LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziekteverzuim

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Een collega die ziek is. Vervelend, voor hem maar ook voor de collega's. Die moeten extra werk verrichten, en het bedrijf betaalt in veel gevallen ook het salaris, ook al doet de zieke niets. Uiteraard is dat een stukje solidariteit en daar is niks mis mee. Bovendien kan een bedrijf zich hier tegen verzekeren.

Waar wel wat mis mee is is dat sommige collega's verdacht vaak ziek zijn. Iemand kan uiteraard wat vatbaarder zijn, of een trombose of bronchitis oplopen, of het been breken bij wintersport. Helaas gebeurt het ook maar wat vaak dat iemand voortdurend "ziek" is en dan opeens ontslag "blijkt te hebben genomen". En het is eveneens merkwaardig dat de meeste leidinggevenden weinig of nooit ziek zijn en naarmate de functie "lager" wordt steeds vaker. Sommige mensen lijken er vaker niet dan wel te zijn.

Zijn bedrijven wel de juiste instellingen om loon van langdurig of voortdurend zieke werknemers door te betalen? Een werkgever is toch geen liefdadigheidsinstelling? Zou de controle misschien beter moeten? Of moeten wij met zijn allen gewoon maar die paar rotte appels en aanstellers voor lief nemen om de mensen die echt ziek zijn niet te benadelen?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door caruso »

Kan een eind met je meegaan. Wordt ook vervelend van collega's die vaker ziek zijn dan normaal. Helaas kun je daar niets aan doen, werkgever is geen dokter en de wet zit nu eemaal zo in elkaar.

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Als ondernemer weet je gewoon waaraan je begint. (ondernemersrisico)
Als het je niet zint, dan had je geen ondernemer moeten worden.

En het is vaak ook heel verklaarbaar dat verschillende lagen van een bedrijf of zelfs hele bedrijfstakken een ander ziektepercentage vertonen. Ga eens op zoek naar de werkelijke oorzaak, en zoek daarvoor oplossingen.

En bij verdenking van fraude door werknemers moet er gewoon gecontroleerd worden. (wordt overigens normaal gesproken ook gedaan)

Het valt dus allemaal wel mee.
Of moeten wij met zijn allen gewoon maar die paar rotte appels en aanstellers voor lief nemen om de mensen die echt ziek zijn niet te benadelen?
Mensen die echt ziek zijn dienen zeker nooit en te nimmer benadeelt te worden :!:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de meeste bedrijven is het zo dat als je ziek bent, dat het dan wordt doorgegeven aan de bedrijfsarts. Deze kan dan nagaan wat de ziekte inhoudt en wat de werkgever zou kunnen doen om de werknemer weer snel (gedeeltelijk) aan het werk te krijgen. Deze bedrijfsarts hoort dus ook de aard van de ziekte te controleren.

Als er sprake is van fraude, dan zou de berdrijfsarts daar dus snel genoeg achter kunnen/moeten komen. Het hangt dan natuurlijk wel weer een beetje af van wat voor contract de werkgever met de organisatie van de bedrijfsarts heeft afgesloten hoe snel je achter fraude komt. Bij een goedkoper contract zal de controle lange tijd vooral uit een vragenlijst bestaan, terwijl er bij duurdere contracten waarschijnlijk eerder iemand op bezoek komt, of de werknemer langs moet komen. Maar ja, wat is hierbij duur en wat goedkoop?

biggel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2007 01:23

Re: Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door biggel »

Tja ik was onlangs nog werkzaam bij een bedrijf waar ik naar volle tevredenheid ruim 6 jaar heb gewerkt na 3 jaar dienstverband kreeg ik een nare darmaandoening chronisch dus een echte oplossing is er niet, ziekenhuis in en ziekenhuis uit, medicatie die zwaar is en dan gaat het weer maanden goed, en dan weer maanden slecht.
Je voelt je er zo schuldig om en je kan er niets aan doen.
Toen werd het bedrijf over genomen en op dat zelfde moment raakte ik zwanger (gepland) ik wist meteen dat ik ontslagen zou gaan worden en dat gaf enorme stress, ik zat de hele dag ziek op het werk en de zwangerschapmisselijkheid stak flink de kop op.
Ik moest minder gaan werken van de arbo-arts en de gyn. mijn baas greep toen zijn kansen en weigerde mijn aanvraag aanpassing van uren.
Na ruim 8 maanden stoeien met advocaten zijn we eruit, van mijn collega's heb ik op wel geteld 2 (van de 14) na nooit wat gehoord!!
Ik mocht niets laten horen van de baas, en volgens de advocaat zou het ook niet goed zijn tijdens de afrondings procedure om wel het contact te zoeken.
Dus dan moeten ze ook niet zeuren dat ik er niet was.

Ik begrijp best dat je het heel vervelend vind als er weer eens een collega zich ziek meld na een zwaar weekend, daar zou ik me ook aan ergeren.
Maar let wel op sommige mensen zijn echt ziek alleen ze lopen er niet mee te koop want zielig gevonden worden is niet fijn.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door Walter van V »

ik wist meteen dat ik ontslagen zou gaan worden en dat gaf enorme stress,
vast kontrakt dus op welke basis ""wist"" u dan dat u ontslagen zou gaan worden?? ik vind het een beetje een vreemd uitgangspunt er bij zwangerschap gelijk vanuit te gaan dat u dus ontslagen gaat worden.

biggel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2007 01:23

Re: Ziekteverzuim

Ongelezen bericht door biggel »

Nou dat was niet zo moeilijk, ik diende een aanpassing in van de te werken uren na de zwangerschap en wist gelijk dat die geweigerd zou gaan worden, met welk voorstel ik ook zou gaan komen.
De nieuwe werkgever was namelijk eerder al aandeelhouder en we waren geen vreemden voor elkaar, ik wist dus wel degelijk wat ik van hem kon gaan verwachten.

Gesloten