LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
timoravi2015
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2015 10:14

Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door timoravi2015 »

Als je bezig bent met een traject waarbij je nog geen ''diagnose hebt kun je dan worden ontslaan?(loop bij psq)
Bij mij is na 2jr ziekte mijn loon stopgezet, ze zijn niet met het 2e spoor verder gegaan omdat mijn werkgever vond dat ik dit niet aankon,wat veranderd er voor mij als blijkt dat ik door mijn ''ziekte of beperking'' slecht heb gefunctioneerd al die tijd?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door puma73 »

timoravi2015 schreef:Als je bezig bent met een traject waarbij je nog geen ''diagnose hebt kun je dan worden ontslaan?(loop bij psq)
Bij mij is na 2jr ziekte mijn loon stopgezet, ze zijn niet met het 2e spoor verder gegaan omdat mijn werkgever vond dat ik dit niet aankon,wat veranderd er voor mij als blijkt dat ik door mijn ''ziekte of beperking'' slecht heb gefunctioneerd al die tijd?
Waarom ben jij dan niet in het traject van WIA terechtgekomen? Na 2 jaar ziektewet stop je loon en wordt je ontslagen en stop je loon. Je dient in een uitkeringssituatie te komen voor de 2 jaar voorbij zijn.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

timoravi2015 schreef:Als je bezig bent met een traject waarbij je nog geen ''diagnose hebt kun je dan worden ontslaan?(loop bij psq)
Bij mij is na 2jr ziekte mijn loon stopgezet, ze zijn niet met het 2e spoor verder gegaan omdat mijn werkgever vond dat ik dit niet aankon,wat veranderd er voor mij als blijkt dat ik door mijn ''ziekte of beperking'' slecht heb gefunctioneerd al die tijd?
Idd na 10 mnd ziek( althans zo ging het altijd) werd er al wat in werking gezet bij uwv,omdat uev tweede jr al bijbetaald...dan wordt procedure opgestart ,ook al is er geen diagnose,je bent gewoon ziek.

Daarna ,wordt je uiteindelijk gekeurd,wia procedure( hebben we het wel over ned hier of iemand uit belgie?)
Lees op de uwv site eens wia procedure of er tegenwoordig nog tussenweg geloof ik...

Nu rijst de vraag,heeft jou werkgever je wel netjes ziekgemeld uwv?
Hij mag ontslaan,maaaaar idd na twee ziekte jaren en via uwv...

Zou uv maar eens bellen maandag.
Diagnose ofniet,klinkt hard maar mag na twee jr,is gewoon wettelijk ik heb zelfde gehad..alleen liep het bij mij wel volgens boekje en netjes...

Stekte,zou ff maandag bellen

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door testcase »

Ik neem aan dat je een WIA uitkering hebt aangevraagd en hebt gekregen en dat je een contract het voor onbepaalde tijd?

Als je langer dan 2 jaar ziek bent, heeft de werkgever geen loondoorbetalingsverplichting meer en is ook het ontslagverbod bij ziekte opgeheven. Hij heeft je dan alleen nog te betalen voor het werk wat je daadwerkelijk verricht. Daarvoor komt in de plaats de WIA uitkering. Ik haal uit je bericht dat je niet werkt. Dan ook geen loon meer. De arbeidsovereenkomst is dan nog wel in tact. Deze kan hij ontbinden door hiervoor een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV, dan moet hij wel aan 2 voorwaarden voldoen:

1) aantonen dat voor de mogelijkheden die je nog wel hebt, hij geen werk beschikbaar heeft.
2) er geen verbetering de komende 6 maanden in jou mogelijkeheden. Hier heeft hij een verkalring van de bedrijfsarts voor nodig.

Je hebt de mogelijkheid om je te verweren als de werkgever die vergunning aanvraagt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik schreef al de regels zijn zo veranderd ( wia etc) ik wao..
Maar krijg je nu in eerste jr al minder betaald?? Ik had dat niet,gewoon twee jr 100%
Alleen tweede jr betaalde uwv deel...

Ik maak bij ts uit verhaal op dat er nog niks in werking is?
Idd wat iemand hier zegt werkgever moet aan veel dingen proberen te voldoen om jou bv ander werk te geven...( wat in de praktijk dus haasr niet lukt)

Als je echt nog nergens vanaf weet etc,zou ik ma toch uwv eens bellen,die kunnen je alles uitleggen...weet je ook de regels.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo timoravi2015, ik raad u met klem aan de brochure 'Ik ben ziek. Wat nu?' van het UWV eens goed door te lezen. U kunt de brochure hier http://www.uwv.nl/particulieren/Images/ ... u-0914.pdf vinden.
Deze informatie zou u overigens al lang van uw bedrijfsarts en/of P&O gekregen moeten hebben.

Verder raad ik u aan hulp en begeleiding te zoeken bij de situatie waarin u zich bevindt. Bent u lid van een vakbond? Vraag dan hulp van de juridische afdeling. Indien niet, ga dan te rade bij het Juridisch Loket.

Succes en sterkte.

timoravi2015
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2015 10:14

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door timoravi2015 »

maar als je na 2 jaar ziek dan nog steeds ziek bent,is er dan alleen de ww waar je inkomt afgezien van de wia die krijg ik niet,want ww geeft sollicitatie plicht,en dat kan ik niet,ben je dan verplicht om weer te werken?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door puma73 »

timoravi2015 schreef:maar als je na 2 jaar ziek dan nog steeds ziek bent,is er dan alleen de ww waar je inkomt afgezien van de wia die krijg ik niet,want ww geeft sollicitatie plicht,en dat kan ik niet,ben je dan verplicht om weer te werken?
Zoals al eerder geschreven, zoek juridische hulp, er is bij jou iets goed fout gegaan in het ziektetraject. Je behoort namelijk een bepaald traject te volgen. Maar waarom krijg jij geen WIA?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nogmaals, lees de brochure.
Daarin staat o.a. dat u na 104 weken ziekte een WIA uitkering aan moet vragen.
Zoek hulp en doe dat zo snel mogelijk!

timoravi2015
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2015 10:14

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door timoravi2015 »

ik heb wia keuring gehad maar 25% afgekeurd dus geen wia.
( ik kom ws erg warrig over maar dat komt door mijn beperking) ik doe mijn best om alles uit te leggen maar is niet makkelijk voor mij.
Ik zal de situatie nogmaals proberen uit te leggen.
Ik ben dus langer dan 2 jaar ziek,en mijn werk heeft mijn loon stop gezet(dit door een handtekening van mij "einde overeenkomst',dit heb ik getekend en achteraf is mij alles pas duidelijk geworden dat ik dat dus nooit had moeten tekenen!!!maar door mijn psychische beperkingen heb ik er verder ook geen enkele hulp of uitleg of wat dan ook voor gekregen,terwijl mijn werkgever op de hoogte was van mijn psychische toestand,dit zal ik denk ik niet meer kunnen terug draaien : (((((
Nu is daardoor dus mijn loon beiindigd en gaat mijn werk ontslagaanvraag indienen( ze zeiden tijdens een gesprek ook nog dat ik uit elkaar met wederzijdse goedvinden of zoiets)maar we zijn verzekerd voor rechtsbijstand(dat gaan we in werking stellen nu) mijn werkgever zei wel dat ik recht heb op ww(dit werd ook gezegd toen ik die wia keuring had,ik mocht meteen de papieren invullen voor ww(dat is op 8 mei al gedaan.(dus dan krijg ik toch gewoon ww?)
Pfff ik vind het allemaal niet makkelijk om het te begrijpen,ik hoop dat jullie me een beetje kunnen informeren over hoe het zit.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Heel simpel gesteld, volgens het UWV ben jij "beter" en in staat om te werken. Bij je werkgever heb je je overeenkomst beeindigd, dus ben je werkloos. Als werkloze kan je een WW uitkering aanvragen. Toekenning daarvan kan wel eens een probleem zijn, want je bent werkloos door eigen toedoen. Gewoon WW is dus iets te makkelijk gedacht. Het inschakelen van die rechtsbijstand is een goed idee, maar had je misschien beter eerder kunnen doen. Zorg er nu in ieder geval voor dat je niets meer tekent zonder ze te raadplegen.

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@timoravi2015-06-14

Vrij simpel, je bent maar officieel voor 25% afgekeurd dus geen WIA (i.c.WGA).

Daar heb je minimaal 35% voor nodig.

Na 1 jaar ziekte dient de werkgever een tussenrapport te maken. Re-integratie binnen bedrijf mogelijk; zaak tussen werknemer en werkgever. Re-integratie binnen bedrijf niet mogelijk: tweede spoor, en is extern (arbeidsdeskundige ism bedrijfsarts). Loon na 1 jaar mag op 70% bruto (afhankelijk van CAO)

Tweede spoor alleen interessant voor instanties wanneer je meer dan 35% arbeidsongeschikt bent (jij dus niet).

Werkgever mag je gewoon ontslaan na twee jaar ziekte(wet). In principe zonder uitzonderingen.

Loon hoeft dan niet meer uitbetaald te worden.

Wederzijds goed bevinden ontslag is slim van werkgever, geeft jou geen mogelijkheid om naderhand extra te eisen.

Ergo, je bent (terecht) na twee jaar ziekte ontslagen met een 25% arbeidsongeschiktheid.

Houdt dus in dat je een WW uitkering krijgt die in maanden even lang is als je aantal arbeidsjaren. En 70% van het laatst verdiende loon en… de plicht tot solliciteren!

Daarna wordt het bijstand.

Succes!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

[quote="Jrn5"]@timoravi2015-06-14

Vrij simpel, je bent maar officieel voor 25% afgekeurd dus geen WIA (i.c.WGA).

Daar heb je minimaal 35% voor nodig.

Na 1 jaar ziekte dient de werkgever een tussenrapport te maken. Re-integratie binnen bedrijf mogelijk; zaak tussen werknemer en werkgever. Re-integratie binnen bedrijf niet mogelijk: tweede spoor, en is extern (arbeidsdeskundige ism bedrijfsarts). Loon na 1 jaar mag op 70% bruto (afhankelijk van CAO)

Tweede spoor alleen interessant voor instanties wanneer je meer dan 35% arbeidsongeschikt bent (jij dus niet).

Werkgever mag je gewoon ontslaan na twee jaar ziekte(wet). In principe zonder uitzonderingen.

Loon hoeft dan niet meer uitbetaald te worden.

Wederzijds goed bevinden ontslag is slim van werkgever, geeft jou geen mogelijkheid om naderhand extra te eisen.

Ergo, je bent (terecht) na twee jaar ziekte ontslagen met een 25% arbeidsongeschiktheid.

Houdt dus in dat je een WW uitkering krijgt die in maanden even lang is als je aantal arbeidsjaren. En 70% van het laatst verdiende loon en… de plicht tot solliciteren!

He

Daarna wordt het bijstand.

Succes![

Sorry ovenstAnde heeft gelijk,denk dat jr nog wel recht op ww hrbt,maaaaaar je moet w zo snel mgelijk aanvragen,ik weet niet hoelang je al zit af te wachten??

Ga naar uwv.nl
Vraag ww aan,digi code etc...doen wat programma zegt,dan zal er beoordeeld worden of je w krijgt..
Langs gaan bij uwv...bijna geen optie..
Ik hrb iemand met verstandelijke beperking,die help ik....het is strikt!!!

Je krijgt drie mnd 75 % dan 70 maar tot bep salaris,verdiende jij bv 4000 netto,krijg je daar geen 70% van,ze gaan tot een max

Ik zou zeggen,lukt het je niet,schakel iemand in,fam,of bv stichting mee!!
Hoe lsnget je wacht hoe minder kans op ww...en ww krijg je ook maar aantal mnd,ligt aan hoelang gewerkt dan over naar bijstand...

Helaas je bent dus goed gekeurd in hun ogen( wat niet zegt dat je niks mankeert) je had het ook aan kunnen vechten..

Maar ik heb gevoeldat je alles beetje op beloop laat en...dat kan niet met dit...dit verreist aktie,wil je je centjes krijgen

Idd geen wia...

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door testcase »

Zoek juridische hulp en snel. Verzet je tegen de ontslagvergunning aanvraag. Met 25% afkeuring zal je werkgever moeten aantonen dat hij geen passend werk voor je heeft. hij heeft hier een inspanningsverplichting.
Je kan ook in bezwaar geen tegen de UWV beslissing, maar ook hier zoek hulp.
Bij de WW hoort inderdaad sollicitatieplicht.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Barre Barry »

testcase schreef:Zoek juridische hulp en snel. Verzet je tegen de ontslagvergunning aanvraag.
Briljant advies. Hij heeft al getekend voor de beëindiging van zijn overeenkomst.

timoravi2015
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2015 10:14

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door timoravi2015 »

ik heb mijn ww 8 mei al aangevraagd nadat ik kreeg te horen dat ik geen wia kreeg.
Maar ik kan tot 23 juni nog herbeoordeling doen voor de wia,dat ga ik ook doen samen met mijn man.

timoravi2015
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2015 10:14

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door timoravi2015 »

Maar ik heb de beiindiging arbeidsovereenkomst getekend in Psychische toestand,ik was die tijd overladen met hevige stress,waardoor ik de gevolgen van die handtekening niet kon overzien!! mijn werkgever wist af van mijn hevige psychische problemen ,dan heeft hij toch ook misbruik van mij gemaak? :( als ik nu terug kijk op die brief denk ik'' dit wilde ik helemaal niet!!!! wat kan ik hiermee!!!!! HELP!!!
Laatst gewijzigd door timoravi2015 op 16 jun 2015 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Barre Barry »

timoravi2015 schreef:maar barre barry,maar op ontslag.nl las ik dat als een werknemer opzegd in emotionele toestand er toch nog via een oordeel van de rechter dat er niets is opgezegd,of ben ik daar dan nu vet te laat mee? was vorig jaar sept ondertekend
Hoe dacht jij te bewijzen dat het in een emotionele toestand was? Volgens het UWV kan je werken. Je hebt zelf WW aangevraagd waarmee je zelf ook aangeeft dat je kan werken. Pas nu ga je je ertegen verzetten enn wil je je op een emotionele toestand beroepen. Bewijslast ligt bij jou. Ziet er dus niet goed uit.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

timoravi2015 schreef:ik heb mijn ww 8 mei al aangevraagd nadat ik kreeg te horen dat ik geen wia kreeg.
Maar ik kan tot 23 juni nog herbeoordeling doen voor de wia,dat ga ik ook doen samen met mijn man.
U bedoelt neem ik aan bezwaar maken tegen de oorspronkelijke schikking van het UWV. Daar hebt u 6 weken voor. Hou dat in de gaten.

Dat moet u niet met uw man doen. Slecht idee. Beter is om een onafhankelijk iemand met ervaring te zoeken die wat verder van u afstaat en die de zaken op basis van kennis en ervaring met en voor u aangaat. Een jurist van een vakbond of iemand anders met de nodige bagage.

Ik raad u met klem aan zo te werk te gaan want u geeft er blijk van niet goed in de materie thuis te zijn.

Realiseer u wel dat u in een bezwaarprocedure met aanvullende informatie moet komen die uw bezwaar ondersteunt. Dat kunnen bijvoorbeeld rapportages van artsen en deskundigen zijn.
Nog een reden om hulp en ondersteuning te zoeken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Na 2 jaar ontslag bij nog geen diagnose

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

1 bezwaar idd binnen 6 wk,wilt u dat nog doen moet u als de donder grgevens verzamelen !!nu!!!!! En aangetekend opsturen,u heeft tot do,vrijdag is het 6 wk..

Ww,op eerste werkeloosheidsdsg had u zich moeten melden voor ww,of u in beroep gaat of niet.
U heeft tot heden niet gesolliciteerd,ww loopt per 28'dg oftwel 4 wk in 4 wk moet je minimiaal 4 sollicitaties doen..

Ik help op moment al paar mnd iemand die ook geestelijk beperkt is en ww is erg streng en uwv is wespennest...

U kunt het geestelijk niet aan,maar neem aan dat u man toch zo wijs is om even dan dat te regelen,op de pc!!!
U kunt echt geen afwachtende houding aannemen,sorry,het leven is niet ik ben ziek alles komt me wel aanwaaien,helaas( bedoel ik niet rot!!!!) maar u moet wel de ernst vd zaak inzien...
Of het moet u niks kunnen schelen,dan maar geen ww,maar dan zat u hier niet..

Idd medische gevens opvragen( die kan je mee sturen met bezwaar,dus morgen dokter bellen,psycholoog als je daar loopt? Medicatie gebruik en papiereb mee sturen)

Maar iets zegt me s
Dat het niet gaat gebeuren....u denkt....loopt niet zo,n vaart,want een paar roepen er al,doe iets,heeft u al iets gedaan in die twee dg????behalve hier...elke keer kleine stukjes neerzetten,als we raad geven dat er dabn toch komt ja,maar..

Geloof me geestelijk nu bij uwv word zware dobber,ze willen zo min mogelijk ( niet mijn woorden,maar geloof drie wk terug zoiets zelfs journaal geweest) mensen met geestelijke problemen afkeuren,ondat het niet te bewijzen valt..

Goede orde ben ik het niet mee eens!!
Tuuuurlijk zitten veel ( ik doe als of bij!!zeer zeker) maar ken ook ,mensen die echt hopeloos zijn...
Burn out,60 jr kom je moeilijk uit omdat je kansen werk minimaal zijn,maak je je druk om,logisch,dus blijf je burn out hangen..overigens werd die dus ook goedgekeurd en ook bezwaar,maar wel met advocaat..
Hoorzittig binnenkort,..die gaat wel winnen..( uwv heeft veel tegen zich,)

Maar u,tja .....succes

Gesloten