LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Hallo mensen,

Ik ben tegen de 60 en heb de middelbare school t/m de HAVO voltooid. Daarna gaan werken. Via de diverse werkgevers in de verzekeringsbranche alle beschikbare diploma's (WFT, assurantie A en B) die ik nodig had voor schadeverzekeringen gehaald.

Ik werk via uitzendbureaus tegenwoordig. Geen vaste baan meer door een reorganisatie.. Geeft niks, tot nog toe red ik mij wel.

Nu krijg ik vandaag een afwijzing voor een vacature. Eerst werd er gesteld dat ik geen ervaring had( stoom uit mijn oren, ik doe dat werk al tientallen jaren met hele goede resultaten en tevreden werkgevers) En toen ik erom vroeg: nee het komt doordat je geen MBO diploma hebt....

Maar dat betekent dat iedereen die ouder is dan( ongeveer, weet niet wanneer ze met MBO zijn begonnen) 40 niet voor deze job in aanmerking komt...

Ik krijg zin om dit aan de ombudsman/vrouw te melden, of is er een andere weg die je kan inslaan?

Of zie ik het helemaal verkeerd?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ja, ziet het verkeerd.

Elke sollicitatie procedure is op de een of andere manier een vorm van discriminatie.
En dat kan op vele gronden.

Draai het eens om, u bent de werkgever, en heeft een aantal sollicitanten voor één functie, dan moet uzelf ook kiezen wei wel en wie niet. Je mag alleen niet adverteren met de mededeling dat bepaald wensen van u welkom of niet welkom zijn.

Pas nog wel gelezen dat er bij een christelijke instelling ook een christelijke instelling vereist was, en dat is door een rechter ook beaamd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een onverstandige werkgever is dat. Havo plus de diploma’s die u noemt, zijn heel wat meer waard dan simpel het papiertje van een MBO.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dank je wel Lady, :-)

@ mahadma, dat is de reden dat ik het niet eens probeer om direct bij een werkgever op contract te komen. Dit gaat over een tijdelijke klus....daar hebben ze tientallen mensen voor nodig ieder jaar en ik ben nu toevallig beschikbaar en wil de WW niet in!

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er valt niets te melden, want een werkgever mag een bepaalde opleiding eisen. Zeer waarschijnlijk is dat van die MBO gewoon een smoesje, maar je moet wat als je als werkgever niet mag zeggen dat je liever geen oudere hebt.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door yan »

onterecht gebruik van de discriminatie kaart: 10 strafpunten !

Voor elke werknemer die je aanneemt moet je er ook een aantal afwijzen.
voor MBO was er iets vergelijkbaars, maar u heeft GEEN vervolgopleiding gedaan die gelijkwaardig is, een andere kandidaat wellicht wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er bestonden ook vroeger al opleidingen die met het mbo gelijkgeschakeld zijn. Zeker in de economische richting. Bovendien had je, als je niet zo'n (voor-)opleiding had, ook zelf een aanvullende opleiding kunnen volgen. Er zijn een hoop zestigjarigen die in hun werkzaamheden leven een extra opleiding hebben gevolgd.

Er zullen dus ook genoeg zestigjarigen met mbo diploma op die functie hebben gesolliciteerd, of kunnen solliciteren. De afwijzing vanwege het ontbreken van een mbo diploma geeft dan ook helemaal niets met leeftijdsdiscriminatie te maken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met havo en de verschillende vakdiploma's haalt u ruimschoots het gewenste niveau. Kennelijk is er "een andere kandidaat die beter aansluit op het gewenste profiel". Dat kan helaas in allerlei aspecten zitten. Erg jammer, en misschien niet verstandig van deze werkgever, maar het is niet anders. U vindt vast wel iets anders, waar men u meer waardeert. Succes!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je ziet trouwens steeds meer dat bedrijven ook echt willen dat je een diploma hebt. Ook van de bestaande werknemers. Alleen het juiste niveau is niet meer goed genoeg. Dat kun je dan 'onverstandig' noemen van de werkgever, maar de keerzijde is dat die werkgever zich terecht kan afvragen waarom je géén diploma hebt behaald. Niet alleen in je jeugd, maar ook later niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alsof het diploma WFT, assurantie A en B niets zijn.

Alleen A is al een driejarige opleiding.

En die kennis haal je niet op een MBO.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kweenie: TS heeft juist wél diploma's, op een zeer solide niveau.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Havo is nooit bedoeld geweest als toegang tot de universiteit, maar tot het hbo, destijds opleidingen zoals de heao, hts, hls, pabo, sociale academie, enz.
De eerste niveaus van het huidige mbo zijn zeer basaal en halen bij lange na niet het niveau wat TS heeft op gebied van algemene vorming en verzekeringen. Niveau 3 en 4 zijn minder basaal, maar ook die halen niet het niveau warover TS aantoonbaar beschikt.

Om misverstanden te voorkomen: ik heb grote waardering voor het mbo, dat tal van zeer goed, interessante en noodzakelijke opleidingen biedt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook kan men de Havo van zo lang geleden echt niet vergelijken met nu. Mijns inziens was het niveau toen een stuk hoger.

Ik neem aan dat de Ts solliciteerde op een baan in zijn vakgebied. En als men dan iemand kan krijgen met zijn schoolopleiding en vakdiploma’s, maar hem dan afwijst op het feit dat hij geen MBO diploma heeft, doet mij heel sterk twijfelen aan de deskundigheid van degene bij wie de Ts solliciteerde. Jammer voor dat bedrijf.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het gaat natuurlijk lang niet alleen om de deskundigheid van een sollicitant. Of het jammer is voor dat bedrijf kan niemand van ons beoordelen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
28 sep 2018 19:53
Het gaat natuurlijk lang niet alleen om de deskundigheid van een sollicitant. Of het jammer is voor dat bedrijf kan niemand van ons beoordelen.
Nee, dat is waar. Misschien hadden ze slechts een startende MBO’er nodig met het daarbij behorende salaris.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door moederslink »

Frantic, met jouw jarenlange ervaring en scholing kom je ongetwijfeld weer aan de bak!
Momenteel hebben ze de mensen voor het uitkiezen en dan willen ze iemand met een MBO opleiding , dat is hun ' verhaal / smoes ' , maar waarschijnlijk gaat het idd om iemand die jonger is en goedkoper :(
Daar valt ,vrees ik , weinig tegen te doen, het mag niet maar het gebeurt wel , helaas.
Richt je pijlen op een ander bureau , er komt vast wel weer iets op je pad.
Het gaat je lukken, succes!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
28 sep 2018 20:06
ZeerPrivé schreef:
28 sep 2018 19:53
Het gaat natuurlijk lang niet alleen om de deskundigheid van een sollicitant. Of het jammer is voor dat bedrijf kan niemand van ons beoordelen.
Nee, dat is waar. Misschien hadden ze slechts een startende MBO’er nodig met het daarbij behorende salaris.
Inderdaad. Er wordt iemand met een mbo diploma gevraagd. Dan kun je nog zulke geweldige vakopleidingen hebben gedaan, je hebt geen mbo.

Dat heeft die niets te maken met hoe oud je bent. Ook een jong persoon zonder mbo zal die baan niet krijgen. En waarschijnlijk iemand met universiteit ook niet; grote kans namelijk dat het werk voor zo iemand weer veel te saai is.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Havo is inderdaad een hoger niveau dan mbo, maar ook een heel andere tak van sport. Havo is namelijk voortgezet onderwijs (dus tussen vmbo/mavo en atheneum/gymnasium/vwo in), waar mbo juist een vervolg is op het voorgezet onderwijs en een veel specifiekere opleiding is, gericht op een bepaalde beroepsoriëntatie.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat iemand met een havo-diploma en de juiste vakopleidingen een bredere basis heeft dan iemand die net van het mbo komt. Alleen vaak wordt de eis gemaakt dat er minimaal 1 opleiding na het voortgezet onderwijs is afgerond en dat is dus met een havo-diploma niet het geval.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt met dat men met Assurantie A plus B plus Wft nog wel het een of ander aan opleidingen heeft afgerond.

Men doet dus na Havo geen MBO.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toch leeftijd Discriminatie bij een vacature?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk eerder dat de Ts overgekwalificeerd was voor die baan.

Gesloten