LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Beste forumleden,

Afgelopen maand (april 2018) heb ik 88 euro te weinig aan salaris gekregen door een fout bij de salarisadministratie. Ik heb dit direct aangekaart en er werd gezegd dat ik dit volgende maand gestort zou worden als ik dat geen probleem zou vinden. Ik heb daarmee ingestemd en de 88 euro is deze maand alsnog overgemaakt. Mijn vraag is of ik nu nog recht heb op de wettelijke verhoging van € 31,68 (19 werkdagen te laat, 5% voor dag 4 t/m 8 en 1% voor dag 9 t/m 19)?

Ik hoor graag of iemand hier een (onderbouwd) antwoord op heeft.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien iemand die wat meer weet over incasso's en deurwaarders? Ik kan je hier helaas niet mee helpen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nee. Er is inderdaad een fout gemaakt en die is netjes opgelost. Er is overeengekomen wanneer de nabetaling zou plaatsvinden en daar is netjes aan gehouden. Pas als uw werkgever in gebreke zou blijven en het niet op het afgesproken moment zou betaald hebben kon u de wettelijke verhoging eisen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door sjohie »

MrMancunian schreef:Beste forumleden,

Afgelopen maand (april 2018) heb ik 88 euro te weinig aan salaris gekregen door een fout bij de salarisadministratie. Ik heb dit direct aangekaart en er werd gezegd dat ik dit volgende maand gestort zou worden als ik dat geen probleem zou vinden. Ik heb daarmee ingestemd en de 88 euro is deze maand alsnog overgemaakt. Mijn vraag is of ik nu nog recht heb op de wettelijke verhoging van € 31,68 (19 werkdagen te laat, 5% voor dag 4 t/m 8 en 1% voor dag 9 t/m 19)?

Ik hoor graag of iemand hier een (onderbouwd) antwoord op heeft.
Je hebt in zo'n geval recht op die rente, maar als er om vragen niks oplevert, zal je dat via het instellen van loonvordering bij de kantonrechter moeten gaan lospeuteren. Ook kan je werkgever voor de kantonrechter met argumenten komen die aantonen dat dit door overmacht is gekomen, maw het is nog niet gezegd dat je in het gelijk wordt gesteld. En dat laatste lijkt me tricky, aangezien jij akkoord bent gegaan met die maand latere uitbetaling. Als je daar niet meteen dit gezegd hebt, dus dat je akkoord gaat met latere uitbetaling mits ze de rente er meteen bij doen, heb je volgens mij je eigen glazen vakkundig ingegooid.

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Bromsax »

De verhoging zou ook geen € 31.68 opleveren. Dit is 36% !
De genoemde rente is een jaarrente. Waar hebben we het dan over:?
88 x 0.05 (=5%) x (5 / 365) = € 0.06
88 x 0.01 (=1%) x (10 / 365)= € 0.02
Totale rente: een hele 8 eurocent.

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Bromsax schreef:De verhoging zou ook geen € 31.68 opleveren. Dit is 36% !
De genoemde rente is een jaarrente. Waar hebben we het dan over:?
88 x 0.05 (=5%) x (5 / 365) = € 0.06
88 x 0.01 (=1%) x (10 / 365)= € 0.02
Totale rente: een hele 8 eurocent.
Je verwart wettelijke verhoging met wettelijke rente...

Lady1234
Berichten: 27120
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U constateert een fout, neemt daarover contact op en maakt afspraken over de nabetaling. Vindt u het dan niet een beetje wonderlijk gedacht om daar rente voor te gaan vragen?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door alfatrion »

MrMancunian schreef:Ik hoor graag of iemand hier een (onderbouwd) antwoord op heeft.
Ik zou deze vraag even stellen op rechtenforum.nl, daar heb je meer kans op een goed en onderbouwd antwoord.

Klik hier.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 30 mei 2018 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27120
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook dit is nog van belang.

Let op: als er in uw arbeidsovereenkomst geen betalingstermijn is afgesproken, hoeft uw werkgever volgens de wet pas uiterlijk aan het eind van de volgende maand uw loon betaald te hebben. De wettelijke verhoging begint in de praktijk dan pas te lopen na afloop van de maand volgend op de maand waarover het loon verschuldigd is.

Bron Judex

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door scontra »

MrMancunian schreef:Beste forumleden,

Afgelopen maand (april 2018) heb ik 88 euro te weinig aan salaris gekregen door een fout bij de salarisadministratie. Ik heb dit direct aangekaart en er werd gezegd dat ik dit volgende maand gestort zou worden als ik dat geen probleem zou vinden. Ik heb daarmee ingestemd en de 88 euro is deze maand alsnog overgemaakt. Mijn vraag is of ik nu nog recht heb op de wettelijke verhoging van € 31,68 (19 werkdagen te laat, 5% voor dag 4 t/m 8 en 1% voor dag 9 t/m 19)?

Ik hoor graag of iemand hier een (onderbouwd) antwoord op heeft.
Een foutje maken zit vaak in een simpel detail en is snel gemaakt, maar met uw goedvinden is dit de eerst volgende maand gecorrigeerd.
Maar u wilt meer, want dit foutje moet klaarblijkelijk om de e.o.a. reden genadeloos worden afgestraft.
Voor een paar eurocenten wilt u de verhouding met uw werkgever op scherp zetten en of dat wel zo verstandig is valt zeer te betwijfelen.
Hoe zal uw werkgever voortaan de door u gemaakte foutjes met u gaan afrekenen :?:

Let wel, niemand is vaudtloos, "zelfs u niet" zoals mag blijken door het plaatsen van dit topic. :oops:

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

scontra schreef:Een foutje maken zit vaak in een simpel detail en is snel gemaakt, maar met uw goedvinden is dit de eerst volgende maand gecorrigeerd. Maar u wilt meer, want dit foutje moet klaarblijkelijk om de e.o.a. reden genadeloos worden afgestraft.
Voor een paar eurocenten wilt u de verhouding met uw werkgever op scherp zetten en of dat wel zo verstandig is valt zeer te betwijfelen.
Hoe zal uw werkgever voortaan de door u gemaakte foutjes met u gaan afrekenen :?:

Let wel, niemand is vaudtloos, "zelfs u niet" zoals mag blijken door het plaatsen van dit topic. :oops:
En dit zijn dus de rare, zure, overtrokken reacties waardoor mensen hier wegblijven.

Ik stel een vraag, namelijk of ik ergens recht op heb. Ik heb het niet over afstraffen, ik heb het niet over het ten uitvoer brengen van een eis als ik er recht op zou hebben, en ik heb het al helemaal niet over dat ik 'foutloos' zou zijn.

Wat maakt dan dat u de behoefte voelt om te reageren alsof ik één of andere plebejer ben die z'n werkgever wil naaien? Beantwoord m'n vraag met een onderbouwing, of hou u afzijdig. Ik zit niet te wachten op uw persoonlijke mening, noch op het morele standje dat u uitdeelt!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door sjohie »

Zoals al gezegd, je bent akkoord gegaan met het latere uitbetalen, wat dat betekent voor je recht op die wettelijke rente kan alleen een jurist je vertellen, nadat die zich heeft ingelezen in je specifieke casus.

Lady1234
Berichten: 27120
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u uw arbeidsovereenkomst al nagelezen of daar een betalingstermijn is afgesproken?

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Lady1234 schreef:Hebt u uw arbeidsovereenkomst al nagelezen of daar een betalingstermijn is afgesproken?
Ja, laatste dag van de maand staat aangegeven als uiterste moment voor het beschikbaar stellen van het salaris. Het is volgens mij dan ook verschuldigd vanaf de eerste dag van de volgende maand.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door scontra »

MrMancunian schreef:
Wat maakt dan dat u de behoefte voelt om te reageren alsof ik één of andere plebejer ben die z'n werkgever wil naaien? Beantwoord m'n vraag met een onderbouwing, of hou u afzijdig. Ik zit niet te wachten op uw persoonlijke mening, noch op het morele standje dat u uitdeelt!
Sorry "Mr." :oops:

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

scontra schreef:
MrMancunian schreef:
Wat maakt dan dat u de behoefte voelt om te reageren alsof ik één of andere plebejer ben die z'n werkgever wil naaien? Beantwoord m'n vraag met een onderbouwing, of hou u afzijdig. Ik zit niet te wachten op uw persoonlijke mening, noch op het morele standje dat u uitdeelt!
Sorry "Mr." :oops:
Dat siert u, excuses geaccepteerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door sjohie »

MrMancunian schreef:
Lady1234 schreef:Hebt u uw arbeidsovereenkomst al nagelezen of daar een betalingstermijn is afgesproken?
Ja, laatste dag van de maand staat aangegeven als uiterste moment voor het beschikbaar stellen van het salaris. Het is volgens mij dan ook verschuldigd vanaf de eerste dag van de volgende maand.
Staat er ook iets in over in overleg, want u bent akkoord gegaan met het later betalen, een maand later betalen in geval van een eenmalige menselijke fout?

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

sjohie schreef:
MrMancunian schreef:
Lady1234 schreef:Hebt u uw arbeidsovereenkomst al nagelezen of daar een betalingstermijn is afgesproken?
Ja, laatste dag van de maand staat aangegeven als uiterste moment voor het beschikbaar stellen van het salaris. Het is volgens mij dan ook verschuldigd vanaf de eerste dag van de volgende maand.
Staat er ook iets in over in overleg, want u bent akkoord gegaan met het later betalen, een maand later betalen in geval van een eenmalige menselijke fout?
Nee, dat soort dingen staan niet in arbeidsovereenkomsten. In ieder geval niet in de mijne :lol:

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Cro »

Mogelijk dat je hier recht op kan hebben, of je de werkgever werknemer relatie voor 30 euro op de spits wil drijven is natuurlijk een volledig andere vraag. En ik zou die persoonlijk met nee beantwoorden, er van uitgaande dat de initiële fout correct opgelost wordt.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Heb ik recht op wettelijke verhoging?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik zie meerdere malen staan dat u moet nakijken wat er in uw overeenkomst staat. Onzin!

Het betreft hier een foutje, ofwel een vergissing. Iedereen maakt weleens een fout of een vergissing.
Bovendien heeft uw bedrijf het rechtgetrokken. Ze zijn nagekomen wat ze u hebben beloofd.

Ik weet niet hoe uw relatie is met het bedrijf, maar ik neem vooralsnog aan dat dat goed is. Als u wilt dat die relatie goed blijft, zou ik, als ik u was, niet gaan emmeren over rente.
Wat zou de sanctie van uw bedrijf moeten zijn wanneer u een keer een fout maakt?

Gesloten