LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

DEN HAAG - Door oude, strakke ontslagregels blijven werkgevers volgens minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) zoeken naar meer 'wegwerppersoneel'. Dat stelde de bewindsman woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer in reactie op SP'er Paul Ulenbelt die wees op de toename van tijdelijk personeel dat geen vast contract krijgt.

Een cassière van 20 die na drie tijdelijke contracten vervangen wordt door een goedkopere 17-jarige, noemde Ulenbelt als voorbeeld van "wegwerppersoneel". De SP wil flexibel personeel meer zekerheid bieden en ontslag moeilijker maken. Maar volgens Donner zullen werkgevers dan zoeken naar ander goedkoop personeel waar ze makkelijk vanaf kunnen.


Bron Nu.nl

Tomaatje: Wegwerp personeel , waren daar de uitzendburo's niet goed voor ??? :D :D

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door etab »

Het strakker maken van ontslag regels is helemaal niet in het voordeel van de werknemer.
De werkgever wordt kritischer en voorzichtiger. Dus minder kans om werk te vinden.

Bij de minste twijfel gaat een medewerker er dus aan het eind van zijn contract direct uit.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

De kans om werk te vinden is nu ook al niet zo groot ondanks de positieve berichten dat er zoveel vacatures zijn en er "werk"zat is zitten er nog genoeg mensen zonder werk waar niets voor wordt gedaan en ook geen enkele kans krijgen.

Ik vindt dat de regels inderdaad strakker moeten worden zodat het voor een werkgever moeilijker moet zijn om iemand te ontslaan. Ook voor het afschaffen van uitzendburo's en reintgegratieburo's ben ik een groot voorstander om het zogeheten wegwerp personeel tegen te gaan.

Het is ook nu al gemakkelijk genoeg om iemand direct te ontslaan , trucjes genoeg voor een werkgever.

Werknemers zijn trouwens ook kritischer geworden bij het zoeken naar bedrijven (collega's/werksfeer), want als men steeds dezelfde vacature tegenkomt moet er toch bijna wel iets mis zijn. (hoeft niet altijd)

Gelukkig bestaan er tegenwoordig sites waar werknemers hun indrukken van het bedrijf waar ze werken kunnen achter laten voor eventuele latere sollicitanten.

Want beide partijen doen zich tijdens een sollicitatie toch beter voor dan ze zijn !.

Een werkgever kan je cv onderzoeken en referenties opvragen, dus mag een werknemer ook wat meer weten over hoe de werkgever is en hoe het bedrijf is waar hij in terecht komt.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Walter van V »

Gelukkig bestaan er tegenwoordig sites waar werknemers hun indrukken van het bedrijf waar ze werken kunnen achter laten voor eventuele latere sollicitanten.
en dat is dan 1 kant van het verhaal van meestal 1 (laat mij raden: op dat moment nogal rancuneuze) werknemer??

Er mankeert nogal wat aan het werkgelegenheidsverhaal.. Maar bij problemen zijn er altijd 2 kanten...!

En het blijft altijd mogelijk mensen te ontslaan hoor, neem van mij aan dat wanneer ontslagregels strakker zouden worden (bv minder tijdelijke overeenkomsten mogelijk, of van beperkter duur) dat gewoon het aantal functioneringsgesprekken zal gaan toenemen.. en er meer werknemers met meer stress zullen rondlopen.

gewoon beide zijden van de zaak blijven bezien, dan komt het allemaal wel goed! en vooral oppassen met meer regeltjes.. Maar als meer regeltjes, dan wel voor beide zijden!!

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

dat rancuneuze valt wel mee hoor :D
Enne het zijn meestal meerdere werknemers :!:

ooit wel is gekeken op sollicitatieleed.nl hoe de werknemer bij een sollicitatie als oud vuil behandeld wordt.

Ik vindt ook dat bedrijven die slecht met hun werknemers of sollicitanten omspringen op een zwarte lijst moeten komen.

Want ja aan het werkgeversverhaal daar is natuurlijk nooit iets op aan te merken.

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door etab »

ik zou zeggen .
Als jullie willen. We maken met ons allen echt enorm zware ontslagregels. (dat is toch wat men wil)

Eens kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen in de arbeidsovereenkomsten.
Ik denk dat 80% dan aan het eind van een tijdelijk contract bedankt wordt.
Weg met onze zekerheden en vaste contracten. Elke actie vanaf de kant van de werknemers wordt zoals je kan verwachten gepareerd door de werkgevers.

Waarom moet de werkgever alle lasten dragen en de werknemer alle lusten?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Werknemers en vakbonden denken over het algemeen voornamelijk aan hun eigen belang en op de korte termijn. Want de zittende werknemer en vakbondslid heeft er voordeel aan, starters krijgen de lasten. Kijk maar eens naar een in dit opzicht nog "linkser" land als Frankrijk, waar vrijwel niemand voor zijn 35e een vast contract krijgt en werkgevers zeer huiverig zijn om mensen aan te nemen.

En inderdaad, wat sollicitaties betreft zijn er wel gevallen waarin het er smerig aan toe gaat. De kandidaat heeft immers geen overeenkomst met het bedrijf dus geen rechten. Het bedrijf kan, zeker bij slechte economische tijden, kiezen uit velen. Ook het aan het lijntje houden van mensen komt voor, evenals W&S bureaux die zich niet netjes gedragen. Maar ik denk dat we dan over een onderwerp praten dat los staat van de ontslagregels. Want onbeschofte mensen heb je overal.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ik vindt ook dat bedrijven die slecht met hun werknemers of sollicitanten omspringen op een zwarte lijst moeten komen.
ah dan gaan ook de werknemers die er een potje van maken (liegen over reden van afwezigheid bv , zogenaamd ziek zijn maar niet heus, stelselmatig te laat komen, stelselmatig werkzaamheden weigeren of afwentelen op collegae) op een zwarte lijst !?..Laat mij raden, dat is nu net niet de bedoeling..

Het wordt dan vast veel gezelliger en leuker op de werkvloer met dit soort maatregelen denk je niet? en je maakt vaak nieuwe vrienden, want tja reken maar op kontrakten van beperkte duur, dus regelmatig een nieuwe werkkring!

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

Geplaatst op 21 Mrt 2007 17:13 door Walter van V


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Ik vindt ook dat bedrijven die slecht met hun werknemers of sollicitanten omspringen op een zwarte lijst moeten komen.



ah dan gaan ook de werknemers die er een potje van maken (liegen over reden van afwezigheid bv , zogenaamd ziek zijn maar niet heus, stelselmatig te laat komen, stelselmatig werkzaamheden weigeren of afwentelen op collegae) op een zwarte lijst !?..Laat mij raden, dat is nu net niet de bedoeling..
Ach ja, liegende werkgevers zijn er ook genoeg die geven de zaken ook rooskleuriger voor dan ze zijn.

het spreekwoord van eerlijkheid duurt het langst gaat tegenwoordig allang niet meer op hoor. Zeker niet in werkgevers en werknemers verband.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja dat is een open deur, maar geef nu gewoon antwoord op mijn vraag: zwarte lijst voor werkgevers, dan ook 1 voor werknemers toch?

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

Tsja,

dan zou er inderdaad ook een zwarte lijst voor werknemers moeten komen ja.

Maar zo'n zwarte lijst voor zowel werkgevers als werknemers werkt net als een strafblad. Je komt er nooit meer vanaf.

De werkgever omdat hij slecht met zn personeel omspringt (het zogeheten wegwerp personeel) dus een slechte naam voor zn bedrijf en tegelijk het personeel wat er alsnog toch werkt.

De werknemer omdat hij te laat komt, vaak ziek is, diefstal, e.d.

Aan de andere kant is de werknemer meer op zn referenties en cv aangewezen. Kortom iemand met een slecht cv en referenties zit een werkgever ook niet te wachten dus ook bijna kansloos.

en er zijn genoeg werkgevers die bij sollicitaties niks meer van zich laten horen of zich totaal niet houden aan het protocol en de werkzoekende als oud vuil behandelen of door leeftijdsdiscriminatie e.d.

Aan de ene kant ben ik ervoor ja om dat soort bedrijven en werknemers op een zwarte lijst te plaatsten. Aan de andere kant weer niet omdat deze personen ook nooit meer een kans (kunnen) krijgen.

En over zwarte lijst gesproken,

Mensen die in de WW zitten of al jaren werkloos zijn of in de sociale dienst zitten zijn bij voorbaat al bevooroordeld door werkgevers.

Geen relevante werkervaring meer , dus kansloos.

Toontje2
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2007 21:24

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Toontje2 »

Vele jongere zijn op dit ogenblik op zoek naar een (vakantie)baan
Bedrijven denken nog steeds dat zij boven alles staan (uitzonderingen daar gelaten)
Bijv: MIJN baas wil echt baas blijven kosten wat het kost ,men wordt als oud vuil behandelt en als je het niet aanstaat wat er gezegd wordt zegt hij als je het niet aanstaat ga je maar .De mensen worden steeds meer uitgebuit (zeer zeker de jongeren) want voor jou een ander.Vele oudere denken dat ze niet gemist kunnen worden,Maar daar hebben er zich al vele in vergist.
Jongeren worden wijs gemaakt dat zij het in dit bedrijf gaan maken, maar worden alleen maar gebruikt !!!.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

Jongeren kunnen nog gekneed en gevormd worden naar de wil van de baas en laten zich inderdaad uitbuiten omdat ze van een hoop dingen zoals hun rechten als vakantiewerker of werknemer nog niet goed op de hoogte zijn.

oudere werknemers laten zich niet meer zou gauw iets wijsmaken, gelukkig zijn er nog steeds vakbonden en rechtsbijstands advokaten.

En ach gemist worden, zelfs nu ik een baan heb solliciteer ik nog steeds door hoor, je weet tenslotte maar nooit.

en als het fout gaat tussen werkgever en werknemer kiest iedereen uiteindelijk toch voor zn eigen hachje.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Ik vindt ook dat bedrijven die slecht met hun werknemers of sollicitanten omspringen op een zwarte lijst moeten komen.
Dus wat ik snap is dat je zoals ik kleine zelfstandige met personeel, je op een zwarte lijst komt omdat je de navolgende brief niet beantwoord (ik heb hem letterlijk overgetypt want hij was geschreven)


In het witte weekblad vraagt u om een cosjierge.

Ik heb rugklachten dus veel van de taken zal ik niet kunnen. Maar ik heb nu WW dus moet solsieteren.

Bedankt

Wim .....
Moet ik dan als werkgever die 80 uur werkt per week en een handige OUDERE zoekt voor klusjes in om het bedrijf, schilderen lampje ophangen, auto naar de garage brengen. Moet ik serieus mijn sectretaresse een brief laten sturen dat "u het helaas niet geworden bent"??

Nee hoor CWI/UWV heeft heeft deze brief op de fax gehad met de mededeling dat ze deze man wel eens mogen korten op de uitkering.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Jonjo »

En terecht. Daarbij bedoel ik uiteraard de door U verzonden fax. Zet het er maar even bij voordat de "gedupeerden" kunnen denken?????????????

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

Nee hoor CWI/UWV heeft heeft deze brief op de fax gehad met de mededeling dat ze deze man wel eens mogen korten op de uitkering.
Tsja kijk eens, deze persoon staat dus onder de sollicitatie plicht van het UWV en is dus verplicht te solliciteren dus moet hij alles wat algemeen geaccepteerd werk is aannemen op straffe van een korting op zn uitkering.
Dus solliciteerd hij op banen die hij eigenlijk niet echt wil dus krijg je dit soort brieven. op zich nog niet eens zo raar.

Wel erg dom trouwens van deze persoon dat hij zn echte naam en adres erbij heeft gezet dat is vragen om problemen er zijn wel betere trucjes te verzinnen maar goed.

Zelf denk ik dat het CWI/UWV er weinig aan kan doen tegen de zogeheten spook sollicitaties iets wat dus het resultaat is van de zogeheten sollicitatie plicht.

Naar mijn mening zijn er dus ook een groep mensen , zoals Wao'ers en mensen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt dat solliciteren praktisch voor hen geen enkele zin meer heeft.

Het gaat mij ook meer om de serieuze sollicitanten , die dus praktisch geen enkel gehoor krijgen van een werkgever. Deze werkgevers mogen wat mij betreft op een zwarte lijst worden gezet.

Mensen die in de sociale dienst of WW zitten zijn tenslotte ook al bevooroordeeld door werkgevers.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door S. »

Fac ut vivas !!! schreef:Moet ik dan als werkgever die 80 uur werkt per week en een handige OUDERE zoekt voor klusjes in om het bedrijf, schilderen lampje ophangen, auto naar de garage brengen. Moet ik serieus mijn sectretaresse een brief laten sturen dat "u het helaas niet geworden bent"??
Je had "Wim" moeten uitnodigen op gesprek, dan was 'ie zich het laplazerus geschrokken en zal niet snel meer op een door u aangeboden functie solliciteren. :lol:

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

Had voor Wim een leuk uitje geweest als hij zijn onkosten voor een sollicitatiegesprek vergoed zou krijgen.

En dan als wim slim was geweest het zo spelen dat je toch net niet wordt aangenomen.

Werkgever blij en onze wim nog blijer :D

Wim : voldaan aan de sollicitatie plicht geen strafkorting :mrgreen:

Werkgever: next :?

Laten we hopen dat Wim mocht de fax toch gelezen worden van de mensen van het CWI er lering uit heeft gertrokken.

Alhoewel, gingen ze het CWI niet opdoeken :?:

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Aan de andere kant is de werknemer meer op zn referenties en cv aangewezen. Kortom iemand met een slecht cv en referenties zit een werkgever ook niet te wachten dus ook bijna kansloos.
En terecht. Iemand in dienst nemen kost geld, veel geld. Middels referenties kan ik iemand nachecken en mezelf dus behoeden voor fouten.
En ach gemist worden, zelfs nu ik een baan heb solliciteer ik nog steeds door hoor, je weet tenslotte maar nooit.
Hoe zou jij reageren als je werkgever vast jouw baan op internet zou zetten, want je weet immers maar nooit?

Tomaatje, opnieuw benader jij de zaak nogal zeer eenzijdig met de insteek dat werkgevers allemaal grote boeven zijn. Ik kan me volledig vinden in het aanpakken van de rotte appels onder zowel werkgevers als werknemers. Dus als er een zwarte lijst komt dan beiden. maar als we met die typische linkse gedachte opnieuw de werkegevers aan gaan pakken dan vertrekken nog meer goede werkgevers naar het buitenland en zijn we hard op weg om de droom van den Uyl te realiseren, een land vol steun- en uitkeringstrekkers.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Meer wegwerppersoneel bij strakke ontslagregels

Ongelezen bericht door tomaatje »

Een werknemer dient zich tegenwoordig ook goed te beschermen tegen "fouten" van de werkgever.

En trouwens solliciteren kost ook veel geld wat dacht u van die zinloze telefoontjes plegen, inkt en papier voor de printer, postzegels.

En dan de reiskosten die je maakt om op gesprek te komen om later tot de conclusie te komen dat de werkgever je toch liever niet wil hebben.

Jazeker solliciteren kost ook geld :mrgreen:

toch blijf ik nog steeds een voorstander van een zwarte lijst voor werkgevers die hun sollicitanten slecht behandelen.

Gesloten