LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken bij Sandd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door tree3 »

Bij Sandd krijg je standaart aantal uren uitbetaalt voor het werk wat je verricht hebt. Bij PostNL had je de mogelijkheid om meeruren door te geven via de APP. Deze funcionaliteit heeft Sandd niet. Ik heb de OR van Sandd gevraagd hoe zij het aantal uren precies berekenen. Helaas komt daar geen antwoord op. Met de concurrentie zou de post versturen goedkoper worden. Wat we zien is dat de prijzen stijgen. Het doorgeven van extra uren bij Sandd? De meeste mensen die ik ken maken daar geen gebruik van. Het zou goed zijn dat Sandd hier aandacht voor gaat vragen. De ene wijk kun je makkalijker in de standaard aantal tijd doen terwijl een andere wijk dat niet mogelijk is. In theorie kun je natuurlijk met je leidinggevende in conclaaf gaan. Echter als je werkt met tijdelijke contracten zal ik dat niet zo snel gaan doen. In Nederland is het wel zo dat gewerkte tijd betaalde tijd. Maar dat ligt gecompliceerder in de werkelijkheid!

sake1987

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik loop in mijn werk een route, hier staat 3 uur voor. Ik zelf doe deze route makkelijk binnen deze tijd ben zelf soms eerder klaar.
De meeste collega's redden de werkzaamheden in deze tijd.
Echter er zijn 2 collega's die er altijd een half uur langer overdoen.
Bedoelt u dat deze collega's dit half uur dan extra uitbetaald zouden moeten krijgen ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door crazyme »

De praktijk is dat je 4 uur betaald krijgt terwijl je 7 uur hebt gewerkt.
Er wordt een norm bepaald op basis van een geheime formule.
En die norm haal je nooit in de praktijk.

https://www.indeed.nl/cmp/Sandd/reviews

De reviews op indeed spreken voor zich.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door renewouters »

MichielFRL schreef:Ik ben zelf voorstander van betaald worden voor de job en je ziet dat dit bij veel bedrijven ook reeds het geval is. De tijd dat je precies moest klokken hoelang je aanwezig was is wel verledentijd.
Ik was pas bij (wat ik dacht) een redelijk modern IT bedrijf en was stomverbaasd dat daar nog prikklokken werden gebruikt....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door crazyme »

renewouters schreef:
MichielFRL schreef:Ik ben zelf voorstander van betaald worden voor de job en je ziet dat dit bij veel bedrijven ook reeds het geval is. De tijd dat je precies moest klokken hoelang je aanwezig was is wel verledentijd.
Ik was pas bij (wat ik dacht) een redelijk modern IT bedrijf en was stomverbaasd dat daar nog prikklokken werden gebruikt....
Niet te hacken...

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door tree3 »

Bij Sandd moet je alle post handmatig sorteren. Ik vroeg aan Sandd hoe het kan dat zij goedkoper zijn dan PostNL. Het antwoord was: Doordat Sandd 2 dagen in de week bezorgd kunnen wij goedkoper werken.


Sandd geeft aan dat je de post het beste zo kunt sorteren: Hoog oplopend bijvoorbeeld de evennummers en de onevennummering van hoog naar laag. Echter dat gaat niet op bij alle straten. Je moet zelf de loopvolgorde bepalen terwijl die bij PostNL al voorgesorteerd is in de beste route die je kunt lopen.

Bij PostNL bouw je nog pensioen op itt Sandd.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door tree3 »

Verder dient de brievenbus 10 meter van de openbare weg af te staan. Dat geldt niet voor Sandd. Echter op deze regel wordt niet meer gehandhaaft. Nu zal net die ene brievenbus dat wat verderop staat niet zo snel tot een langere tijd gaan werken maar wel als een iemand begint met het weghalen van de buitenbrievenbus. Dan volgen er meer mensen natuurlijk. De berekening van hoe de normuren worden vastgesteld blijft onduidelijk.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunt u uw problemen met uw werkgever niet beter met hem opnemen? Of lid worden van een bond, zodat die voor u in de bres kunnen springen?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Lowieze »

tree3 schreef:Bij Sandd moet je alle post handmatig sorteren. Ik vroeg aan Sandd hoe het kan dat zij goedkoper zijn dan PostNL. Het antwoord was: Doordat Sandd 2 dagen in de week bezorgd kunnen wij goedkoper werken.


Sandd geeft aan dat je de post het beste zo kunt sorteren: Hoog oplopend bijvoorbeeld de evennummers en de onevennummering van hoog naar laag. Echter dat gaat niet op bij alle straten. Je moet zelf de loopvolgorde bepalen terwijl die bij PostNL al voorgesorteerd is in de beste route die je kunt lopen.

Bij PostNL bouw je nog pensioen op itt Sandd.
Bij Sandd was het in het verleden zo dat je zelf je inkomsten moest opgeven aan de Belastingdienst, er werden nl. geen premies ingehouden op je inkomsten. Ik weet niet of dit nu nog zo is, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.
Bij PostNL krijg je een loonstrookje waarop wel premies zijn ingehouden.
Uiteindelijk hield je zo bij Sandd maar heel weinig over per uur.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Jablan »

(Met dank aan een buurvrouw en een vestigingsmanager van Sandd)

PostNL werkt al langer met normtijden per route.

Sandd heeft verschillende bezorgconstructies. Een klein deel van de bezorgers krijgt op basis van normtijden betaald. Een groter deel nog steeds via een complexe staffel met route, aantal adressen, aantal poststukken, gewichten. Waar geen bezorgers zijn, wordt de bezorging weer uitbesteed aan andere postbedrijven, ook aan PostNL.
Er wordt gewerkt aan een vergoeding op basis van normtijden voor alle bezorgers. Onbekend is nog of dit op basis van een bezorgovereenkomst of op basis van een arbeidsovereenkomst is. Ook onbekend is de ingangsdatum, want dwars door deze verandering heen loopt een aanpassing van het aantal 'wijken'. Nu voor Nederland nog ca. 16.000 en dat gaat terug naar ca. 13.000

@Tree3: De regeling brievenbussen geldt ook voor Sandd en voor alle andere bedrijven met een vergunning volgens de postwet. Regeling staat op wetten.overheid.nl en zoek daar naar Postregeling 2009, artikel 5, 6 en Postwet 2009 artikel 20. Belangrijkste onderdelen moet je interpreteren:
- Afstand tot de straat is maximaal 10 meter, dat was vroeger 7,5 meter. VVD-fractie uit 2010 heeft dit veroorzaakt en deze afstand is 1 van de 4 hoofdredenen waarom de bezorging altijd meer tijd vraagt dan de normtijden aangeven.
- Brievenbussen moeten zonder belemmering bereikbaar zijn. Hoe vaak staat er van alles voor geparkeerd? In de route van buurvrouw zit een hele straat 2-onder-1-kap, waar iedereen de bus in de voordeur aan de zijkant van het huis heeft met de auto er strak voor. Reden 2 waarom de bezorging meer tijd vraagt dan volgens de normtijd zou kunnen.
- Bij appartementecomplexen zitten de brievenbussen steeds vaker achter een gesloten centrale toegangsdeur. Reden 3, want er moet worden aangebeld.
- Bij winkels is er vaak geen brievenbus, bij bedrijfsverzamelgebouwen vaak een bus per bedrijf, ook al is het allemaal hetzelfde adres. Reden 4.

Als aanvulling op de regeling brievenbus geeft de postwet ook een handvat bij de bezorging. Je mag alleen op officiële adressen bezorgen. Bij bedrijfsverzamelgebouwen met 1 adres hoort er 1 bus staan, geen twintig op naam. Hetzelfde voor studentenhuizen. En als er geen brievenbus is, dan is de postbezorging een service, geen verplichting.


Ja, het is nog steeds zo, dat de verdiensten officieel zouden moeten worden opgegeven, als dat niet automatisch gebeurt. Aan te raden voor wie geen andere inkomsten heeft, omdat de belastingdienst dan heffingskortingen uitbetaalt. Af te raden voor wie een uitkering heeft waarbij neveninkomsten worden gekort op de uitkering.

Bij PostNL was het vroeger zo, dat de postbodes ook hun eigen post sorteerden. Dat is veranderd, ze krijgen nu een stapel 'gesorteerd' mee.


De berekening van de normtijden hangt vooral af van:
- Lengte van de route. Het aantal kilometers.
- Het gemiddeld aantal adressen met post. In wijken met huurhuizen is er minder post dan in wijken met koopwoningen. Bedrijven ontvangen nog meer post. Dit maakt allemaal verschil in de tijd die je nodig hebt om de post te bezorgen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 03 sep 2018 10:21, 4 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:@Tree3: De regeling brievenbussen geldt ook voor Sandd en voor alle andere bedrijven met een vergunning volgens de postwet. Regeling staat op wetten.overheid.nl en zoek daar naar 'regeling brievenbussen BES'.
Je hebt hopelijk wel in de gaten dat je naar allerhande wetgeving verwijst die van toepassing is op BES, oftewel Bonaire, Sint Eustatius en Saba? Als je een juridische onderbouwing wilt geven, zou ik de Nederlandse wetgeving gebruiken.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door witte angora »

@ tree3: als de arbeidsvoorwaarden bij Sandd zoveel slechter zijn dan bij Post.nl, waarom ga je dan niet terug naar Post.nl? Vanmorgen stond op teletekst dat daar zo'n tekort aan bezorgers is dat maar liefst 500 kantoormensen een wijk moeten gaan lopen. Werk zat daar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:Je hebt hopelijk wel in de gaten dat je naar allerhande wetgeving verwijst die van toepassing is op BES, oftewel Bonaire, Sint Eustatius en Saba? Als je een juridische onderbouwing wilt geven, zou ik de Nederlandse wetgeving gebruiken.
:oops:
Aangepast. Moet artikel 5 en 6 van de postregeling 2009 zijn. Inhoud komt op hetzelfde neer, met een leuke uitbreiding: doodlopende wegen mogen ook niet. Erg leuk als je in jaren-zeventig-bloemkoolwijk woont vol met doodlopende hofjes. In artikel 20 van de postwet 2009 staat een mooie uitzondering voor bezorgers vermeld: post is onbestelbaar als de brievenbus niet aan de eisen voldoet...
Laatst gewijzigd door Jablan op 03 sep 2018 10:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan
"Ja, het is nog steeds zo, dat de verdiensten officieel zouden moeten worden opgegeven, als dat niet automatisch gebeurt. Aan te raden voor wie geen andere inkomsten heeft, omdat de belastingdienst dan heffingskortingen uitbetaalt. Af te raden voor wie een uitkering heeft waarbij neveninkomsten worden gekort op de uitkering."

Slecht advies om het niet op te geven als je een uitkering hebt. Als ze er achter komen, mag je niet alleen je uitkering terugbetalen, je krijgt ook nog eens een boete erbij én je bent je uitkering kwijt.
Bovendien is dit gewoon frauderen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Jablan »

De vestigingsmanager geeft aan, dat hij een aantal bezorgers heeft rondlopen, die dit werk doen als overgang tot aan hun pensioen en de wijken staan dan op naam van zoon of dochter.

Gemeente, waar ik woon, moedigt mensen aan om wel dit werk te doen, om weer een regelmatig dag- en weekritme op te bouwen. Die mensen worden niet gekort op hun uitkering.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
Moneyman schreef:Je hebt hopelijk wel in de gaten dat je naar allerhande wetgeving verwijst die van toepassing is op BES, oftewel Bonaire, Sint Eustatius en Saba? Als je een juridische onderbouwing wilt geven, zou ik de Nederlandse wetgeving gebruiken.
:oops:
Aangepast. Moet artikel 5 en 6 van de postwet 2009 zijn. Inhoud komt op hetzelfde neer, met een leuke uitbreiding: doodlopende wegen mogen ook niet. Erg leuk als je in jaren-zeventig-bloemkoolwijk woont vol met doodlopende hofjes. In artikel 20 van dezelfde wet staat een mooie uitzondering voor bezorgers vermeld: post is onbestelbaar als de brievenbus niet aan de eisen voldoet...
Top :wink:

Soms denk ik wel eens: jammer dat de Postwet niet voor gerechtsdeurwaarders geldig is :mrgreen:

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:De vestigingsmanager geeft aan, dat hij een aantal bezorgers heeft rondlopen, die dit werk doen als overgang tot aan hun pensioen en de wijken staan dan op naam van zoon of dochter.

Gemeente, waar ik woon, moedigt mensen aan om wel dit werk te doen, om weer een regelmatig dag- en weekritme op te bouwen. Die mensen worden niet gekort op hun uitkering.
Nee, dat snap ik als je het op naam van iemand anders laat zetten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt voor de tip, Moneyman, maar ik ben nu twee keer de fout ingegaan. Een deel staat in de postregeling en een ander deel in de postwet en dan klopt het.

Eigenlijk is zoiets doodgewoons als een brievenbus wel een item in Radar waard. Het is echt verrassend hoe weinig mensen op de hoogte zijn van deze simpele eisen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:Het is echt verrassend hoe weinig mensen op de hoogte zijn van deze simpele eisen.
Ik vermoed zo dat bij alle nieuwbouw en renovaties de brievenbussen aan de gestelde eisen voldoen. En dat al vele jaren lang... Dan hoef je als bewoner verder nergens over na te denken nee. :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werken bij Sandd

Ongelezen bericht door Jablan »

Was het maar zo, Witte Angora, was het maar zo.

Nieuwbouw van woningcorporaties voldoet meestal wel aan de eisen; hier en daar bouwen ook zij appartementencomplexen met de bussen achter een gesloten centrale voordeur.

Voor de rest wordt een brievenbus meestal vergeten in het ontwerp van een huis/gebouw en als je de bouwmarkt binnenloopt, dan hebben die wel brievenbussen in het schap, maar geen bevestigingsmateriaal om zo'n ding makkelijk in de grond te verankeren, direct aan de straat. Resultaat: in de designvoordeur zit en bus op herniahoogte (op 20 cm hoogte, van onderaf gemeten)

Gesloten