LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziektedag?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
vrager
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:22

ziektedag?

Ongelezen bericht door vrager »

ik wil eens weten....

Stel je bent langere tijd ziek geweest en je begint weer met werken. Dan gaat het uiteindelijk niet goed, en herval je terug in de ziektewet. Maar omdat je niet te lang ziek wilt blijven ga je TE snel weer aan het werk (tja je moet de baas ten vriend houden :roll: ) maar toch herval je weer en weer een paar ziektedagen. je gaat weer Te snel aan het werk, want je blijft eigenwijs, en hervalt weer. Zo kan ik nog wel doorgaan...

Nu is mijn vraag, hoe zit dat met de eigen dag voor de ziektedagen. De eerste dag is voor jezelf, maar bij herval valt die toch weg?? Binnen welke termijn is dat? Ik wil geen misbruik maken van die regeling,maar ik heb het idee, dat de werkgever me vreselijk belazerd (zacht uitgedrukt)

Ik wil hier eigenlijk niet ingaan op details, ik wil gewoon eens weten wat de wet hierop zegt. Want volgens mij is herval binnen 4 weken niet aan te rekenen als 1e ziektedag en dus niet op je eigen af te schuiven. ALs je in 6 weken tijd tot 4 keer een eerste dag moet inleveren is dat volgens mij niet netjes.

ik hoop op relevante reacties, en niet op reacties van je maakt misbruik enzo, want neemvan mij aan, de enige die hier misbruik maakt is de werkgever!!!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Ik wil geen misbruik maken van die regeling,maar ik heb het idee, dat de werkgever me vreselijk belazerd (zacht uitgedrukt)
Je kan de regeling toch gewoon opzoeken en je werkgever hieraan houden.
Waarom denk je dat je werkgever je belazerd ( zacht uitgedrukt ?!)

vrager
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:22

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door vrager »

beste,

ik heb het al opgezocht maar kon het niet echt vinden? Maar het staat me bij dat deze regeling bestaat.

De reden waarom de werkgever mij belazerd?? Stel jij komt in de ziektewet, 3 mnd volledig uit de roulatie, en er wordt een reintegratieplan gemaakt, en werkgever loopt hier finaal overheen. sterker nog... in plaats van rekening te houden met de gezondheid juist meer laten doen dan goed is. Waardoor je dus weer terugvalt. En als je dan zelf nog niet sterk genoeg in je schoenen staat om tegen de werkgever in te gaan. Want je baan riskeren kun je niet, je hebt een gezin te onderhouden :?

Hoe zou jij dit noemen? Het liefst van alles nam ik een pilletje of wat ook en ben ik weer genezen, maar helaas met dat wat ik heb werkt dat niet zo. Was het maar zo :cry:

kica1
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:40

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door kica1 »

Kijk eens op de website www.bpv.nl. Ook kunt u hier vragen stellen. Heb eenmaal vraag gesteld en zeer deskundig antwoord gekregen.
Succes!

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door Kabee- »

Uw vermoeden is juist. De norm staat op 4 weken. Met andere woorden: ziektegevallen die elkaar binnen vier weken opvolgen, worden als één doorlopend ziektegeval beschouwd. Er mag daarom niet alsnog wachtdagen ingehouden worden. U dient weer loondoorbetaling tijdens ziekte te krijgen. Deze is altijd minstens 70% van uw salaris, in uw contract of in uw CAO kan deze percentage hoger liggen.

Kortom: zit er vier weken of méér tussen, dan begint voor de werkgever steeds een nieuw loondoorbetalingsperiode lopen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Door Nenneke eerder gegeven in een ander topic;

http://www.jobcircle.nl/wiki/Inhouden_l ... dag_ziekte

Voor veel overige vragen op arbeidsrechtelijk gebied dus......

http://www.jobcircle.nl

Deze links zijn dus niet mijn verdienste!

Grootvader

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste TS
Maar omdat je niet te lang ziek wilt blijven ga je TE snel weer aan het werk (tja je moet de baas ten vriend houden )
Dat is je eerste bijdrage en daar blijkt niks uit dat de werkgever je niet goed behandeld. Dit is je tweede bijdrage:
Stel jij komt in de ziektewet, 3 mnd volledig uit de roulatie, en er wordt een reintegratieplan gemaakt, en werkgever loopt hier finaal overheen. sterker nog... in plaats van rekening te houden met de gezondheid juist meer laten doen dan goed is.

Zonder verdere detaillering is het moeilijk hier een conclusie uit te trekken. Als er concrete afspraken zijn gemaakt en die niet zijn nagekomen kan je werkgever hier op aanspreken.

birs
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:36

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door birs »

Zie 7:629 lid 10 BW:

10. Voor de toepassing van de leden 1, 2 en 9 worden perioden, waarin de werknemer in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling verhinderd is geweest zijn arbeid te verrichten, samengeteld indien zij elkaar met een onderbreking van minder dan vier weken opvolgen, of indien zij direct voorafgaan aan en aansluiten op een periode waarin zwangerschaps- of bevallingsverlof wordt genoten als bedoeld in artikel 3:1, tweede en derde lid, van de Wet arbeid en zorg, tenzij de ongeschiktheid redelijkerwijs niet geacht kan worden voort te vloeien uit dezelfde oorzaak.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door KPN »

Kortom, stank voor dank bij deze werkgever.

Volgende keer gewoon zo lang mogelijk lekker thuisblijven en goed uitzieken.

Zo zie je maar weer, hoe werkgevers er zelf voor zorgen dat de motivatie van het personeel onder het vriespunt zakt....

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: ziektedag?

Ongelezen bericht door svdmeer »

Werkgevers die werken met wachtdagen verdienen het sowieso dat het personeel na ziekte een dagje extra thuisblijft..
Ziek = ziek, dat soort gewoon netjes doorbetaald te worden. Daar tegenover hoort van de werknemer loyaliteit en maximale inspanning om beter te worden te staan. Als de baas jou voor je eerste ziektedag(en) op laat draaien of je via zo'n waardeloos uitzendbureau in dienst heeft, dan verzaakt de werkgever m.i. in morele zin.

Gesloten