LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contract niet verlengd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
daika
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 jun 2005 20:15

contract niet verlengd

Ongelezen bericht door daika »

Goedemiddag,
mijn dochter werkt in een verpleeghuis,nu is haar contract niet verlengd waardoor zij dus per 1 maart geen werk meer heeft.Nu heeft ze as vrijdag een sollicitatiegesprek,maar dat valt onder werktijd, volgens haar baas moet zij die ''uren'' inhalen, is dit juist of heeft ze gewoon recht op een aantal doorbetaalde uren om te solliciteren ??
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie,
groetjes Karin.

drukdruk
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2007 22:46

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door drukdruk »

Volgens mij is dit juist dat die uren niet ter beschikking gesteld hoeven te worden,
Eigenlijk wel logisch: stel dat je veel sollicitaties hebt of je gaat je inschrijven bij alle uitzendbureau's, dan zou de huidige werkgever de dupe worden van behoorlijk verzuim.
Je kunt een bedrijf/organisatie ook altijd bellen om te vragen of een ander moment mogelijk is voor een gesprek. Als je dit toelicht dan is dat meestal geen probleem..

Het zou toch super zijn als ze snel ander werk vindt.

Het is zelfs zo dat iemand op het moment dat hij/zij weet dat hij werkloos wordt dat je verplicht bent te solliciteren ( volgens UWV).
Ook kun je jezelf meteen al bij CWI om je ontslag te melden.

Helaas heb ik geen beter nieuws.
Ik wens haar wel veel succes; er zouden binnen de zorg best veel vacaures zijn dus dat zal gaan lukken

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door chubi »

Staat er niets in haar contract. Bij de meeste bedrijven staat het in het contract. Dus kijk even hoe het in elkaar zit. Want dan mag je solliciteren in de baas zijn tijd. Verder vind ik dat het vrij lullig. Hij wil haar niet meer in dienst,maar ze heeft bijna geen kans om voordat ze werkeloos wordt om ergens anders te solliciteren. Dus hoezo de baas de dupe?

Hij vind haar toch knudde dat hij haar contact niet verlengd.
Ze zou eens met haar baas kunnen bespreken om bepaalde uren in de baas zijn tijd te doen. Dat ze bijvoorbeeld 1 a 2 uur eerder weg kan,om te solliciteren. Probeer een soort compromis te sluiten.

drukdruk
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2007 22:46

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door drukdruk »

Dat wil niet zeggen dat ze niet bespreekbaar kan maken om wat tijd vrij te krijgen om te solliciteren. Maar blijkbaar geeft men de toestemming niet en staat dit niet in contract. Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat er een CAO is waardat in vermeld wordt.

En weet jij de reden waarom zij is niet kan blijven.
Ik bedoel dit niet lullig hoor en vindt het vervelend voor de dochter.
Ik wens haar snel een nieuwe passende uitdaging toe.
Want de motivatie ontbreekt in ieder geval niet.

MueR
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2007 04:02

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door MueR »

Voor zover ik weet is de werkgever verplicht om de medewerker sollicitatievrijheid te geven, wanneer de werkgever aangeeft de medewerker niet langer in dienst te willen hebben.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Ulbe »

In principe moet de werkgever haar voor die paar uurtjes vrijgeven!, een sollicitatiegesprek is tenslotte een kans voor nieuw werk te krijgen!,

Vaak kost dit een paar vrije uren of een verplichte vrije dag,

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Als ze er recht op heeft dan zou dit in de CAO moeten staan. Anders zou ik niet weten waarom ze in de tijd van de baas mag gaan solliciteren. Ik mag wel solliciteren als ik vrije dagen opneem. Maw het kost mij dus vakantietijd. In die zin mag ze dus wel degelijk solliciteren, alleen niet op kosten van de baas.

Natuurlijk blijft het heel vervelend dat het contract niet verlengd wordt. Ik neem aan dat ze hiertegen geprotesteerd heeft?

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door chubi »

Tegenwoordig hoef je niet meer te protesteren en met verlening van contact hoefde dat al lang niet meer.

Dat is de nieuwe wet in oktober 2006.

Je krijgt ook zonder protesteren een ww uitkering. Men kijkt alleen of het niet je eigen schuld is dat je werkeloos bent geworden door bijvoorbeeld zelf ontslag te nemen,dan krijg je geen ww.

Nu krijg je wel een uitkering als het niet aan jou lag,ook als je werkgever en jij het er mee eens zijn. Vroeger moest je protest indienen om aanspraak te maken op een ww uitkering,is nu niet meer nodig.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Niet te snel he... Je hoeft dan welliswaar niet meer te protesteren, maar daar tegenover staat nog wel een bepaalde werkduur dat je achterelkaar gewerkt dient te hebben en dat je niet verwijtbaar werkloos mag zijn. Ik meen dat de tijdsduur 6 maanden is. Voldoe je daar niet aan dan wordt je afgewezen bij het CWI voor WW en moet je naar de SoZaWe voor een bijstandsuitkering. De WW is gewoon een soort inkomens verzekering. De eerste 3 maanden krijg je dan 75 procent van je laatst verdiende salaris en daarna slechts 70 procent. Ook is het tijdstermijn van WW afhankelijk van het aantal gewerkte jaren.

Over het algemeen mag een werkgever wanneer hij of zij iemand laat weten niet meer met hem of haar door te willen, eisen dat de verloren uren worden ingehaald danwel worden ingehouden van het opgebouwde vakantiegeld, danwel wordt ingehouden van het salaris.

Een werkgever dient gelegenheid te geven bij het zoeken naar nieuw of ander werk, maar is niet verplicht om ook de sollicitatie uren uit te betalen.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door roland48 »

@Maarschalk,
Ik kan me niet voorstellen dat een sollicitatieregeling in een CAO staat. Ik heb er een paar doorgenomen en niets van dat komt aan de orde. Het lijkt me overbodig te vermelden dat een werkgever niet blij is wanneer een medewerker elders aan het solliciteren is, de reden (onstlag genomen/gekregen) buiten beschouwing gelaten.

Volgens redelijkheid en billijkheid, komt vaak voor in juridische uitspraken. Het lijkt mij alleszins redelijk wanneer je (vrije) tijd opneemt om te kunnen solliciteren wanneer je je onstlag aangezegd hebt gekregen. Het siert je dat je zo snel mogelijk elders aan de slag wilt om terugval in de WW voorkomen.

Ik hoop dat je bij een betere werkgever terecht komt.

daika
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 jun 2005 20:15

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door daika »

Hoihoi allemaal,
dank jullie wel voor jullie reacties, mijn dochter is aangenomen voor 20 uur per week, volgende week heeft ze weer een gesprek en dan zal ze vragen of ze daar ook als oproepkracht terechtkan (degene waar ze bij inwoont werkt in dat verpleeghuis en die geeft haar een grote kans dat ze erg vaak wordt gebeld). Verder gaat ze een EHBO-cursus voor dieren doen en misschien kan ze dan betaald krijgen op de dierenambulance (dierenasiel) waar ze nu als vrijwilligster werkt,
kortom het komt wel goed,
groetjes Karin.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door tomaatje »

hou in iedergeval je gewerkte uren , dagen in de gaten en schrijf ze op , bewaar alle loonstroken en contracten goed ivm met een eventuele ww aanvraag. laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.

let wel dat je vd 36 weken er minimaal 26 gewerkt moet hebben , ziekte dagen worden terug geteld.

Succes in iedergeval

brood
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jan 2006 21:22

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door brood »

Je dochter werkt 20 uur per week....en dan moeten die solliciatiegesprekken uitgerekend in die 20 uur plaatsvinden :P

Ik denk dat ik begin te snapen waarom het contract niet wordt verlengd.

daika
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 jun 2005 20:15

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door daika »

ze werkt nu gewoon 38 uur per week,daarna steekt ze al dr vrije tijd in het werken in een dierenasiel en op een dierenambulance.
ze heeft dus nu toch een baan gevonden voor 20 uur per week en de overige 18 uur kan ze zeer waarschijnlijk terecht bij dr nieuwe baan als oproepkracht,
verder dan dus nu een ehbo cursus voor dieren dan nog extra uren draaien op de ambulance
ik zou dus zeggen : er zijn kinderen (ze is 25) die slechter voor deze maatschappij zijn !!!
DEZE REACTIE WAS DUS VOOR BROOD DIE DUS ALLES NIET GOED GELEZEN HEEFT !!!!!!!!
Laatst gewijzigd door daika op 10 feb 2007 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door kanovaarder »

In dit soort gevallen komt men weer eens tot de ontdekking hoe nuttig het is om lid te zijn van een vakbond.
Immers, ook in dit geval had uw dochter met een simpel telefoontje het antwoord op deze vraag kunnen weten.

Alsnog en voor de toekomst:

FNV Vakcentrale
Naritaweg 10
1043 BX Amsterdam
T 020 - 5816300
F 020 - 684 45 41

Maar een andere vakbond zoals bijv. het CNV is natuurlijk ook voor dit soort vragen bereikbaar.

Grootvader

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Volgens mij moet een werkgever jou de tijd geven om te solliciteren conform CAO. Kijk het boekje voor de div. bedrijfstakken maar na.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door kiz »

Volgens mij moet een werkgever jou de tijd geven om te solliciteren conform CAO. Kijk het boekje voor de div. bedrijfstakken maar na.
In de CAO V&V is hierover niets geregeld. Er bestaat geen recht op "sollicitatieverlof" en ook geen verplichting voor de werkgever verlof te verlenen "als de dienstuitvoering zich hiertegen verzet".

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door etab »

Daarnaast als het al in de cao staat is er en verschil tussen gelegenheid geven en betalen.

En diegene die hier beweren dat een werkgver verplicht is zonder meer gelegenheid te geven, zitten ern volledig naats.
Dat is een broodje aap verhaal wat nogal hardnekking is

Gesloten