LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
mighty_mark
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2019 10:28

Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door mighty_mark »

Beste forummers,

Ik heb bij mijn huidige werkgever eens studiecontract getekend.
Echter is deze niet doorgegaan omdat de opleider geen ruimte meer had.
Deze is geannuleerd en doorgegeven aan de werkgever.
Later ben ik bij een andere opleider wel aan eenzelfde soort opleiding begonnen.

Nu ga ik naar een nieuwe werkgever en wil het bedrijf mij aan het contract houden, maar kloppen de bedragen niet, de opleider etc.

Is dit contract nu nog wel geldig?
De werkgever heeft ook enkel de eigen kopie getekend en niet mijn kopie.

Ook is het zo dat de werkgever wordt overgenomen en de toekomst onzeker is, vandaar ook mijn overstap.

Moet ik deze rekening nu betalen?

Mvg Mark

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik zou mij om te beginnen op het standpunt stellen dat u niet hoeft te betalen. De werkgever moet zorgen voor een sluitende correcte overeenkomst. Eventueel kan de situatie van werkgever in combinatie met de tekst van de overeenkomst ook nog een rol spelen.

U kunt daarbij eventueel aangeven dat u best bereid bent tot een compromis.

En vraag of de nieuwe werkgever (een deel van) de schuld zou willen betalen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

mighty_mark
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2019 10:28

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door mighty_mark »

Beste Monique, dank voor uw bericht.
Wat voor rol zou een tekst hierbij nog kunnen spelen?
Ik wil nu niet meer daar mee aankomen bij mijn nieuwe werkgever. Het is niet handig dat ik het niet heb onderhandeld misschien.
Was er vanuit gegaan dat uit het gesprek met mijn manager ik dit niet hoefde te betalen ook.
Ten tijde van de overname geruchten (door een ander bedrijf, wat ook is gebeurd is) van mijn oude werkgever heb ik het volgende met mijn manager besproken.
Het kwam ten sprake dat er misschien daardoor mensen weg zouden gaan.
Ik zei dat geldt dan niet voor mij ivm met studie.
Mijn manager zei dat dit niet een probleem is vanwege het toekomstperspectief. Daar komen we wel uit, dat je dat niet hoeft te betalen. Immers zijn er geen doorgroeimogelijkheden in de organisatie en kunnen we niet zeggen dat wij over 2 jaar nog bestaan zoals nu.

Het is ook een van de redenen waarom ik er weinig voor voel om deze te betalen. Buiten dat het bedrag hoger is dan de wat de uiteindelijke studie heeft gekost (+- 200 euro).

Natuurlijk heb ik wel een contract getekend, maargoed.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mighty_mark schreef:
03 jan 2019 10:40
Beste forummers,

Ik heb bij mijn huidige werkgever eens studiecontract getekend.
Echter is deze niet doorgegaan omdat de opleider geen ruimte meer had.
Deze is geannuleerd en doorgegeven aan de werkgever.
Later ben ik bij een andere opleider wel aan eenzelfde soort opleiding begonnen.

Nu ga ik naar een nieuwe werkgever en wil het bedrijf mij aan het contract houden, maar kloppen de bedragen niet, de opleider etc.

Is dit contract nu nog wel geldig?
De werkgever heeft ook enkel de eigen kopie getekend en niet mijn kopie.

Ook is het zo dat de werkgever wordt overgenomen en de toekomst onzeker is, vandaar ook mijn overstap.

Moet ik deze rekening nu betalen?

Mvg Mark
Dus je wilt je oud werkgever pakken op een foutje terwijl je duidelijk wist wat de afspraken waren rond de opleiding. Ik zou je adviseren om het gewoon te betalen, conform je eerdere afspraak, je wilt toch niet dat je nieuwe werkgever te weten komt hoe je omgaat met een foutje van hun zijde in de toekomst?

mighty_mark
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2019 10:28

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door mighty_mark »

Beste sylvesterb ,

Zie mijn tweede bericht misschien brengt dat wat meer perspectief.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door berndv »

mighty_mark schreef:
03 jan 2019 15:07
Was er vanuit gegaan dat uit het gesprek met mijn manager ik dit niet hoefde te betalen ook.
Is hier ook ergens iets van vastgelegd of waren hier getuigen bij aanwezig?
mighty_mark schreef:
03 jan 2019 15:07
Mijn manager zei dat dit niet een probleem is vanwege het toekomstperspectief. Daar komen we wel uit, dat je dat niet hoeft te betalen. Immers zijn er geen doorgroeimogelijkheden in de organisatie en kunnen we niet zeggen dat wij over 2 jaar nog bestaan zoals nu.
Daar komen we wel uit begrijp ik als dat er wel afspraken over gemaakt kunnen worden. Als er dan bij het ontslag verder niet over onderhandeld wordt, dan geldt hetgeen overeen is gekomen. Daarbij kan ik uit uw lezing van wat de manager ook niet opmaken of dit geldt bij ontslag vanuit eigen initiatief.
mighty_mark schreef:
03 jan 2019 15:07
Natuurlijk heb ik wel een contract getekend, maargoed.
Maargoed? zonder andere afspraken die hard gemaakt kunnen worden is dit het enige wat geldig is naar mijn mening.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

foutje....
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 04 jan 2019 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

mighty_mark schreef:
Wat voor rol zou een tekst hierbij nog kunnen spelen?
.....
Was er vanuit gegaan dat uit het gesprek met mijn manager ik dit niet hoefde te betalen ook. ...
Mijn manager zei dat dit niet een probleem is vanwege het toekomstperspectief. Daar komen we wel uit, dat je dat niet hoeft te betalen........

Het is ook een van de redenen waarom ik er weinig voor voel om deze te betalen. Buiten dat het bedrag hoger is dan de wat de uiteindelijke studie heeft gekost (+- 200 euro).
De rol van de tekst kan ik niet beoordelen zonder de tekst in te zien.

Gezien wat uw manager zei plus de niet kloppende zaken waaronder het bedrag, wijs ik nogmaals op wat ik eerder aangaf over de verantwoordelijkheid van de werkgever en de optie van een compromis.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door thecure »

Neemt de nieuwe werkgever de studiekosten niet over? Dat is vaak gebruikelijk.


berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door berndv »

Ok, als ik dus het verhaal op tweakers lees is de opleiding een jaar geleden afgerond en stond er een bedrag voor van 3500 euro. 2 jaar na voltooiing van de opleiding zou u kosteloos kunnen vertrekken, echter u kiest er voor om na of binnen 1 jaar te vertrekken.

Echter wordt er op tweakers ook gewezen op redelijkheid en billijkheid. In uw contract staat een soortgelijke opleiding beschreven, echter heeft de feitelijke opleiding plaatsgevonden bij een andere opleider en op een andere locatie. U heeft de opleiding afgerond.

Het is wel lastig. Er zijn mondelinge toezeggingen gedaan, maar die kunnen niet bewezen worden. Het lastige is dat het initiatief tot ontslag van u kwam, ongeacht wat eventuele toekomstperspectieven zijn, zullen zij nu nooit meer officieel toegeven dat uw functie over een jaar niet meer bestaat.

mighty_mark
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2019 10:28

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door mighty_mark »

Laten we voorop stellen:
Het contract is niet correct. Het bedrag van de opleiding die ik heb gevolgd is ook lager dan wat er nu in het contract staat.
En de opleider etc kloppen niet.
Inderdaad zijn er toezeggingen geweest welke een welles nietes verhaal kunnen worden omdat dit niet op papier staat.
Het lijkt mij dat ik eerst in gesprek ga om te zien wat hier uit gaat komen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door berndv »

mighty_mark schreef:
04 jan 2019 09:10
Laten we voorop stellen:
Het contract is niet correct. Het bedrag van de opleiding die ik heb gevolgd is ook lager dan wat er nu in het contract staat.
En de opleider etc kloppen niet.
Even vooropgesteld, ik ben geen jurist, ik heb wat juridische kennis, maar meer ook niet. Maar ik ken termen als "letter van de wet" en "geest van de wet". En rechters neigen naar mijn mening vooral naar dat laatste. Dat iets niet op die manier letterlijk beschreven staat zoals het is, wordt gekeken naar de intentie waarmee de regels geschetst zijn, dus welk doel er achter een wettekst zit. Als ik op die manier kijk naar die clausule in het contract dan kan ik niet zeggen dat u het niet hoeft te betalen.

Wat betreft het bedrag heeft u een goed punt, in die zin dat hiermee het bedrag dat terugbetaald moet worden, in mijn optiek wel aangepast zou moeten worden zodat dit overeenkomt met het bedrag dat deze opleiding daadwerkelijk gekost heeft. Maar meer ook niet naar mijn mening. De reden dat dit deel in het contract is opgenomen is omdat er een opleiding gevolgd wordt, de opleiding is dan ook gevolgd, zij het bij een andere opleider.

mighty_mark
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2019 10:28

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door mighty_mark »

Mijn insteek is ook niet om niet te betalen. Heb ik er zin in, nee natuurlijk niet.
Maar ik ben ook niet onredelijk. Denk dat er in goed overleg vast wel iets moet kunnen gebeuren hiermee.

De vraag is dan meer hoe verder als dit niet gaat gebeuren. Ik wil het ook niet op deze manier afsluiten.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Even vooropgesteld, ik ben geen jurist, ik heb wat juridische kennis, maar meer ook niet. Maar ik ken termen als "letter van de wet" en "geest van de wet". En rechters neigen naar mijn mening vooral naar dat laatste. Dat iets niet op die manier letterlijk beschreven staat zoals het is, wordt gekeken naar de intentie waarmee de regels geschetst zijn, dus welk doel er achter een wettekst zit. Als ik op die manier kijk naar die clausule in het contract dan kan ik niet zeggen dat u het niet hoeft te betalen.

Ik herhaal nog maar eens dat fouten in studieovereenkomsten (en arbeidsovereenkomsten, concurrentiebedingen enz. enz.) in principe voor rekening en risico van werkgevers komen, níet van werknemers. De werkgever is een professional en opsteller van de overeenkomst.

En er staan wellicht nog wel meer fouten/ ontbreken nog wel meer essentiële bepalingen in die studieovereenkomst. Maar om dat te beoordelen moet de tekst bekend zijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik mis hier de Tweekers info....

Dat de eerste niet is doorgegaan en €3500,- koste en niet doorging.

U zelf later een voordeliger elders vond, dat mag,
maar 2 jaren na voltooien opleiding lees ik en later starten is langer bij deze moeten werken voor gratis weg.
Ook bij niet halen en jaar extra krijg je dit.

Maar halve info hier, dan krijg je foute antwoorden.
Alles elders doen of hier volledige info geven...
De afschrijving van deze opleiding zijn regels voor gemaakt en bij lager opleidingsbedrag mag je die aanpassen.
Eventueel kan nieuwe werkgever dit overnemen en vergoeden.
Die heeft nu goed opgeleid personeel zonder kosten.

Vaak worden dit soort lopende contracten meegenomen en afgekocht nieuwe , ik nam zelf iemand over met vers heftruck diploma wat verplicht is voor dat werk, en heb de gehele rest som betaald, voor mijn ook voordeliger dan iemand opleiden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
04 jan 2019 11:37
Maar halve info hier, dan krijg je foute antwoorden.
Daar heb jij normaliter toch geen hele info voor nodig?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer foute antwoorden is toch jouw specialiteit.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ok, als ik dus het verhaal op tweakers lees

Ik heb dit nu gelezen en bleek dat de Topic starter hier een half verhaal vertelde....
Tweakers kom en zoek ik nooit, dus dan kan ik hem de schuld geven van mijn foute antwoord.

En waarom na 1 vraag geen enkele reactie voor nadere info of antwoorden op vragen van diverse forum leden?

mighty_mark
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2019 10:28

Re: Studieovereenkomst bij werkgever, wel of niet geldig?

Ongelezen bericht door mighty_mark »

Beste Komkommertijd,

Ik ben niet continue op het forum bezig, maar welke vragen zie je graag beantwoord?
Een opsomming, misschien vindt je het hierin:
Vooraf, promotie zou worden beloond met extra salaris, nooit gekregen wel besproken in functioneringsgesprek.
De 'promotie' is 8 maanden geleden wel gebeurd, maar de afspraak niet nagekomen.

In een ander gesprek,
Kort gezegd: Manager heeft in gesprek aangegeven dat ik niet hoef te betalen als ik weg zou gaan.
Ook omdat het bedrijf inmiddels is overgenomen door een bedrijf die ook andere groepen van het bedrijf heeft verkocht, is de toekomst onzeker, zoals mijn manager aangaf.
Niets op papier dus kan je niks mee.
Ik vind nieuwe werkgever, zeg op. Het blijkt dat de studieovereenkomst moet betalen. Natuurlijk heb je een contract.
En toch: het is jammer dat je daarover gesproken hebt en toch de rekening gepresenteerd krijgt.
Maar ik heb wel getekend, enkel klopt dit contract niet.
Bedrag was 3500 + 500 voor studie met examen (waar zij nog 5% korting op zouden krijgen, dus klopte sowieso al niet achteraf).
Binnen een jaar vertrekken betekent 2/3 van deze kosten.
Studie 1 gaat niet door.
Ergens anders wel studie (2), deze gaat wel door, geen nieuw contract.
Deze is totaal 3800.

Nu bij vertrek willen ze mij aan het eerste contract houden. Wat niet goed is, want bedrag, opleider, etc etc zijn niet goed.
Ook is mijn kopie van dit contract niet getekend door werkgever.

Gesloten