LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Outplacementbureau

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
PelleK
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2017 11:44

Outplacementbureau

Ongelezen bericht door PelleK »

Hoi,

Bijna een jaar geleden ben ik vertolken bij oude werker na een bore-out en reintegratie -traject van niks. Bij mijn oude werkgever was er het officieuze beleid dat iedereen die langdurig ziek werd langzaam de deur werd uitgewerkt. Ik heb deze situatie nog anderhalf jaar vol gehouden. Daarna heb ik besloten dat beter wou zijn en zou vertrekken. Daar zou ik nooit beter worden, alleen maar zieker.

Ik had een aantal outplacementbureaus bezocht en er één uitgekozen. Geen beunhaas, maar een gerespecteerd bureau dat al jaren meedraait. Ik had vertrouwen in het bureau en zin in de toekomst. Om het traject te kunnen betalen werd mijn transitie-vergoeding aangepast. Uiteindelijk betaald ik €6000 uit mijn transitie vergoeding om het traject te kunnen volgen,

Na drie maanden kwamen de eerste scheuren in mijn vertrouwen in het respecteerde bureau. De persoonlijke begeleiding liep stroef. De coach wist niet wat hij met aan moest. Ik voelde dat ik doelloos in rondjes draaide. Ik besloot om mijn eigen programma op te stellen Vervolgens ging ik bij mijn coach navragen hoeveel uur persoonlijke begeleiding ik nog had. Dat waren er nog maar 12 van de 23. Ik dacht dat kan helemaal niet. Ik heb nog maat drie sessies gehad.

Het respecteerde bureau ging ook alle voorbereidingenuren van de uren voor persoonlijke begeleiding afhalen. Dat staat niet in de offerte. Ik op gesprek bij zo'n coördinator. Ze zei: "Het was een misverstand. Het stond in de algemene voorwaarden." Ik deze lezen en je raad het al: daar stond het ook niet.

Sindsdien heb ik heibel met het gerespecteerde bureau. Ze hebben aangeboden dat €5500,- terug kan krijgen, maar niet cash in het handje. Ik mag het alleen uitgeven aan opleiding en inschrijfkosten.

Nu wil ik aankomend schooljaar een MBO-opleiding gaan doen. Dit kost geen €5500,- in totaal. Het kost dit bedrag ongeveer als je alles meerekent over drie jaar. Dus ook reiskosten, boeken en een laptop. Dit mag dus weer niet. Ik heb wel een advocaat via de rechtsbijstand verzekering.

Het bureau schermt ermee dat mijn oud werkgever dit niet wil. Ik bel mijn oud werkgever en krijg die HR-manager aan de lijn, die mij ook anderhalf jaar heeft laten verzuipen. Hij zegt dat het niet kan vanwege allerlei belastingregels omtrent opleidingen.

Ik vind dat ik recht heb op dat geld, omdat het betaald is uit mijn transitie-vergoeding en gerespecteerde bureau geen bal heeft uitgevoerd. Behalve uren schrijven als ze een printje moeten maken of een alinea moesten lezen.

Als ik niks doe dan blijft het geld bij dat stomme gerespecteerde outplacementbureau. Ik gun ze het gewoon niet. Voor is mij €5500 echt veel geld. Ik wil ook niet een langtraject volgen met rechters en geschillencommissies.

Wat zouden jullie doen? Heeft één van jullie ooit zoiets meegemaakt?

Ik zou graag man en paard noemen in deze post, omdat ik nog bezig ben met een schikking, lijkt mij dat niet handig.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Outplacementbureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt al een advocaat. Zou u het niet beter aan hem overlaten?

Op een transitievergoeding moet overigens belasting betaald worden. Als er een bedrag aangewend wordt voor scholing, is dat belastingvrij. Dus er kan niet zomaar een bedrag aan u worden teruggegeven.

Gesloten