LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag en toch werken

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Mijn zoon werkt bij de Aldi. Hij wordt 18 op 27 juni.
Sinds 27-6-2014 werkt hij daar. Op zijn 16de verjaardag begonnen.
Iedereen is tevreden.
Hij kreeg een brief waarin ze bevestigen dat er een gesprek is geweest en dat via rechtswegen het contract per 19 juni 2016 is beeindigd.
Maar er is geen gesprek geweest.
En deze week is hij gewoon ingeroosterd.

Tijdje terug is er door de filiaalleider en diens hogere gezegd dat ze willen proberen zoon te houden. Dat was 2 weken terug.
Niks meer gehoord
Ze weten dus dat contract is gestopt.

Iemand ervaring met soortgelijke situatie?
Wat adviseren jullie?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is dan toch wel een gesprek geweest? Het gesprek hield alleen in dat de filiaalleider hem het liefst zou willen houden. Maar daarmee geeft hij impliciet óók aan dat dat helemaal niet zeker is en dat het niet standaard zal zijn dat hij zou mogen blijven. Dat is waarschijnlijk iets wat de filiaalleider niet zelf mag/kan beslissen.

Wanneer heeft hij de brief gehad? Ik neem aan dat dat meer dan een maand geleden is? Wat zei de filiaalleider toen je zoon hem op de brief heeft gewezen?

Dat de planner er niet van op de hoogte was dat het contract zou stoppen en hem heeft ingepland, betekent nog niet dat het contract zomaar door zou gaan.

(Beetje laat trouwens om daarover vandaag pas advies te vragen...

stofzuigertje

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na 2 jaren is het vast dienstverband dus daarom opgezegd?

Als je 1 dag langer werkte en ingeroosterd was zou je vast bij deze werken en is het uurloon en aantal uren of 0 uren?
Het heeft niets met zijn verjaardag te maken maar met de wet, na 2 jaren vast dienstverband....

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hij kan natuurlijk altijd een klein risico nemen en komen opdagen. Als ze hem laten werken dan moeten ze ook doorbetalen. Ik meen dat dan een contract heeft voor onbepaalde duur.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

alfatrion schreef:Hij kan natuurlijk altijd een klein risico nemen en komen opdagen. Als ze hem laten werken dan moeten ze ook doorbetalen. Ik meen dat dan een contract heeft voor onbepaalde duur.
Wat heeft vraagsteller nou aan vage vermoedens? Dan kun je beter niet antwoorden.

De ketenregeling geldt niet voor medewerkers die jonger zijn dan 18 jaar en gemiddeld max. 12 uur per week werken m.a.w. bijbaantjes. Op het moment dat men 18 jaar wordt, gaat de ketenregeling lopen. Dit betekent dat de arbeidsovereenkomst op de dag waarop 18 jaar wordt, de eerste arbeidsovereenkomst in de keten is. De termijn van twee jaar gaat lopen vanaf het achttiende levensjaar.
Ook een cao kan afwijken van de ketenregeling.

Kortom, gewoon blijven werken.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 20 jun 2016 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door kweenie »

Uw Jurist schreef: Kortom, gewoon blijven werken.
Gewoon blijven werken terwijl de werkgever schriftelijk heeft bevestigd dat de arbeidsovereenkomst beëindigd is? Lijkt mij een beetje vreemd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

kweenie schreef:
Uw Jurist schreef: Kortom, gewoon blijven werken.
Gewoon blijven werken terwijl de werkgever schriftelijk heeft bevestigd dat de arbeidsovereenkomst beëindigd is? Lijkt mij een beetje vreemd.
Nee hoor, ze hebben hem ingeroosterd (bewijsbaar neem ik aan), dus hij kan gaan werken. Hij kan er natuurlijk ook even over gaan bellen :-).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Hij zou nu een vast contract krijgen. Dat wil de Aldi niet.
Reden? Ze willen niet dat als mijn zoon van school gaat hij bij de Aldi blijft hangen.
Dat is gezegd na de brief.
Voor de brief was er geen gesprek. Ondanks dat dit wel in de brief staat.
Zoon gaf dit aan bij de fliaalleider. Later is filiaalleider met districtsleider gesprekje aangegaan.
Er is (na de brief) gezegd door filiaalleider en districtsleider dat zoon moet beloven dat hij als hij diploma van de pabo krijgt weg gaat bij de Aldi.
Zoon gaf aan dat hij met diploma van de pabo aan de slag wil. Hij gaat nu aan die opleidingbeginnen.
Ze zouden met hoofdkantoor contact zoeken en proberen hem te houden. Maar zoon hoort niks.
Collega's en filiaalleider willenmijnzoon niet kwijt.

Alleen blijft hij op rooster staan.

Sprak net een jurist die zei
Fout of geen fout...er is sprake van stilzwijgende verlenging.

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Dat ik nu dit schrijf komt omdat zoon dacht de situatie niet te kunnen veranderen.
Maar nu ze hem wel inroosteren heeft hij zoiets van " en wat nu?"
Wat kan of moet ik doen.....

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als ik het goed begrijp Monique:

De zoon wordt op 27 juni pas 18. Als het contract verlengd wordt doordat de zoon er blijft werken omdat hij ingeroosterd is, dan is dat het eerste contract in het ketenbeding? Maar... hij moet dus beloven dat hij opkrast als hij met de Pabo klaar is. Daar begint hij net aan, dus dat duurt nog wel een paar jaartjes.

Maar als het contract stilzwijgend verlengd wordt doordat hij deze week volgens rooster gaat werken, dan wordt het toch meteen een contract voor onbepaalde tijd? Er is namelijk geen einddatum of iets.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik zou hem naar zijn werk sturen met de opdracht de filiaalmanager op te zoeken en een eenduidig antwoord te krijgen op de volgende vraag:

"Ik ben ingeroosterd, betekent dat dat ik nu een vast contract heb? Zo ja: mag ik die dan vandaag tekenen? Dan ga ik daarna aan de slag."

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

witte angora schreef:Dus als ik het goed begrijp Monique:

De zoon wordt op 27 juni pas 18. Als het contract verlengd wordt doordat de zoon er blijft werken omdat hij ingeroosterd is, dan is dat het eerste contract in het ketenbeding? Maar... hij moet dus beloven dat hij opkrast als hij met de Pabo klaar is. Daar begint hij net aan, dus dat duurt nog wel een paar jaartjes.

Maar als het contract stilzwijgend verlengd wordt doordat hij deze week volgens rooster gaat werken, dan wordt het toch meteen een contract voor onbepaalde tijd? Er is namelijk geen einddatum of iets.
Hij krijgt geen vast contract door de stilzwijgende verlenging, maar weer een tijdelijk contract voor dezelfde tijd als eerder. Uitgaande van zijn leeftijd en minder dan 12 uur werken. Moeder reageert niet op mijn stellingen daarover (ook al ben ik ook een jurist.... :-) ).
De stilzwijgende verlenging vindt alleen plaats als hij echt gaat werken en dat ook geaccepteerd wordt. Wat de andere jurist zegt, klopt dus (nog) niet.
@vraagsteller: ik heb al aangegeven wat uw zoon moet doen, nl. gewoon gaan werken.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Hij is ook gaan werken.

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Hij is ook gaan werken. Enmorgen ook. Voor vrijdag is hij gevraagd in te vallenvoor een collega.
Zijn filiaalleider is er vandaag niet. Zoon wil hem gaan bellen

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Trudie67 schreef:Hij is ook gaan werken. Enmorgen ook. Voor vrijdag is hij gevraagd in te vallenvoor een collega.
Zijn filiaalleider is er vandaag niet. Zoon wil hem gaan bellen
Lijkt me wel zo verstandig. Als doel zou ik voorhouden dat hij in ieder geval een schriftelijke bevestiging krijgt van zijn contractverlenging, zodat hij straks in ieder geval geen problemen heeft met het ontvangen van loon en het krijgen van uren.

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Onze dochter is 19. Werkt 3 jaar bij de Aldi.
Ander filiaal.
Wilden ze ook ontslaan. Maar ze kreeg nu toch een vast contract voor 8 uur.

Reden is dat ze 4 tijdelijke contracten had gehad en ze haar daardoor moesten aannemen
Zoon heeft er 3 gehad in 2 jaar

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Julie4444 schreef:
Trudie67 schreef:Hij is ook gaan werken. Enmorgen ook. Voor vrijdag is hij gevraagd in te vallenvoor een collega.
Zijn filiaalleider is er vandaag niet. Zoon wil hem gaan bellen
Lijkt me wel zo verstandig. Als doel zou ik voorhouden dat hij in ieder geval een schriftelijke bevestiging krijgt van zijn contractverlenging, zodat hij straks in ieder geval geen problemen heeft met het ontvangen van loon en het krijgen van uren.
Hij wil de filiaalleider of het hoofdkantoor bellen
Ook heeft hij een foto van het rooster gemaakt

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Prima eerste stappen. Ben benieuwd hoe het verder gaat. :)

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Wij zelf ook

Trudie67
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:51

Re: Ontslag en toch werken

Ongelezen bericht door Trudie67 »

Uiteraard belt hij niet tijdes werk.
1 dat hoort niet
2 geen tijd voor

Gesloten