LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Diaan1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2015 19:15

Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Ongelezen bericht door Diaan1970 »

Ik werk 36 uur, u heeft mijn werkgever voorgesteld omdat het niet goed gaat met de zaak, om 5 1/2 uur per week in te leveren!! Ik heb nog geen accoord gegeven, wel aangegeven dat ik dat niet zie zitten! Hij gaat dan voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen bij het UWV! Moet ik dan gaan solliciteren voor die 5 1/2 uur? Ik zou dan graag één dag vrij hebben, maar kunnen ze ook eisen dat ik elke dag een uurtje minder werk? Misschien weet iemand er meer vanaf??

SimonV
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:08

Re: Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Ongelezen bericht door SimonV »

Sowieso niet akkoord gaan, anders is het "met wederzijdse overeenstemming". Als je lid bent van een vakbond, of je hebt een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.
Ik lees dat je eigenlijk ook één dag vrij zou willen. Roosters worden meestal in onderling overleg bepaald, dus dat kan je altijd vragen. Mischien wil je die vrije dag wel heel graag. Gebruik het dan als voorwaarde - maar weet dan wel dat je min of meer instemd met het deelontslag.
Succes!

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat dit best een lastige is. Je kunt ook informatie inwinnen bij het UWV, wat een en ander gaat betekenen voor al dan niet een uitkering. Want het is nog maar de vraag of je voor een uitkering in aanmerking komt, voor die paar uurtjes.

Overigens wel een vreemd aantal, 5 1/2 uur op een week van 36 uur, hou je 30 1/2 over. Hoe zijn ze hier op gekomen?

Ben je de enige die korter moet werken, of zitten er meer in dat schuitje?

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Ongelezen bericht door tortle »

Diaan1970 schreef:Ik werk 36 uur, u heeft mijn werkgever voorgesteld omdat het niet goed gaat met de zaak, om 5 1/2 uur per week in te leveren!! Ik heb nog geen accoord gegeven, wel aangegeven dat ik dat niet zie zitten! Hij gaat dan voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen bij het UWV! Moet ik dan gaan solliciteren voor die 5 1/2 uur? Ik zou dan graag één dag vrij hebben, maar kunnen ze ook eisen dat ik elke dag een uurtje minder werk? Misschien weet iemand er meer vanaf??
Ik zou het UWV vermijden en bijvoorbeeld een baantje zoeken als postbezorger, vakkenvuller of wat dan ook om die uren te compenseren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Ongelezen bericht door crazyme »

vogels schreef:U verliest 5 uur of meer van uw uren per week. En u heeft geen recht meer op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen ook mee.

http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... ng-krijgen
Ik denk dat de werkgever zich goed heeft laten informeren en de schade voor de werknemer zoveel mogelijk probeert te beperken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Mijn werkgever wil mij voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen, wat

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tortle schreef:
Diaan1970 schreef:Ik werk 36 uur, u heeft mijn werkgever voorgesteld omdat het niet goed gaat met de zaak, om 5 1/2 uur per week in te leveren!! Ik heb nog geen accoord gegeven, wel aangegeven dat ik dat niet zie zitten! Hij gaat dan voor 5 1/2 uur ontslag aanvragen bij het UWV! Moet ik dan gaan solliciteren voor die 5 1/2 uur? Ik zou dan graag één dag vrij hebben, maar kunnen ze ook eisen dat ik elke dag een uurtje minder werk? Misschien weet iemand er meer vanaf??
Ik zou het UWV vermijden en bijvoorbeeld een baantje zoeken als postbezorger, vakkenvuller of wat dan ook om die uren te compenseren.
En waarom denk je dat dit realistisch is? Boven de 18 word je nergens aangenomen als vakkenvuller - ben je veel te duur voor. En dan ook nog voor zo weinig uur naast een andere baan? Daar gaat dan ook nog eens geen heffingskorting af he.

Gesloten