LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Remeella
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:10

Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door Remeella »

Dit is de situatie;
Iets voor kerst mijn voet gebroken, ben nu al behoorlijk ver met revalideren.
Rond eind Maart begonnen met 4 dagen per week, 3 uren per dag te werken met max. 3 dagen achtereen (ook weekenden)
Dit was na overleg met werkgever en ARBO arts ging hier in mee; aangepast (=kantoor) werk. Inmiddels werk ik een uurtje erbij.
Met ARBO begeleiding geen problemen.

Vandaag werd ik gebeld door mijn manager;
Het schijnt dat als je onder begeleiding van een ARBO arts "terugkomt", danwel in de ARBO wet zou staan dat je in dit geval geen weekenden zou mogen werken, danwel niet voor 7 uur (in de ochtend) zou mogen beginnen.

Iemand hier ervaring mee ?

Misschien voor jullie op dit forum een rare/vreemde situatie, maar ik had hier nog nooit van gehoord, terwijl ik al iets meer dan 2 maanden al weer zo links en rechts weekenden had gewerkt .

Mijn collega die al iets langer met de ARBO arts bezig is, had ook vandaag precies zo'n zelfde mededeling gekregen.

Los van het feit dat het van de ene kant wel uitkomt van die weekenden (kan ik wat meer naar de sport wedstrijden van de kids), gaat het me meer of dit wel zo kan/hoort.

Graag hoor ik wat jullie hier van weten.

Alvast bedankt.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Weten doe ik het niet. Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar de reden achter deze regeling. Dit wordt natuurlijk niet zomaar bedacht omdat iemand op een regenachtige donderdagmiddag niets te doen heeft. Daar moet dus een bepaalde redenatie/visie achter zitten.

Kun je via je werkgever of de Arbodienst (die kun je tenslotte ook contacteren) er achter komen waarom dat zo is ingesteld?

Remeella
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:10

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door Remeella »

As vrijdag hoor ik meer.

Ik vind het gewoon vaag; "ineens" komt dit op.
Nog nooit gehoord dat dit niet zou mogen/kunnen .

"To be continued" ....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat je alleen zou mogen werken tijdens de uren dat een ARBO arts werkt (zodat deze direct beschikbaar is als er wat fout gaat). Maar dan is die 7 uur 's ochtends nog aan de vroege kant.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door langste adem »

Misschien is er iets anders aan de hand.
Bijvoorbeeld als de werkgever jou een toeslag moet betalen voor werk in weekenden en op onregelmatige tijden. Of gewoon om praktische redenen :
Stel je bent chauffeur die vaak weekenden werkt, en na ziekteverzuim doe je nu administratief werk . Dan kun je dat administratief werk natuurlijk al om 6 uur 's-ochtends of in het weekend gaan doen (zoals gebruikelijk was in je normale chauffeursfunctie) , maar het kan voor de werkgever juist wenselijk zijn dat je in deze functie liever zoveel mogelijk inzetbaar ent tijdens de normale kantooruren , zodat je tussendoor ook meer telefoontjes van klanten kan beantwoorden etc..

Als het toch met ARBO wetgeving te maken blijkt te hebben, kan ik niet zo snel een logische reden bedenken. Ben benieuwd,

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door brieziet »

Hoi,

Heb je inmiddels meer informatie? ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu de reden was dat je niet in de weekenden zou mogen re-integreren ?!? daar heb ik nog nooit van gehoord nl.

gr Brigitte

Remeella
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:10

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door Remeella »

Hier een update; gelukkig bleek het loos alarm;
Er is totaal geen sprake van het niet in het weekend mogen werken, danwel voor een bepaalde tijd.

Ergens is er intern iets fout gegaan met info die helemaal niet klopte.

Na een goed en uitgebreid gesprek is voor mij de kous af en concentreer ik me op mijn herstel.

Bedankt voor jullie input in deze.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Remeella schreef:.......Ergens is er intern iets fout gegaan met info die helemaal niet klopte......
Bedankt voor de terugkoppeling.
Wij noemen dat een proefballonnetje oplaten binnen het bedrijf, iets dat eigenlijk niet mag, en dan kijken hoe personeel reageert.... :D
Veel suc6 met het verdere herstel.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bedankt voor je update.

Ik wens je een voorspoedig herstel toe.
WA

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen weekenden werken volgens ARBO wet ?

Ongelezen bericht door crazyme »

Remeella schreef:Hier een update; gelukkig bleek het loos alarm;
Er is totaal geen sprake van het niet in het weekend mogen werken, danwel voor een bepaalde tijd.

Ergens is er intern iets fout gegaan met info die helemaal niet klopte.

Na een goed en uitgebreid gesprek is voor mij de kous af en concentreer ik me op mijn herstel.

Bedankt voor jullie input in deze.
Waarschijnlijk had iemand bedacht dat "onder begeleiding van een arboarts" inhoudt dat die arboarts de hele dag meekijkt of zo. :lol:

Gesloten