LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door solleila »

Gisteren maakte ik iets vreemds mee. Ik was bij een uitzendbureau op zoek naar een baan. Daar wilde men mijn paspoort wat ik wel begrijp. Maar waarom niet kopieeren als er echt een baan is. Ook vond ik het raar dat ze mijn bankpasje wilde kopieeren gelukkig is dit niet gedaan. Ik zei dat ik hem niet bij mij had. Ook werd er gevraagd of ik medische beperkingen had. Ik vraag me af of een werkgever die nog niet eens een baan voor mij heeft dit mag vragen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is op zich niet heel vreemd. Het uitzendburo moet weten wat voor werk je wilt/kunt doen, dus ze moeten weten wat je kunt. Straks kun je niets tillen en hebben ze een baan als verhuizer voor je. Denken ze dat ze een goede baan voor je hebben gevonden en gaat een andere baan waar je wel geschikt voor bent misschien naar iemand anders. Bovendien maken ze dan natuurlijk ook geen goede indruk bij die werkgever. Ze mogen hier trouwens volgens mij niet te diep op ingaan en je hoeft ze ook niet heel gedetailleerde info te geven, het gaat meer om zoiets als niet kunnen tillen en zo.

Paspoort is om ervoor te zorgen dat je ook echt mag werken, dat ze niet een fikse boete krijgen voor het tewerk stellen van illegalen. Bankpas is vooral al gemakkelijk voor als ze een baan voor je hebben, dat ze het geld kunnen storten en dat je niet nog eens daarmee naar het uitzendburo hoeft te gaan.

Volgens mij heb je niet echt veel vertrouwen in het uitzendburo... Is daar een specifieke reden voor of is het gewoon natuurlijke achterdocht?

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door solleila »

Nee ik heb geen achterdocht. Vind dat zij dat hebben. Je moet allerlei papieren tekenen dat je niet heb gelogen over je C.V. Laten ze eerst met een baan komen,dan geef ik mijn gegevens wel. Waarom niet eerst een baan voor mij zoeken en dan kom ik naar het filiaal om allerlei dingen te regelen.

Wat gebeurt er als ik een kopie van mijn bankpasje laat maken en er wordt ingebroken en er wordt geld van mijn rekening afgeboekt. Uiteraard kan ik mijn pasje overleggen,maar het is wel een toestand waar je achteraan moet zitten. Daar heb ik geen zin in.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door roro25 »

Ook werd er gevraagd of ik medische beperkingen had
Mag een werkgever absoluut niet naar vragen. Jij hebt wel een spreekplicht als je een eventuele beperking hebt en je de functie hierdoor niet (goed)zou kunnen uitvoeren.
Een werkgever zou hier onderscheid (tov een 'gezonde' werknemer kunnen maken). En discriminatie is nog steeds verboden.

honest
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 dec 2005 16:15

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door honest »

Paspoort is gewoon wettelijk verplicht voor uitzendbureau's. (en alle werkgevers)
Is normaal dat ze erom vragen bij inschrijving.
Tevens is het normaal dat ze vragen wat je kunt want anders komen ze met werk waar je niet geschikt voor bent.
Ook vind ik je erg wantrouwend opstellen tegenover het uitzendbureau, zij gaan werk voor je zoeken, als je het dan zo lastig vind om ze informatie te geven die ze nodig hebben ga dan zelf werk zoeken!

Dit klinkt een beetje alsof je een uitkering hebt en verplicht bent om te solliciteren en eigenlijk helemaal niet wil werken.

Het uitzendbureau verleent je een dienst ben dus blij met wat ze doen!

Kopie van je bankpas is overigens niet noodzakelijk, jiju kunt gewoon je rekening nummer doorgen en dit slaan zij dan op bij jouw gegevens.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door solleila »

nou ik heb gelukkig een baan gevonden,gelukkig niet via een uitzendbureau. Toen ik vroeg mijn gegevens te vernietigen,omdat ik een baan had kon dat niet via dit uitzendbureau Ik heb toen een mailtje gestuurd naar het hoofdkantoor. Toen opeens ging het wel.
Ik heb een bevestiging gekregen dat mijn gegevens vernietigd zijn.

Waar het mij om gaat is dat ze een kopie (mijn bankpas) in wilde scannen. Als zij mijn bankpasje wilde zien,hadden ze toch ook dit kunnen bekijken ipv het helemaal in te willen scannen.

En honest. Jij moet eens een blauwe jurk gaan dragen en in Tiel gaan staan. Kun je een hoop geld verdienen. Want jij kan zo goed gedachten lezen. :lol: :lol: :lol: :lol:

honest
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 dec 2005 16:15

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door honest »

Gefeliciteerd met je baan.

Excuses voor mijn opmerking, op het moment toen ik het vor het eerst las kwam het zo op me over. :oops:

Ehhhhhh, nee ik doe toch maar geen blauwe jurk aan :lol: .

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Inderdaad gefeliciteerd. Wat betreft werken via een uitzendbureau: ik heb zelf een tijdje uitzendwerk gedaan in mijn studietijd. Het kon zo zijn dat je 's morgens vroeg door het uitzendbureau gebeld werd of je op die dag kon werken. Je moest dan meteen naar de werkgever. En dan is er simpelweg geen tijd om alles goed te regelen: op dat moment moet het uitzendbureau al gewoon alle gegevens hebben om jou wettelijk te mogen laten werken én uit te betalen.

Dus ook al is er op dat moment niet meteen een baan, je gaat wel een soort van arbeidsovereenkomst aan met dat uitzendbureau. Eentje waarbij je op oproepbasis werkt. Dat is dan ook (waarschijnlijk) de reden waarom ze het zo doen.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: geen concrete baan,wel mijn bankpas kopieeren

Ongelezen bericht door solleila »

Bedank honest en geofrey

Geoffrey,maar dan hoef je toch een bankpas niet in te scannen. Typ het over en laat de uitzendkracht en het uitzendbureau een briefje tekenen dat het bank/giro rekeningnummer wat je hebt opgegeven dat dit klopt. Dan hoef je ook geen bank/giro pas in te scannen.

Gesloten