LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever weigert verlof

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Trebs
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2017 00:12

Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Trebs »

Hallo allemaal,

Ik werk in de zorg en wil na 10 jaar gewerkt te hebben met kerst en oud en nieuw een keer twee weken op vakantie in die periode.
2 weken geleden heb ik schriftelijk verlof aangevraagd bij de planning. De planning heeft daarop gereageerd dat ze als hoofden hebben besloten om niemand in die periode vrij te geven. Alleen mijn direct leidinggevende kan daarvoor akkoord geven, maar die was op vakantie. Vandaag bericht gehad dat het verlof is afgekeurd. Reden; bezetting.

Mijn vraag is of mijn werkgever dit wel mag doen? Heb de CAO erop na gelezen en kan hier niks over vinden. Ook niet in mijn arbeidscontract.

Overigens zijn alle hoofden gewoon vrij met kerst en oud en nieuw.

Ik heb een vast contract en werk veel alleen, dus mijn baan zal niet zo snel op de tocht raken, maar weet even niet zo goed hoe ik dit verder moet aanpakken.

Bedankt voor het lezen,

Groet.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Men zal proberen om iedereen een of 2 dagen vrij te geven met kerst en dus zal iedere werknemer nodig zijn in die periode. Er zijn veel bedrijven die geen vrij geven met kerst, omdat dit een drukke tijd is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door BreejKC »

Informatie van DAS Rechtsbijstand:
Vraag: Mag mijn werkgever mijn aanvraag voor vakantie weigeren?
Antwoord: De werkgever mag dat alleen maar weigeren als hij een belangrijke reden heeft. Hij moet dat schriftelijk aan u melden, binnen twee weken na uw schriftelijke aanvraag. Doet hij dat niet? Dan is uw vakantie vastgesteld overeenkomstig uw wensen.

Informatie van de FNV:
Vakantieaanvraag weigeren
Je werkgever heeft tot 2 weken nadat jij je vakantiedagen bij hem hebt ingediend de tijd om je aanvraag te weigeren. Is hij te laat dan mag je op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd. Een weigering van je vakantie moet je werkgever altijd goed motiveren. Doet hij dit niet, vraag dan schriftelijk om opheldering.

Informatie van een advocatenkantoor (gewoon te vinden op internet):
Ben jij of is je baas de baas over jouw vakantiedagen?
Wie bepaalt of en wanneer vakantiedagen worden opgenomen: werkgever of werknemer?
Binnen de meeste organisaties bestaat een vast protocol voor het aanvragen van vakantie. De werknemer dient een al dan niet digitale vakantieaanvraag in, waar de werkgever doorgaans zijn akkoord op geeft. Toch leidt het opnemen van vakantiedagen nogal eens tot discussie tussen werkgever en werknemer. Wat is bij dergelijke discussies leidend: de wens van de werknemer of de belangen van de werkgever? Hieronder treft u een drietal veelgehoorde discussiepunten aan.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door BreejKC »

1. Werknemer wil zijn vakantiedagen opnemen; werkgever weigert
Soms komt de door de werknemer gewenste vakantieperiode de werkgever niet goed uit. Bijvoorbeeld wanneer twee directe collega’s dezelfde periode hebben uitgekozen om op vakantie te gaan. Er kunnen dan problemen in de personeelsbezetting ontstaan. De werkgever zal in ieder geval één van de twee vakantieaanvragen willen afwijzen. Maar mag hij dat wel?

De wetgever is duidelijk in zijn antwoord op de vraag wie de vakantieperiode vaststelt: 'De werknemer bepaalt, tenzij...'. Het uitgangspunt is dat het aan de werknemer is om te bepalen wanneer hij zijn vakantiedagen opneemt. De werkgever kan de aanvraag alleen afwijzen indien hij daar een gewichtige reden voor heeft.

Maar wat is dan zo’n gewichtige reden? Uit de jurisprudentie volgt dat hier niet snel sprake van is. De rechter oordeelt bij dergelijke geschillen op basis van alle omstandigheden van het geval. In ieder geval is sprake van een gewichtige reden, als opname van de vakantiedagen zou leiden tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer er tijdens de beoogde vakantie van de werknemer geen vervanger te vinden zou zijn.

De werkgever doet er in ieder geval goed aan om, als hij een vakantieaanvraag afwijst, deze beslissing goed te motiveren. Motiveert de werkgever niet, dan zal een rechter al snel teruggrijpen op het uitgangspunt dat de werknemer bepaalt wanneer hij zijn vakantiedagen opneemt.

2. Werkgever wil dat werknemer vakantiedagen opneemt; werknemer weigert
De omgekeerde situatie komt ook voor: werknemer wil geen vakantiedagen opnemen, terwijl de werkgever er juist op aandringt om vakantiedagen op te nemen. Dit kan met name het geval zijn wanneer het einde van de arbeidsovereenkomst in zicht is. Wanneer bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd afloopt, zal een werknemer normaliter al zijn vakantiedagen vóór hij uit dienst treedt benutten. Andere werknemers geven er de voorkeur aan om geen vakantiedagen op te nemen, maar deze na afloop van het dienstverband uit te laten betalen.

De werkgever die wil voorkomen dat hij na uitdiensttreding van de werknemer hem nog een forse nabetaling uit hoofde van vakantiedagen moet doen, zal de werknemer willen aansporen zijn vakantiedagen op te nemen. Staat hierover niets in de arbeidsovereenkomst vermeld, dan kan de werkgever zijn werknemer hier niet toe dwingen. De Rechtbank Utrecht heeft dit uitgangspunt op 12 mei 2010 nog eens expliciet benoemd [Gerechtshof Arnhem, 24 juni 2003, ECLI:NL:RBUTR:2010:BM5659]. Ook in deze situatie geldt dus dat de werknemer bepaalt.

3. Werknemer wil zijn vakantiedagen opnemen; werkgever reageert niet
Reageert de werkgever niet tijdig op de schriftelijke vakantieaanvraag van de werknemer? Deze laksheid van de werkgever werkt in het voordeel van de werknemer. Art. 7:638 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat wanneer de werkgever niet binnen twee weken heeft gereageerd op de vakantieaanvraag, de vakantieperiode wordt vastgesteld op de aangevraagde periode.

Conclusie: de werknemer is leidend
De hierboven genoemde keuzes van de wetgever leiden tot de conclusie dat de macht op het gebied van vakantiedagen in handen is gelegd van de werknemers. Als uitgangspunt geldt immers dat zij bepalen of en wanneer er vakantiedagen worden opgenomen.

Het bovenstaande brengt niet met zich dat de werkgever helemaal niks meer heeft in te brengen. De werkgever mag de vakantieaanvraag afwijzen, mits hij hiervoor een gegronde reden heeft. Wil deze afwijzing in een gerechtelijke procedure stand houden, dan is het voor de werkgever van groot belang dat hij de vakantieaanvraag tijdig én gemotiveerd afwijst. De werkgever kan zijn invloed op de periode waarin vakantiedagen worden opgenomen bovendien vergroten door hierover heldere afspraken in de arbeidsovereenkomst op te nemen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat ik stuitend vind hierin is dat TS meldt dat alle hoofden wél vrij zijn...

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door gosewijn »

Door ( onder ) bezetting kan / mag ik niet op vakantie , mogen collega s wel op vakantie? , anders heb je geen onder bezetting.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door sjohie »

Miepje1 schreef:Wat ik stuitend vind hierin is dat TS meldt dat alle hoofden wél vrij zijn...
Die zijn niet noodzakelijk voor de primaire zorg. Dat de administratie een weekje dicht is, heeft geen impact op de zorg aan patiënten. De ene is een zwaarwegende reden, de andere niet, en dat is precies waarom die bepaling zo in de wet staat. :wink:

Als TS veel alleen werkt, zoals ik lees, dan zit in het type werk (zorg) en dat feit volgens mij wel een valide optelsom om dit verlof te weigeren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als TS, zoals ze aangeeft, veel alleen werkt en zij kan dit aantonen, dan kán dit voor de werkgever onmogelijk een zwaarwichtige reden zijn om de vakantieaanvraag af te keuren. De simpele reden “bezetting” is absoluut geen gemotiveerde reden zoals in de wet en jurisprudentie is omschreven.

Dit veel alleen werken wordt kennelijk door de werkgever toegelaten. De werkgever neemt hierbij, als het hem/haar goed uitkomt, willens en wetens het risico dat de werkplek van TS soms ook onbezet is. Kennelijk gaat het bedrijf waar TS werkt niet failliet of komt de bedrijfsvoering niet in gevaar als TS er een keer niet is. Tijdens overige perioden, als het de werkgever wel goed uitkomt, komt de bedrijfsvoering ook niet zodanig in gevaar dat TS als werknemer onmisbaar is. En wat nu als TS in genoemde periode werkelijk ziek wordt, of misschien een ongeval overkomt? Komt de bedrijfsvoering bij werkgever dan ook in gevaar? Je kunt dus vraagtekens zetten bij de simpele reden “bezetting”. Een rechter zal dit ook doen, heeft dat kennelijk al vaak gedaan, gelezen de vele jurisprudentie die hierover al bestaat.

TS raadt ik aan er eerst met de werkgever zelf uit proberen te komen en de aangehaalde jurisprudentie daarbij te overleggen. Komt zij niet tot overeenstemming met de werkgever en als zij een rechtsbijstandverzekering heeft waar de module arbeid in meeverzekerd is, dan deze kwestie, nu het nog tijdig kan, daar voor te leggen. Heeft zij die verzekering niet dan kan zij zich altijd nog tot het juridisch loket wenden, waar zij ook kan refereren aan de jurisprudentie die hier al veelvuldig over aanwezig is.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou alsnog eens de arbeidsovereenkomst doornemen. Hier staat mogelijk in aangegeven dat tijdens bepaalde periodes geen vakantie mogelijk is.

Verwijderd

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ik denk dat u veel te laat bent met het aanvragen. Als er onderbezetting is zullen veel collega's van u wel vakantie hebben. Die waren er simpelweg eerder bij dan u.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Brahms »

Mijn werkgever heeft bepaald dat werknemers met kinderen van 17 jaar en ouder NIET in de zomerschoolvakantie periode met hun kinderen op vakantie mogen, ze krijgen immers dan geen zomerverlof. Dit is alleen voorbehouden aan ouders met kinderen van 0 t/m 16.
Nu wil ik best zonder kinderen 3 weken op vakantie in 2018, maar waar laat ik mijn kinderen in die periode waarin ze dus ook gewoon naar school gaan. We zijn bang dat we na drie weken afwezigheid ons huis niet meer herkennen, als het er uberhaupt nog staat.
Mag een werkgever deze eis zomaar stellen ?
Veel kinderen van rond de 17 zijn nog niet in staat 3 weken een compleet huishouden te runnen.

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Ik ben bang dat je te laat bent. Maar echt sierlijk bind ik het ook niet van je werkgever om je 10 jaar achtereen met kerst en oud en nieuw te laten werken.

Mijn wederhelft werkt ook in de zorg (emb). Daar kun je aangeven welke dag je wil werken. Dus je 'moet' kiezen tussen kerst óf oud en nieuw. Zelfde geld voor pasen en pinksteren. Meestal word er wel zo gepland dat je 1 van de 2 kerstdagen vrij bent, of oudjaarsdag of nieuwjaarsdag. Tevens staat er altijd een collega reserve ingepland. Omdat er toch wel veel verzuim rond die dagen was.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Brainless »

Brahms schreef:Mijn werkgever heeft bepaald dat werknemers met kinderen van 17 jaar en ouder NIET in de zomerschoolvakantie periode met hun kinderen op vakantie mogen, ze krijgen immers dan geen zomerverlof. Dit is alleen voorbehouden aan ouders met kinderen van 0 t/m 16.
Nu wil ik best zonder kinderen 3 weken op vakantie in 2018, maar waar laat ik mijn kinderen in die periode waarin ze dus ook gewoon naar school gaan. We zijn bang dat we na drie weken afwezigheid ons huis niet meer herkennen, als het er uberhaupt nog staat.
Mag een werkgever deze eis zomaar stellen ?
Veel kinderen van rond de 17 zijn nog niet in staat 3 weken een compleet huishouden te runnen.
Mijn man heeft om de 2 jaar geen vakantie tijdens de zomervakantie.
Ook mensen zonder kinderen willen wel eens tijdens het hoogseizoen op vakantie.
Toen ik in de horeca werkte kon ik (soms) max 1 week krijgen in de zomervakantie.

Je kan ook vakantie nemen tijdens een andere schoolvakantie.
Mijn zoon van 18 gaat dit jaar geeneens meer mee met ons (mag van ons wel hoor).
Hij wil blijven werken en straks zonder ons weg.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Femmiej »

Is bij ons in de zorg ook hoor!

Je werkt of met kerst, of met oud en nieuw....
Deze gehele periode met vakantie komt niet voor

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door renewouters »

Miepje1 schreef:Wat ik stuitend vind hierin is dat TS meldt dat alle hoofden wél vrij zijn...
Wat voegt hun aanwezigheid toe tijdens de kerstvakantie? Of denk je echt dat het werknemertje pesten is?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door BreejKC »

@renewouters. Stuitend aan “dat alle hoofden wél vrij zijn ...” is het feit dat hier kennelijk geen sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang maar van willekeur. Als je wat hoger op de ladder geklommen bent geldt kennelijk dat zwaarwegende bedrijfsbelang niet meer. Laat het gepeupel onder je, zo je wilt het klootjesvolk, maar gewoon werken die periode onder de noemer: “ik, hoger geklommen op die ladder, ben lekker vrij en met een weinig zeggende reden zorg ik er wel voor dat zij dat niet zijn”.

Zo werkt het arbeidsrecht in Nederland echter niet. Willekeur wordt daar al helemaal niet bij toegestaan. Als die “hogeren op die ladder” zichzelf zo goed vinden, dan kunnen zij in genoemde perioden ook wel iets van hun vakantiedagen inleveren zodat de eventuele pijn van het niet vrij zijn evenredig wordt verdeeld.

Als “hogeren op de ladder” handelen op basis van willekeur, dan vraag ik me af of deze mensen, ook werknemers, werkelijk wel zo geschikt zijn om op een rechtvaardige manier “leiding” te geven. Eerder ga ik er vanuit als je leiding geeft op basis van willekeur, jezelf de eerste bent die er uit hoort te vliegen.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BreejKC schreef:@renewouters. Stuitend aan “dat alle hoofden wél vrij zijn ...” is het feit dat hier kennelijk geen sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang maar van willekeur. Als je wat hoger op de ladder geklommen bent geldt kennelijk dat zwaarwegende bedrijfsbelang niet meer. Laat het gepeupel onder je, zo je wilt het klootjesvolk, maar gewoon werken die periode onder de noemer: “ik, hoger geklommen op die ladder, ben lekker vrij en met een weinig zeggende reden zorg ik er wel voor dat zij dat niet zijn”.

Zo werkt het arbeidsrecht in Nederland echter niet. Willekeur wordt daar al helemaal niet bij toegestaan. Als die “hogeren op die ladder” zichzelf zo goed vinden, dan kunnen zij in genoemde perioden ook wel iets van hun vakantiedagen inleveren zodat de eventuele pijn van het niet vrij zijn evenredig wordt verdeeld.

Als “hogeren op de ladder” handelen op basis van willekeur, dan vraag ik me af of deze mensen, ook werknemers, werkelijk wel zo geschikt zijn om op een rechtvaardige manier “leiding” te geven. Eerder ga ik er vanuit als je leiding geeft op basis van willekeur, jezelf de eerste bent die er uit hoort te vliegen.
Verschil in werkplek misschien? Die mensen die bovenaan staan zijn niet verantwoordelijk voor de dagelijkse zorg aan ouderen of gehandicapten, maar zorgen ervoor dat de zorgverleners dit kunnen doen. Een weekje geen administratie is geen probleem, maar als je die mensen een week lang geen eten geeft of wast, dan zul je een gigantisch probleem hebben.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door alfatrion »

BreejKC schreef:Informatie van DAS Rechtsbijstand:
(...)

Informatie van de FNV:
(...)

Informatie van een advocatenkantoor (gewoon te vinden op internet):
(...)
Je loopt kans om aangesproken te worden op inbreuk op auteursrechten. Een klein stukje citeren met daaronder een link naar de volledige tekst is meer gebruikelijk om te doen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Werkgever weigert verlof

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Brainless schreef:
Brahms schreef:Mijn werkgever heeft bepaald dat werknemers met kinderen van 17 jaar en ouder NIET in de zomerschoolvakantie periode met hun kinderen op vakantie mogen, ze krijgen immers dan geen zomerverlof. Dit is alleen voorbehouden aan ouders met kinderen van 0 t/m 16.
Nu wil ik best zonder kinderen 3 weken op vakantie in 2018, maar waar laat ik mijn kinderen in die periode waarin ze dus ook gewoon naar school gaan. We zijn bang dat we na drie weken afwezigheid ons huis niet meer herkennen, als het er uberhaupt nog staat.
Mag een werkgever deze eis zomaar stellen ?
Veel kinderen van rond de 17 zijn nog niet in staat 3 weken een compleet huishouden te runnen.
Mijn man heeft om de 2 jaar geen vakantie tijdens de zomervakantie.
Ook mensen zonder kinderen willen wel eens tijdens het hoogseizoen op vakantie.
Toen ik in de horeca werkte kon ik (soms) max 1 week krijgen in de zomervakantie.

Je kan ook vakantie nemen tijdens een andere schoolvakantie.
Mijn zoon van 18 gaat dit jaar geeneens meer mee met ons (mag van ons wel hoor).
Hij wil blijven werken en straks zonder ons weg.
En ik mag juist geen vakantienemen buiten schoolvakanties.... Kan ik ook wel gaan zeuren dat ik altijd de hoofdprijs moet betalen omdat ik altijd in het hoogseisoen weg moet en nooit daarbuiten vrij kan pakken. :roll:

Het hoort er nou eenmaal bij. Er moet bezetting zijn en dat is logisch.

Gesloten