LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Jeroenha
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2016 10:41

Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Jeroenha »

Beste Forum leden,

Mijn vraag gaat over reisuren, het zit namelijk zo :

Ik werk voor een uitzendbureau, ik krijg de helft aan reisuren vergoed. We zitten door het hele land, je probeert 8 uur per dag te werken + 1 uur pauze . Maar moet je naar de andere kant van het land , kan het 2.5 uur reistijd zijn, en terug ook. dan krijg je deze 1 x vergoed.

Dit betekend dat je totaal op een dag 14 uur kwijt bent, en maar 8 + 2.5 uur vergoed krijgt.
echter als ik naar mijn salaris strook kijk, staat er dus 2.5 uur reistijd x aantal euro

zelf ben ik van mening dat dit anders moet zijn, namelijk : in principe ben ik gewoon 5 uur voor de baas aan het rijden en krijg ik daar de helft van betaald, volgens mij ga ik dan meer belasting betalen over de mindere uren waarin ik meer verdien, dan wanneer ik meer uren heb en de helft verdien?

ben nog wel van plan wat over de reistijden te zeggen, want ik vind het zeer zonde van me tijd om 1-2 uur per dag onbetaald te reizen, het gaat hier niet om woon werk verkeer, maar gewoon van werk naar werk.

Denken jullie dat het wat uitmaakt of er nou 5 uur x 6 euro staat of 2.5 x 12 euro ? ( meer uur voor minder geld is toch ook minder belasting betalen ?)
en daarnaast wat als je in die tijd een ongeluk krijgt? ik rij in de bus van de zaak, in principe in mijn of zijn tijd.. ?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door k2p »

Werk-werk verkeer lijkt mij gewoon "werktijd" en zou niet als zodanig apart genoemd moeten worden op je loonstrook. (Reiskostenvergoeding wel.)

Maar hoe zeker weet je dat het werk-werk is? Ga je dagelijks eerst vanuit huis naar een kantoor om vanuit daar verder te reizen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

k2p schreef:Werk-werk verkeer lijkt mij gewoon "werktijd" en zou niet als zodanig apart genoemd moeten worden op je loonstrook. (Reiskostenvergoeding wel.)

Maar hoe zeker weet je dat het werk-werk is? Ga je dagelijks eerst vanuit huis naar een kantoor om vanuit daar verder te reizen?
Of het werktijd is hangt helemaal van het contract af. Bij mij op het werk is het voor de lagere CAO-schalen werktijd, maar voor de hogere schalen niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de belastingdienst maakt het niet uit hoeveel uren je werkt, maar alleen hoeveel je verdient. Het maakt daarbij dus niets uit of je je geld in een uur verdient of in acht uur.

Waarin het nog wel kan uitmaken is bijvoorbeeld de pensioenopbouw. De franchise is daarbij per uur, dood over de eerdere ongeveer zes euro per uur bouw je niets op. Als je dus bv 12 euro per uur verdient, bouw je over zes euro pensioen op. Maak je dat twaalf euro per twee uur van, dan verdien je dus maat zes euro per uur en vouw je daarover helemaal geen pensioen op.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door crazyme »

Kun je uitleggen waarom het werk-werk verkeer is en geen woon-werk ?

Woon-werk reistijd van minder dan 1 uur worden vrijwel nooit vergoed.

mh73

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door mh73 »

Waarom is het geen woon-werk verkeer?

Ga je over de dag heen van adres naar adres?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door kokka »

TS klaagt volgens mij niet over het feit dat maar de helft van de reistijd wordt betaald, alleen de manier waarop.
in de eerste zin staat dat je de helft van je reistijd betaald krijgt.. als je 5 uur in de auto zit, dan krijg je dus 2.5 uur betaald ( x 12euro?)
anders zou er in je contract staan voor reistijd onvang je de helft van je normale uurloon.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Jeroenha schreef:Beste Forum leden,

Mijn vraag gaat over reisuren, het zit namelijk zo :

Ik werk voor een uitzendbureau, ik krijg de helft aan reisuren vergoed. We zitten door het hele land, je probeert 8 uur per dag te werken + 1 uur pauze . Maar moet je naar de andere kant van het land , kan het 2.5 uur reistijd zijn, en terug ook. dan krijg je deze 1 x vergoed.

Dit betekend dat je totaal op een dag 14 uur kwijt bent, en maar 8 + 2.5 uur vergoed krijgt.
echter als ik naar mijn salaris strook kijk, staat er dus 2.5 uur reistijd x aantal euro

zelf ben ik van mening dat dit anders moet zijn, namelijk : in principe ben ik gewoon 5 uur voor de baas aan het rijden en krijg ik daar de helft van betaald, volgens mij ga ik dan meer belasting betalen over de mindere uren waarin ik meer verdien, dan wanneer ik meer uren heb en de helft verdien?

ben nog wel van plan wat over de reistijden te zeggen, want ik vind het zeer zonde van me tijd om 1-2 uur per dag onbetaald te reizen, het gaat hier niet om woon werk verkeer, maar gewoon van werk naar werk.

Denken jullie dat het wat uitmaakt of er nou 5 uur x 6 euro staat of 2.5 x 12 euro ? ( meer uur voor minder geld is toch ook minder belasting betalen ?)
en daarnaast wat als je in die tijd een ongeluk krijgt? ik rij in de bus van de zaak, in principe in mijn of zijn tijd.. ?
U telt uw pauze van een uur onterecht mee. Pauzes zijn onbetaald in principe (het is uitzonderlijk als deze betaald worden). 2,5 uur onbetaalde reistijd op een dag is ook heel normaal.
Voor de belasting maakt het verder niets uit, er telt alleen hoeveel u verdient, niet over hoeveel uur dat verspreid is. Als u betaald wordt conform de toepasselijke uitzend CAO, is er niets aan de hand en hebt u ook geen poot om op te staan. Sla uw CAO erop na.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 06 dec 2016 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Wat staat er in je contract?
Bij mijn vrouw wordt alleen de heenreistijd betaald. Terug is op eigen kosten.
En zij werkt ook door heel Nederland.
En Monique bij haar wordt de pauzetijd ook doorbetaald alleen moet ze dan niet zeuren als er door drukte geen echte pauze genomen kan worden.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

taxikemperman schreef:Wat staat er in je contract?
Bij mijn vrouw wordt alleen de heenreistijd betaald. Terug is op eigen kosten.
En zij werkt ook door heel Nederland.
En Monique bij haar wordt de pauzetijd ook doorbetaald alleen moet ze dan niet zeuren als er door drukte geen echte pauze genomen kan worden.
Er is een CAO van toepassing als het goed is (normale uitzendbureaus werken met de ABU of NBBU cao). Wat er in het contract staat is dan niet/minder relevant.
En qua doorbetaalde pauze: de uitzondering bevestigt de regel :-)

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Jeroenha
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2016 10:41

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Jeroenha »

Uw Jurist schreef:
Jeroenha schreef:Beste Forum leden,

Mijn vraag gaat over reisuren, het zit namelijk zo :

Ik werk voor een uitzendbureau, ik krijg de helft aan reisuren vergoed. We zitten door het hele land, je probeert 8 uur per dag te werken + 1 uur pauze . Maar moet je naar de andere kant van het land , kan het 2.5 uur reistijd zijn, en terug ook. dan krijg je deze 1 x vergoed.

Dit betekend dat je totaal op een dag 14 uur kwijt bent, en maar 8 + 2.5 uur vergoed krijgt.
echter als ik naar mijn salaris strook kijk, staat er dus 2.5 uur reistijd x aantal euro

zelf ben ik van mening dat dit anders moet zijn, namelijk : in principe ben ik gewoon 5 uur voor de baas aan het rijden en krijg ik daar de helft van betaald, volgens mij ga ik dan meer belasting betalen over de mindere uren waarin ik meer verdien, dan wanneer ik meer uren heb en de helft verdien?

ben nog wel van plan wat over de reistijden te zeggen, want ik vind het zeer zonde van me tijd om 1-2 uur per dag onbetaald te reizen, het gaat hier niet om woon werk verkeer, maar gewoon van werk naar werk.

Denken jullie dat het wat uitmaakt of er nou 5 uur x 6 euro staat of 2.5 x 12 euro ? ( meer uur voor minder geld is toch ook minder belasting betalen ?)
en daarnaast wat als je in die tijd een ongeluk krijgt? ik rij in de bus van de zaak, in principe in mijn of zijn tijd.. ?
U telt uw pauze van een uur onterecht mee. Pauzes zijn onbetaald in principe (het is uitzonderlijk als deze betaald worden). 2,5 uur onbetaalde reistijd op een dag is ook heel normaal.
Voor de belasting maakt het verder niets uit, er telt alleen hoeveel u verdient, niet over hoeveel uur dat verspreid is. Als u betaald wordt conform de toepasselijke uitzend CAO, is er niets aan de hand en hebt u ook geen poot om op te staan. Sla uw CAO erop na.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

De pauze reken ik wel mee als tijd dat ik kwijt ben, maar reken niet dat het betaald wordt.

vaak is er geen of amper pauze omdat we graag eerder naar huis willen, echter snij ik hierbij mezelf in me vinger, aangezien ik niet betaald krijg onder het reizen, en dus minder lang werk... waar mijn collega wel alles betaald krijgt omdat hij in vast dienstverband zit..

Op mijn urenbriefjes staat reisuren vergoed. Wat ik jammer vind is dat ik aan het eind van de week soms maar 40 uur betaald krijg , terwijl je zoveel dagen minimaal 11 uur per dag weg bent. je gemiddelde gaat ineens omlaag als hij je een dag naar een klus stuurt van 5 uur en 1.5 uur heen rijden en 1.5 terug. op dat moment krijg je 6.5 uur betaald, maar bent toch de hele dag weg...

Ik heb als productiemedewerker staan werken voor miniumloon, en was geen reistijd kwijt, en als ik dan nu me uren deel + onbetaalde reisuren, zit ik onder het gene wat ik overhield als productie medewerker.

Ik rij sochtends eerst naar de zaak een half uur, waar ik vervolgens met de bus naar de klus rij, werk werk verkeer lijkt me dat? want ik vertrek niet vanuit huis naar de klus.

dacht enkel dat het misschien belastingtechnisch anders is als er 5 uur staat ipv 2.5 uur..

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door k2p »

Je rijdt eerst naar de zaak om met de bus verder te reizen? Wat gebeurt er op de zaak dan? Briefing? Of parkeer je daar alleen handig? Of om te kunnen carpoolen? En de bus is OV of van de baas?
En ben je dus niet in loondienst? Of wel, maar op tijdelijk contract? Snap niet wat je bedoelde over je collega, namelijk.

Ter illustratie: ik moet met het OV een uur heen en een uur terug reizen, die ik beide niet betaald krijg. En dan heb ik een hele typische kantoorbaan. Dus ik ben 2 uur van mn dag kwijt aan reizen, waar jij er tot 2,5 kwijt bent. Geen groot verschil. En dat jij een halfuur meer onbetaald pauze krijgt dan ik met mijn halfuurtje (die je soms niet neemt omdat je eerder klaar bent) is echt compleet irrelevant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb als productiemedewerker staan werken voor miniumloon, en was geen reistijd kwijt, en als ik dan nu me uren deel + onbetaalde reisuren, zit ik onder het gene wat ik overhield als productie medewerker.
Geen reistijd? Woonde je in de fabriek?
Bij de meeste banen heb je toch wel wat reistijd. En er zijn best veel mensen die een eind van het werk of de opdracht vandaan wonen. Meestal is dat niet vergoed, of is er bv. een regeling dat van iedere enkele reis het eerste uur in je eigen tijd is. Dus zo heel raar is deze regeling niet.

mh73

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door mh73 »

Sterker nog, als mijn man in de file terecht komt (wij wonen bij Rotterdam in de buurt, het gebeurt nogal eens) en een half uur later op zijn werk is daardoor, dan moet hij dat half uur als verlof schrijven. En dat terwijl hij elke dag al ruim anderhalf uur aan onbetaalde reis(tijd) kwijt is. Kan hij niets aan doen, de tijd is hij gewoon kwijt en komt dat er nog eens bovenop.

Maar zo is het leven hoor. Je wist neem ik aan van te voren waar je aan toe was?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Jeroenha schreef:De pauze reken ik wel mee als tijd dat ik kwijt ben, maar reken niet dat het betaald wordt.

Ik rij sochtends eerst naar de zaak een half uur, waar ik vervolgens met de bus naar de klus rij, werk werk verkeer lijkt me dat? want ik vertrek niet vanuit huis naar de klus.
U maakt een denkfout door de pauzetijd mee te tellen, die tijd bent u niet kwijt, die tijd is uw privetijd waarin u kunt eten, internetten, slapen, bellen, wandelen of wat u maar wil. En u telt blijkbaar ook nog het woon-werkverkeer mee, twee keer een half uur (talloze werknemers hebben zo'n reistijd die niet vergoed wordt).
U telt dus onterecht twee uur per dag te veel.
De overige reistijd wordt tegen 50% vergoed, een prima regeling, reizen is niet zo inspannend als werken, zeker niet omdat u met meerdere personen bent en dus niet altijd de bestuurder hoeft te zijn. Als u niet zelf rijdt kunt u ook weer eten, internetten, slapen, bellen, wandelen of wat u maar wil.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door kweenie »

Nogmaals, wat TS ook als meldt, TS telt de pauzetijd niet mee voor de vraag hoeveel er betaald zou moeten worden. Maar het zal wel meespelen bij de vraag hoe lang je van huis bent. En bij zijn eigen afweging in hoeverre hij tevreden is met zijn werk en de 'waardering' die hij krijgt voor de tijd die hij van huis is.

Maar Monique, waar ik mij wel over verbaas:
aangezien ik niet betaald krijg onder het reizen, en dus minder lang werk... waar mijn collega wel alles betaald krijgt omdat hij in vast dienstverband zit..
is het niet zo dat sinds 30 maart 2015 de regels voor de arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten zo zijn dat zij volgens de 'inlenersbeloning' moeten worden betaald? Dat ze dus dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten hebben als de werknemers die in vaste dienst zijn bij het inlenende bedrijf? Als de vaste krachten bij het inlenende bedrijf wél een vergoeding over de volledige reistijd krijgen, dan zouden de uitzendkrachten dat volgens de nieuwe regels toch ook moeten krijgen?

Dus even los van de vraag of het wel of niet rechtvaardig is om maar de halve tijd vergoed te krijgen, zou ik zeggen dat volgens deze 'gelijke monniken, gelijke kappen'-regel je een gelijke behandeling moet krijgen als je collega in vaste dienst.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door kokka »

Uw Jurist schreef: Als u niet zelf rijdt kunt u ook weer eten, internetten, slapen, bellen, wandelen of wat u maar wil.
dan moeten ze wel een hele grote bedrijfsbus hebben, wil je er ook in kunnen wandelen :D

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

kweenie schreef: is het niet zo dat sinds 30 maart 2015 de regels voor de arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten zo zijn dat zij volgens de 'inlenersbeloning' moeten worden betaald? Dat ze dus dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten hebben als de werknemers die in vaste dienst zijn bij het inlenende bedrijf? Als de vaste krachten bij het inlenende bedrijf wél een vergoeding over de volledige reistijd krijgen, dan zouden de uitzendkrachten dat volgens de nieuwe regels toch ook moeten krijgen?
De inlenersbeloning bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Het geldende periodeloon in de schaal (en inschaling conform gebruik bij opdrachtgever).
2. Van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting per week/maand/jaar/periode. Deze kan - dit ter keuze van de uitzendonderneming - gecompenseerd worden in tijd en/of geld.
3. Toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid (waaronder feestdagentoeslag) en ploegentoeslag.
4. Initiële loonsverhoging, hoogte en tijdstip als bij de opdrachtgever bepaald.
5. Periodieken bij de inlener (flexwerkers gaan mee in hetzelfde systeem van salarisverhogingen als vast personeel. Soms afhankelijk van een beoordelingsgesprek).
6. Kostenvergoeding (voor zover de uitzendonderneming deze vrij van loonheffing en premies kan uitbetalen: reiskosten, pensionkosten, gereedschapskosten en andere kosten noodzakelijk vanwege de uitoefening van de functie).

E.e.a. is gebaseerd op artikel 8 lid 1 van de WAADI. In de uitzendcao’s wordt dit uitgewerkt. In de ABU cao in artikel 20 lid 2 en bij de NBBU in artikel 22.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Jeroenha
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2016 10:41

Re: Reisuren half vergoed, maar op loonstrook de helft aan reis

Ongelezen bericht door Jeroenha »

Ik rij dus van huis naar de zaak waar ik deze parkeer en verder ga met de bus, eigen reistijd reken ik niet mee vanaf huis naar werk.

Mijn vaste maat krijgt inderdaad alle uren vergoed omdat hij in dienst van het bedrijf zelf is. Er zullen vast zat mensen zijn die de hele dag onder het reizen op hun mobiel kunnen zitten, ik kan het echter niet omdat ik mij ogen op de weg moet houden, rij daarom ook meestal zelf..

Ik snap dat er mensen zijn met een kantoorbaan die dan 8 uur op werk zitten en de reistijd voor zichzelf hebben, bij mij kan het echter zo zijn dat ik 5 uur op de klus ben, dat is een halve dag, maar me reistijd kan meer zijn.. toch ben je een hele dag kwijt op dat moment, naast mijn vaste baan heb ik nog een eigen onderneming, waarbij ik deze tijd goed kan gebruiken... vandaar dat ik het zonde vind van de reistijd..

Hopelijk kan ik snel in dienst van het bedrijf komen, levert me toch circa 100 euro netto extra in de week op..

dacht dat een uitzendbureau wel verplicht was alle uren te registreren dat ik voor de opdrachtgever weg ben, maar dat is dus niet zo aangezien de helft van de reistijd maar wordt geregistreerd .

mag een slotje op dit topic. allen bedankt.

Gesloten