LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
YH93
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:57

Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door YH93 »

Dag allen,

Recentelijk is mijn moeder overleden en ben ik bezig met het regelen van de financiën.

Het volgende doet zich voor:

Mevrouw is na 104 weken ziektewet door de werkgever in een slapend dienstverband ondergebracht i.p.v. een ontslag om zo het betalen van een transitievergoeding uit de weg te gaan. Hier valt juridisch gezien niks aan te doen dus dat hebben we destijds gelaten voor wat het is.
Hierbij hebben we elke maand keurig een loonstrookje ontvangen waar haar salaris op basis van de contracturen staat vermeldt met het te betalen bedrag op €0.

Na haar overlijden heb ik contact gezocht met de werkgever en ze verzocht op basis van het onderstaande een overlijdensuitkering aan ons uit te keren:

"Als een werknemer overlijdt, krijgen de nabestaanden als bedoeld in artikel 7:674 lid 3 BW een overlijdensuitkering. De uitkering wordt berekend over het loon van het resterende deel van de kalendermaand van overlijden plus de twee daaropvolgende kalendermaanden. Heeft de overleden werknemer nog inkomen tegoed uit Ziektewet, WAO of WIA, dan wordt dit van de uitkering afgetrokken."

Hierbij heb ik al berekend dat na aftrek van de WIA overlijdensuitkering er nog een aanzienlijk bedrag overblijft.

Recentelijk hebben we een reactie ontvangen.
De werkgever is bereid om het openstaande vakantiegeld en snipperuren uit te betalen maar wil geen overlijdensuitkering betalen.

De reden hiervoor is volgens hun dat 'door het slapend dienstverband de loondoorbetalingsverplichting gestopt is en het bedrag van de overlijdensuitkering dus 0 euro bedraagt'.

Nu is mijn vraag of dit terecht is en wat hier dan de definitie van 'loon' is? Gaat dit om hetgeen wat elke maand daadwerkelijk is uitbetaald of betreft het het aantal contracturen maal uurloon?

Bij het eerste zou de werkgever inderdaad geen overlijdensuitkering verschuldigd zijn aangezien er na 104 weken ziektewet geen loon meer betaald is.

Echter neig ik meer naar het tweede aangezien ze nog wel in dienst is geweest tot aan haar overlijden en het loon o.b.v. haar contracturen maal uurloon altijd op het loonstrookje is blijven staan.

Iemand die mij hier meer inzicht in kan bieden?

Bij voorbaat dank!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Wat ik mis in je verhaal is of jouw moeder in het financiële onderhoud voorzag, anders heb je geen recht op een uitkering vanuit de werkgever bij overlijden.
Deze uitkering komt ten goede aan de echtgenoot / partner waarmee de werknemer samenleefde. Is die partner er niet (meer) dan gaat de uitkering naar minderjarige kinderen en bij gebreke daarvan gaat de uitkering naar degene met wie de medewerker in gezinsverband leefde en in wiens onderhoud de medewerker voorzag. De werkgever hoeft dus geen uitkering te betalen aan bijvoorbeeld familieleden van een alleenstaande overleden medewerker zonder minderjarige kinderen.
Bron: https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-overl ... nstverband

YH93
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:57

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door YH93 »

Mijn vader is de begunstigde van de overlijdensuitkering. Ik niet.
sylvesterb schreef:Wat ik mis in je verhaal is of jouw moeder in het financiële onderhoud voorzag, anders heb je geen recht op een uitkering vanuit de werkgever bij overlijden.
Deze uitkering komt ten goede aan de echtgenoot / partner waarmee de werknemer samenleefde. Is die partner er niet (meer) dan gaat de uitkering naar minderjarige kinderen en bij gebreke daarvan gaat de uitkering naar degene met wie de medewerker in gezinsverband leefde en in wiens onderhoud de medewerker voorzag. De werkgever hoeft dus geen uitkering te betalen aan bijvoorbeeld familieleden van een alleenstaande overleden medewerker zonder minderjarige kinderen.
Bron: https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-overl ... nstverband

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens heeft uw vader dan recht op die uitkering.

Stel uw vragen op Rechtswinkel.nl daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord. Zij kunnen u informeren of er recht is en hoe uw vader dat kan krijgen.

YH93
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:57

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door YH93 »

Die veronderstelling had ik ook. Dank voor de suggestie, ik heb mijn vraag ook even gesteld op Rechtswinkel.nl

Dat neemt natuurlijk niet weg dat op dit forum suggesties/inzichten nog steeds van harte welkom zijn.
Lady1234 schreef:Mijns inziens heeft uw vader dan recht op die uitkering.

Stel uw vragen op Rechtswinkel.nl daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord. Zij kunnen u informeren of er recht is en hoe uw vader dat kan krijgen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Er is theoretisch recht op deze uitkering, maar deze is praktisch gezien per saldo nul euro.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

YH93
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:57

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door YH93 »

Uw Jurist schreef:Er is theoretisch recht op deze uitkering, maar deze is praktisch gezien per saldo nul euro.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Aldus de uitkering is gebaseerd op het daadwerkelijk betaalde maandsalaris (€0) en dus niet het maandsalaris wat in het arbeidscontract overeengekomen is?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ja. De wet is duidelijk. Zie bijv http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/674.html.

lid 2:Niettemin is de werkgever verplicht aan de nagelaten betrekkingen van de werknemer over de periode vanaf de dag na overlijden tot en met één maand na de dag van het overlijden, een uitkering te verlenen ten bedrage van het loon dat de werknemer laatstelijk rechtens toekwam.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Overlijdensuitkering bij slapend dienstverband

Ongelezen bericht door bennieol »

raar verhaal ga er eens mee naar een vakbond. bv ledenservice

Gesloten