LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
El_viral
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2019 17:33

Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door El_viral »

Beste lezers,

Onlangs is het re-integratietraject van mijn werkgever beoordeeld door het UWV. Daar is uit gekomen dat het UWV van mening is dat er onvoldoende inspanningen zijn verricht en mijn werkgever na 2 jaar loondoorbetaling een loonsanctie krijgt. Dit betekent dat ik nog een jaar lang 'vast' zit aan mijn werkgever en geen WIA aanvraag mag doen bij het UWV.

Ik heb de laatste 2 jaar veel stress gehad van mijn werkgever en ik was er al helemaal klaar mee. Ik heb daarom ook besloten dat ik niet meer aan het bureaucratische riedeltje mee wil doen en op eigen benen verder wil gaan. Ik wil dus afstand doen van mijn werkgever en het salaris, plus het recht op de WIA aanvraag.

Nu is mijn vraag:
- Kun je als ontslag indiende werknemer dan nog (proberen) aanspraak te maken op de zogenaamde transitievergoeding? Ik kost ze dan immers een stuk minder geld (ze hoeven nu niet nog een heel jaar lang mijn salaris uit te betalen).
- Zitten er nog andere haken en ogen aan waar ik rekening mee moet houden? (NB: ik ben op de hoogte van het feit dat ik dan geen WIA meer kan aanvragen, de no-risk polis voor een nieuwe werkgever misloop en ik uiteraard ook geen WW kan aanvragen).

Bedankt voor de reactie(s).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als een werkgever niet voldoende gedaan heeft kreeg die boete van UWV.

U heeft risico op alles kwijt te raken als je zelf niet meewerkte, hoe onzinnig ook, je moet proberen te doen.

Aan de UWV uitkering zitten voorwaarden, en hoewel ik ook wel eens twijfelde aan goed bedoelde onzin, je moet door die molen en als niet gaat moeten zij stoppen.... als jij stopt zijn ze van jou gratis af helaas.....

Dit zijn nu helaas eenmaal de regels, vaak pure onzin maar het mag dus.
Laat iemand met rugklachten zwaar tilwerk doen en je weet het zeker, zo werkt het helaas.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou me nog maar eens bedenken en dan te rade gaan bij een arbeidsrecht deskundige.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Gegrand »

Wil TS voor zichzelf als ZZP,er gaan nbeginnen dan?
Lijkt mij dat geen enkele andere werkgever het risico zal aandurven om hem/haar aan te nemen.

El_viral
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2019 17:33

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door El_viral »

Nee, ik ga niet voor mezelf beginnen. En het is ook niet dat ik helemaal niet kàn werken, maar niet meer de 32 uur als voorheen. Daarom ben ik van plan om elders een baan te zoeken voor de uren wat ik wel kan opbrengen. En financieel lukt het voorlopig om de rest aan te vullen ivm opgebouwd spaargeld en een partner met inkomen.

Kort samengevat: het contact met de huidige werkgever levert veel stress op, na even gedetacheerd te zijn geweest (spoor 2 re-integratie bij een andere werkgever) moet ik toch weer bij mijn eigen werkgever integreren. Terwijl er vorig jaar door de arbeidsdeskundige is besloten dat dit niet wenselijk is, ivm de verkeerde setting voor mij.

Ik ben dus bereid om het risico te nemen en zelf ontslag te nemen, maar wil graag weten of ik nog aanspraak kan maken op een transitievergoeding. Al het geld is mooi meegenomen natuurlijk.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier. Beetje naar beneden scrollen.

https://nl.hellolaw.com/werk-arbeidsrec ... slag-nemen

El_viral
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2019 17:33

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door El_viral »

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het artikel gelezen, maar ik vind daar ook niet echt een antwoord in. Ik ben bang dat mijn situatie te specifiek is (2 jaar ziekte verstreken, maar UWV oordeelt met loonsanctie, voor werkgever aantrekkelijker als ze me zien gaan dan dat ik blijf, scheelt geld, etc) voor een advies. Dus ik ga denk ik even langs het juridisch loket voor advies.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben bang dat het JL u toch zal doorverwijzen.

Maar stel uw vraag eens hier.

https://www.rechtswinkel.nl/ Daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Gegrand »

Al geinformeerd bij je werkgever hoe die over de situatie denkt en wat die als een redelijke oplossing zien?
Dan kan je er misschien wel met een vasttellingsovereenkomst met een vorm van een gekleurde handschoen uit komen zonder een gang naar de kantonrechter te hoeven maken.
Wat weer een mogelijke positieve feedback kan opleveren als een nieuwe werkgever bij de oude info zou opvragen.

El_viral
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2019 17:33

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door El_viral »

Bedankt voor de tip van de rechtswinkel.

@Gegrand: nee, ik heb donderdag een gesprek over hoe nu verder. Dat wil ik aanhoren, maar er is al aangegeven dat dat richting re-integreren in eigen functie gaat (wat ik absoluut niet wil en kan, en wat ook tegen het advies v.d. arbeidsdeskundige in gaat).

Ik vraag me dan ook af of een vaststellingsovereenkomst mogelijk is, gezien het UWV het volgende aangeeft in de beoordelingsbrief: "Tot -datum- mag uw werkgever u niet ontslaan. Doet u dat toch, dan is uw werknemer verplicht hiertegen te protesteren. Uw werknemer mag ook niet zelf ontslag nemen, of met ontslag akkoord gaan. Doet zij dit toch, dan krijgt zij tot -datum- geen WIA-uitkering."

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht ook nog eens contact opnemen met die arbeidsdeskundige?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als u zelf ontslag neemt heeft u geen recht op een transitievergoeding.
Waarom zou de werkgever die geven, u wordt niet ontslagen maar neemt zelf ontslag.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Gegrand »

Je geeft zelf aan dat je het risico wilt nemen en ontslag te willen nemen.
Lijkt mij te kunnen , het Uwv zal de uitkering tot genoemde datum niet uitkeren , maar dat risico wil je wel nemen dus wat let je als je er met je huidige werkgever uit kan komen.
Gezien je laatste nog niet eerder gegeven info zal dit niet met een vasttellingsovereenkomst kunnen maar wel als jij zelf het dienstverband beëindigd en geen gebruik wenst maken van WW of aanspraak op een Wia uitkering wil doen.

Maar ik persoonlijk vind het wel een grote gok die je zou willen gaan nemen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Een VSO is hier een prima uitgangspunt; u legt er immers precies in vast wat is afgesproken. Zo kan een VSO een tekst bevatten waarin staat dat u deze sluit wetende dat u hierdoor geen beroep kunt doen op WIA/WW en maar bv wel een transitievergoeding krijgt van X.

U kunt ook vragen of ze hier open voor staan, en of u de kosten voor het raadplegen van een jurist (om te helpen bij de onderhandelingen danwel om de overeenkomst te beoordelen) bij hen kan declareren tot een bepaalde hoogte. Ook dit is vrij gangbaar en gezien wat ik lees over de stress ook wel prettig.

Als ze niet willen meewerken heeft u niet direct "recht" op een transitievergoeding.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door jonis »

Mijn partner dacht vergelijkbaar.
Weg uit de stress-re-integratie.
Opgeven alle rechten en dan zien we wel.
3 jaar later verloopt het herstel toch net even anders en ooit werken moeten we nog maar eens zien.
Voor ons financieel geen probleem. Voor jou?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moet zich natuurlijk niet laten weg treiteren. Dan wrijft die werkgever zich in zijn handjes.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Ontslag nemen na loonsanctie UWV, transitievergoeding

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo El viral,

Ik kan me voorstellen dat je graag rust wilt na zo’n hectische periode. Wel is het goed om ook voor de toekomst aan jezelf te denken.

Als je werkgever een loonsanctie krijgt, dan wordt je WIA-aanvraag tijdelijk niet verder in behandeling genomen. Wij pakken je aanvraag weer op, zodra de werkgever zijn re-integratieverplichtingen is nagekomen.

Goede vraag of je recht hebt op een transitievergoeding. Een van de voorwaarden is dat het ontslag de keuze van de werkgever is. Ook hoeft de werkgever meestal geen transitievergoeding te betalen, als jullie met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan.

Daarom sluit ik me graag aan bij de eerdere berichten om juridisch advies in te winnen vóór je de beslissing neemt. Dit geldt voor zowel voor je recht op een uitkering als voor je recht op de transitievergoeding.

Ik wens je veel sterkte!

Met vriendelijke groet,
Nelleke
UWV Webcareteam

Gesloten