LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
LNT
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2014 18:09

Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door LNT »

Hoi allemaal,

Het contract van mijn partner is niet verlengt en loopt 5 november af. Hier heeft hij schriftelijk bericht over gehad. Nu is hij wel op 8 en 9 november ingeroosterd. Als hij gaat werken, loopt zijn contract toch door?

Ik hoop dat jullie me enige duidelijkheid kunnen geven.
Alvast bedankt!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dan wordt het hoog tijd om even te overleggen met de werkgever.
Als een tijdelijk contract afloopt hoeft de werkgever geen schriftelijk bericht te geven. Het contract loopt immers af op een eerder schriftelijk vastgelegd moment.
Het inroosteren kan een administratieve vergissing zijn. Kan ook zijn dat de werkgever met uw partner verder wil maar u schrijft dat het contract 'niet verlengd' wordt.
Om van de inroosterdata gebruik te maken om zo een verlengd contract te genereren lijkt me geen goede optie. Overleg en afstemmen is beter.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door crazyme »

Klaas Jan schreef:Dan wordt het hoog tijd om even te overleggen met de werkgever.
Als een tijdelijk contract afloopt hoeft de werkgever geen schriftelijk bericht te geven. Het contract loopt immers af op een eerder schriftelijk vastgelegd moment.
Het inroosteren kan een administratieve vergissing zijn. Kan ook zijn dat de werkgever met uw partner verder wil maar u schrijft dat het contract 'niet verlengd' wordt.
Om van de inroosterdata gebruik te maken om zo een verlengd contract te genereren lijkt me geen goede optie. Overleg en afstemmen is beter.
Je moet tegenwoordig een maand vooraf de werknemer in kennis stellen, dus ook wanneer het contract tijdelijk is.

Ik zou er niet op rekenen dat ze de werknemer laten werken na beëindiging contract. Dat zou erg dom zijn. Maar of dat inhoudt dat het contract doorloopt terwijl het schriftelijk is aangekondigd dat het afloopt lijkt mij sterk.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door tenormin »

Mij lijkt dit in ieder geval een administratieve vergissing. (De computer zal de schuld wel krijgen). :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door moederslink »

De schriftelijke bevestiging dat het contract niet wordt verlengd heeft uw partner , dus dan nog inroosteren lijkt mij ook een vorm van miscommunicatie , ik zou zeker niet gaan werken , maar eerst overleg plegen met de werkgever.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door 53078 »

aan de andere kant...als hij wèl gaat werken en niemand belet hem dat...dan heeft-ie zelfs recht op een (vast)contract...Uitdaging, ik zou iig gaan, altijd leuk om een werkgever op zijn foute te wijzen...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door tenormin »

53078 schreef:aan de andere kant...als hij wèl gaat werken en niemand belet hem dat...dan heeft-ie zelfs recht op een (vast)contract...Uitdaging, ik zou iig gaan, altijd leuk om een werkgever op zijn foute te wijzen...
Ligt eraan of het werk nabij is; als je auto OV moet gebruiken om te komen en men wordt alsnog naar huis gestuurd (men wist het toch ?) ben je, als men 't geld al moeilijk kan missen, ook kwijt. Maar okay, op zich misschien een "goal scoren proberen" waard. Geen idee.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

crazyme schreef:Je moet tegenwoordig een maand vooraf de werknemer in kennis stellen, dus ook wanneer het contract tijdelijk is.
Deze maatregel gaat pas in op 1 januari 2015.

Ik zou gewoon gaan werken op 8 en 9 November, en daarna pas de zaak met de werkgever bespreken, en op basis hiervan verlenging of vast contract opeisen.

Als de werkgever zo klungelig omgaat met haar werknemers hoeft jouw partner daar niet de dupe van te worden. ( Overigens acht de kans redelijk groot dat de werkgever het rooster in de komende dagen nog aanpast zodat het hele verhaal van de baan is )

Bekijk het ook van de andere kant. Wat heeft hij te verliezen door het zo te spelen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door moederslink »

TS schrijft dat het contract op 5 nov afloopt, haar partner heeft schriftelijke bevestiging gehad , neem aan , voor 5 okt , maand geleden . Waar staat dat het pas op 1 jan 2015 ingaat?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

moederslink schreef:TS schrijft dat het contract op 5 nov afloopt, haar partner heeft schriftelijke bevestiging gehad , neem aan , voor 5 okt , maand geleden . Waar staat dat het pas op 1 jan 2015 ingaat?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lexwerkers

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef:Ik zou gewoon gaan werken op 8 en 9 November, en daarna pas de zaak met de werkgever bespreken, en op basis hiervan verlenging of vast contract opeisen.

Als de werkgever zo klungelig omgaat met haar werknemers hoeft jouw partner daar niet de dupe van te worden. ( Overigens acht de kans redelijk groot dat de werkgever het rooster in de komende dagen nog aanpast zodat het hele verhaal van de baan is )

Bekijk het ook van de andere kant. Wat heeft hij te verliezen door het zo te spelen?
Werknemer heeft duidelijke brief ontvangen, met melding einde contract.
Bij inroosteren is overduidelijk fout gemaakt.
Lijkt mij dat officiele brief in deze leidend is.
Waarom zou de baas je 8/9 nov betalen als je er nog in slaagt om binnen te komen en te werken?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door moederslink »

@Leo The Emperor ,J
ja lees het , maar zijn tijdelijk contract wordt toch al niet verlengd , het stopt toch 5 nov?
Dan hoef je toch niet meer op 8- 9 nov op te draven?

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door nibt »

Het contract loopt af, en de werkgever heeft daar nog eens extra een schriftelijke bevestiging van gestuurd. Het is dus dubbel duidelijk dat er na 5 novemer geen arbeidsovereenkomst meer is.

Dat er een administratieve fout is gemaakt waardoor de persoon toch nog in een rooster staat op een latere datum is wel een heel kleinzielige manier om te proberen een verlenging af te dwingen.

Als dat al zou lukken, wat heel onwaarschijnlijk is, zou er een slechte relatie tussen werkgever en werknemer ontstaan waar hij waarschijnlijk ook niet vrolijk van wordt.

Ik denk dat hij 8 en 9 november beter door kan brengen met het vinden van een andere baan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door moederslink »

ik denk niet dat de partner van ts op een" kleinzielige " manier probeert contract te verlengen.
Hij heeft niet geroosterd..., neem ik aan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

nibt schreef:Het contract loopt af, en de werkgever heeft daar nog eens extra een schriftelijke bevestiging van gestuurd. Het is dus dubbel duidelijk dat er na 5 novemer geen arbeidsovereenkomst meer is.

Dat er een administratieve fout is gemaakt waardoor de persoon toch nog in een rooster staat op een latere datum is wel een heel kleinzielige manier om te proberen een verlenging af te dwingen.

Als dat al zou lukken, wat heel onwaarschijnlijk is, zou er een slechte relatie tussen werkgever en werknemer ontstaan waar hij waarschijnlijk ook niet vrolijk van wordt.

Ik denk dat hij 8 en 9 november beter door kan brengen met het vinden van een andere baan.
Wat heb je te verliezen ?

Als de werkgever, weliswaar onbewust, toestaat dat een werknemer 2 dagen werkt na afloop van zijn contract is het aan zijn eigen slordigheid te wijten dat deze werknemer zijn contract opeist.

Daar is niets kleinzieligs aan, maar gewoon het grijpen van de kansen die op je pad komen

Zoals eerder gezegd verwacht ik echter dat de werkgever op tijd zijn fout inziet en het rooster aanpast, waardoor alles van de baan is.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door 53078 »

Leo The Emperor schreef:..
Wat heb je te verliezen ?

Als de werkgever, weliswaar onbewust, toestaat dat een werknemer 2 dagen werkt na afloop van zijn contract is het aan zijn eigen slordigheid te wijten dat deze werknemer zijn contract opeist.

Daar is niets kleinzieligs aan, maar gewoon het grijpen van de kansen die op je pad komen

Zoals eerder gezegd verwacht ik echter dat de werkgever op tijd zijn fout inziet en het rooster aanpast, waardoor alles van de baan is.
Inderdaad, niet geschoten is altijd mis. En wellicht is eea op tijd aangepast...

Mucha

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Jefdus »

Leo The Emperor schreef:
nibt schreef:Het contract loopt af, en de werkgever heeft daar nog eens extra een schriftelijke bevestiging van gestuurd. Het is dus dubbel duidelijk dat er na 5 novemer geen arbeidsovereenkomst meer is.

Dat er een administratieve fout is gemaakt waardoor de persoon toch nog in een rooster staat op een latere datum is wel een heel kleinzielige manier om te proberen een verlenging af te dwingen.

Als dat al zou lukken, wat heel onwaarschijnlijk is, zou er een slechte relatie tussen werkgever en werknemer ontstaan waar hij waarschijnlijk ook niet vrolijk van wordt.

Ik denk dat hij 8 en 9 november beter door kan brengen met het vinden van een andere baan.
Wat heb je te verliezen ?
Je goede naam en een positieve referentie voor de toekomst misschien....?

Ik weet niet om wat voor branche het gaat, maar bepaalde wereldjes zijn vaak kleiner dan je denkt. Dit soort grappen lijken me dan ook niet echt handig voor je toekomstige arbeidsperspectieven.

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door MartinGr »

Omdat je vanuit de administratie van het bedrijf bericht hebt ontvangen dat het contract niet verlengd wordt is de rechtspositie al duidelijk. Het contract is per 5 november beëindigd.

Dat de afdelingschef (verantwoordelijk voor het rooster op zijn/haar afdeling, hier niet van op de hoogte is gebracht doet daar niets aan af. Hij/zij heeft slechts een vervelend moment wanneer hij/zij op 8 november een lege werkplek aantreft om bovengenoemd 'probleempje'.

... Er nog even aan toevoegende dat het verlengen van een 0-uren contract, zoals te doen gebruikelijk in een call-center, niet in het belang is van een sollicitant, concurentiebeding enzomeer...

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Contract niet verlengd, maar wel ingeroosterd

Ongelezen bericht door Trudie67 »

O ja
Hij krijgt een vast contact

Gesloten