LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
dasi20
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2018 01:49

Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door dasi20 »

Ik ben onlangs gewisseld van baan. Ik ben echter 1 jaar geleden bij mijn oude baan begonnen aan een opleiding. Deze duurt 2 jaar. Hier heb ik nu 1 jaar van afgerond maar moet nog 1 jaar verder. Ik heb voor deze opleiding een studieovereenkomst getekend, waarin stond dat tijdens of tot 3 jaar na de opleiding zou stoppen. Ik het desbetreffende bedrag zou moeten terugbetalen. Dit zou gaan om 2320 euro totaal voor 2 jaar. Mijn nieuwe werkgever zou deze studiekosten echter overnemen.


Nu is mijn nieuwe werkgever er echter achter gekomen dat de kosten voor de opleiding ( het is een algemene opleiding via gilde opleidingen) maar 593 euro per jaar aan collegegeld kost en 184 euro aan boeken. Dus dit zou voor 2 jaar totaal op ongeveer 1600 euro zijn. Nu heeft mijn oude werkgever een factuur gestuurt van 2320 euro naar mijn nieuwe werkgever.


Waarin a dus de kosten niet kloppen, en in werkelijk heid dus lager zijn, en b ik maar 1 van de 2 jaar bij hun heb gevolgd. Ik heb contact opgenomen met mijn oude werk en zij geven aan, als mijn nieuwe werkgever deze niet voldoet, dat ze deze kosten op mij gaan verhalen.

Ik voel me echter nu best wel in een hoek geduwt. Mede ook omdat ik bij mijn ontslag hier nog naar heb gevraagd, en mij mondeling is megedeeld dat het niet om het hele bedrag zou gaan maar om de helft van het bedrag omdat ik maar 1 jaar opleiding heb gevolgd.


Ik ben op zoek gegaan naar een andere baan omdat ik niet de juiste begeleiding kreeg voor mijn opleiding.


Daarnaast is mijn studieovereenkomst opgesteld dat er 3 personen, deze moeten ondertekenen, mijn beide leidinggevende en ikzelf. Echter deze overeenkomst is maar door 1 van de leidinggevende ondertekend en mijzelf.


Kan ik met een van deze punten iets, graag zou ik vrijblijven advies van u verkrijgen

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Lowieze »

dasi20 schreef:Ik ben onlangs gewisseld van baan. Ik ben echter 1 jaar geleden bij mijn oude baan begonnen aan een opleiding. Deze duurt 2 jaar. Hier heb ik nu 1 jaar van afgerond maar moet nog 1 jaar verder. Ik heb voor deze opleiding een studieovereenkomst getekend, waarin stond dat tijdens of tot 3 jaar na de opleiding zou stoppen. Ik het desbetreffende bedrag zou moeten terugbetalen. Dit zou gaan om 2320 euro totaal voor 2 jaar. Mijn nieuwe werkgever zou deze studiekosten echter overnemen.


Nu is mijn nieuwe werkgever er echter achter gekomen dat de kosten voor de opleiding ( het is een algemene opleiding via gilde opleidingen) maar 593 euro per jaar aan collegegeld kost en 184 euro aan boeken. Dus dit zou voor 2 jaar totaal op ongeveer 1600 euro zijn. Nu heeft mijn oude werkgever een factuur gestuurt van 2320 euro naar mijn nieuwe werkgever.


Waarin a dus de kosten niet kloppen, en in werkelijk heid dus lager zijn, en b ik maar 1 van de 2 jaar bij hun heb gevolgd. Ik heb contact opgenomen met mijn oude werk en zij geven aan, als mijn nieuwe werkgever deze niet voldoet, dat ze deze kosten op mij gaan verhalen.

Ik voel me echter nu best wel in een hoek geduwt. Mede ook omdat ik bij mijn ontslag hier nog naar heb gevraagd, en mij mondeling is megedeeld dat het niet om het hele bedrag zou gaan maar om de helft van het bedrag omdat ik maar 1 jaar opleiding heb gevolgd.


Ik ben op zoek gegaan naar een andere baan omdat ik niet de juiste begeleiding kreeg voor mijn opleiding.


Daarnaast is mijn studieovereenkomst opgesteld dat er 3 personen, deze moeten ondertekenen, mijn beide leidinggevende en ikzelf. Echter deze overeenkomst is maar door 1 van de leidinggevende ondertekend en mijzelf.


Kan ik met een van deze punten iets, graag zou ik vrijblijven advies van u verkrijgen
Over welke opleiding gaat dit? Bol, Vavo, BBL? En waren er nog bijkomende kosten zoals beroepskleding of bv aanschaffen van een laptop die uw baas voor u betaald heeft?
Ik neem aan dat u zelf wel weet wat het collegegeld + boekengeld aan het begin van uw 1e schooljaar was?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Julie4444 »

dasi20 schreef:Ik ben onlangs gewisseld van baan. Ik ben echter 1 jaar geleden bij mijn oude baan begonnen aan een opleiding. Deze duurt 2 jaar. Hier heb ik nu 1 jaar van afgerond maar moet nog 1 jaar verder. Ik heb voor deze opleiding een studieovereenkomst getekend, waarin stond dat tijdens of tot 3 jaar na de opleiding zou stoppen. Ik het desbetreffende bedrag zou moeten terugbetalen. Dit zou gaan om 2320 euro totaal voor 2 jaar. Mijn nieuwe werkgever zou deze studiekosten echter overnemen.
Nou, duidelijk toch? Dat is overeengekomen dus dat moet worden betaald.
Dat jouw nieuwe werkgever elders goedkoper die opleiding kan regelen is niet relevant. Of jouw nieuwe werkgever dient het overeengekomen bedrag te betalen, of zij zullen het op jou verhalen.
dasi20 schreef:Nu is mijn nieuwe werkgever er echter achter gekomen dat de kosten voor de opleiding ( het is een algemene opleiding via gilde opleidingen) maar 593 euro per jaar aan collegegeld kost en 184 euro aan boeken. Dus dit zou voor 2 jaar totaal op ongeveer 1600 euro zijn. Nu heeft mijn oude werkgever een factuur gestuurt van 2320 euro naar mijn nieuwe werkgever.
Als jouw oude werkgever meer kosten heeft gemaakt (uren bijvoorbeeld) zijn dat ook kosten die in de overeenkomst zijn meegeteld. Zij hebben in je geïnvesteerd en dat gaat nu verloren omdat je verkast.

dasi20 schreef:Waarin a dus de kosten niet kloppen, en in werkelijk heid dus lager zijn, en b ik maar 1 van de 2 jaar bij hun heb gevolgd. Ik heb contact opgenomen met mijn oude werk en zij geven aan, als mijn nieuwe werkgever deze niet voldoet, dat ze deze kosten op mij gaan verhalen.
Dat kun je niet stellen. Immers zijn er meer kosten dan alleen tuition.
dasi20 schreef:Ik voel me echter nu best wel in een hoek geduwt. Mede ook omdat ik bij mijn ontslag hier nog naar heb gevraagd, en mij mondeling is megedeeld dat het niet om het hele bedrag zou gaan maar om de helft van het bedrag omdat ik maar 1 jaar opleiding heb gevolgd.
Wat er in de getekende overeenkomst staat is leidend.
dasi20 schreef:Ik ben op zoek gegaan naar een andere baan omdat ik niet de juiste begeleiding kreeg voor mijn opleiding.
Dat is niet relevant.

dasi20 schreef:Daarnaast is mijn studieovereenkomst opgesteld dat er 3 personen, deze moeten ondertekenen, mijn beide leidinggevende en ikzelf. Echter deze overeenkomst is maar door 1 van de leidinggevende ondertekend en mijzelf.
Ook dat lijkt me niet relevant. Jij bent akkoord gegaan en zo ook iemand namens de werkgever.

dasi20 schreef:Kan ik met een van deze punten iets, graag zou ik vrijblijven advies van u verkrijgen
De nieuwe werkgever zou de verschuldigde kosten betalen en jij had gezegd hoeveel dat zou zijn? Dan moeten ze zich gewoon aan de afspraak houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Het moet te achterhalen zijn wat de werkelijke kosten zijn geweest of € 2320 of +- € 1600 bij aanvang studie.
En wat de vorige baas heeft overgemaakt , ook dat moet te achterhalen zijn.
En waarin dan het verschil zit van die ruim € 700.... :?:
Probeer daar eens achter te komen.

Er is bij aanvang vd studie getekend voor het terugbetalen vd gehele som bij voortijdig ontslag nemen , ook al is er bij het ontslag nemen mondeling toegezegd dat je maar voor 1 jaar nog hoefde te betalen. Dat telt dan dus niet.
De getekende overeenkomst telt .

Maar fijn dat je nieuwe baas de eventuele kosten overneemt.

Hopenlijk komen jij en je nieuwe baas hier uit i.o.m je oude baas.
Succes!

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nieuwe werkgever elders een goedkopere opleiding heeft gezien. Een opleiding kost een vast bedrag + boeken, dat bedrag staat vast.

Normaal gesproken moet je de door de werkgever betaalde kosten terug betalen.
Als het 2e jaar nog niet door de werkgever is betaald, dan mag hij die kosten niet verhalen op de werknemer als deze zijn contract opzegt.

Zorg dat je zelf op papier hebt staan wat het eerste jaar gekost heeft en bespreek dit met de oude werkgever. Als hij het bij het juiste eind heeft, zal hij dit kunnen bewijzen.

Weet je de juiste bedragen, en als dat ook bewezen is, bespreek het dan met je nieuwe werkgever.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

De oude werkgever zal sowieso de samenstelling van de vordering moeten kunnen specificeren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lowieze schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nieuwe werkgever elders een goedkopere opleiding heeft gezien. Een opleiding kost een vast bedrag + boeken, dat bedrag staat vast.
Dat is niet juist. Binnen het professionele circuit verschillen de prijzen per instelling wel degelijk.

Wettelijk collegegeld is daar niet van toepassing. Overigens zijn de kosten en cirriculum ook bij het particuliere circuit helemaal niet gelijk.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Lowieze »

Julie4444 schreef:
Lowieze schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nieuwe werkgever elders een goedkopere opleiding heeft gezien. Een opleiding kost een vast bedrag + boeken, dat bedrag staat vast.
Dat is niet juist. Binnen het professionele circuit verschillen de prijzen per instelling wel degelijk.

Wettelijk collegegeld is daar niet van toepassing. Overigens zijn de kosten en cirriculum ook bij het particuliere circuit helemaal niet gelijk.
TS heeft het over een opleiding bij Gilde opleidingen, de bedragen daar staan vast.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lowieze schreef:
Julie4444 schreef:
Lowieze schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nieuwe werkgever elders een goedkopere opleiding heeft gezien. Een opleiding kost een vast bedrag + boeken, dat bedrag staat vast.
Dat is niet juist. Binnen het professionele circuit verschillen de prijzen per instelling wel degelijk.

Wettelijk collegegeld is daar niet van toepassing. Overigens zijn de kosten en cirriculum ook bij het particuliere circuit helemaal niet gelijk.
TS heeft het over een opleiding bij Gilde opleidingen, de bedragen daar staan vast.
Prijzen per jaar kunnen wisselen.
Daarnaast is het heel goed mogelijk dat er overige kosten (zoals uren) in die overeenkomst zijn meeberekend.

Je kan dus niet zomaar zeggen dat de kosten niet kloppen. De werkgever moet deze natuurlijk wel kunnen verklaren, maar gewoon niet betalen is sws geen optie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Van iets niet betalen is sowieso geen sprake. Er gaat betaald worden en er is al betaald ...
De juiste kosten die gemaakt zijn en nog gemaakt moeten worden moeten gewoon te achterhalen zijn door dasi20.
Nu gissen of hakketakken over de kosten van deze specifieke opleiding is echt niet zinvol.

@dasi20, zoals ik al schreef : ga in overleg met oude en nieuwe baas en vraag waar het verschil van die € 700 in zit.
Laat de oude baas maar het e.e.a specificeren.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door thecure »

Zit in dat bedrag misschien de niet gewerkte uren bij?
Ik heb ook een opleiding gevolgd tijdens werktijd, en in het bedrag wat in mijn overeenkomst stond, zat ook het aantal uren wat ik dus niet gewerkt had maar aan de opleiding had besteed.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Mark1992 »

snuffel1 schreef:Er worden twee tarieven vermeldt BOL €.1155,00 per jaar en BBL €.582,00 per jaar. Kan het niet zo zijn dat uw nieuwe werkgever de goedkopere BBL variant heeft gekozen terwijl u BOL volgt want het bedrag dat uw vorige werkgever terug wil ontvangen is bijna gelijk aan een BOL opleiding. Het is begrijpelijk dat uw vorige werkgever de kosten vergoedt wil hebben want er is in u geïnvesteerd maar doordat u van werkgever bent gewisseld kan vorige werkgever geen gebruik meer maken van uw opgedane kennis en kunde en dat was wel de bedoeling.
Een BOL-variant is een ''voltijd'' opleiding, terwijl de BBL-variant een deeltijdopleiding is. Ik ga ervan uit dat TS een BBL-variant heeft, aangezien hij anders niet voor de werkgever kan werken (want BOL=voltijd school).

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992 schreef:
snuffel1 schreef:Er worden twee tarieven vermeldt BOL €.1155,00 per jaar en BBL €.582,00 per jaar. Kan het niet zo zijn dat uw nieuwe werkgever de goedkopere BBL variant heeft gekozen terwijl u BOL volgt want het bedrag dat uw vorige werkgever terug wil ontvangen is bijna gelijk aan een BOL opleiding. Het is begrijpelijk dat uw vorige werkgever de kosten vergoedt wil hebben want er is in u geïnvesteerd maar doordat u van werkgever bent gewisseld kan vorige werkgever geen gebruik meer maken van uw opgedane kennis en kunde en dat was wel de bedoeling.
Een BOL-variant is een ''voltijd'' opleiding, terwijl de BBL-variant een deeltijdopleiding is. Ik ga ervan uit dat TS een BBL-variant heeft, aangezien hij anders niet voor de werkgever kan werken (want BOL=voltijd school).
Bij Gilde Opleidingen kun je ook een deeltijd BOL- opleiding op niveau 1 en 2 of op niveau 3 en 4 volgen. De kosten daarvan zijn ook weer verschillend.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
Mark1992 schreef:
snuffel1 schreef:Er worden twee tarieven vermeldt BOL €.1155,00 per jaar en BBL €.582,00 per jaar. Kan het niet zo zijn dat uw nieuwe werkgever de goedkopere BBL variant heeft gekozen terwijl u BOL volgt want het bedrag dat uw vorige werkgever terug wil ontvangen is bijna gelijk aan een BOL opleiding. Het is begrijpelijk dat uw vorige werkgever de kosten vergoedt wil hebben want er is in u geïnvesteerd maar doordat u van werkgever bent gewisseld kan vorige werkgever geen gebruik meer maken van uw opgedane kennis en kunde en dat was wel de bedoeling.
Een BOL-variant is een ''voltijd'' opleiding, terwijl de BBL-variant een deeltijdopleiding is. Ik ga ervan uit dat TS een BBL-variant heeft, aangezien hij anders niet voor de werkgever kan werken (want BOL=voltijd school).
Bij Gilde Opleidingen kun je ook een deeltijd BOL- opleiding op niveau 1 en 2 of op niveau 3 en 4 volgen. De kosten daarvan zijn ook weer verschillend.
Oh, heb zelf nog nooit van een deeltijd BOL-opleiding gehoord... Weer wat geleerd. :)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nieuwe werkgever elders een goedkopere opleiding heeft gezien. Een opleiding kost een vast bedrag + boeken, dat bedrag staat vast.
Onzin. In een zakelijke omgeving vraagt een inkoper offertes aan bij verschillende bedrijven en die bedrijven kunnen klantspecifieke offertes maken. Als die nieuwe werkgever meer trainingen afneemt bij het trainingsinstituut dan de oude werkgever dan heb je al heel andere prijzen. Of andersom: een nieuwe klant zou een lagere prijs kunnen krijgen zodat ze die klant kunnen binnenhalen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Volgens mij is het vooral belangrijk wat precies met de nieuwe werkgever is afgesproken
dasi20 schreef:.. Mijn nieuwe werkgever zou deze studiekosten echter overnemen....
Heeft de nieuwe werkgever toegezegd de studieschuld aan vorige werkgever te zullen voldoen, zodat de opleiding afgemaakt kan worden, of heeft de nieuwe werkgever toegezegd te faciliteren dat dezelfde opleiding op haar kosten gevolgd zal kunnen worden?
Staat dat op papier en hoe dan wel precies?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
Lowieze schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nieuwe werkgever elders een goedkopere opleiding heeft gezien. Een opleiding kost een vast bedrag + boeken, dat bedrag staat vast.
Onzin. In een zakelijke omgeving vraagt een inkoper offertes aan bij verschillende bedrijven en die bedrijven kunnen klantspecifieke offertes maken. Als die nieuwe werkgever meer trainingen afneemt bij het trainingsinstituut dan de oude werkgever dan heb je al heel andere prijzen. Of andersom: een nieuwe klant zou een lagere prijs kunnen krijgen zodat ze die klant kunnen binnenhalen.
Wat u hier schrijft zal best allemaal waar zijn, maar heeft niets te maken met waar TS het over heeft. Dus het heeft geen zin hier verder op in te gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat tttlocke ook aangeeft, het hangt vooral af van wat er met de nieuwe werkgever is afgesproken. Als die de studieschuld zou overnemen, dan moet hij de studieschuld gewoon overnemen. Punt.

Dat de studieschuld hoger zou zijn dan het lesgeld plus de lesmiddelen is daarbij niet relevant. Een werkgever mag namelijk in principe ook andere kosten meerekenen voor het bepalen van de studieschuld. Bijvoorbeeld de niet-gewerkte uren, als studie (gedeeltelijk) in tijd van de baas gevolgd werd. Of reiskosten, als de werkgever daar een vergoeding voor gaf.

Wel zal de vergoeding uiteindelijk lager moeten worden als die bijkomende kosten lager zijn uitgevallen dan vooraf berekend. Omdat je bijvoorbeeld veel minder uren in de baas zijn tijd hebt besteed omdat je halverwege de studie stopt bij de baas.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Dat de studieschuld hoger zou zijn dan het lesgeld plus de lesmiddelen is daarbij niet relevant. Een werkgever mag namelijk in principe ook andere kosten meerekenen voor het bepalen van de studieschuld. Bijvoorbeeld de niet-gewerkte uren, als studie (gedeeltelijk) in tijd van de baas gevolgd werd. Of reiskosten, als de werkgever daar een vergoeding voor gaf.
Dat mag alleen maar als dat ook overeengekomen is. En dan nog moet de werkgever deugdelijk specificeren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge kosten studieovereenkomst vorige werkgever

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, die studieovereenkomst moet je dus ook goed nalezen. Maar het simpele feit dat de nieuwe werkgever heeft gevonden dat de opleiding goedkoper kan dan wat aan studieschuld berekend wordt, zegt dus niets.

Gesloten