LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] re-integratie 2e spoor

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Noah76
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2018 00:37

re-integratie 2e spoor

Ongelezen bericht door Noah76 »

Beste mensen,

Ik werk in vaste dienst bij een middelgrote bedrijf en ben al een aantal maanden ziek bij mijn werkgever. Ben nu aan het re-integreren met aangepast werk. Mijn werkgever zegt dat er binnenkort geen passend werk meer is door omstandigheden en wil mij daardoor in 2e spoor traject zetten. Verder vind ik dat mijn werkgever in mijn oog niet genoeg inspant om verder passend werk te zoeken binnen het bedrijf.

Ik weet dat ik mee moet werken aan mijn re-integratie, alleen ben ik zelf ben van mening dat er wel passend werk is binnen het bedrijf, ook al is dit op een andere afdeling.

Mijn vraag is: Hoe kan ik het 2e spoor traject tegenhouden zonder dat ik loonstop of wat dan ook krijg. Of wie bepaalt dat ik de 2e spoor traject moet volgen ondanks dat er wel passend werk is bij mijn werkgever. Of hebben jullie andere suggesties of wat dan ook?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: re-integratie 2e spoor

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Noah76 schreef:
04 okt 2018 00:56
...Of wie bepaalt dat ik de 2e spoor traject moet volgen ondanks dat er wel passend werk is bij mijn werkgever. Of hebben jullie andere suggesties of wat dan ook?
Eea is iig wettelijk geregeld; kijk verder op internet, b.v. https://www.amplooi.nl/wp-content/uploa ... gevers.pdf

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: re-integratie 2e spoor

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Noah76, informeer eens bij het UWV. En als u lid bent van een vakbond kunt u daar advies inwinnen. Mocht u geen lid zijn dan geef ik u ter overweging om dat te worden. Voor het geval dat. Sterkte.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: re-integratie 2e spoor

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

snuffel1 schreef:
04 okt 2018 13:56
Klaas Jan schreef:
04 okt 2018 11:03
Hallo @Noah76, informeer eens bij het UWV. En als u lid bent van een vakbond kunt u daar advies inwinnen. Mocht u geen lid zijn dan geef ik u ter overweging om dat te worden. Voor het geval dat. Sterkte.
Daarvoor is het nu te laat want de vakbond gaat geen brandend huis blussen.
Absoluut, dat kan inderdaad het geval zijn.
Maar je weet niet of de situatie zich nu weer normaliseert en er in de toekomst opnieuw problemen opduiken.

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: re-integratie 2e spoor

Ongelezen bericht door Tukjes »

Gegroet,

Neem zeker contact op met de vakbond. De FNV heeft bv mensen die je helpen als je ziek bent en zij beschikken over kennis qua regels en kunnen u op deze wijze bijstaan.

Vraag bij het UWV een deskundigenoordeel aan. Voeg hier zoveel mogelijk informatie bij als u kan. Vul bv het kant en klare formulier van het UWV in en voeg een brief toe, voeg de functie van de andere afdeling toe waarvan u aangeeft dat deze uw inziens wel geschikt is. Schrijf in de brief wat maakt dat u denkt dat de functie voor u geschikt is. Als een tweede spoor traject een negatief effect heeft op uw ziekte schrijf dat dan ook in uw brief en motiveer wat maakt dat het een negatief effect heeft. Kortom laat het niet bij alleen het formulier invullen.

Wat mij onduidelijk is, wat is de kans op volledig herstel? Anders gezegd wat is de kans dat u weer kan terugkeren naar uw eigenlijke werk en functie? Ook dat speelt een rol.

Ik ken uw werkgever niet maar zelf zou ik nadenken over wat voor effect heeft het op mijn werkgever als ik bekend maak dat ik een deskundigenoordeel aanvraag? Wat voor effect heeft het op de werkgever als ik aangeef dat ik contact heb met de vakbond? Sommige werkgevers gaan meer dwars liggen en andere werkgevers worden in positieve zin actief.

Wat ik mis is wat zegt de bedrijfsarts? Steunt deze openlijk de werkgever of kunt u volgens de bedrijfsarts, na verloop van tijd weer terugkeren in uw eigen functie?

Hierboven wordt gesproken over een brandend huis. Wat denkt u dat uw werkgever echt wilt? Wilt de werkgever u kwijt of niet? Tweede spoor wordt vaak gebruikt om een medewerker kwijt te raken echter het kan ook zijn dat de werkgever bang is voor een loonsanctie en daarom vroeg op het tweede spoor gaat zitten.
Loonsanctie legt het UWV op indien de werkgever onvoldoende heeft gedaan aan de reintegratie na twee jaar ziekte en op het moment dat u een WIA aanvraagt. Als u zelf denkt dat het een brandend huis is, vraag u af wat wil ik en wat kan ik aan? Kunt u een mogelijk gevecht met uw werkgever aan? Wat voor gevolgen heeft dat op u en uw ziekte?

Wat zegt uw werkgever als u aangeeft dat u van mening bent dat een andere functie bij een andere afdeling wel geschikt is. Vraag aan bv de vakbond wat voor gaat, eerste spoor of tweede spoor? U zou deze vraag ook aan de UWV kunnen stellen via de telefoon of via UWV webcare (of zoiets).

Laat u goed uitleggen wat de rechtspositionele gevolgen zijn als u meewerkt aan het tweede spoor? Wilt u tijd winnen dan ligt hier een mogelijkheid. Stel veel vragen over uw rechtspositie en vraag iedere keer om bedenktijd en om tijd om het uit te zoeken bv te controleren bij de vakbond.

Sterkte toegewenst!

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: re-integratie 2e spoor

Ongelezen bericht door Tukjes »

Toevoeging, wat is de kans dat het UWV u op een gegeven moment minder dan 35 procent " ziek " verklaard? Wat geeft de CAO aan voor mensen die minder dan 35 procent worden " afgekeurt".

Gesloten