LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minder werken met 0 uren contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
noeki.de-nie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 11:30
Contacteer:

Minder werken met 0 uren contract

Ongelezen bericht door noeki.de-nie »

Hoi!
In het kort: wat zijn de regels omtrent minder willen werken met een vast 0 uren contract?

Ik heb sinds een jaar een vast 0 uren contract bij mijn werkgever, en heb met hen afgesproken dat ik standaard 2 dagen (16 uur) per week werk (ik doe een voltijd master naast deze bijbaan). Er zijn soms weken dat ik maar 1 dag kan werken, maar sinds een maand word ik gedwongen om deze dagen te compenseren. Daarnaast ben ik een volle week ingedeeld omdat ik de 2 weken erop op vakantie ben. Mijn vragen zijn naar aanleiding hiervan:

Kan ik weigeren om deze dagen te compenseren (ben me ervan bewust dat mijn gemiddelde aantal uren van de afgelopen 13 weken dan vermindert en dit nadelig kan zijn in geval van chronische ziekte) omdat ik een 0 uren contract heb?

Dank voor de reactie!

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Minder werken met 0 uren contract

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Mag ik het zo samenvatten? Corrigeer me als ik fout zit.

Op papier zijn jullie een arbeidsomvang van 0 uur overeengekomen, mondeling zijn jullie 16 uur overeengekomen. Dat is juridisch toegestaan. Er geldt schriftelijkheidsvereiste voor een arbeidsovereenkomst. Echter is het wel verstandig om hier duidelijkheid over te krijgen. Zoals het op mij overkomt gaat uw werkgever uit van het gegeven dat u 16 uur onder contract staat. (Waarom anders compenseren?) Als u hierin meegaat dient u inderdaad 16 uur per week te werken. Afspraak is afspraak, ook mondeling.

Advies: Maak duidelijke, bij voorkeur schriftelijk, afspraken met uw werkgever of u een arbeidsovereenkomst van 0 of 16 uur heeft.

Dat rechtsvermoeden van arbeidsomvang (Artikel 7:610b BW) is dan niet langer relevant. Naast ziekte heeft het overigens ook invloed op de hoogte van een eventuele WW-uitkering.

Speedy123
Berichten: 1142
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Minder werken met 0 uren contract

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Op de site van het CNV vind u e.e.a. omtrent nul uren contracten:

https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/ke ... encontract

noeki.de-nie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 11:30
Contacteer:

Re: Minder werken met 0 uren contract

Ongelezen bericht door noeki.de-nie »

Henk Toeter schreef:Mag ik het zo samenvatten? Corrigeer me als ik fout zit.

Op papier zijn jullie een arbeidsomvang van 0 uur overeengekomen, mondeling zijn jullie 16 uur overeengekomen. Dat is juridisch toegestaan. Er geldt schriftelijkheidsvereiste voor een arbeidsovereenkomst. Echter is het wel verstandig om hier duidelijkheid over te krijgen. Zoals het op mij overkomt gaat uw werkgever uit van het gegeven dat u 16 uur onder contract staat. (Waarom anders compenseren?) Als u hierin meegaat dient u inderdaad 16 uur per week te werken. Afspraak is afspraak, ook mondeling.

Advies: Maak duidelijke, bij voorkeur schriftelijk, afspraken met uw werkgever of u een arbeidsovereenkomst van 0 of 16 uur heeft.

Dat rechtsvermoeden van arbeidsomvang (Artikel 7:610b BW) is dan niet langer relevant. Naast ziekte heeft het overigens ook invloed op de hoogte van een eventuele WW-uitkering.
Helemaal correct. De vraag is nu, mag ik met het contract en de mondelinge afspraken die gemaakt zijn alsnog aangeven in een week een dag minder te willen werken? En mag ik verplicht worden de dagen die ik mis ivm mijn vakantie in te halen op een later moment?

noeki.de-nie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 11:30
Contacteer:

Re: Minder werken met 0 uren contract

Ongelezen bericht door noeki.de-nie »

Speedy123 schreef:Op de site van het CNV vind u e.e.a. omtrent nul uren contracten:

https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/ke ... encontract
Deze en andere sites bieden helaas geen uitkomst, vandaar mijn vraag in dit forum. Alsnog bedankt voor het meedenken!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Minder werken met 0 uren contract

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

afspraak is afspraak, mondeling of schriftelijk doet daarbij eigenlijk niet ter zake, na overleg kun je natuurlijk andere afspraken maken met de werkgever...

inhalen van de "vakantie" uren in halen is natuurlijk onzin, vakantie is vakantie of haalt de werkgever zijn misgelopen vakantie uren ook in na de vakantie???

Gesloten