst pas 1 september weg zou gaan vanwege de vakantie periodes op mijn werk.

Zij gaven ook aan dat zij mij alle vrijheid en medewerking zouden geven bij het solliciteren/zoeken.
Ik heb aardig wat gesprekken gehad hier en daar en daar veel vrije dagen voor moeten opnemen zn stuk of 5 totaal bij elkaar.(de overige zijn op gegaan aan mijn vakantie en rond om mijn scheiding waar ik veel voor moest regelen onder kantoor tijd).
Nu heb ik gisteren een voorlopige berekening gehad over mijn eind afrekening.
Zie onderstaand.

**Quote**
Op jaarbasis heb je recht op 27,5 dagen. (24 verlof+3,5 ATV).

Voor de 8 maanden dat je in 2013 bij ons werkt is dit herberekend 8/12 x 27,5 dagen is (afgerond) 18,5 dagen.

Een correctie dus op jaarbasis van 9 dagen. Je hebt nu nog 0,5 dag staan.

Als dat zo blijft, dan zal er dus 8,5 dagen gecorrigeerd/verrekend worden bij je laatste loonuitbetaling. Maak je dit saldo nog op voor 1 september aanstaande, dan gaat het om 9 dagen.

Aan vakantiegeld heb je nog recht op het vakantiegeld over de periode 1 juni 2013 t/m 31 augustus 2013. Dan heb je het over 2% van je bruto loon (3/12 x 8%).

Aangezien een volle werkmaand zo gemiddeld tussen de 21 en 22 werkdagen beslaat zal -uitgaande van 8,5 dagen - de corectie op je bruto salaris neerwaarts ongeveer 40% bedragen en opwaarts (in verband met vakantiegeld) ongeveer 25%.

Per saldo schat ik een neerwaarts effect in van ongeveer 15% op je bruto loon bij de laatste loonbetaling over augustus.
**Unquote**

Dit houd voor mij in dat ik uitgerekend bruto rond de €275,00 moet inleveren op mijn salaris.
Kan ik hier mee naar mijn baas stappen dat ik dit niet eerlijk vind, aangezien ze mondeling hadden toezeged mij tegemoet zouden komen in mijn sollicitatie gesprekken/zoeken naar een andere baan.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of mij advies kan geven.

Ik hoor graag.

Groetjes,
Esmeralda

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Kan ik hier mee naar mijn baas stappen dat ik dit niet eerlijk vind, aangezien ze mondeling hadden toezegd mij tegemoet zouden komen in mijn sollicitatie gesprekken/zoeken naar een andere baan.
Ik neem aan dat uw baas bedoelde dat hij niet moeilijk zou doen over het opnemen van de tijd die u nodig had voor uw persoonlijke zaken. Zoals ik het lees heeft u teveel dagen (uw jaar vakantiedagen) opgenomen. Uiteraard moet u dat terugbetalen. Had u dan op kosten van uw oude baas willen zoeken naar een nieuwe?

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Esjuh87 schreef:Goedemiddag,

Door verhuizing van omg Rotterdam naar omg Amsterdam heb ik in mei aangegeven na bijna 7 jaar gewerkt te hebben bij mijn werkgever dat ik opzoek wou gaan naar een andere baan wat meer in de buurt ligt van mijn nieuwe woonplaats.
Hun vonden dit erg jammer maar snapte mijn keuze wel.
Ik had met hun afgesproken dat ik op zijn vroegst pas 1 september weg zou gaan vanwege de vakantie periodes op mijn werk.

Zij gaven ook aan dat zij mij alle vrijheid en medewerking zouden geven bij het solliciteren/zoeken.
Ik heb aardig wat gesprekken gehad hier en daar en daar veel vrije dagen voor moeten opnemen zn stuk of 5 totaal bij elkaar.(de overige zijn op gegaan aan mijn vakantie en rond om mijn scheiding waar ik veel voor moest regelen onder kantoor tijd).
Nu heb ik gisteren een voorlopige berekening gehad over mijn eind afrekening.
Zie onderstaand.

**Quote**
Op jaarbasis heb je recht op 27,5 dagen. (24 verlof+3,5 ATV).

Voor de 8 maanden dat je in 2013 bij ons werkt is dit herberekend 8/12 x 27,5 dagen is (afgerond) 18,5 dagen.

Een correctie dus op jaarbasis van 9 dagen. Je hebt nu nog 0,5 dag staan.

Als dat zo blijft, dan zal er dus 8,5 dagen gecorrigeerd/verrekend worden bij je laatste loonuitbetaling. Maak je dit saldo nog op voor 1 september aanstaande, dan gaat het om 9 dagen.

Aan vakantiegeld heb je nog recht op het vakantiegeld over de periode 1 juni 2013 t/m 31 augustus 2013. Dan heb je het over 2% van je bruto loon (3/12 x 8%).

Aangezien een volle werkmaand zo gemiddeld tussen de 21 en 22 werkdagen beslaat zal -uitgaande van 8,5 dagen - de corectie op je bruto salaris neerwaarts ongeveer 40% bedragen en opwaarts (in verband met vakantiegeld) ongeveer 25%.

Per saldo schat ik een neerwaarts effect in van ongeveer 15% op je bruto loon bij de laatste loonbetaling over augustus.
**Unquote**

Dit houd voor mij in dat ik uitgerekend bruto rond de €275,00 moet inleveren op mijn salaris.
Kan ik hier mee naar mijn baas stappen dat ik dit niet eerlijk vind, aangezien ze mondeling hadden toezeged mij tegemoet zouden komen in mijn sollicitatie gesprekken/zoeken naar een andere baan.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of mij advies kan geven.

Ik hoor graag.

Groetjes,
Esmeralda
Je krijgt precies waar je recht op hebt. Zij hebben jou alle ruimte gegeven vrij te nemen wanneer je dat nodig had.
Tegemoetkomen betekent toch niet jou betalen voor niet gewerkte uren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoe zit het met de verlofdagen uit 2012 en daarvoor?

Uit het verhaal maak ik op dat je 18 dagen heb opgenomen en nog recht op een halve dag. Dit zal de werkgever moeten uitkeren bij vertrek. Als je meer verlof neemt dan zal daar een vergoeding tegen over moeten staan.

Er vanuit gaande dat de werkgever het vakantiegeld op juni uitbetaald zou ik zeggen dat je recht heb op 3 keer 8% van je bruto maandsalaris, niet 2%.
Esjuh87 schreef:Aangezien een volle werkmaand zo gemiddeld tussen de 21 en 22 werkdagen beslaat zal -uitgaande van 8,5 dagen - de corectie op je bruto salaris neerwaarts ongeveer 40% bedragen en opwaarts (in verband met vakantiegeld) ongeveer 25%.
Hier raakt ik de draad kwijt.
snuffel1 schreef:U heeft voor het resterende jaar nog 0.5 = 30 minuten aan verlof u staat dus flink in de min.
Het gaat om een halve dag die TS nog aan verlof te goed heeft. Uitgaande van een werkdag van acht uur gaat het hier dus om 4 uur dat de werkgever zal moeten vergoeden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 aug 2013 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS heeft een 1/2 vakantiedag tegoed en dat moet gewoon uitbetaald worden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Aan vakantiegeld heb je nog recht op het vakantiegeld over de periode 1 juni 2013 t/m 31 augustus 2013. Dan heb je het over 2% van je bruto loon (3/12 x 8%).
Er vanuit gaande dat de werkgever het vakantiegeld op juni uitbetaald zou ik zeggen dat je recht heb op 3 keer 8% van je bruto maandsalaris, niet 2%.
Allebei correct, in het 1e geval is sprake van 2% van het JAAR-salaris, in het 2e geval 24% van je MAAND-salaris.

TS heeft een 1/2 vakantiedag tegoed en dat moet gewoon uitbetaald worden.
TS heeft nagenoeg alle vakantiedagen van dit jaar opgemaakt. Door vervroegd vertrek dienen de vrije dagen die je normaal in laatste 4 maanden zou opbouwen ingeleverd te worden. Hierdoor ontstaat tekort, dat dient terugbetaald te worden.
Zij gaven ook aan dat zij mij alle vrijheid en medewerking zouden geven bij het solliciteren/zoeken.
Dat betekent dat ze niet dwars gaan liggen met vrij geven voor sollicitaties. Sollicitaties blijven wel in je eigen tijd plaats vinden.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

esjuh87 schreef: Op jaarbasis heb je recht op 27,5 dagen. (24 verlof+3,5 ATV).

Je hebt nu nog 0,5 dag staan.
alfatrion schreef:TS heeft een 1/2 vakantiedag tegoed en dat moet gewoon uitbetaald worden.
Lezen is niet uw sterkste kant.

TS heeft nog 0,5 dagen staan, wat betekent dat ze al 27 vakantiedagen heeft opgenomen.

Doordat ze per 1 september vertrekt worden de vakantiedagen herberekend en wat betekent dat ze maar recht heeft op 18,5 dagen in 2013. Ze heeft dus 8,5 dag teveel opgenomen wat verrekend wordt met haar salaris over augustus.
alfatrion schreef:Hier raakt ik de draad kwijt.
Dit is een inschatting van haar werkgever over het bedrag wat ze in augustus minder gaat ontvangen.

*) 8,5/22= 40% minder salaris door de verrekening van de teveel genoten vakantiedagen

*) 3/12*8% = 2% vakantietoeslag op jaarbasis die bij de eindafrekening extra wordt betaald. 8% is een volle maand dus 2% is ongeveer een kwart maand. (+25%)

*) Balans : -40%+25%= -15%

De werkgever schat dus in dat TS ongeveer 15% minder salaris over augustus gaat krijgen.

Het lijkt me dat deze werkgever hier niets te verwijten valt

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:*) 3/12*8% = 2% vakantietoeslag op jaarbasis die bij de eindafrekening extra wordt betaald.
En kennelijk is rekenen niet jouw sterkste kant. Stel dat het salaris 1000 euro per maand bedraag. Het vakantietoeslag is dan 80 euro per maand. Over drie maanden komt dat dan neer 240 euro aan vakantietoeslag. De vakantietoeslag op jaarbasis is dan 960 euro en daar 2% van is 19,20 euro. Jouw fout is dan (19.20-240)/240= -92%.
Leo The Emperor schreef:8% is een volle maand dus 2% is ongeveer een kwart maand. (+25%)
En logisch nadenken kennelijk ook niet. Met 8% is een volle maand verwijs je kennelijk naar het vakantietoeslag dat TS op maandbasis zou krijgen, dus de 80 euro. Terwijl je met de 2% zou moeten wijzen op het jaarsalaris van TS, dat 12 000 euro is, dus 240 euro. 2/8 = 25%, maar 240/80 = 300%. Meer dan wat googelen met cijfers is dit niet.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

alfatrion schreef:
Leo The Emperor schreef:*) 3/12*8% = 2% vakantietoeslag op jaarbasis die bij de eindafrekening extra wordt betaald.
En kennelijk is rekenen niet jouw sterkste kant. Stel dat het salaris 1000 euro per maand bedraag. Het vakantietoeslag is dan 80 euro per maand. Over drie maanden komt dat dan neer 240 euro aan vakantietoeslag. De vakantietoeslag op jaarbasis is dan 960 euro en daar 2% van is 19,20 euro. Jouw fout is dan (19.20-240)/240= -92%.
Leo The Emperor schreef:8% is een volle maand dus 2% is ongeveer een kwart maand. (+25%)
En logisch nadenken kennelijk ook niet. Met 8% is een volle maand verwijs je kennelijk naar het vakantietoeslag dat TS op maandbasis zou krijgen, dus de 80 euro. Terwijl je met de 2% zou moeten wijzen op het jaarsalaris van TS, dat 12 000 euro is, dus 240 euro. 2/8 = 25%, maar 240/80 = 300%. Meer dan wat googelen met cijfers is dit niet.
Ik heb die cijfers op Google ingevoerd, maar krijg toch niet het resultaat dat jij hier opvoert.

Zowel de werkgever als Leo hebben het correct. De enige in dit topic die er constant naast zit ben jij. Als er iemand niet kan rekenen of logisch na kan denken ben jij dat dus wel. Met die aanval op Leo zet jij jezelf volledig te kakken.
alfatrion schreef:TS heeft een 1/2 vakantiedag tegoed en dat moet gewoon uitbetaald worden.
Ze heeft er 8,5 teveel opgenomen en dat moet gewoon terugbetaald worden.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:
Leo The Emperor schreef:*) 3/12*8% = 2% vakantietoeslag op jaarbasis die bij de eindafrekening extra wordt betaald.
En kennelijk is rekenen niet jouw sterkste kant. Stel dat het salaris 1000 euro per maand bedraag. Het vakantietoeslag is dan 80 euro per maand. Over drie maanden komt dat dan neer 240 euro aan vakantietoeslag. De vakantietoeslag op jaarbasis is dan 960 euro en daar 2% van is 19,20 euro. Jouw fout is dan (19.20-240)/240= -92%.
Laat rekenen nu toevallig wel mijn sterkste kant zijn.
Het betreft natuurlijk 2% van het jaarsalaris en niet 2% van de vakantietoeslag. (Dit staat overigens ook zo in mijn posting).
In uw voorbeeld is dat 2% van 12.000 en dat is precies weer..... 240 euro
alfatrion schreef:
Leo The Emperor schreef:8% is een volle maand dus 2% is ongeveer een kwart maand. (+25%)
En logisch nadenken kennelijk ook niet. Met 8% is een volle maand verwijs je kennelijk naar het vakantietoeslag dat TS op maandbasis zou krijgen, dus de 80 euro. Terwijl je met de 2% zou moeten wijzen op het jaarsalaris van TS, dat 12 000 euro is, dus 240 euro. 2/8 = 25%, maar 240/80 = 300%. Meer dan wat googelen met cijfers is dit niet.
Ik gebruik de begrippen die door de werkgever van TS worden aangereikt om aansluiting te vinden bij de casus.

Er zit een kleine onnauwkeurigheid in de berekening van de werkgever, maar die is niet van belang voor het voorbeeld. Een volle maand vakantietoeslag is namelijk niet 8% van het jaarsalaris, maar om precies te zijn 8,33% van het jaarsalaris. (Immers een maand is het 1/12 gedeelte van een jaar oftewel 8,33%)

Ik verwijs helemaal niet naar het bedrag op maandbasis maar naar het percentage van het jaarsalaris. Dit is heel gebruikelijk, en in de meeste arbeidsovereenkomsten wordt ook vermeld dat de vakantietoeslag 8% van het jaarsalaris is. Dus 3 maanden betekent dan 25% van de totale vakantietoeslag. zijnde 2% van het jaarsalaris.

Als even de onnauwkeuigheid tussen 8% en 8,33 % vergeten wordt, is dit gewoon een kwart maand, dus hiervoor 25% extra bruto loon in augustus

U moet ook niet googelen met cijfers maar rekenen

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Harrie Kierie schreef: Ik heb die cijfers op Google ingevoerd, maar krijg toch niet het resultaat dat jij hier opvoert.
Is ook niet zo gek. Google is een search engine. Geen salarisapplicatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ontslag genomen en 15% in minder op eind afrekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar volgens alfatrion wordt er wel gegoogeld met cijfers. Ik neem aan dat het hier over goochelen gaat en niet over Google...

Gesloten